Георги Колев: Доволен съм от колегите и работата на ВАС
Георги Колев: Доволен съм от колегите и работата на ВАС / Sofia Photo Agency, архив
Георги Колев: Доволен съм от колегите и работата на ВАС
40208
Георги Колев: Доволен съм от колегите и работата на ВАС
  • Георги Колев: Доволен съм от колегите и работата на ВАС

Интервю с председателя на Върховния административен съд Георги Колев в „Седмицата" по Дарик:

Председателя на Върховния административен съд Георги Колев ще питаме за това ще има ли и кога по-бързо административно правораздаване, ще командирова ли съдии из страната, означава ли това натиск върху тях, какво сочат данните за работата на съда и как съдиите ще се справят с новия изборен кодекс, който току-що бе приет и е съвсем нов за тях. Да започнем с това как оценявате работата на Върховния административен съд и каква е вашата самооценка като негов председател за изминалите близо пет месеца от избора ви за председател на съда?

Разбира се, мога да посоча оценка за работата на Върховния административен съд, а що се касае до самооценка, за всеки това е много трудно да се направи и за предпочитане е оценката е да бъде направена от другите. Що се отнася до оценка на Върховния административен съд, трябва да ви кажа, че моята констатация е абсолютно еднопосочна. Във Върховния административен съд работят едни изключително отговорни професионалисти. Самият факт, че за предходната година, за 2010 г., статистическите данни сочат, че едва 3% от делата, които са разгледани от Върховния административен съд, са извън едномесечния срок за произнасяне на решенията, е повече от показателен. При 16 500 дела, които са разгледани за миналата година, съгласете се, че това е просто повече от добре. Освен това считам, че професионалното ниво на постановените решения е изключително високо и продължава да бъде такова. Оценката ми е изключително добра както за колегите, така и за работата на Върховния административен съд.

Да разбираме, че критики засега нямате към работата им - било в организационно отношение, било в, така, по същество към работата им.

Разбира се. Аз съм предприел, предприех съответни организационни промени и по отношение, но те са единство за изравняване натоварването между отделенията, тъй като имаше известни разлики по отношение натовареността на отделенията във Върховния административен съд. Както знаете, те са осем, не беше напълно еднакво натоварването, но мисля, че вече с тези промени, които успях да извършва, това натоварване е изравнено. Поне...

Тоест прехвърлихте някои видове дела от една отделение в друго...

В други отделения с оглед...

...за да изравните натовареността...

...изравняване натоварването. Това беше целта на тези промени. И мисля, че това беше постигнато. Разбира се, точна оценка ще бъде направена едва към юни, към края на юни месец, когато изтекат първите шест месеца, за да има реални статистически данни. Преди това е много трудно да се каже, може да има само предположения.

Не мога да се сдържа да не започна да ви питам по концепцията, която изложихте пред Висшия съдебен съвет. Всъщност с тази концепция вие бяхте избран, тоест Висшият съдебен съвет застана зад това, което предлагате, образно казано. Два момента направиха силно впечатление там. Единият бе акцентът, вашият акцент, необходимостта от законодателни промени във връзка с натовареността на съдиите да бъдат направени, както започнахме вече да говорим. Като мярка вие предлагате част от делата, както и актовете за уволнение на служителите от МВР и Министерство на отбраната да бъдат гледани не от Върховния административен съди, а на първа инстанция от окръжните административни съдилища, регионалните административни съдилища. За целта заповедите за уволнение на полицаи и военни предложихте да не се подписват от министрите, а от техен заместник или от главния секретар на МВР. Вие обаче за разлика от предшественика си настояхте актовете на регулаторни комисии да останат във Върховния административен съд. За кратките месеци от встъпването си в длъжност успяхте ли да придвижите тази идея напред към реализация, или тя претърпя известни корекции?

Така. Действително аз продължавам да считам, че това направление следва да остане като основно за работа. Най-важното и към настоящия момент е промяната именно в тази подсъдност и оттам до разтоварването на съдиите от Върховния административен съд от дела, с които не би следвало те да се занимават. Следва да бъде отбелязано в тази връзка, че още към момента на встъпването ми все пак имаше законопроект на Министерство на правосъдието, който беше текущ за разглеждане съответно в Народното събрание, където бяха предложени редица изменения, които да доведат именно до разтоварване. Оттогава до сега аз съм участвал в множество заседания на правната комисия на Народното събрание и именно в тази връзка и всичките ми, цялата ми дейност в тази връзка е насочена именно към промяна на тази подсъдност. До момента обаче не е разрешен окончателно въпросът досежно така наречените актове по уволнение на служители от Министерство на вътрешните работи и Министерство на отбраната. Все още се дискутира въпросът кой да бъде именно органът по назначението, респективно по освобождаването, тъй като нека не забравяме, че другите правоотношения с тези служители са възникнали преди значителен период от време и кой ще бъде органът по назначение към настоящия момент не е от значение, въпросът е кой ще освободи този служител и съответно дали неговият акт ще, съобразно конституцията, ще попадне между актовете, разглеждани от Върховния административен съд. Това обаче се дискутира в момента и се надявам, че в близката седмица ще намери разрешение. Предполагам, че до една седмица ще приключи разглеждането на въпросните промени в комисията на второ четене в Народното събрание.

Какви закони се разглеждат, какъв пакет от промени се разглежда там, в кои закони са промените?

Най-вече измененията, които касаят, това са така наречените производства, свързани със земеделските земи, което за нас е важно. Производства, свързани с бежанците, което също е важно. Разглежда се именно това изменение по отношение на актовете, постановени досега от министри, т.е. търси се формула, която да бъде... основно по Закона за държавния служител, търси се формула, при която те да бъдат постановявани съответно или от зам.-министър, или от главен секретар като професионалното лице в тези организации. Нека не забравяме, че политическото лице е министърът, а професионалното лице това са съответно неговите заместници и главните секретари. То това е основната идея. Налице са и известни изменения по отношение на процесуалната уредба, разглеждане на някои производства в закрити заседания, за разлика от частни производства имам предвид, за разлика от досегашния ред, при който бяха разглеждани в открити производства и съответно това значително натоварваше графика на заседанията на съдиите. Разбира се, за разглеждане по тези изменения бяха и производствата по ЗАН, въпреки че те никога не са били разглеждани, разбира се, от Върховния административен съд, но те касаят пряко административните съдилища, доколкото касационна инстанция по производствата по ЗАН бяха регионалните административни съдилища. Имаше предложения тези дела да бъдат разглеждани и върнати обратно за разглеждане от общи съдилища като касационна... от окръжните съдилища като касационна инстанция. В разглеждане от правна комисия това не се прие, предстои да видим какво ще се случи в пленарна зала, разбира се, защото понякога има изменения между това, което е прието в комисиите, и гласуването съответно в пленарна зала. Надявам се съобразно становищата, които се получиха от почти всички административни председатели в страната, т.е. искането те да продължат да разглеждат тези производства да остане, единственото становище, различно от това, беше становището на софийските съдилища, т.е. на Софийския административен съд, и то по обясними причини.

Всъщност оптимист ли сте кои дела ще успеете да свалите долу, в регионалните административни съдилища, за да разтоварите съдиите от Върховния административен съд?

Като брой, като общ брой ли имате предвид?

Не, какви видове дела се надявате да успеете да свалите на подсъдност долу?

Ами, това са основно видовете - бежанците, т.е. делата, свързани с бежанците. Надявам се да дискутираме въпроса, и той се дискутира, по дела, свързани с емиграцията...

По уволненията се надяваме.

Уволненията, освен... най-общо казано, разбира се. Нека не забравяме, че ние в момента използваме само общи термини, иначе тук се касае за редица производства по много специални закони и единственият вариант те да бъдат дефинирани, използвам един общ термин, мисля, че това ще е достатъчно на първо време за разтоварване на Върховния административен съд, всички тези, които са изброени. Аз, разбира се, не съм се отказал от идеята за една много по-прецизна промяна до края на тази година да бъдат, това е и желанието ми, да инициираме една много по-прецизна промяна с много по-точно изясняване както на процесуалната уредба, така и на материята, която би следвало да се разглежда от Върховния административен съд. Този преглед ще стартира, аз съм съставил собствена работна група по въпроса, но все още е в твърде начална фаза. Ще дискутираме този въпрос може би на по-късен етап, след няколко месеца.

Какво сочат данните от отчета за работата на Върховния административен съд за 2010 г. и имате ли вече някакво обобщение? Продължава ли всъщност натовареността на съдиите да остава основният проблем и тази година?

Да, няма окончателните данни, разбира се, все още не са готови и знаете, че срокът, нашият срок за отчета е до края на месец април, но предварителните данни все пак са налични. Тази година, предходната година Върховният административен съд общо е разгледал около 16 500 дела, т.е. цифра, която е съпоставима и с 2009 г., няма съществена разлика. На първо място все пак не са производства, свързани с данъчните закони, и те винаги са били на първо място, защото такава е ситуацията, но те пък са единствено на касационна... ние се произнасяме като касационна инстанция. Може би трябва да се отбележи и обстоятелството, че от тези 16 500 дела близо 4000, повече от 4000 дела са дела, които Върховният административен съд разглежда като първа инстанция, което, както сами разбирате, изключително натоварва както графика за заседанията, така и времето, необходимо за разглеждане на едно дело. Това е именно и обстоятелството, което най-много товари колегите от Върховния административен съд.

Продължават ли да са все така много уволненията на полицаи и военни? Да кажем така - научиха ли министрите да уволняват по закон, или още продължават да падат техните уволнени?

Броят на тези производства, да, той е значителен, разбира се, но и той не е свързан толкова с качеството на съответния акт на министър, тъй като нека не забравяме, че винаги, когато има засегната страна, в конкретния случай служител било от Министерство на отбраната, друг държавен служител, на Министерство на вътрешните работи, то винаги съответният акт, правен или не, той се атакува. Няма случай, в който той да не се атакува. Така че тук не би могло да се каже дали качеството на съответния акт как влияе върху количеството на делата.

Върховният административен съд обаче, всички знаем, е единственият съд, който гледа дела срещу актовете на властта. Повече или по-малко от друга година са жалбите срещу актове на Министерския съвет и подзаконови актове на министерствата, т.е. какво качество на държавническите актове може да се определи според жалбите до Върховния административен съд?

Много е относителен този критерий, тъй като нека не забравяме, че основно Върховният административен съд се занимава с актове и постановления от административни органи. То това е дейността. Не бих казал, че има каквато и да било разлика, и то не само в сравнение с 2009 г., а и с предходните години, в количеството на обжалвани актове както на министри, така и съответно на Министерския съвет, съответни постановления. Общо взето, се наблюдава една стабилна тенденция, един сравнително равен брой, не бих казал, че има някаква разлика, поне аз не констатирам такава.

Имате ли случаи на сезиране на Конституционния съд за 2010 г. или пък откакто вие поехте съда?

Да, има по няколко дела. Разбира се, нека не забравяме, че всеки петчленен състав при определени обстоятелства може да сезира Конституционния съд по конкретни закони. Не мога да посоча конкретни случаи, тъй като те са по абсолютно различни материи и касаят съвсем различни дела, но има такива и тази практика се ползва.

Ще ви върна обаче към натовареността. Кои от регионалните административни съдилища са най-натоварени и как стои този проблем с регионалните съдилища?

Проблемът с натовареността на регионалните административни съдилища действително е изключително сериозен. В момента обаче статистическите данни сочат, че по места, в това число и в София, град София, регионалните административни съдилища са по-натоварени в сравнение с окръжните съдилища, т.е. общите съдилища, в това число, както казах, и в град София. Така например коефициентът на натовареност, коефициентът на натовареност включва няколко параметра, на Софийски градски съд за миналата година е 25,4, а на Софийски административен съд е близо 29, т.е. дори в град София административните съдии са по-натоварени. Това се оказа като реална статистика въпреки изразените становища в различни източници, че административните съдилища са слабо натоварени. Проблемът, разбира се...

Софийският административен съд ли е най-натоварен всъщност?

Определено. Софийският административен съд е най-натовареният съд в страната. Това е...

Ами, ето тук е моментът да обсъдим друга важна точка от вашата концепция, с която бяхте избран - идеята ви след финансова обосновка да се прецени необходими ли са всичките 28 окръжни административни съдилища. Да припомним за слушателите ни, които може би са забравили, тогава дадохте за пример също Софийския административен съд, който е пет пъти по-натоварен от съда в Разград примерно, и обяснихте пред ръководния орган на съдебната власт, че някои административни съдилища могат да станат административни отделения, т.е. да се намалят и окрупнят на 9 или пък 6, колкото са апелативните райони в страната. Тази идея всъщност не си ли противоречи с първата за разтоварването на Върховния административен съд от няколко дела, които... видове дела, които изброихте, за сметка на окръжните съдилища и всъщност как виждате сега тази идея, претърпя ли тя промяна? На какво становище сте сега?

Пълна, радикална промяна, разбира се, не е претърпяла, тъй като все още не разполагам с необходимите ми статистически данни за това. Какво имам предвид? Действително, надявам се това да стане, след като определени дела, които сега разглежда Върховният административен съд, впоследствие биват разглеждани от регионалните административни съдилища, едва тогава би могло да се направи една реална статистическа оценка на натовареност. За съжаление обаче и предварително е ясно, че отново основното натоварване ще бъде за Софийския административен съд, т.е. тези дела отново ще бъдат разглеждани... най-много, това ще се отрази най-сериозно върху тях. В тази връзка аз тази седмица, която изтече, имах среща с колегите от Върховния административен съд именно по повод натоварването, тъй като самите те са изключително притеснени от огромния обем, от много работа, която... и те са притеснени по повод това, че този обем на работа практически силно ги затруднява при постановяването на едни прецизни актове, а за тях това е изключително важно. Тоест всеки професионалист държи постановените от него актове, разбира се, да са на съответното ниво. Но съгласете се, че при един такъв сериозен обем, това е изключително трудно. Общо взето, дискутирахме с колегите върху възможните мерки, които да доведат до увеличаване броя на съответно магистратите в Софийския административен съд и други мерки, които да доведат до евентуално разтоварване на тяхното натоварване. По отношение на тази идея, която касае една реорганизация на административните съдилища, да, тя би... основно това е идеята, т.е. при определени обстоятелства без... като се запазят по места съответните сгради и деловодства, както и магистрати, те да преминат като териториални отделения към по-големите съдилища. След като влязат в сила, и дано да влязат, тези промени, за които говорим, в нормативната уредба, касаеща особеността, едва тогава и след като имаме една окончателна статистика в края на първите шест месеца, можем да говорим подробно дали е възможно това да се случи. Но при положение, че тези статистически данни, които са налични, че натовареността на административните съдилища е доста по-сериозна от тези на общите окръжни съдилища, е възможно дори да ревизирам сериозно тази идея. Съгласете се, че в този случай ще трябва да се анализира... по тази и по същата логика бихме могли да поставим въпроса до каква степен е необходимо... (не се разбира - бел.ред.) финансовото съществуване и на общите окръжни съдилища. Има неща, които...

И толкова много районни. Още повече при тенденцията на непрекъснато увеличаване на броя на делата, административните дела специално...

Именно.

Сериозен отпор, включително и медиен, предизвика тази седмица предложение на депутатите от ГЕРБ Емил Радев и Красимир Ципов за промени в Закона за съдебната власт между първо и второ четене, с които се предвиждаше на председателя на Върховния административен съд да се дадат правомощия да мести и командирова съдии, без да се чака решение на пленума на общото събрание на съда.Това бе изтълкувано като даване право да оказвате натиск върху съдиите и да ги командировате наляво-надясно, ако не правораздават така, както вие им посочите? Какъв е реалният замисъл? Има ли такава опасност?

Да, имаше редица публикации. За съжаление аз единственото, което мога да определя, е като спекулативни, които явно търсеха някакви дивиденти, в това число и политически според мен. Не желая да ги коментирам какви са били целите на тези публикации. Но реално този въпрос практически е свързан с предходния по отношение на трудовостта, що се касае за командироването. Съгласете се, че в момента, в настоящата ситуация, когато бъде командирован съответно съдия във Върховния административен съд от друг, съответно от окръжен административен съд, от регионален административен съд, това, съответният председател на този съд, от който е взет въпросният магистрат, няма обективна възможност без наличието на конкурс да попълни това място. Тоест то остава свободно. Основната идея на тази, на предложените промени, които, пак казвам, са изцяло принципни и въобще, и са свързани с едно подобряване на работата на административните съдилища, целеше възможността да бъдат командировани съдии от административните съдилища, от районните съдилища, общите районни съдилища, в регионалните административни съдилища. И по този начин именно тези свободни бройки...

Тоест от едната система съдилища да могат да се командироват в другата.

Точно така. Но все пак нека не забравяме, че става въпрос за командироване, нали. Това не значи назначение.

Всъщност прокуратурата от край време има правомощия да командирова прокурори из цялата страна. Дори...

Определено е така.

... точно по този начин се справят например с дефицита на прокурори в Софийска градска прокуратура. Да припомним, че в другата система съдилища, подчинени на Върховния касационен съд, също съществува такава възможност. Досега не съм чула някой да е повдигнал въпроса. Да припомним, че и всъщност данъчните командироват, и то дори като антикорупционна мярка, така, постановена от Европа - едни данъчни проверяват местните органи в друг град, за да не се получава срастване между двата вида държавни служители. Излиза, че май само вашият съд няма право да командирова.

Определено е така. Това беше именно идеята на тази промяна. Тя беше тълкувана по множество различни варианти. За съжаление, както казах, не бих желал да коментирам целите на тези публикации и всъщност какво се крие в тях.

Обяснете ни защо е необходимо да можете да ги командировате, без да питате пленума. Тежка ли е процедурата и какво спъва?

С оглед едно по-бързо и по-ефективно разпределение, това беше целта. Нали, нелогично е да бъдат ограничавани систематично правомощията на съответните председатели, а след което да се търси каквато и да било отговорност за... и да се искат съответни промени. Нека не забравяме, че към настоящия момент и при последните изменения в Закона за съдебната власт правата на съответните административни ръководители по отношение предложения за назначаване както на съдии в техните съдилища, така и на административни ръководители за съответните регионални административни съдилища в конкретния случай за мене практически бяха отменени. Такива правила вече няма.

Смятате ли, че все пак трябва да се направи опит да се прокара отново тази поправка под някаква форма и как да стане?

Ами, тъй като тя беше свързана, беше направена една изключително неприятна аналогия с изборните дела, което абсолютно не почива на каквото и да е основание, аз считам, че след преминаване на изборната кампания би следвало отново да преминем към това. Тогава не би могла да бъде, както казах, тя е изцяло принципна, но тя не би могла да бъде свързана по никакъв вариант и не биха могли да бъдат правени такива неприятни аналогии. С оглед успокояване на хората, въобще на обществеността, това е за мен решението.

Готов ли сте вие на някакъв компромис и отстъпка, за да влезе тя в някакъв. . . по-мек вариант примерно?

Както казах, за мен най-важното е да имам възможност да командировам от районните съдилища в окръжните административни съдилища. Това за мен е достатъчно, независимо в какъв режим. Защо е необходимо това? Както в момента, все пак за пример давам Софийския административен съд, има, в момента има две свободни бройки, които стоят, магистратски при това, които продължават да бъдат свободни месеци наред просто защото няма откъде да бъдат взети хора и с какво да бъдат попълнени при липса на конкурс, както е в момента, повече от две години.

Върховният административен съд, да припомним, е единственият съд в страната, който освен актове на властта, гледа и изборните дела. Всъщност по време на избори вие се превръщате в централния орган в държавата. Всички гледат към вас, всички партии с надежда. При тези дела обаче се натоварват изключително много съдиите от Върховния административен съд, защото по време на избори в съда постъпват многобройни жалби от всички видове партии и по всички видове актове на Централната избирателна комисия, за всички решения, и съдът трябва да се произнесе по тях още същия ден. Отделно си стоят всички 16 500 дела, за които вие казвате, годишно. Прибавяме към тази обичайна картинка, с която съдиите вече са свикнали, и факта, че този път обаче изборният кодекс е нов. Те не го познават и съдът няма практика по него, както по предишните избирателни закони. Как ще се справят съдиите, какво ще предприемете?

Да, действително, когато... общо взето, през годината, в която се провеждат местни или централни избори, без значение, са едни от най-натоварените, най-натовареното време за административния... не само за Върховния административен съд, така и за регионалните административни съдилища. В тази връзка действително се предприемат редица, както и организационни, както и мероприятия за обучение на колегите. Съответно направени са графици на колегите, специално за летния сезон, в който за съжаление доста от колегите просто няма да успеят да излязат в отпуска във връзка с разглеждането именно на тези дела.

Изборите ще съкратят съдебната ваканция. Ще я отменят.

За нас специално да. Освен това планирам в момента провеждането на семинари във връзка с измененията в изборния кодекс. На този семинар сме поканили представители на абсолютно всички съдилища от страната. Лектори, разбира се, ще бъдат наши магистрати, от Върховния административен съд. Поканил съм, разбира се, и колеги от правната комисия, които пряко имат участие в...

В написването.

...в написването на...

На изборния кодекс, да.

...на изборния кодекс, тъй като има ред моменти, които единствено едно, така да се каже, легално тълкуване е възможно да ги изясни. Поканил съм и членове, надявам се, по-точно не съм поканил, надявам се да поканя и членове на бъдещия ЦИК, тъй като сега предстои да бъде структуриран.

Като видим кои ще бъдат те.

След като видим кои ще бъдат те.

Къде в материята на изборния кодекс очаквате подводни камъни и трудности при прилагането, нови моменти? Къде да наблегнат съдиите?

За съжаление е много трудно да се каже на този етап, тъй като винаги, когато вече има практика и вече... по конкретен закон, тогава биха могли да се дефинират и слабостите, както и подводните камъни. Когато практика няма, никой не е работил... но те тепърва дават този анализ - къде са слабостите, има ли подводни камъни и какви са те. Това ще можем да направим едва в края на тази година, когато всички тези дела бъдат разгледани и срещнат реалните трудности. И едва тогава ще можем да посочим има ли слабости, къде точно са те и как биха могли да бъдат отстранени за в бъдеще. Но на този етап това е трудно да се направи. Идеята все пак, нали, при съставянето на новия изборен кодекс е такива слабости и подводни места да няма. Дали има или няма, все пак ще видим в края на годината.

Всъщност регионалните съдилища ще бъдат ли ангажирани, при тях ще се обжалват примерно на...

Да, разбира се, на съответните...

...окръжни избирателни комисии, надолу...

Точно така.

Да. Ами, изборният кодекс е атакуван пред Конституционния съд. Ако части от него бъдат отменени като противоконституционни и по стара българска практика точно преди изборите, на тяхно място остават старите разпоредби на предишните закони. Вие представяте ли си каква каша ще стане тогава, особено пък при вас?

Много е трудно да се проектира, няма как да обсъждаме в момента...

Кой какво ще прилага?

...какво би било решението, да. Но единственото, което мога да посоча в тази връзка, надявам се процедира... по произнасяне на Конституционния съд в един изключително ограничен срок, за да може да няма каквито и да било неясноти и да бъдат взети съответните решения, защото в противен случай действително биха могли да настъпят сериозни усложнения.

Трима съдии от Върховния административен съд бяха дадени на дисциплинарка на Висшия съдебен съвет, спомняте си, заради така наречения имотен скандал в Приморско, където лицата придобили право на строеж. Това е заварено положение за вас, заварен скандал. Приключи ли за вас този заварен скандал и как гледате на този казус? Имахте ли разговор с тримата съдии? Всъщност слушателите ни добре помнят, прокурорската проверка приключи с пълно оневиняване на тези трима съдии, специално от вашия съд, казаха, че няма наказателни нарушения, няма закононарушения в тази област. Каква е реалната картинка?

Така. Първо, може би трябва да започна с нещо друго. Даже на последното заседание на Висшия съдебен съвет беше взето изрично решение каквито и да било факти и обстоятелства, свързани с дисциплинарното производство, да не бъдат медийно коментирани в никакъв вариант. Естествено, това е съобразено с нормативните разпоредби, изцяло почива на това. Да, взети са... действително това за мен, грубо казано, заварен скандал, но аз няма как да не взема отношение като председател на Върховния административен съд. Има санкции, разбира се, за тримата магистрати. Знаете, тя е намаляване на заплатата, трудовото възнаграждение, с 25% за срок от две и половина години...

Как приключиха дисциплинарните производства срещу тях пред Висшия съдебен съвет?

...дисциплинарните производства пред Висшия съдебен съвет. Това все още не е влязло в сила, нека не забравяме...

Обжалва се, нали?

Всеки един от... все още не е изтекъл срокът, необходимият срок, те имат право да обжалват тези решения, знаете, пак пред Върховния административен съд, което впоследствие, ... което обстоятелство би довело до сериозни затруднения по отношение на формиране на състав. Предполагам, че като крайна мярка е възможно да се търси вариант да бъде разгледан... от Върховния касационен съд като...

Като неутрална инстанция?

...тъй като, ако ще има...

Ще бъде ли възможно по закон обаче, да не се окаже незаконно обжалването?

Това е спорният момент и затова ще се търсят различни варианти. Не мога да се ангажирам, още повече че до настоящия момент няма депозирани жалби...

Все още?

...аз поне не знам, не знам какво ще се случи в бъдеще. Това е лично решение на всеки един от магистратите, които са получили наказания.

Вие разговаряхте ли с тях, така като заварен...

Да, разбира се...

...скандал.

Разговарях с тях неведнъж, в това число и текущата седмица, в която се наложи да изпълня, нали, неприятното задължение да връча съответните решения на Висшия съдебен съвет за наложените наказания на двама от тях. На третия колега все още не е връчено.

Ами, не може и да не ви попитам на финала, в четвъртък вечер беше арестуван председателят на Бургаския административен съд Атанас Вълев, в петък му бе повдигнато обвинение за пране на пари и документни престъпления. Да припомним на тези слушатели, които не са следили случая, че става въпрос за придобиване от него и майка му на имот от 12 декара край Несебър с фалшиви документи и опит за продажбата му за 2,2 млн. евро. Как ще коментирате този случай, още повече че това е вторият случай на арест на председател на административен съд след случая с Варна, Анелия Цветкова, бивш председател на Варненския административен съд?

Само един коментар е възможен - случаят е безкрайно неприятен, разбира се. Няма как да коментирам конкретните обстоятелства, тъй като за съжаление служебно не са ми известни каквито и да са обстоятелства, свързани с това дело. Единственото, което...

Той всъщност административният съд не се...

...това са публикациите в медиите.

Той административният съд не се е и произнасял по този случай. Произнасял се е друг съд в Бургас.

Да, разбира се. Тук няма нищо... Да, ясно е, както от публикациите и въобще от всички изнесени обстоятелства, че не се касае за някакъв процес или каквото и да е дело, което да е разглеждано от Бургаския административен съд. Касае се за нещо съвсем различно. Това не променя особено нещата за съжаление. Случилото се продължава да остава неприятно. Не бих могъл, не бих могъл, както казах, да коментирам едно дело, което е още в досъдебна фаза, не са ясни напълно обстоятелствата, няма как на този етап да се вземе друго становище. За мен обаче в случая по-важен е другият момент - че предстои още в понеделник да взема съответни организационни мерки за продължаване функционирането на Бургаския административен съд. В тази връзка съм поканил всички колеги в понеделник сутринта.

Висшият съдебен съвет ли трябва да определи временно изпълняващ длъжността?

Да, по мое предложение съответно.

Ще искате ли отстраняване от длъжност?

При тази ситуация, разбира се. Ако не бъде... предполагам, че това искане ще бъде направено от главния прокурор, но това е съвсем в реда на нещата.

И да задам въпроса, който винаги медиите задаваме. Ще се намесите ли или ще кажете, че няма да държите чадър над когото и да било в системата на административните съдилища?

Разбира се, няма място за намеса или чадър над когото и да било. Това не е правено до момента. Както виждате, и до момента Върховният административен съд постановява изцяло обективни решения. Не е правилно и за мен извън всякакво съмнение е, че е недопустима намеса в пряката работа по същество на съответните състави. Организационната работа е едно, работата по същество по делата е съвсем различно нещо. Това вече си е задача на конкретните магистрати. Ако те не могат да я изпълняват или не я изпълняват, има други институции - инспекторат и т.н., не и председателя.