МТСП ще увеличи добавките за старост на възрастните хора
МТСП ще увеличи добавките за старост на възрастните хора / cнимкa: Sofia Photo Agency
От 2010 г. МТСП увеличава добавките за старост на възрастните хора
22188
От 2010 г. МТСП увеличава добавките за старост на възрастните хора
  • От 2010 г. МТСП увеличава добавките за старост на възрастните хора

Министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов в студиото на "Седмицата".

Да започнем с пенсиите. Как си представяте вие да се подреди пенсионната система на България? Споделяте ли тезата на финансовия министър и вицепремиер Симеон Дянков, която той разви подробно миналата събота в "Седмицата", че още следващата година трябва да се вдигне пенсионната възраст, дори това да е съпроводено с някаква временна доброволност, например в период от три години хората да могат да избират дали да се пенсионират веднага, или при по-добри условия след три години при по-високата възраст?

Вижте, аз първо искам да припомня какво заварихме ние в бюджета на Националния осигурителен институт. Заварихме един дефицит от около 550 млн. лева. Оттук нататък започнахме да правим своите анализи, разчети и стратегии какво да се прави в пенсионната сфера. Аз мисля, че най-правилният начин за това е това, което направихме - един консултативен съвет към Министерство на труда и социалната политика, в който участват експерти, социални партньори, пенсионните фондове, частните, пенсионерски организации, хора експерти, които включително са участвали в правенето на пенсионната реформа отпреди десет години. Какво казаха на първия съвет те единодушно? През тези десет години поради взимането на политически решения в пенсионното осигуряване се е загубило доверието на хората в пенсионната система. Защо? Защото първият стълб, така нареченият солидарен стълб, разходопокривният стълб на пенсиите, той е изключително изкривен. Ние стигаме вече в момента, в който 50 процента от приходите в Националния осигурителен институт се дават от държавата, което е пълен абсурд. Той противоречи на принципите, които бяха заложени преди десет години в пенсионната реформа. Тоест оттук трябва да се тръгне, да се види, да се направи един пълен анализ какво е довело до изкривяването на пенсионния модел, какво е сегашното състояние, каква ще бъде бъдещата демографска криза и какви мерки трябва да се предприемат. Но в пенсионната система не може да се пипа на парче и веднага. Защо? Защото тя е отражение на цялостната социална дейност, тя е отражение на заетостта, на безработицата, на политиката по доходите, на безопасните и здравословни условия на труд, на здравеопазването в нашата държава. Т.е. пенсионната реформа съсредоточава върху себе си всички отражения на пазара на труда и условията, в които работят хората. Така че аз мисля, че в пенсионната реформа трябва да се мисли дългосрочно, и моето лично мнение е, че в момента, когато сме изправени пред изключително тежка криза, голяма част от българските предприятия са в изключително тежко положение заради кризата, нашите усилия трябва да бъдат насочени кратковременно върху пазара на труда и мерките, които трябва да подпомогнем бизнеса и хората, и най-уязвимите групи от българското общество в тази криза, и чак след това вече да начертаем пенсионния модел, който ще върне доверието на хората в него.

Т.е. вие не виждате под никаква форма увеличение на пенсионната възраст още следващата година?

Следващата година е много трудно да стане това и опасно, защотоу първо, ситуацията е такава, че има голям риск, вместо да ограничим безработицата, да я увеличим, и аз не бих предприел такъв риск, лично аз.

Но финансовият министър е прав за друго, че демографското състояние в България е такова, че населението е застаряващо и очевидно трябва да се мисли как по-малко пенсионери да бъдат издържани от все по-малко работещите. А каква формула смятате, че ще е нормално да се приложи? Бившият управител на Националния осигурителен институт Йордан Христосков казва в едно интервю през седмицата, че вдигане на пенсионната възраст трябва да важи само за хора над 40 години, сега е само под 40 години.

В момента проучваме как е постъпено в другите страни от Европейския съюз. Искам да ви кажа, че един от добрите модели това е на прибалтийските държави. Там схемата е много проста. Хората, които искат да се пенсионират по-рано, получават по-ниски пенсии. Хората, които искат да се пенсионират по-късно, получават по-големи бонуси и получават по-големи пенсии.

Освен, че взимат и заплати.

Да, и аз мисля, че трябва да се работи в тази посока, но моето лично мнение е, че моментът не е подходящ по отношение на кризата на пазара на труда.

Дори и за такава система с бонуси за късно пенсиониране?

Може, но това може да се приложи в момента, в който икономиката започне да се възстановява.

Т.е. не 2010 г.?

Защото рискът е много голям за младите хора най-вече или за това да не увеличим безработицата. Т.е. работим още отсега по тези въпроси, но трябва да се прецени кога може да стане това, как плавно да стане, без да се отрази на хората.

Смятате ли, че това ще стане във вашия мандат, ако приемем, че вашето правителство изкара пълния си мандат?

Демографската криза, която се очертава, състоянието на пенсионния фонд и недоверието на хората към пенсионната реформа неизбежно ще доведат до това.

Как гледате на по-радикални идеи за пенсионната система на Института за пазарна икономика? Хората да се пенсионират, когато поискат, да плащат вноска за пенсия, където поискат, колкото поискат и така да планират сами бъдещата си пенсия.

Аз искам да кажа, че преди десет години, когато се направи новия пенсионен модел, ние дадохме възможност с тристълбовата система, т.е. със задължителното пенсионно осигуряване, с първия стълб, с втория стълб за родените след 1960 г., за професионалните пенсионни фондове, за частните пенсионни фондове в доброволното пенсионно осигуряване, дадохме една максимално гъвкава система. Тя дава възможност на хората, които ще се пенсионират след 10 или 15 години, действително да получават пенсии от трите фонда, в които са се осигурявали, и заместващият доход да стане 75-80 процента от работната заплата, която са получавали. Това е бъдещето и това, от това ще спечелят бъдещите пенсионери. Проблемът е много тежък със сегашните пенсионери. И аз мисля, че тук имаше много разумни идеи, една голяма част от работодателските организации, включително и от г-жа Шулева, от КРИП, които казват, че държавата е длъжна да се погрижи за сегашните пенсионери, за тези хора, които получават изключително ниски пенсии. И в тази връзка аз мисля, че консултативният съвет ще поработи доста сериозно, за да видим какви са възможностите, примерно от приходи от приватизация и от други източници да увеличим пенсиите точно на тези хора, които нямат възможност да трупат повече стаж, и хора, които са в заварено положение. Само по този начин ние ще върнем доверието. Но нека да се върнем за това, което предстои от 1 януари 2010 г. Ние ще увеличим, ще направим добавките за старост на възрастните хора над 75 г. По този начин смятам, че ще облекчим тяхното положение.

Какво ще направите?

За тези хора, които получават минималната пенсия, добавката месечно ще бъде от 50 лева и диференцирано с доходите от пенсии, които получават до 300 лева, ще ги диференцираме от 50 до 20 лева добавка всеки месец.

Колко са сега тези добавки?

Тези добавки са символични в момента и са много ниски, но аз мисля, че това е един добър подход. Също така и с вдовишките пенсии. За четирите години ние ще ги увеличим с 20 процента. От 1 януари смятаме да го направим с 5 процента. Т.е. с тези големи групи от хора ние ще заделим допълнително около 300 милиона за бюджета на НОИ  за 2010 г. само от тези две мерки.

А ще има ли пари за увеличение на всички пенсии, ще бъде ли спазено швейцарското правило в средата на следващата година за индексация на пенсиите?

Това, което се разбрахме със социалните партньори, когато обсъждахме антикризисните мерки в Националния съвет за тристранно сътрудничество, и в присъствието и на министъра на финансите, който е ръководител на тристранния диалог, се разбрахме, че веднага на полугодието на следващата година сядаме на масата на преговорите да видим как ще актуализираме пенсиите по швейцарското правило, както и според инфлацията, както минималната пенсия, така и пенсията за старост, така и минималните работни заплати. Защото в крайна сметка всичко трябва да стане според възможностите на бюджета и аз ви уверявам, че ще намерим най-добрите решения от средата на следващата година.

През седмицата говори се, че още през март 2010 г. може да се мисли за увеличение на всички пенсии.

През март 2010 г. започваме преговорите и аз се надявам, че те ще, тези повишения ще влязат в сила от 1 юли 2010 г.

Как да вярват хората в пенсионната система, когато един пилот или един миньор, който би трябвало да получава например над 1000 лева пенсия, трябва да взима само 700, защото има таван?

Хората са прави. Ние мислим за актуализирането и на тавана на старите пенсии, което също ще стане от средата на следващата година, но в крайна сметка. . .

Но според комисията срещу дискриминацията не трябва да се мисли за актуализиране, а изобщо за премахване, тъй като той е противоконституционен. Очаква се, че нещо такова е възможно да каже и съдът в Страсбург по многобройните жалби, въпреки че в други 12 държави в Европа също имало тавани.

Аз точно това исках да кажа, че в други 12 страни от ЕС също има тавани на пенсиите, защото, вижте, тук има нещо много важно. Първият стълб на пенсионната реформа, т. е. осигурителният институт, системата е солидарна. В крайна сметка ние не можем да обясним на хората, които получават минимална работна заплата и минимална пенсия след това, защо получават тези ниски нива на пенсиите. Те също са работили цял живот. И именно от тази гледна точка националните законодателства дават възможност все пак да има някакви ограничения. Хората са прави и аз мисля, че постепенно таваните на старите пенсии ще се движат нагоре и в един момент ще отпаднат, както това ще стане. . .

Говорите от 700 да стане 800 лева.

Да, това е един от вариантите, който всъщност ще го обсъждаме.

Или да расте с процента за всички пенсии.

Това са двата варианта, които се обсъждат в момента в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Но категорично, както е записано и в кодекса за социалното осигуряване, новите пенсии, които ще се получават след 1 януари 2010 г., за тях таван няма да има. Защо? Защото това е единственият начин ние да мотивираме сегашните работещи да се осигуряват върху реалния размер на своята работна заплата за пенсия. Ние, ако не мотивираме хората, които в момента плащат осигуровки, ние никога няма да върнем доверието в пенсионната система. И аз мисля, че по този въпрос ще се намерят най-разумните решения оттук нататък, защото всички хора са прави, защото те са имали, са полагали труд и върху този труд трябва да получават реалния размер на пенсията си.

Досега всъщност говорим за това как няма пари в НОИ, за да има високи пенсии, и на този фон изглежда абсолютно нелогичен ходът с намаляването на осигурителните вноски с 2 процента. По-логично беше да се свали някой данък.

Ние вече говорим за кратковременни антикризисни мерки. Схемата е много проста. Вижте, през последните четири години се намаляват непрекъснато осигурителните вноски за бизнеса. Има създадено едно недоверие към голяма част от работодателите, че този бонус, който им се е давал от държавата чрез намаляването на осигурителните вноски, те не са го използвали по предназначение. И според мен това е един тест в момента към бизнеса. Ако няма ефект на пазара на труда, защото в крайна сметка това се прави с цел да останат средства както в бизнеса, така и в осигурените лица, защото 1.1 процента ще отидат за намаляване на вноските за бизнеса и 0.9 процента за осигурените лица.

Тоест почти ще си разделят ефекта.

Точно така. И ако няма ефект на пазара на труда, т. е. с тези средства те да запазват работни места в състояние на криза, аз искам да ги предупредя още отсега, че ако действително се получи така и недоверието продължава да расте към голяма част от тях, въпреки че аз не искам да слагам работодателите под общ знаменател, може да се наложи и от 2011 г. да се увеличи размерът на осигуровките. Така че това е един тест за бизнеса.

Да се върне на сегашните нива или дори над тях?

Дори над тях. И затова, аз пак казвам, това е един тест за бизнеса и те трябва да използват това, което се прави от държавата за тях, за да може да се върне доверието в тях от самите работници и от обществото, за да може в крайна сметка да се запазят колкото се може повече работни места в техните предприятия.

Да, обаче размерът на осигуровките зависи не само от ставката на вноските, а и от базата, върху която се внасят тези осигурителни вноски. При положение, че при свободните професии има почти двойно увеличение на базата, става 420 от 260 лева, при положение, че се увеличава средното ниво на 398 лева, минималният праг, върху който се плащат осигуровки, много работодатели ще ви кажат - ами всъщност като пари на мен ще ми излизат догодина даже повече, независимо от това, че тръбят, че намаляват с 2 процента.

Не бих казал, защото сега, когато синдикатите и работодателите се договаряха за минималните прагове, в крайна сметка излиза, че средното увеличаване на минималните прагове за догодина е 4,85 процента, което означава около 100 милиона повече приходи в НОИ, но това са две съвсем различни неща.

100 милиона повече ще влязат от увеличените прагове...

Точно така.

... но 400 милиона по-малко ще влязат от намалената ставка, т. е. 300 милиона накрая ще останат в бизнеса, така ли излиза?

Точно така, и в осигурените лица. Но вижте, това са две съвсем различни неща. Когато се намалява осигурителната вноска, това е един момент, а другият момент е, целта на тези минимални осигурителни прагове е да започнем да се приближаваме към плащането на. . . да се осигуряват работодателите, да осигуряват своите работници върху реалните размери на заплатите, които получават. И аз се надявам, че в много скоро време, може би още от догодина, когато започне да се съживява и икономиката, не би трябвало да има въобще минимални осигурителни прагове. Просто работодателят трябва да осигурява работниците върху реалните заплати, които получават.

Какво да се прави с тези, които лъжат? Три идеи се въртят през последните седмици. Едната идва от вашия консултативен съвет по пенсионната реформа към Министерство на труда и социалната политика - затвор за неплатени осигуровки. От здравното министерство идва идеята осигурителните фондове да са нещо като гранични полицаи - да не може да пътува този, който не си е платил осигуровките. Трета идея се появява пък от данъчните - те да могат да определят дължими осигуровки по аналогия с ревизиите при особени случаи.

В крайна сметка аз мисля, че неплащането на осигуровки и на данъци трябва да има еднакъв режим. Както е криминализирано деянието за неплащането на големи размери на данъци, така трябва да бъде криминализирано и деянието за неплащането на големи осигурителни вноски като дължими. Що се отнася до тази мярка, аз мисля, че коректните работодатели, които не са никак малко в България, не трябва да се притесняват от тази мярка, защото по този начин ние ще им помогнем в борбата им срещу нелоялната конкуренция, тъй като в крайна сметка ние трябва да толерираме този бизнес, който е изряден, и в същото време да бъдем безкомпромисни чрез нашите контролни институции към тези, които не спазват елементарни правила и закони - не плащат осигуровки, не плащат данъци, не се грижат за своите работници и т.н.

Дайте да преведем това, за което говорите. Какво трябва да се случи на футболните звезди, които карат последни модели скъпи, лъскави коли, а са плащали данъци и осигуровки върху 200-300 лева заплати?

Аз абсолютно приветствам това, което прави Националната агенция по приходите. Между другото Главна инспекция, тъй като имаше много въпроси, Главна инспекция по труда също контролира футболните клубове, но нашите правомощия са дотам да проверим дали те имат трудови договори и други неща, свързани с Кодекса на труда. Що се отнася до осигуровки и до данъци, Националната агенция по приходите е тази, която отговаря за тези неща.

А то е просто - взимаш един футболист, взимаш му колата и апартамента или къщата, в която живее, взимаш къде е ходил през годината на почивки и установяваш разликата с това, което е декларирал, това, което се е осигурил. И по тази система може би ще излезе, че цели отбори ще влизат в затвора.

Абсолютно подкрепям тази идея, която. ..  и тези мерки, които са предприети в момента от Националната агенция по приходите и от другите контролни институции, защото в крайна сметка, включително и за футбола, ако искаме да стъпим на едни, на една здрава почва, футболът и футболните клубове искат помощ от държавата. Ами, ще получат помощ от държавата, но нека да бъдат изрядни към тази държава и чак тогава.

Безработицата. В момента е малко под 8 процента, нали. Това колко е като абсолютно число хора?  

Последните, последните данни към края на месец септември безработицата е 8.03 процента, което означава 297 515 лица, които са безработни.

300 000 безработни.

Близо 300 000 безработни, това е към месец септември статистиката от Агенцията по заетостта.

От тях 110 000 взимали помощ от фонд "Безработица".

Да, от тях 110 000 взимат помощи за безработица от Националния осигурителен институт.

Колко от тези са завърнали се гурбетчии? Може ли да се направи сметка?

Няма такава статистика. Аз искам още веднъж да призова, тъй като трудовите посредници в бюрата по труда бяха раздвижени в своята работа, аз ще кажа една цифра, която е, че само през месец септември благодарение на намесата на трудовите посредници е намерена работа за 12 000 безработни лица, които са заети в реалната икономика.

Но повече са се записали като безработни от тези, на които им е намерена, за да расте безработицата.

Ами, при обявени 14 000, при обявени 14 000 свободни работни места в реалния сектор на 12 000 през месец септември им е намерена работа от тези...

А колко са свободните в момента работни места?

Толкова, около 14 000-15 000 свободни.

Остават свободни.

Точно така.

При наличието на 300 000 безработни. Това значи, че не искат да работят тези 300 000 работата, която има.

Основният проблем на пазара на труда в момента е квалификацията на работната сила. Аз миналата седмица направих един голям съвет по квалификацията на работната ръка и там начертахме няколко бъдещи стратегии. За да преодолеем това пълно несъответствие между търсенето и предлагането на работна сила на пазара на труда, са необходими усилията на няколко институции, включително и на Министерство на образованието. Защото липсата на връзка между професионалното образование и нуждите на пазара на труда от бизнеса трябва час по-скоро да се преодолее. И тук активната роля на бизнеса е изключително важна. Но не на работодателските организации, а на хората от реалния бизнес. И когато едно безработно лице отиде да се квалифицира в един център за обучение, ние ще изискваме работодатели от предприятията да участват в оценителната комисия, преди да се даде тапията на това безработно лице, дали е завършил и дали е придобил навици примерно за стругар, този работодател да оцени неговата дейност дали той е пригоден за пазара на труда. Защото ние не искаме повече да изтичат средства от държавния бюджет или от европейските фондове за квалификация, без да има реален ефект на пазара на труда. Това се стремим да правим в този момент.

Вие декларирахте промяна на политика на няколко правителства към намаляване на сроковете за плащане на помощи за безработни. Казахте, че сега ще ги увеличите с три месеца, обвързвайки ги с курсове за преквалификация. Е, да де, ама, една година не е ли достатъчно дълъг срок, за да ходиш на всякакви курсове, та след това държавата да продължи и още три месеца да ти плаща?

Вижте, в момента, в момента хората, които получават помощи за безработица, ги получават в различни срокове между трудовия си стаж, между четири и дванадесет месеца. Това, което предлага Министерството на труда и социалната политика, е да се увеличи срокът за получаване на помощи за безработица за съкратените в момента вследствие на кризата с три месеца при едно...

Тоест ще стане година и три месеца. Тоест сега ако го съкратят, да взима до края на следващата година помощи.

Зависи. Тези, които получават помощи в срок от четири месеца, ще получават седем. Тези, които получават осем месеца, ще получават 11. Каква е целта обаче? Условието е едно. Условието е това лице активно да търси работа през това време. Второ, да не отказва на трудовия посредник, когато го насочи към дадено работно място да отиде да работи. И на трето място, много важно - непрекъснато обучение, квалификация и преквалификация, да е длъжно да се включи в тези курсове, които се правят. С много строг контрол, който ние ще направим по отношение на крайния резултат от тази квалификация, който да е пригоден, та това безработно лице да се включи активно на пазара на труда според нуждите на бизнеса. Това е целта, това е краткосрочна мярка, която цели да даде един по-голям шанс на съкратените в момента и които са в бюрата по труда да имат повече време за квалификация и повече време да търсят място на пазара на труда.

Така ли мислите да накарате тези 25 процента младежи, които според проучване на Световната банка в България, стават само за общи работници и въпреки това нито учат, нито се квалифицират?

Действително това е много, много тежка констатация. Двадесет и пет процента от хората между 15 и 24-годишна възраст нито учат в момента, нито работят, нито се квалифицират, нито имат желание за това. Това е изключително тежък проблем. И по европейските фондове, по които ние работим и които са също свързани с пазара на труда, оперативната програма за човешки ресурси, един от акцентите е точно насочен към тези млади хора за нов старт в кариерата чрез квалификация и чрез обучение. Вижте, в България трябва да започнем да свикваме, че ключовата дума на пазара на труда това е квалификацията, обучението и преквалификацията. Само по този начин ние ще помогнем на бизнеса да е конкурентоспособен и, от друга страна, ще помогнем на хората да получават включително и едни по-добри доходи.

В края на краищата това е лична отговорност. Каквото и да прави държавата, смятате ли, че наистина е добър сигналът с увеличаване на сроковете за помощи?

Аз казах, това е кратковременна мярка, от която няма да се възползват всички...

Тоест няма да я има 2011?

Не, няма да я има 2011. Това е кратковременна мярка и ние по нашите разчети, това няма да бъдат повече от 25 хиляди безработни лица и затова ще са необходими около 11.5 милиона лева за тях за догодина. Но пак повтарям, целта е не толкова удължаването на срока, целта е през това време тези лица да бъдат активни, трудовите посредници също и не на последно място целта е те да разберат необходимостта, че трябва да се обучават и квалифицират, за да могат да си намерят място на пазара на труда. Има парадокс в момента, г-н Вълчев, има много свободни места, примерно за стругари, за фрезисти, където работната заплата стига до 2000 лева. И какво става? Голяма част от работодателите наемат работници от трети страни. Още другата седмица ние в Тристранния съвет. . .

От чужбина.

Точно така. Още другата седмица и ние в Тристранния съвет, и в Министерския съвет ще направим така, че да ограничим до минимум възможността за наемането на работници от трети страни на българския пазар. Защото в крайна сметка ние трябва да дадем възможност на нашите хора да работят на пазара на труда.

Добре, ама какво да прави този човек, дето му трябва стругар?

Ами, вижте, в момента...

И му трябва сега.

Искам да ви кажа, че в момента, аз имах срещи с браншовата камара на машиностроенето, в момента се съкращават много квалифицирани работници, които попадат за първи път на пазара на труда. Аз мисля, че на тях трябва да им се даде първо шанс да отидат да работят в тези предприятия, защото инспекцията по труда...

Да, ама съм чувал работодатели да казват: тези отвън, от чужбина,които взимам, те работят по-здраво, по-мотивирано, за по-малко дори пари, отколкото българите.

Аз не бих казал, че е така, защото това, което ми докладва инспекцията по труда вчера, е, че в "Марица изток" на един голям инфраструктурен обект са хванати 21 лица, основно сърби, които са работели без разрешение в това предприятие. Глобите са изключително сериозни, т.е. ние ще прекратим тази порочна практика. И искам да се обърна към тези работодатели да се пренастройват още отсега, да търсят всички възможности на пазара на труда в България и чак в краен случай да търсят други хора от трети страни да работят, защото много са случаите, включително в момента, в който съвсем умишлено се отблъскват хора, които са насочени от бюрата по труда от тях с цел да се наемат точно граждани от трети страни.

Защо? Защото е по-евтино ли?

Аз мисля, че защото това е една политика, която е абсолютно неправилна, и ние ще я пресечем. Ще има квалифицирана работна ръка от България, която ще работи в тези големи инфраструктурни обекти, и само в краен случай, когато е доказано, че няма такива работници от България, да се наемат от трети страни. Аз мисля, че това е правилната политика.   

Сигурно сте видял заглавието в "Стандарт" тази седмица - "Заплати в салами". Колко масово е явлението да се плаща в натура?

Вижте, това не е натура, това е една световна практика. Това е ваучерната система, където една допълнителна социална придобивка, която се дава от работодателите за работниците и служителите, да се дават ваучери за храна. В момента сумата до 60 лева на месец има възможност работодателя да дава ваучери за храна на своите работници.

Синдикатите искали увеличение на този лимит.

Да, в момента аз съм създал работна група...

Тоест годишно 180 лева...

Това много зависи от Министерството на финансите и мисля, че е правилно какъв да бъде лимитът, но в крайна сметка аз съм създал работна група, която обсъжда този въпрос. Ние в антикризисния комитет със синдикатите и с работодателите се разбрахме, че ще дадем възможност и на работещите в бюджетната сфера да получават такива ваучери за храна. Това е една допълнителна социална придобивка за работниците, в която работодателят ги подпомага да получават допълнително средства за храна чрез ваучерите. Аз не виждам нищо лошо в това.

Тук ключът е в данъците.

Ключът е в... защото върху тези пари не се плащат осигуровки и данъци и от това печели както работникът, така и самият работодател.

Защото не дължи осигуровки.

Да, така че това е една добра мярка, една хубава мярка, която може да се използва в момента.

Ще има ли промени с енергийните помощи тази зима?

Енергийните помощи ще бъдат изплатени на два транша. За ноември и за декември ще бъдат изплатени сега, а за януари, февруари и март ще бъдат изплатени до края на месец януари. Няма да има никакъв проблем.

Това го правите, за да облекчите бюджета за тази година.

Това го правим, за да спестим около 59 млн. лева от бюджета за тази година. Тези хора, които се отопляват на твърдо гориво, на дърва и на въглища, ще имат право на избор - или да получат парите веднага, сега за ноември и за декември и януари за януари, февруари и март, или ако искат, по избор, който...  те си изберат фирма, да си закупят дървата и въглищата и Министерство на труда и социалната политика чрез Агенцията по социално подпомагане ще преведе тези средства на съответната фирма.

Тоест и двата варианта.

И двата варианта, то е по избор.

И директно плащане на фирмата, и на ръка на нуждаещия се.

Точно така. До 31 октомври е срокът, в който хората, които имат нужда от това, трябва да го заявят в Агенцията по социално подпомагане.

Може би точно тези с твърдото гориво ще възразят, че сега би било по-евтино, отколкото през януари да си купят.

Аз казвам, че те имат възможност да купят цялото количество до края на март още сега, т.е. да го заявят от съответната фирма...

А фирмата ще го получи на два транша, за да не се налага и на държавата да плаща по-скъпо.

А фирмата ще го получи на два транша, точно така, така че самото лице няма да бъде ощетено.

То това изглежда по-умно, защото парите ще са едни и същи и през януари, ама ще е по-скъпо, въглищата ще са по-скъпи тогава.

Така е, но ние нямахме време да го направим тази година, но от догодина смятаме да направим чрез ваучерната система плащането на голяма част от социалните услуги с цел действително тези придобивки да стигат до хората. Това е много важно.

Помощите за хората с увреждания. Какво всъщност се готвите да промените? Казвате преди две седмици в "Дневник", че със законите са създадени условия за източване на бюджета, предвиден за медицински изделия и помощни средства за хора с увреждания. В 490 случая лекарски комисии са издали медицински протоколи за изписване на медицински изделия, без изобщо да са преглеждали пациенти, в 130 случая фирми са фактурирали стойността на добавки, без да се стигнали до хората. Масова практика е медицински лица да изписват помощни средства, като са свързани с доставчиците им. Дали сте хора на прокурори. Какво трябва да се смени?

Основно законодателството, но аз искам да кажа откъде дойде проблемът. Проблемът дойде оттам, че към края на месец юли тази година беше изразходван бюджетът, който беше плануван за цялата година за помощните средства. Започнахме едни масови проверки чрез инспектората на Агенцията по социално подпомагане. Там се включиха и от Министерство на здравеопазването. Каква се установява? Установява се една порочна практика, която включително е залегнала и в нашето законодателство - обвързаност между медицински лица в комисиите, обвързаност между медицинските лица с фирмите доставчици, фалшиви протоколи, изписване на помощни средства за хора, които нямат нужда от това, за сметка на други, които са ощетени, хора с увреждания. Дали сме над 58 случая на прокуратурата. В момента подготвяме още 50 преписки за прокуратурата. Аз очаквам много бързи производства по тези сигнали, защото трябва час по-скоро да пресечем тази практика. Източване на държавата е това.

Коя е...най-масовата далавера как изглежда?

Масовата далавера е в лекарските комисии. Там има свързани и лица лекари с фирми дистрибутори на помощни средства. В тази връзка е много важно и аз съм създал още преди 15 дни работна група с участието на широк кръг специалисти - Министерство на труда, Министерство на здравеопазването, национално представителните организации на хората с увреждания, социалните партньори, да се разработи ефективен механизъм за предоставяне и финансиране на тези средства, промени в закона за хората с увреждания.

Предишният министър също говореше, Емилия Масларова, за нужда от цялостна промяна на начина, по който се определя кой е човек с увреждане в България. Спомням си, че бяха давани цифри и сравнения с други държави в Европа, че това просто не е възможно в България да има толкова увредени хора, без да сме в състояние на война в момента.     

Ние сме категорично решени да пресечем тази порочна практика. Имали са възможност през последните 5-6 години да направят това, не са го направили. Ние ще го направим това нещо, аз ви уверявам, но аз очаквам много бързи производства за тези случаи, които ние сме подали, за да разберат в крайна сметка, че тук няма да позволим да продължава да се ощетява държавата, от една страна, и хората с увреждания чрез източването на тези средства.

Да, обаче защо лъжат хората, г-н Младенов? Може би трябва да се погледне и от другата страна. В огромното си мнозинство това са възрастни хора, които получават ниските пенсии, за които говорихме в началото, и за които така наречената инвалидност е един начин да получат по-голяма част от цената на лекарствата си, да си осигурят по-големи възможности все пак за някаква мобилност, да получават някакви средства за комуникации. В противен случай биха били абсолютно изолирани от околния свят.

Не, вижте, г-н Вълчев, това са съвсем различни неща. Не може един човек, който е здрав и прав, и няма никакъв проблем с придвижването, да му бъде изписвана инвалидна количка, който да няма нужда от това, това лице, а в същото време човек, който има нужда от това, да няма възможност да я получи. Ето това е престъплението, което се прави в момента.   

Това са случаите, които сте дали на прокуратурата, аз ви задавам по-общо въпроса, че факт е, че в България масово се водят болни заради социалните придобивки, свързани с това, а тези придобивки са нужни заради ниския доход на тези хора. Как ще излезете от този омагьосан кръг?

Нашата цел е тези помощи действително да достигат до хората, които имат нужда от това. Ще впрегна целия ресурс, с който разполагат Агенцията по социално подпомагане, Агенцията за хора с увреждания, контролните институции в цялата страна, защото за нас това е изключително важно - хората, които имат нужда от това, да достигат до тях тези помощи и да пресечем злоупотребите, които се правят с тези помощи.

Един сърдечен лекар ми разказваше - отива при него човек, който се води с три инфаркта, тежко инвалидизиран, и се оказва при най-съвременни методи на изследвания, че той не страда от инфаркт. Той се разплакал не от радост, ами че ще му вземат инвалидността и дребните придобивки, които има с нея.

Нека да оставим на експертите да си свършат работата. Аз очаквам до месец, месец и половина да бъдем готови с промените в закона за хората с увреждания. Искам да кажа...

Включително ще смените системата с лекарските комисии.

Абсолютно, там ще има много сериозни промени и много сериозен контрол. Искам да кажа, че ние направихме няколко срещи с национално представителните организации на хората с увреждания, има много важни въпроси, които трябва да се решават, които не са решавани през годините. Включително аз съм твърдо решен чрез оперативната програма "Човешки ресурси" да дадем възможност на тези национално представителни организации да имат възможност да подпомагат своите членове. От друга страна, ние направихме срещи с много майки и бащи, родители на деца...

На деца с увреждания.

...на хора с увреждания. Ние пренасочваме в момента усилията си в даването на социални услуги включително и по домовете на тези хора, защото те имат нужда от това. Така че ние чрез диалога и чрез търсенето на механизми. . . всички тези хора са включени в работните групи в момента, когато променяме законодателството, ние искаме да чуем тяхното мнение и ние ще го правим оттук нататък, защото в крайна сметка ние сме длъжни да се грижим за тези хора.

Какво мислите по дебата за ДДС, трябва ли да има диференцирани ставки? Един социален министър може би трябва да подкрепи идеята, че определени стоки, услуги трябва да бъдат с по-нисък данък, така че например пенсионерите да не си плащат чрез ДДС пенсиите, като се получава в България, купувайки лекарства.

Едно е да правиш социална политика, когато има една нормална и действаща икономика, друго е да правиш социална политика в криза. Така че аз тук не искам да се меся в начините, по които Министерство на финансите иска да запълни дупките в бюджета, защото колкото повече средства има в държавния бюджет, толкова повече възможности ще имаме ние да увеличаваме пенсиите и заплатите, и социалните придобивки за хората.

Колко повече средства ще има вашето министерство през следващата година? Според заявките вие сте поискали с над 200 милиона повече спрямо 2009 г.

Не сме поискали повече, ще обясня. Ние сме заявили милиард...

Това е една таблица в "Дневник", може би...

Ние сме заявили 1,613 млрд. лева за 2010 година, като само 1,187 млрд. лева са от държавния бюджет. Останалите 333 млн. лева ние сме ги посочили като източник от
оперативната програма "Човешки ресурси" и ФАР. И останалите са собствени приходи. Така че ние не увеличаваме бюджета за 2010 г., това, което сме предложили, напротив, ние разчитаме на една голяма част от собствени приходи и от тези 333 милиона,
които са източник от ЕС.

А каква част досега са усвоявани от тези европейски пари?

Много малка. Значи, тук работим доста усилено в тази посока. Министерство на труда и социалната политика е управляващ орган на оперативната програма "Човешки ресурси" с три междинни звена.

Тя изглеждаше една от активните програми. Нямаше спирания на пари.

Само да обясня, да. Три междинни звена - Министерство на образованието, Агенцията по социално подпомагане и Агенцията по заетостта. Един милиард и 250 милиона евро, които трябва да усвои България до 2013 година. Когато в края на юли поех министерството, се установи, че само 59 милиона лева са изразходвани от тази програма. Именно в момента работим за максимално облекчени процедури и най-вече чрез системата на ваучерите за квалификация, на тези мерки, които ги отваряме за пазара а труда, чрез ваучерите парите следват хората. Без да се пишат програми, за да може по-бързо да се усвояват.

Това с ваучерите какво е - даваш ваучер за английски или за стругар хайде, ваучер за стругар и той си избира от набор фирми, които са лицензирани, да.

Той си избира лицензирани фирми, които са лицензирани от Националната агенция за професионално образование, и чрез този ваучер това лице получава съответната услуга.

А после вие плащате ваучера на фирмата.

После Агенцията по заетостта изплаща ваучера на тази фирма.

Тази система не беше ли започнала да работи?

Тази система никога не е работила, тя се внедрява за първи път. Следващата седмица в тристранния съвет я обсъждаме и се надявам до 15 октомври тя да бъде приета от Министерския съвет. Целта е през следващата година по тези мерки чрез ваучерите ние да усвоим над 200 млн. лева. И в момента. . .

За 200 милиона колко души ще бъдат обучени?

Ами, по различните програми е различно, някъде не по-малко от 100 000-150 000 заети и безработни лица.

Новината от разговора дотук според агенциите - не бих поел риска да вдигнем пенсионната възраст от следващата година - Тотьо Младенов. Точно по това време агенциите миналата седмица предаваха пък казаното от министъра на финансите, вицепремиера Симеон Дянков, че трябва да бъде вдигната пенсионната възраст още от следващата година. Имате ли сериозни търкания в правителството?

Аз мисля, че когато има дебат, от една страна, между правителството и социалните партньори, когато има дебат по отделни теми, които са важни за обществото, няма нищо страшно. Въпросът е да се намери най-правилното решение и когато се намери това решение, тогава да се изпълнява от всички. Така че аз не виждам никакви търкания, напротив, ако нямаше дебат, щеше да бъде по-страшно за хората, нали.

Кой ще стане кмет на Враца според вас, кой е кандидатът на ГЕРБ?

Има няколко кандидатури, там партията ще прецени кой е най-удачната.

Вие за кой сте?

Не, аз нямам предпочитания.

Къде е по-тежко - в кметство като Враца, един традиционно беден район, с безработица, не добра инфраструктура, или сега в министерството?

Аз през последните 18 години с леки работи не съм се занимавал - 12 години съм бил в синдикатите, близо 6 години в Главна инспекция по труда, близо 2 години кмет на Враца, сега в Министерство на труда и социалната политика, с лесни работи не съм се занимавал. Моето верую е, че трябва да дам всичко от себе си, което мога. Оттук нататък. . . Няма професия кмет и министър, само това искам да ви кажа.

Цялото интервю чуйте в аудиофайла