Мутафчиев: Ще обсъдим с шофьорите мерки за повече сигурност
Мутафчиев: Ще обсъдим с шофьорите мерки за повече сигурност / netinfo
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев в „Седмицата” на Дарик радио.

Какви са вашите идеи такситата да станат по-сигурни? Какво точно обещахте, управляващите, на таксиметровите шофьори вчера?

Разрешете ми най-напред, господин Вълчев, да изразя своите съболезнования на семейството на загиналия таксиметров шофьор и същевременно да благодаря на българската полиция, че за едно кратко време успя да залови извършителя на това престъпно деяние.

Вчера имахме разговор с представители на таксиметровите шофьори и уточнихме някои от въпросите, които пряко са свързани със сигурността на таксиметровите шофьори. Най-напред ние веднага можем да направим връзка на системите на фирмите, GPS системите, и паникбутоните със системата на Министерството на вътрешните работи. Дискутира се и въпросът за предпазни екрани, което е едно сигурно средство за запазване живота на таксиметровите водачи. И, разбира се, определянето на местата, на които да се предлагат за пътниците при обслужването на таксиметровата услуга.

Другите неща, по които ние дебатирахме, честно казано, от 2004 година се води, така, тази. . . това, което тогава като заместник-председател на комисията по транспорт, отново обсъждахме тези предложения, тогава не бяха приети от представителите на таксиметровите шофьори, тъй като това касаеше немалко средства, които фирмите трябва да вложат.

Така, да започнем подред - първо, предлагате паникбутони и GPS да станат задължителни. Това щяло да струва, днес пише в печата, около 500 лева. Но нали досега точно таксиметровите шофьори протестираха срещу задължения за инвестиране в колите, да се купуват нови коли, да не се карат стари над определена възраст. Сега от тях ли идва това предложение?

Нека най-напред обаче да разделим задължението, което законът ще наложи над всички шофьори и всички фирми, същевременно и това, че когато няма конкретна забрана, всяка една фирма съответно може да постави както предпазните екрани, така и GPS-ите. Вие знаете, че няколко от големите таксиметрови фирми имат собствени GPS-и и една от фирмите има и паникбутони. Така че и в този момент при желание от страна на самите шофьори като еднолични търговци, на фирмите има възможност да се поставят такива предпазни средства, законът не го забранява. Въпросът е обаче дали да се наложи мярка, която да задължи всички, както. . .

Ще има ли такава мярка?

Не, в момента няма такава мярка.

А ще има ли?

Единствената мярка, която се наложи, е свързана с качеството на услугата, която трябва съответно да се предоставя на българските граждани, това е годините на автомобила. И същевременно по предложение на Съюза на таксиметровите шофьори, ние тогава се съгласихме, по време на превоз на пътник по изключение шофьорите на таксита и други автомобили да не носят колани. Ние приехме и вчера тяхното предложение това да бъде изцяло, в цялото работно време, а не само при условие, че има пътник в колата. Но това е изключение от Закона за движение по пътищата.

Добре, а другото предложение? Ще се въведе ли със закон забрана да можеш да сядаш на седалката до шофьора и задължително да има преградна. . . преградно стъкло между предните и задните седалки?

Аз предложих следващата седмица заедно с инициативния комитет, синдиката на таксиметровите шофьори и сдружението на таксиметровите шофьори да обсъдим тези въпроси. Ние можем да въведем подобно задължение за всички превозвачи, но това трябва да стане и с тяхно съгласие. Защото лично аз имам притесненията, че ако в момента държавата еднолично го наложи, ще има съответно протести за това защо допълнително налагате мерки, които финансово ще затруднят дейността на фирмите и едноличните търговци. Така че моето желание е да постигнем изцяло съгласие с тях, за да може да се наложат вече законово принудително тези мерки. И отново пак искам да отворя една скоба - сега, в момента, нищо не пречи всяка една компания, всеки един едноличен търговец да предприеме конкретни действия за опазване живота си.

Друга идея са стоянките, да стане, както е например в Париж - не можеш да спреш такси на улицата, задължително трябва да ходиш до мястото, където е определено от общината за такситата. Това ще се въведе ли със закон в България?

Това може да стане на спирките, но също е въпрос на дискусия, защото пряко касае дейността и, разбира се, финансовото състояние на фирмите, които предлагат таксиметрова услуга. До този момент подобно предложение от страна на таксиметровите шофьори няма. Но ние сме предвидили също така няколко допълнителни мерки, които ще предложим на тяхното внимание, така че наистина да създадем условия за сигурност.

Сега, въпросът е, господин Мутафчиев, ще се намеси ли държавата в решаването на въпроси, които, изглежда, са всъщност между работодателите, или да кажем, лизингодателите и шофьорите на таксита? Ще предложите ли вие със закон да се въведат всички тези мерки? Впрочем, това би било много ляво решение - да се защитят максимално интересите на работниците.

България е правова държава и не е работа на държавата да създаде примерно синдикат. Аз в началото чух, че имаше и такова искане - да се създаде синдикат, нов синдикат на таксиметровите шофьори. Това е право на сдружаване на таксиметровите шофьори и те могат сами да го направят. Също въпросът със застраховката "Живот" - това е взаимоотношение между самите фирми и хората, които управляват такситата, разбира се, там, където автомобилите са дадени на лизинг на шофьорите. Но примерно при един едноличен търговец сам той трябва да направи тази застраховка, което и законът, и конституцията на България дават право за това. Не мисля, че е необходимо със специален декрет да задължаваме да се сдружават всички таксиметрови шофьори, а същевременно, когато имат правото да направят застраховка "Живот", ние да ги задължаваме.

А по отношение на преградите между предни и задни седалки, задължителни паникбутони и GPS, задължително спиране само на стоянките - това ще бъде ли въведено със закон?

Това са въпросите, които ние ще предложим да ги въведем спешно със законова мярка, като задължение за всеки един. Но това ще стане, ако получим съгласието на всички браншови организации.Искаме да получим тяхното съгласие, защото наистина това е мярка, която ще отежни доста фирмите.