Младенов: Искам министерство с ясно разписани отговорности
Младенов: Искам министерство с ясно разписани отговорности / Министерство на отбраната
Младенов: Искам министерство с ясно разписани отговорности
21995
Младенов: Искам министерство с ясно разписани отговорности
  • Младенов: Искам министерство с ясно разписани отговорности

Министърът на отбраната Николай Младенов в студиото на "Седмицата" по Дарик радио:

Плановете за армията? Като няма пари, например да имаме по-малко войници?

Проблемът ни не е, че имаме много войници, проблемът ни е, че имаме...
 
Малко пари.
  
...много администрация, която администрира тези войници. Проблемът ни е, че тази администрация не е структурирана разумно. Другият ни проблем е, че, като си харчим парите, които имаме, не го правим по начин, който да е в пряк интерес на това, от което има нужда българската армия най-спешно. А това означава да се осигури на видовете въоръжени сили адекватна подготовка, адекватно въоръжение, за да могат да си изпълняват мисиите.

Добре, да караме подред.
  
Давайте.
   
Вие първо отворихте въпроса за командването, администрирането на армията. Ще има ли интегрирано командване отбраната, ама истински интегрирано? Едни и същи хора, т.е. различни хора да не вършат едно и също нещо, един път в Генералния щаб, втори път в Министерството на отбраната, а най-вероятно трети път кой знае в коя структура.
  
Постепенно, постепенно ще има. Значи, първият опит, така, да се въведе интегрираният модел на Министерството на отбраната е направен със закона преди няколко месеца. Не е успешно направен, това всичко го отчитат, както и цивилните, така и военните. Идеята трябва да се продължи обаче и да се изчисти концепцията как се интегрира Министерството на отбраната. Това означава на практика няколко неща. Там, където има общи функции, които са между щаба на отбраната и цивилната част, министерството, те да се обединят и да работят както за министерството, така и за военните. Например да се избегне дублиране на структури и юридически...
   
Дайте пример, нещо дето се дублира? Което е много очевадно.
  
Как да ви дам пример? Ако искате например, във връзките с обществеността, например...
   
Ами, то и ние това го изживяваме, като...

...отдела за връзки с обществеността...

...търсим да поканим генерал, трябва да търсим на Генералния щаб.
   
Така. Който обслужва Генералния щаб, Щаба по отбрана, както вече се казва, и министерството, може спокойно да бъде един. Човешките ресурси, правното обслужване. Нали, има такъв тип неща, които могат да бъдат единни, в които, разбира се, ще работят...
   
С кого?
 
...и военни, и цивилни. По този начин ти намаляваш административната тежест, оптимизираш работата и наистина интегрираш в министерството. Защото в момента имаме такава ситуация, в която този принцип е залегнал в закона, но изпълнението му е така направено, че всъщност има много дублиране надолу. Това предизвиква и объркване - към кого да се обръщаш, кой трябва да ти даде становище, как трябва да се вземе едно решение? Това усложнява процеса. Въпросът е да бъде по-прост процесът и да бъде по-разбираем за хората.
   
И кога ще стане това?
 
Надявам се, че ще започне да става с промените, които ще предложим на Народното събрание, като, в Закона за отбраната и въоръжените сили до края на годината. Идеята ни е до края на декември, живот и здраве, Народното събрание да приеме промени в закона, да сме готови с устройствения правилник на министерството, така че от 1 януари следващата година да влезем със, така, нова среда, в която да работим.
  
Само за да се ориентираме, колко души управляват армията, така, чиновническата администрация?
   
По щат Министерството на отбраната е хиляда четиристотин и нещо.
   
Това е нищо, ама с всички структури, които го обрастват после?

  
Това е щатът на министерството. Фактически той не е, разбира се, целият зает, но това е щатната бройка. Социалната агенция на Министерството на отбраната по щат са още 800 човека. Отделно има тези, които са в родовете войски, които са си чисто военните, щабовете по подготовка, съвместното оперативно...
   
Това е вече към главния щаб.

   
...командване. То вече не се казва, казва се Щаб по отбраната.
 
Така. Там колко са?
   
Там не мога, трудно ми е така, на глава да ви кажа...
   
Дали е военна тайна?
   
Но това е... Не, не е военна тайна, но това си е чисто военната страна на нещата вече. Но администрирането, като добавите към министерството социалната агенция, като добавите всичките ангажименти, които имаме, с охрана на имоти, които са с отпаднала необходимост, но са все още на разпореждане на министерството, като добавите и предприятията, над които е разпоредител министърът на отбраната, "Терем"-ите, всички други дружества, те са двадесетина, като "Терем". Холдинг е само едно от тях.
   
И накрая какво излиза? Повече от самата армия.
   
Излиза едно съотношение, което мен ме страх даже да го формулирам.
   
Какво е, не, не...
  
Не искам да го формулирам сега...
   
Кои са повече?
   
Но администрацията, която тежи върху арията, е прекалено голяма. Тя трябва да бъде оптимизирана, да бъде превърната в една администрация, която обслужва целите на въоръжените сили на България. Защото, вижте, днес сутринта ми попадна една, четох една преписка и, така, се върнах малко назад във времето. Моят предшественик в писмо до друго ведомство казва еди-какво си не можем да го направим, защото приоритет на Министерството на отбраната до, основен приоритет на Министерството на отбраната до 2015 г. е социалната му политика. Много хубав пример. Защото, когато основният приоритет на едно министерство се превърне в нещо, което не му е същинската функция, започват проблемите.
   
Да, обаче той казваше, и много държеше на това, как да задържим войниците. Държавата им дава...

  
Всички...
  
...малко, и най-вече пък офицерите. Дава им недостатъчно пари за начина на живот, който ги кара да живеят. Ние трябва да им дадем жилища, в които да се местят по гарнизоните например.

   
Добре, вие като отидете да работите някъде, на какво основание ще си изберете работата? На основание само дали ще ви дадат апартамент и какви ще ви бъдат социалните придобивки, или дали и ще можете фактически да си вършите работата? Аз смятам, че човек, когато взима такова решение, особено когато взима решение да работи за отбраната на държавата, го прави, защото иска да се развива и професионално, а не само да има социални придобивки.
   
Не искам да поставям под съмнение каква част от българските офицери и войници по-скоро биха...
  
Прав сте, не го поставяйте под съмнение.
  
...с удоволствие живели в апартаменти, без да имат танкове.
   
Прав сте, не го поставяйте под съмнение, защото аз до този момент не съм срещнал нито един офицер, който да ми е казал нещо различно от това. Вижте какво, ние в крайна сметка сме военни, ние сме офицери, ние искаме да си вършим работата, за която сме дошли тук. Така че основният приоритет на Министерството на отбраната трябва да бъде осигуряването на армията, на въоръжените сили със способностите, от които тя има нужда. Да, разбира се, осигуряване и на добри социални условия на хората да живеят, добри условия на труд, да могат децата им да имат детски градини, училища и т.н. Но основното в крайна сметка е отбраната на държавата ни.
   
Тоест вие казвате, че в момента финансите на държавата ви поставят пред избора дали българският войник да има танк или апартамент, изтребител или апартамент.
 
Моето мислене, възпитание, образование ме поставят пред въпроса, ако трябва да купя, образно казано, въоръжение за армията, апартаменти и т.н., кое ще направя първо. Първо ще осигуря въоръжението, после ще осигуря и апартаментите и т.н. Защото, ако аз й осигурявам апартаментите, но не й осигурявам въоръжението, аз не съм министър на отбраната, а съм министър на социалната политика. Вярно, и колегата се казва Младенов, но седи на друго място, в друга сграда.
   
Добре, тогава да говорим за модернизацията на армията. Като техника и съоръжения какво ще се купува?
   
Първо, ние имаме много ангажименти, които сме поели още от 2004-2005 г., по превъоръжаването на армията. Това са т.нар. големи договори - за фрегатите, за хеликоптерите, за "Спартан"-ните и т.н.

Фрегатите, не корветите. Нали французите, няма да взимаме от тях...
   
Фрегатите, говорим за фрегатите, които сме взели.
   
Взели от Белгия.

   
Да. Това са договори, които се основават на формулирания план през 2004 г. за превъоръжаване на българската армия. Още тогава в Народното събрание аз бях много критичен към този план, защото, когато дойде тогава министърът в Народното събрание и го представи, един от основните въпроси, който задавахме, беше, добре, всичко това много хубаво, но отговорете ни на два въпроса. Първо, как гарантирате, че държавата в следващите 5, 6, 7 години ще има достатъчно средства да изпълнява тези проекти? Второ, кои от тези проекти са приоритетни и кои са второстепенни? Тоест кой правим първо, кой правим второ? И, трето, по какъв начин те осигуряват тези български войници, които са на мисии, в Афганистан например, които са буквално, дето се вика, на фронта в момента? Тогава тази концепция не беше приета. Това разбиране не беше прието. И тогавашното държавно ръководство каза всичко е приоритетно, всичко го пускаме. И сега ние какъв проблем имаме, няколко години по-късно? Понеже тогава е имало и бюджетен излишък, и икономиката е вървяла нагоре, и т.н. Сега вече влизаме във финансова криза. Всички виждаме тежкото положение, в което се намираме. Сега се получава обратният ефект. Ние сме ангажирани с едни договори, за които нямаме достатъчно средства да платим. Доколко тези договори от гледна точка на стратегическото развитие на българските въоръжени сили са
приоритетни, важни, задължителни? Доколко те осигуряват наистина това, от което момчетата и момичетата в Афганистан се нуждаят? Спорен е въпросът. Но това са договори, които съществуват.

Кои са тези договори?
   
Това е целият пакет за модернизацията на българската армия, който включва...
  
Изтребители?
  
Не, изтребители няма.
   
Няма.
   
Който включва и "Спартан"-ите...
   
Какво има, транспортни самолети?
  
...транспортните самолети...
   
Нов "Спартан", ще има ли нов или не?
   
Ще има, ако можем да си позволим да го платим.
   
Нови хеликоптери?

   
Хеликоптери...
   
Тези хеликоптери, са ми разказвали, в НАТО ми разказаха, че те всъщност ставали за туризъм.
   
Прекрасни са хеликоптерите. Хеликоптерите са много добри.
   
Но с тях не може да се отиде на военна мисия.
   
Особено хеликоптерите, които предстои по договора да бъдат доставени следващата година и по-следващата година, нали, това са хеликоптери, от които наистина ние имаме нужда. Но вижте, пак ви показвам проблема. Купуваме си хеликоптери, но не си купуваме въоръжението за тях. Не си купуваме защитните средства.
   
Оборудване за нощно например пътуване.
   
Оборудване... Така. Неща, от които те имат нужда, ако трябва да отидат на активна мисия.
  
Значи това са ми обяснявали, че става дума за туризъм.
   
Вследствие на което ние изхарчваме пари по един договор... наистина машините са много добри. Наистина, не искам нищо лошо да кажа за тях. Но не ги екипираме по начин, по който те да могат да изпълняват функциите, от които фактически се нуждаем в момента и ще се нуждаем през следващите години.
 
Тоест хубави, но неизползваеми, това казвате.
   
Тоест ние си ги купуваме тях, обаче отделно трябва да си ги екипираме, което ще струва още пари, и още пари, и още пари. И затова за мен основният принцип оттук нататък, когато се взимат тези решения в Министерството на отбраната, трябва да бъде преценката дали един разход е разумен, или не е разумен. Защото всеки разход, и вие много добре го знаете, знае го всеки човек, като си купиш нещо, то води след себе си и други разходи. Осигурил ли си парите за тях? Как ще го поддържаш? Как ще го развиваш? Как ще го използваш в целия му цикъл на живот, който е? Дали е хеликоптер или компютър вкъщи, който си купувате... Така че разумната мисъл тук е най-важната.

Тоест все пак аз ви питам, да изясним вашата гледна... Имате ли вече яснота кое  е разумно, кое е неразумно като, като техники? Все пак кое е по-важно - кораби ли ще купуваме, хеликоптери ли?
   
Сега, аз бих могъл да имам мнение по тоя въпрос, както и заместник-министрите, и политическите назначения в министерството. Но аз смятам, че оценката за това какво трябва да бъде нужно, какво е нужно, трябва да дойде от военните, тоест военните трябва да кажат, за да можем ние да си вършим работата, имаме нужда от това, това, това. Държавното ръководство, политическото ръководство, правителството поставя задачите към българската армия и казва - искаме от българската армия да е способна да изпълнява следните мисии. И оттам нататък идва военната преценка, за да могат те да изпълнят тези мисии, от какво се нуждаят. След което сядаме отново и гледаме. Добре, вие казвате, че се нуждаете от това. Това е бюджетът за тази година, това е бюджетът за следващата година. Хайде сега да видим кое е приоритетно. Това е нашата работа. Ако седна аз да казвам - не, няма да си купите хеликоптери, а ще си купите нещо друго, тая преценка ще бъде грешна. И след няколко години следващият министър като дойде на отбраната, ще каже - моят предшественик защо е взимал такива решения необосновани. Значи, аз искам обосновката на всичко, което се прави в министерството, да става на базата на рационални аргументи. Има хора в армията, които могат да го правят, които с удоволствие ще го правят, на които трябва да им се даде възможността, да им се гарантира процесът, в който да го правят.
 
Тогава да видим политическите задачи пред българската армия. Първо, извън територията на страната. Какви мисии, в какви мисии ще участват български войници през следващата 2010 година?
  
Основната ни мисия е в Афганистан.
   
Там ще охраняваме летището, външното.
   
В Афганистан имаме, мисията може да бъде разделена на три компонента. Първо, контингентът, който е в Кандахар, който в момента охранява вътрешния периметър на летището в Кандахар. Вторият компонент е в Кабул. Там предстои до края на годината да поемем охраната на външния периметър на летището в Кабул. И имаме 2 или 3 медицински екипа в Херат. Така че това е, така, най-общо казано, българското участие в Афганистан.

Тоест няма да отиват повече хора от тези, които са в момента. Колко от тези близо 60 000 войници под командването на НАТО ще бъдат българи през 2010?
   
Около 500 човека са в момента от България.
  
Двадесет държави вече увеличиха в началото на годината подкрепата си там.
   
Знаете, че в момента и в Америка, и в НАТО се дискутира, така, мисията в Афганистан. Търси се начин, по който тя да бъде по-ефективна, включително и, така, неведнъж поставеното от коалиционните партньори, особено от Съединените щати, въпрос за увеличаване на военното участие. Ако погледнете пропорционално българското военно участие в момента към размера на нашата страна, населението ни, брутния вътрешен продукт...
 
Така.
  
...и т.н., и го сравните с други държави в съюза, ние имаме едно доста над средното участие в мисията, тоест участваме много добре в мисията в Афганистан.
 
Тоест не е нужно да се изпращат повече войници.
   
Въпрос на преценка оттук нататък е как да се оптимизира това наше участие. Дали да се консолидира например, вместо да бъде на три места, да бъде на едно. Дали да се увеличи, какво означава това за нас като бюджетен разход, какво означава за нас това като участие в коалиционното...

А хайде да обсъдим от гледна точка на тази мисия тя осигурена ли е. Имаме ли с какво да ги закараме тези войници дотам като техника?
   
Мисията е осигурена. Още в началото на мандата, когато започна, когато и финансовото министерство представи тежкото състояние, в което наследяваме бюджета, така, един от ангажиментите, които пое и министър-председателят Борисов, и финансовото министерство, беше, че парите за мисиите зад граница, основно Афганистан, няма да бъдат съкращавани. Тоест те са гарантирани до края на годината.
  
Аз от друга гледна точка ви питах. Като техника. Значи взимаме един български войник в Афганистан, когото го натоварваме да пази летището в Кабул, външния му периметър. И значи... 
  
И му осигуряваме абсолютно всичко, от което той се нуждае, за да си върши работата.

Със спартана може да ги накараме дотам?
   
Това са вече въпроси, които са доста технически и доста, така, сложни за прост разговор по радиото. Имаме способностите те да отидат дотам...
  
Не, то логиката имаме ли транспорт дотам, имаме ли техниката за място.
...имат техниката, с която да си извършват мисията, имат подготовката. Чуваха се тук разни слухове, че нямали едно, нямали друго. В обществото се говореше. Всичко това аз абсолютно лично го проверих, преди да вземе Министерският съвет решението за смяната на отговорността. Това, което до края на годината ще се случи - да поемем външната охрана на летището в Кабул. Вече няколко пъти съм разговарял и с нашия старши национален представител в Кабул, със съвместното оперативно командване, с щаба на отбрана. Постоянно се информирам за това дали всичко, от което те имат нужда, е осигурено, има ли нещо допълнително, което може да се направи. Това е фронтът в момента на българската отбрана - Афганистан.
   
Четох обаче и реплики "сега пък що ще се местим на място, дето рискът е по-висок, можеше да си се скатаваме". Това е, така, българското разсъждение по принцип всеки път като се обсъждат тия мисии... сега, да ходят другите. Ние хем бяхме там, хем пък не беше толкова опасно, колкото сега ще стане.
   
Къде не беше толкова опасно? В Афганистан е опасно навсякъде.
  
По-висок бил рискът, казват включително военни. Особено през последната година. Така че, когато взехме решението за преместването на контингента в Кабул от една зона на отговорност на външния периметър на летището, много внимателно си дадохме сметка какво би означавало, ако бяхме останали в старата зона на отговорност. Защото тук не говорим за някаква статична ситуация. Говорим за ситуация, която е доста, така динамична.
   
Тоест не се отива на по-рисково място е вашата теза.
   
Рискът е голям винаги, защото в крайна сметка в Афганистан се води война с, така, доста широко терористично движение. Така че рискът навсякъде в Афганистан е висок. И няма защо да се заблуждаваме, когато говорим за това. Няма едно такова безопасно място, където някой да отиде, да си седи там... 
 
Хем да ни броят, хем...
   
Хем да сме там, хем да няма риск. Но, вземайки това решение, много точно си даваме сметка, за да посрещнем риска, който съществува навсякъде, за всички международни сили там, какво правим, как им осигуряваме оръжието, как им осигуряваме подготовката, как намаляваме този риск и как го управляваме. И това е естественото решение и това българските военни, Щабът по отбрана, съвместното оперативно командване са абсолютно компетентни и подготвени да направят тази преценка.
   
Другаде къде ще имаме мисии през 2010?  
   
Това ни е... Афганистан ни е основната мисия. Имаме в Босна все още една малка мисия, която сега в рамките на следващите месеци, може би година, ще се преосмисли въобще от целия Европейски съюз и ще се прецени по какъв начин тя да се развие. Имаме и наши виждания как тя да се намали, защото тя... фактически ситуацията там се промени доста, има нужда от съвсем различно нещо от това, което в момента съществува. И имаме малката мисия в Косово. Това са ни трите основни.
  
Колко са в Косово и Босна?
   
В Босна са някъде мисля, че около сто, сто и нещо. И в Косово са не повече от 50.
   
А мисли ли България за включване в нови мисии? По принцип НАТО водеше такива дебати. Къде сме ние в този дебат? Например, като ни отвлякоха моряците край Сомалия, изведнъж в България се разбра, че и този въпрос може би пък ни засяга много.
   
Сега за мен всяко решение за това къде участваме в мисия не може само да се основава на това - някъде има проблем, отива мисия и дайте и ние да се включим. Решението се основава на това, първо, какъв е нашият национален интерес от участието в съответна мисия. Второ, по какъв начин ние изпълняваме коалиционните си ангажименти към съюзниците в НАТО, които всички споделяме. И трето, какви са способностите, които имаме. По какъв начин това, с което разполагаме в момента, е адекватно, за да изпълним определен тип мисия. Мисля, че сега участието ни в Афганистан е абсолютно, така, добре фокусирано. Мисията в Косово, мисията в Босна. Имаме, разбира се, и няколко военни, така, представители в мисията на ООН в Ливан, в Либерия. Но те са единични бройки, затова не ги коментирам. Това са много сериозни ангажименти за държавата и не се поемат нови ангажименти с лека ръка. Или поне аз не поемам нови ангажименти с лека ръка, без да съм абсолютно сигурен, че ние имаме ясен интерес от това, което се прави. Защото още когато беше войната в Ирак, когато България участва в коалицията в Ирак, имахме контингент. Той беше там години. дадохме жертви, човешки животи бяха загубени там. В крайна сметка ние не получихме...  като страна аз към днешна дата не мога да кажа ние какво спечелихме от участието си в мисията в Ирак.

А какво печелим в Афганистан?
   
А това, което трябва да се прави, когато има една такава мисия, е да се преценява по какъв начин нашето участие там, това е много, така, може би егоцентрично от гледна точка на България, но за мен разумно. Ние участваме, какво печелим от това.
   
Какво печелим от Афганистан?
   
От Афганистан мога да ви кажа, че, първо, печелим това, че редуцираме риск към собствената си държава, към собствената си национална сигурност, участвайки там. Защото, ако операцията на НАТО в Афганистан не успее, рискът за всички нас в Европа, в Запада ще се увеличи, включително и в България. Така че ние имаме национален интерес.

От тероризъм и директни...
  
Да, ние имаме национален интерес да се справим с терористичната заплаха в Афганистан, за да не дойде тя по-близо до нашата граница. Второ, участието ни там помага на процеса на трансформация на нашата армия. Защото нашите войници, когато отидат там, се сработват с колегите си от Португалия, Германия, Америка и т.н. Постепенно се изгражда, така, един общ дух, в който всеки следващ път, когато те работят заедно, им става по-лесно да работят заедно. Така че има много такъв тип ползи, които съществуват. Не на последно място е и политическата полза.

Ама тия две неща и за Ирак ще ви ги кажат, че...
   
Не на последно място е и политическата полза от това, че в Афганистан ние участваме активно въобще, така, във формулирането на какво прави НАТО. Значи имаме опит, който е изключително важен. Първо, ние сме страна, идваща от бившия съветски блок. Като такава страна още едно време сме имали доста добро, така, виждане и анализи на това, което тогава се е случвало в Афганистан. Това е от полза в момента. Защото нашите хора имат друг тип чувствителност, отколкото някои от съюзниците ни. Имат опит в този район. Чисто човешки, чисто, така, институционален. Това е много важно. Ще кажете - ами същото може да се каже за Ирак.
   
Може.

   
Да, обаче в Ирак...
  
Учим ли се заедно всички? Учим се.
  
...ситуацията беше по-... Така е, съгласен съм.
  
Спираме ли тероризма? Спираме го.
   
Съгласен съм, но в Ирак ситуацията беше малко по-различна, защото Ирак след края на много години изключително тежко положение в момента излиза от ситуацията и започва да изгражда собствената си държава. Ние оттам нямаме никаква в момента икономическа полза, това че участвахме в коалицията въпреки желанието на Ирак, въпреки интереса на иракската страна... предходното правителство го беше срам от участието ни в Ирак. Правеше го само защото не знаеше как да се измъкне и не успя да извлече нито една полза. Не може да ми обясните, че ние за толкова години не можахме в Ирак да открием посолство, което да представлява България, при положение че нашите съседи от Румъния могат да поддържат посолство, защо ние да не можем? Нямаме никакви договори, нищо. За такъв тип договори, за такъв тип икономическо сътрудничество по отношение на Афганистан е прекалено рано да се говори, нали, там ситуацията е доста по-различна, но по отношение на Ирак какво направи предходното правителство, за да може да участваме ние активно във възстановяването на Ирак, да имат хората тук... да кажат "да, бе, вярно, включихме се в коалицията, пратихме хора, нали, който беше съгласен - беше, който не беше съгласен - не беше, но в крайна сметка ето сега произвеждаме, изнасяме, внасяме, развиваме".
   
Искаме ли противоракетен щит над Европа, включително и над България? Ще участва ли България в проект за обща защитна система на НАТО и Русия, каквато оферта има от тази седмица?

Това е много стара дискусия в НАТО, която отива назад във времето доста преди въобще да почне да се говори за ракетния щит, който трябваше да бъде...
   
Полша, Чехия.
   
...базиран в Полша и Чехия, и предполагам, сега, тук не мога да ви кажа със сигурност, но предполагам, че предвид отказа от изграждането на ракетния щит в Чехия и Полша ще се възобнови тази дискусия в НАТО и дори и в Европа включително за това по какъв начин ние изграждаме защитата си от потенциални ракети, които да доведат към нашия континент и към нашия съюз. Има системи наистина, които функционират доста модернизирани и, така, доста адекватни, които могат да се разположат в една обща концепция на НАТО, която да покрива и южния фланг, който сме ние. Това са решения, които тепърва ще започнат да се обсъждат. Аз утре пътувам за, така, първото си неформално събиране на министрите на отбраната на ЕС. В края на месец октомври в София идват всички министри на отбраната на Югоизточна Европа, след което имаме събиране на министрите на отбраната на НАТО, така че, предполагам, в следващите един-два месеца в дискусиите ще започне да се оформя и виждане, но ако се изгражда такъв общ щит на НАТО, противоракетен, България трябва да има много ясно виждане и много активна позиция как участваме в него.

Аз затова ви питам. Има...
   
Аз смятам, че, така, и неведнъж... разбирам, и преди години още България е заявявала желанието си, че има смисъл от такъв щит, който да е натовски, който да е съюзнически. Нека сега да видим как ще се развие ситуацията и как ще се оформи новата дискусия след промяната на решението на Америка за Чехия и Полша.
   
А ако продължим прагматичния начин, по който разсъждавахте за ползите, прагматична полза от НАТО в инвестиции на алианса?

В какъв смисъл от НАТО?

В България. Във военните обекти, модернизация.
   
Дали...

Има ли такъв вариант да печелиш от НАТО?
   
Има, разбира се, но малко по-различно, отколкото ЕС, защото, нави, в НАТО няма някакви фондове, които се раздават на страните членки. Там е по-скоро участието на самите страни за тяхна сметка, но има много инициативи в НАТО, които са свързани с развитието на нови технологии, нови производства, нови въоръжения...
   
Добре, аз за тях ви питам...

...които са...
   
...отгам какво идва в България?
   
...така, изключително смислени. Има един проект, който е за защита на... противоракетна защита на хеликоптерите, по които той по-скоро засега е на изследователски етап, по който България е водеща страна. В НАТО всяка страна има, така, определен тип проекти, които развива, сработването на механизмите на вземане на решение, уеднаквяването на въоръжението, така че да станем това, което се нарича, нали, съвместими, или интероперабилни, с останалите съюзници. Това са ползи огромни...

Тоест, вие казвате, че фонд за...

...отвъд защитната полза, която НАТО е... защитната функция на НАТО.
  
Научни, технологични фондове...
   
Да.
   
...на НАТО идват в България, това казвате?

Има такива проекти, разбира се.
   
Какъв процент от брутния вътрешен продукт ще отделя България през 2010 г. да го прави?
   
Това ще мога да ви кажа, когато приключат преговорите, т.е. те не са преговори, но разговорите с Министерството на...
   
Това са си направо преговори.
  
...финансите и видим каква ще е общата картина, в която трябва да се разположи държавата през следващите години?
   
Вашето виждане какво е?
  
Моето виждане, първо, ще го съобщя на Министерския съвет и после ще го обсъждаме публично, защото аз трябва да... за да мога да се изкажа виждането, трябва да имам анализа, на който го основавам, който в момента се...
   
А колко сме обещали на НАТО, че ще отделяме?
  
Нямаме, няма някаква такава система, в която ти обещаваш, че ще отделяш нещо. Има практики, има средно за различните страни.
   
Колко е средно за нас?
  
По-скоро целта трябва да се отиде някъде към 2,4 от бюджета. Когато можем, както можем, в рамките на това, от което се нуждаем, и в рамките на това, което са възможностите на страната. Но за мен, пак ви казвам, основното на бюджета оттук нататък ще бъде бюджетът да бъде планиран спрямо нуждите на армията. От какво има нужда армията, от какво има нужда Българската армия като въоръжение, като обучение, като капацитет и оттам нататък всичко друго.

Защо спряхте продажбата на националния армейски комплекс, военното НДК, както го наричаха.
   
Защото няма кой да го купи.
   
А вие, като я спряхте, откъде разбрахте...
   
Ами аз я спрях, защото по процедура тя беше обявена за 100 милиона мисля че лева някъде. Нямаше кандидати да я купят.

И трябва да провали сега по...
   
Сега трябва да се прецени как да се развие оттук нататък този обект, дали да го пуснем отново на продажба или не. Аз се учудвам, че не е, когато той е пуснат първият път на пазара, не е направено проучване на пазара да се види дали въобще има място или интерес.

Аз не мога да разбера, вие в правителството обсъждате, вие, имам предвид и предишното, обсъждате къде да сложите данъчните и се правят врътки с разни фирми, дето щели да построят, пък да им дадат други сгради, а България, вярно, в другото министерство има едно построено нещо, което може да бъде използвано за административни нужди. Що не сложат данъчните там и да се реши тоя въпрос?
   
Ами сега го гледаме за какво може да бъде използвано. И затова преценката как да бъде използвано ще бъде взета на базата на това има ли нужда. Значи колегите от съдебната власт гледаха дали за тях може да се използва нещо.
   
Да, с предимство, с друга голяма...
   
Нали въпросът е, че не е подходящо за това. Ние го гледаме до каква степен ние можем да го използваме за нашите нужди. Трябва да преценим, защото то има нужда от още пари, за да бъде довършено. Значи всеки ден, като мина покрай него, ми се свива сърцето, ама наистина ми се свива сърцето. Защото виждам едно нещо, огромно, недовършено...
  
За какво е строено всъщност, какво е щяло да става вътре?
   
Хотелски и конферентен център. Има хотелска част, има офиси, има паркинги, има зала за 900 човека. Значи, да инвестираш 30 милиона, 32 мисля, че беше последно, като е имало нужда от още десетина да го довършиш, в изграждането на още едно НДК, до старото НДК, вместо тия пари да ги дадеш за армията, за това, от което тя се нуждае, вместо с тях да купиш генераторите, от които фрегатите да не им изтича... да не изтича годността на двигателите, защото не можеш да ги включиш на наземно електричество, да не направиш куп други неща, ако щеш, дори и въоръжение за хеликоптерите, които са се купили, и да си построиш конферентен център. Че в София няма места, където да се събираме да си правим конференции! Извинявайте, това е неразумно. Може да е законно, може да се основава на точката и на буквата на някакъв закон, но това е неразумен харч, при положение че ти не си си покрил другите неща. Покрий си другите неща... И сега седиш и всички го гледат, и се чудиш какво да го правиш.

И никой не го ще.
   
Ще му измислим нещо да има за какво да се ползва, защото то, ако продължи още много дълго време да седи така, то строежът не е завършен, ще почне да се руши.
   
Ще стане като сградата на данъчните.

Нека да се ползва... дали да се продаде, дали да се развива от някаква държавна институция, от нас, това е преценка, която в скоро време ще направим.
   
Изясни ли се защо са били розовите беемвета?
   
Питайте оттук нататък за розовите беемвета хората, които пишат историята на прехода в България. Аз с тях вече не се занимавам.
   
Ама продадохте ли ги, какво става с тях? Превърнаха се в такъв символ...
   
Не, стоят още в паркинга. Може да ги дадем, ако някой реши да направи музей на управленската глупост, може да ги дадем на него.
   
Искате още власт за инспектората към Министерството на отбраната... (не се разбира - бел. ред.)... такива неща да не стават.

Това е доста опростен вариант на това, което всъщност казах оня ден, защото, да, искам да има инспекторат, който да има реални правомощия и възможности да си изпълнява функциите. Да бъде един алтернативен механизъм, по който министърът на отбраната да получава анализи, информация, за да може да взема решения за развитието на сектора по отбрана, както е в останалите страни, както е... най-добрият пример за това е Великобритания. Но искам, и няма да отстъпя от това, до края на мандата искам да има министерство, в което да има ясно разписани отговорности. В което всеки да знае какво прави, да си седи зад думите и да си защитава мнението. Защото не можеш да оставиш управлението на системата в ръцете на само един човек. Трябва да има баланс, трябва да има контрол, трябва да има механизми, по които да се... Да светват червени лампички, най-общо казано, ако има някаква опасност - било то от корупционна практика, от някаква далавера или от взимането на някакво неразумно решение. И това става с един преглед, който сега започваме с новия съвет, който направихме, който ще прегледа не само проекта на закона, който сега готвим, промените в закона, но ще прегледа всички практики и ще види къде са рисковете.

А ще вземете ли ген. Володя Цветанов, който е шеф на инспектората и брат на депутата от левицата и бивш вътрешен министър Румен Петков?
   
Аз преценявам работата на хората в министерството не на базата на това кой на кого е роднина, а на базата на работата, която си вършат. Мисля, че отдавна свърши времето, в което това дали си роднина на един или на друг означава нещо за твоето кариерно развитие.

Смятате, че обществото не вярва на министерството и на армията, казвате през седмицата.

Вие не четете ли вестници, освен че сте в радиото? Не виждате ли какви съмнения има в медиите за едно или за друго решение. Не чувате ли какво говорят хората? Виждате ли в интернет какво се пише? Не виждате ли социологическите проучвания? Министерството на отбраната е натоварено с едни от най-сериозните съмнения за корупция и за нередности и причините за това са различни.Причините за това са във факта, че предното ръководство е управлявало министерството ръчно, че е местило бюджета безобразно, че го е планирало лошо. Че са взимани решения, които не са обосновани, няма логика да бъдат взети. Че... отделно от всичко това, че цялата система не е достатъчно прозрачна за българското общество. Че вие, като погледнете бюджета на държавата, като излезе, не може да разберете къде отиват вашите... тази част от вашите данъци, които отиват за отбрана. Когато се съберат тези три фактора, значи ръчно управление, непрозрачен бюджет и институция, покрита в една... прикрита от обществената отчетност, излизат всички съмнения. И сега няма значение дали едно решение е било правилно или неправилно, в общи линии, хората, като чуят нещо за Министерството на отбраната, си казват "абе пак някакви нередности са се
случвали". Значи това трябва да се изчисти, тая вода трябва да се оттече, да се сложат правила, да се подреди системата, да е ясно за какво отива бюджетът. Като го планираш за нещо, да го харчиш за това нещо, а не да го разместиш по средата на годината и да планираш пари за военновъздушните сили, пък по средата на годината с тия пари, вместо да ги дадеш на военновъздушните сили, да решиш да си купиш някаква машинка, която няма нищо общо с техните нужди. Когато тия неща се прекъснат, тогава ще се възстанови и това традиционно хубаво българско доверие в институцията на армията и отбраната. Защото това е нашата традиция в крайна сметки.