Границата ни е сито с много големи дупки, виждат го и в Европа
Границата ни е сито с много големи дупки, виждат го и в Европа / снимка: БГНЕС

Потокът от бежанци и нелегални имигранти показа, че държавната ни граница е сито с много големи дупки - това обяснява и отказа на европейските държави да включат България в шенгенското пространство. Тезата е на доц. Николай Радулов - експерт по национална сигурност и бивш главен секретар на МВР.

В интервю за Дарик той коментира, че проблемът е нарасналата обща криминална престъпност в страната, на фона на която извършените от нелегални имигранти престъпления са пренебрежимо малко. Ксенофобската вълна е резултат от засиления приток на имигранти през границата - тя тлееше и беше нужен повод, за да пламне, допълни Николай Радулов по повод нападението на 20-годишната Виктория Христова в София.

Николай Радулов недоумява защо правителството отказва да направи анализ на свършеното от предходните две правителства, като провери за какво точно за изхарчени парите за укрепване на границите и за бежанците. Според експерта не е ясно и защо е все още на поста си директорът на Гранична полиция, който „носел отговорност за неприемането на страната в Шенген".

В обществото се води ожесточена дискусия по една тема - бежанския поток към България, големия брой нелегални имигранти, с които в момента се опитва да се справя държавата. Да кажем така - ако обществото все още не беше постигнало, не казвам съгласие по темата какво трябва да ни е отношението към бежанците, този случай през почивните дни с нападението срещу 20-годишното момиче в София, отключи ли нова писта на това възприятие, ксенофобска вълна?

Ксенофобската вълна е резултат от засиления приток на имигранти през границата от вече близо два месеца. Тя тлееше, тлееше и беше необходимо малко горово, за да пламне напълно. И такова гориво се яви този случай с това младо момиче, което беше нападнато и за малко не загуби живота си. Но тук емоционалното надделя над здравия разум, защото първо, очевидно е, че не става дума за бежанец. Този извършител не е бежанец, той е имигрант и то от най - рисковите държави - от Алжир. Второ, съотнесено към общата криминална престъпност, това деяние е пренебрежимо малко статистически. За човека и неговите близки е 100%, но ако става дума за престъпност и какъв е проблемът, той е в неумението за момента да бъде овладяна много сериозната криминална престъпност, която има сериозна тенденция на засилване от Нова година насам. Не казвам, че миналата година...

Говорите като обща среда?

Говоря като обща среда, защото, когато тази криминална престъпност, която наричаме битова се шири толкова много, тя има много компоненти. И очевидно, че един от компонентите е социален - липса на работа, липса на перспективи, неумение на Специалните служби и Службите за обществен ред и сигурност да се справят. И това естествено се отразява и в този наш случай с имигрантите и бежанците. Самият факт, че през границата минават хора... Този факт някак си официалните власти се опитват да го неглижират, твърдейки, че трябва да сме състрадателни, че става дума за бежанци. Но ние, когато тези хора пресичат границата, не знаем дали са бежанци. По - скоро подозираме, че не са, защото съседната нам страна - Турция - там няма граждански вълнения. И тези хора не излизат от страна, в която е застрашен животът им, честта им, собствеността им. Идват от една страна, която имаше социални вълнения, но тях не са ги засягали. Така че всеки от тези хора до доказване на противното е човек, който е извършил престъпление - нарушаване на държавната граница. Друг въпрос е, че държавната граница, очевидно е сито с много големи дупки. И по-скоро правилото е, че всеки, който иска може да мине, отколкото, че всеки е залавян. И аз бях доста озадачен от изявленията на министъра на вътрешните работи, че не повече от 0,5% са хората, които минават границата нелегално и не биват заловени. Много ми е интересно как е изчислен този процент, защо 0,5%, защо 0,1 % или защо не 5%, или 10%. Тоест незаловените хора трудно можем да им уловим процента. Те не се регистрират някъде, за да е ясно това, за което става дума. По-скоро тези хора, които са така да се каже самозаловили се, пресичат границата, опитват се да привлекат вниманието на властите, но не винаги успяват. И затова вече има явки за разминалите се полицаи и пресичащите границата. Знаете това село Вълчи дол, когато не видят полиция, те отиват пред местната механа и чакат към 10-10,30 часа да минат граничните полицаи. И си ги прибират.

Толкова ли е рядко ситото, както казахте?

Ситото е много рядко. И по-скоро при умишлено нарушение на границата от човек, който иска да извърши някакво особено престъпление, да не разисквам какво може да е то, защото е много широка хипотеза, няма никакъв проблем. Отгоре на това, вие знаете като резултат от атентата в Бургас се установи, че и през официална граница, и през капепетата може да мине какво ли не. Така че границата е в много лошо състояние.

Сега слагаме ограждения. Много ли закъсняхме?

Първо, много закъсняхме. Второ, това не са реални ограждения. Телените заграждения не вършат работа. Вижте границата в Гърция. Става дума за стени, излети от бетон, върху които има специална бодлива тел, охранявани допълнително с видео апаратура, с мобилни екипи, които веднага стигат до мястото, където се прави опит за пресичане на границата. И връщат хората, те не ги допускат в страната. Влязат ли вече в страната, очевидно е, че са наша отговорност. Какво ще правим по нататък с нарушителите - ще ги връщаме или ще им дадем бежански статут - е друг въпрос. Но факт е, че огромната част, може би над 1/3 не са свързани въобще със сирийската криза, за която ние говорим и с бежанците, на които всеки българин съчувства. Защото с малките деца да хукнеш 2000 км през сирийската граница е нещо невероятно.

Законово или по-скоро е организационен проблемът с тези от нелегалните имигранти, които не получават статут, оказват се на улицата без доходи, без работа и склонни да заработят някой лев с престъпление или да свършат нещо?

Винаги, когато стане дума за някакъв проблем, първото нещо, с което се оправдават властите е, че законът е несъвършен. Но законът е изричен по отношение на това, че границата не трябва да се преминава, освен на определените за това места. Законът, Наказателният кодекс определя това като престъпление - преминаване не през определените места. Самата гранична полиция е задължена да не допуска това нещо. Виждате, че този закон формално се обезпечава, а неформално няма никаква защита на българската граница. Това обяснява многократните и вежливи откази на европейските държави да ни включат към шенгенското споразумение. Защото специалистите виждат тези големи дупки. За тях не е енигма, когато се разходят по границата и видят как са монтирани камерите, с които се установява нарушение. Термовизьори, камери, сигнална техника обезпечават едва 25 % от границата. Това са хора специалисти и те си дават сметка, че тази граница, по този начин не е тази граница, която трябва на ЕС. Очевидно е, че проблемът е много назад във времето. Може би от правителството на Станишев, през следващото правителство и до момента. Аз си мисля, че мерките, които сега се предложиха, заедно с целите, които се стараят да постигнат тези мерки, не са конструирани върху здрава основа. Защото и досега правителството на Орешарски отказва да направи анализ на миналото - кой, кога, къде, защо. Къде отидоха тези пари, които ЕС даде за шенгенската граница и отделно за бежанците. Миналата година, 2012 година, са консумирани 30 милиона евро. Къде са отишли тези 30 милиона? Виждаме, че има едни общежития, които нови да ги построим, като хотел Хилтън, ще струват по-малко от тази сума. Очевидно някой, някъде ги е сложил тези пари. Присвоил ли ги е или ги е прехвърлил по друго перо, пътища ли е правил с тях. Не знам, но никой не ще да го разследва.

Защо тази власт нищо не прави?

Не мога да ви кажа. За мен е странно, защото в предизборната ситуация тези хора, които сега изграждат тези партии, които изграждат коалицията, избрала правителството твърдяха, че има сериозни нарушения. И щом дойдат на власт ще извършат ревизия. Нищо такова не виждаме. Даже премиерът Орешарски в едно от първите си изказвания заяви, че много е сложна обстановката и той няма време за такива неща, за реванш и за ревизия. Но как ще започнеш ти да строиш сграда върху стара основа, която не я знаеш как е направена, колко е дълбока, и дали е направена от добри камъни и цимент. Без да го разбереш това ти си върху една пясъчна основа. И ето днес берем плодовете на пропагандираната сигурност на границата, на пропагандираното изпълнение на техническите изисквания за Шенген.

Това, което казвате вие за границата ни е разбива, хайде не мита, но твърдението на поредица родни правителства и политици, които винаги повтаряха - членството ни влизането ни в Шенген е политически въпрос, техническите критерии са изпълнени. Оказва се, че тази ситуация днес с бежанците развенчава това твърдение.

Вижте, тук проблемът е, че ние не сме се научили на любезния политически тон на Европа. Там, когато искат да ти посочат грешката, първия път ти я посочват много вежливо, след това ти се карат също така вежливо като започват с уважаеми господине. Нашите политици са свикнали да четат тази част - уважаеми господине и казват: Европа е на наша страна, това ще се преодолее, ние каквото се изисква сме направили. Какво се изисква - толкова и толкова е дълга границата, значи трябва толкова визьора, камери. Има ли ги? Има ги. А къде са монтирани е друг въпрос. И аз питам днес, вече колко месеца - 4 месеца, 5-ти започна от управлението на това правителство, защо този, който носи отговорност за неприемането ни в Шенген, за който твърдяха, че е отговорен за контрабандата през границата - директорът на Гранична полиция, продължава да стои на поста си. И не само това. Той прави смените на персонала и назначава управляващи отделни групи. Аз това не мога да го разбера. Не ми е ясно защо и как е възможно това. Някаква договорка ли има между досега управляващите и предишните? Това е теория на конспирацията, но започваме да си мислим, че това е възможно.

А какъв процент по ваши наблюдения или по мнение на експерти те не са обхванати от тези нужни наблюдения?

Само 25 километра от границата, по официални данни, е обезпечена с тази техника, за която твърдим, че е изпълнила изискванията за техническо обезпечаване по шенгенското споразумение.

А по Шенген трябва двойно повече или?

Не, въпросът не е в количеството. Има стандарти - на еди колко си километра, еди колко и каква техника. Вероятно тази техника е закупена в това количество и е монтирана, но не на тези места, на които трябва. И ви давам пример. Ние много пъти сме критикувани за това, че имаме необходимата техника, но не обезпечаваме залавяне на контрабандата, която минава през официалните капепета. Един мой познат, който работи на капепе се смее и ми казва: Как, ние имаме най-модерните рентгени, но към рентгена за тирове води пътека - колоездачна. Тирът няма как да мине през него. Иначе си го имаме рентгенът, там стои. Може би нещо е променено, може би сега точно за този рентген не стоят така нещата, но факт е, че техниката е купена, може би комисионни са взети, защото парите за обезпечаване на границата са големи. Но тази комисионна не може да спре нелегално пресичащите границата.

Превръща ли се, според вас, вече имигрантският натиск в реален риск и за вътрешната сигурност на страната? Има ли опасност дори до саморазправа да се стигне или това е трупане на точки на националисти?

От гледна точка на това, че се осъществява едно непрекъснато поддържано престъпление - пресичане на границата с цялата тази маса от хора, които ние реално не знаем кой, кой е. Биометричните данни ги проверяваме в разни бази, но това нищо не значи, защото ако предположим, че сред тях има престъпници, те трябва да са регистрирани в ЕС, там да са извършили престъпленията, за да ги хванем по шенгенската информационна система. Сещате се какъв е ДНК анализът в Еритрея или Етиопия, какви бази данни има там, които ние можем да ползваме. Тоест извършва се една формална дейност, с много шум, без да има краен ефект. А що се отнася до ксенофобската вълна, тя е полезна на много хора - както на партиите с националистически уклон, така и на сега управляващите сектор "Сигурност", защото те се оправдават. Сега започва да се говори за проверки и връщане назад, къде са отишли парите. Чак сега, на 5-я месец. Но не се говори за това, какво е положението, свързано с обществения ред и сигурност. Министър Йовчев казва, че ще бъде изпратен контингент от 1400 души полицаи на границата да подпомагат тези, които работят там. Аз питам откъде ще ги вземе като има към 18% недокомплект, щатен, който е замразен, не се назначават нови хора. В Министерството на вътрешните работи, точно сред тези хора, които трябва да са с униформа и да ни пазят на улицата. Няма ги тези хора. Софийската дирекция работи с две районни управления по-малко, отколкото трябва.

Не водехме ли класация по брой полицаи на глава от населението?

Водим класацията по брой служители на глава от населението. Те се водят и полицаи, но искам да ви кажа, че разделението е като комин - 1/3 полицаи, които са на улицата, 1/3 оперативни работници, разследващи и полицаи, и 1/3 чиновници, бюрократи, както ги наричам аз - прилича на нестабилен комин, не, на пирамида. Като имате предвид, че от тази 1/3 най-отдолу на пирамидата, върху която са се накачили всички други на гърба им, липсват точно сред тях, тези хора, които трябва да обезпечат моето, вашето спокойствие, мир и сигурност, имот и чест, и живот.

Мнозина от хората, които в страната протестират срещу евентуално настаняване или отваряне на временни центрове изтъкват точно това, че нямат достатъчно сигурност, че там полицаи рядко стъпват.

Доверието в официалните власти е тотално сринато. Повечето селища, в които все още живеят хора, нормални, с някакви дори минимални възможности се опитват сами да си обезпечат сигурността, наемат охранителни фирми. Но тежко и горко на тези селища, в които са останали дядовци и бабички, които нямат такава възможност, пенсията им едва стига да преживеят Те са останали на произвола на съдбата и въпреки обещанията на няколко правителства, жив полицай виждат по телевизията, ако им работи сега след цифровизирането.

Имаше едни прогнози, и Нидал Алгафари сподели, че очаква догодина още по-голям натиск към страната ни. От страна на властите го опровергаха в тези му сериозни очаквания на сирийци, които биха достигнали до границата ни догодина. Ако сме реалисти, не трябва ли да се подготвим, а не да отричаме веднага най-черната картина?

По начало ние трябваше да сме готови за тази картина, защото Стратегията за национална сигурност, която бе приета през 2011 година описва този процес и всички рискове, свързани с него. В тази Стратегия направо се казва, че тези процеси ще доведат до огромна имигрантска вълна. И ние трябва да сме готови. В стратегията има и предвидени мерки. Очевидно обаче, че управляващите Сектор "Сигурност" днес, които бяха и в ръководството на сектор "Сигурност" и при предното управление не са запознати с тази стратегия. Но що се отнася до тенденцията на увеличаване, аз мисля, че известно време ще настъпи спокойствие. Няма да се увеличава тази тенденция по простата причина, че от 20-ти миналият месец турската армия, която знаете, че е от най-големите, най-голямата на Балканите - 622 000, е блокирала напълно с техника и жива сила турско-сирийската граница. Така че от тази гледна точка потокът ще се забави. В страната вероятно има още бежанци, които ще се движат към нас, но това е един ограничен брой. Друг въпрос остава, че не сме наясно какво ще се случи ако тръгнат да преминават през морска граница, както се случва в Италия. В управлението на държавата имаме твърде много морски офицери, може би тук нещата ще бъдат стабилни и ще им вървят като по вода.