Георги Кадиев: ДПС  отне доста територия,  която се полага на БСП
Георги Кадиев: ДПС отне доста територия, която се полага на БСП / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова

Депутатът от левицата и бивш заместник финансов министър Георги Кадиев призна, че има основателни притеснения за приходната част на бюджета за следващата година. В интервю за Дарик той поясни, че ще бъде много трудна задача да се повиши събираемостта догодина на фона на икономическата ситуация в страната.

Кадиев изрази и резерви към работата на НАП и Агенция „Митници". Депутатът подчерта, е приемането на бюджета е силен политически акт и той не очаквал проблеми с осигуряването на подкрепа при гласуването в Народното събрание:

„Теория на конспирациите" - така Георги Кадиев нарече слуховете за нов кабинет, формиран от ГЕРБ и ДПС. Според него ДПС няма интерес от подобен сценарий, защото движението и в момента имало много по-силни позиции и икономически лостове в сегашната коалиция. Георги Кадиев каза, че няма власт, която да издържи срещу студентски протести, ако те обаче са масови. По-сериозен проблем за властта според него били бежанците и нелегалните имигранти.

Днес видях едно любопитно изчисление на Института за пазарна икономика, че за да върже бюджета за 2014 година, държавата планира да вземе от всеки българин средно по 4 500 лева, грубо да го кажа. Това са харчове, които ще бъдат събрани чрез ДДС, акцизи, облагане на доходи на наследство, имоти. Може и да имате резерви към този прочит на бюджет 2014 година, но със сигурност то е опит да обясним образно какво ни струва онова, което ще се харчи през следващата година. Вие лично имате ли съмнения, че държавата ще успее наистина да събере тези приходи в хазната, за да има какво да раздава от заложеното?

Имам основателни притеснения, нека така да го кажа. Факт е, че сумата, която се очаква да се събере 2014 година, спрямо планираното за 2013 година е около милиард и 400 милиона лева повече. Като имате предвид, че 2013 година вероятно няма да бъде изпълнен плана за приходите, вероятно ще има около между 300 и 400 милиона лева неизпълнение, което означава, че изпълнението за 2014 вече ще бъде не милиард и 400 милиона, а милиард и 800 милиона над 2013 година. За мен е много трудна задача, не невъзможна, но означава взимане на много сериозни мерки в приходната част, най - вече по отношение затягане на дисциплината, тъй като нямате нови източници, нямате нови данъци. Единственото, което можете да правите, за да вдигнете събираемостта са две неща - едното е, ако има висока инфлация, тогава съответно събирате по-високо ДДС. Но тъй като няма да има висока инфлация, такива са намеренията и прогнозите, единствено ви остава затягане на дисциплината. И тук аз бих очаквал много по-активни действия и от НАП и от Агенция "Митници". Притеснен съм от Агенция "Митници", от това, че все още няма пълни кадрови назначения, все още имат изпълнителен директор на Агенция "Митници" без заместници. Само един заместник, което е абсолютно недостатъчно. И аз не разбирам, защо 2-3 месеца чакаме с това нещо. Що се отнася до НАП, мисля, че там трябваше да има сериозни кадрови смени. Там на практика остана ръководството от предния мандат. Ние при всички критики, които имахме към него, в същото време не предприемаме и смени, което за мен също е неразбираемо.

Това не гарантира ли от сега заложена бомба в приходната част, защото, както и вие сам казахте, нови източници на приходи няма, народът не е станал по - богат, икономиката не дава знаци така бурно да живне. Сега и синдикати дават такива знаци, че приходите намаляват сериозно в хазната?

Аз съм гледал данните за приходите за първите 9 месеца и там наистина има проблем най - вече в данък добавена стойност, в корпоративния данък - около 100 милиона лева. Разговарях с колегите ми от Министерството на финансите. Те твърдят, че все още има възможност да стигнат заложеното в плана. Имайте предвид, че ние вече веднъж по време на актуализацията, която направихме юли месец, намалихме очакваните приходи с 500 милиона. И ако сега не бъдат изпълнени още 300,400-500 милиона, би било много лош сигнал за работата на тези администрации. Това, което колегите от Министерството на финансите твърдят е, че има над 1 милиард лева, милиард и 100 милиона лева, по справки - декларации на ДДС, които не са събрани. Това не са суми, останали от стари периоди от предни години, от преди 10-15 години. Това са от последни справки - декларации, които просто трябва да се съберат. Проблемът е, че много от фирмите, които трябва да ги платят, нямат ликвидността да го направат. И съответно започват да бавят плащания и по ДДС, по авансови плащания по корпоративен данък. Така че събираемостта е пряко свързана с две неща - веднъж с общото състояние на икономиката, ликвидността на фирмите, способността им да си платят данъците и да продължат да работят. И втори път - с качеството на работата на приходните агенции.

Факт е това. Тази пряка връзка обаче начерта добра картина дотолкова, доколкото е трудно в действителност да се прогнозира по-сериозно икономическо оживление през следващите месеци. И затова са притесненията на много от икономистите, че няма буфери в проектобюджета. Прави ли са?

Има един буфер поне, който аз виждам. Това е, че бюджетите на отделните министерства се правят на 95%, останалите 5% се задържат като точно като буфер при положение, че не се съберат достатъчно приходи, да се покрие тази липсваща част на приходи. Друг буфер, който винаги може да направят е в намаляване на разходи по време на годината, което по принцип не е хубаво, защото означава две неща - че първо, не умеете да планирате както трябва. И второ, всяко намаляване на разход има някакви последствия, в зависимост от това, какъв разход е - дали са капиталови разходи, дали са разходи за пенсии или пък за социални плащания, или за образование. Годината е изключително трудна. Ако аз от нещо съм недоволен, това е, че очаквам много повече мерки именно в икономическата сфера. Последните месеци като че ли се заровихме основно в социалната сфера, направихме много неща по социалните дейности.

За да се случат социалните неща трябва да има работеща икономика, която да захранва всички тези мерки, които никой не би отрекъл, че са добри. Има нужда от тях.

Да, разбира се. И увеличаването на парите за майчинските, и помощите за първолаците, и увеличението на пенсиите, което се предвижда от 1 юли - това всичко са добри неща. Те са планирани в бюджета и ще се случат. Само че аз искам да видя и неща, които ще помогнат на бизнеса, защото това е нещото, което ми липсва в момента - няколко силни мерки в помощ на бизнеса.

Не е ли късно да ги търсим разписани е бюджета?

Не, не е късно. Винаги може да има промени между първо и второ четене.

Обикновено до тук е много трудно това да се случи. Трябва да стане голямо политическо недоволство, ако едно правителство е коалиционно, за да се постигне някаква корекция между двете четения.

Някаква кардинална промяна е почти изключено да се случи. Факт е, че Националният съвет на БСП подкрепи бюджета в сегашния му вид, парламентарната група и е възложено да го подкрепи, от Националния съвет. Така че ние ще го подкрепим. Между първо и второ четене по-скоро някакви по-малки промени, които няма да променят кардинално картината. Едно от добрите неща, според мен, които има в бюджета е този фонд от 500 милиона лева, който се отделя, за да бъде на програмен принцип. Тоест той не е насочен към едно или друго министерство. Всички министерства и общини ще кандидатстват пред него, за да получат суми от него.

Това са така наречените регионални проекти?

Не, не е задължително да са регионални проекти. Това е нещо като тип инвестиционен фонд, пред който вие кандидатствате с ваш проект, за да вземете пари. Това, което аз си задавам като въпрос е как сравнявате различните проекти? Защото ако дойде Министерството на образованието с проект за строителство на училищата, след това Министерството на здравеопазването с проект за строителство на болница, как преценявате кое от двете е по-ефективно за икономиката или за социалния мир в държавата? Трябва да има много ясно разписани критерии. Това е нещото, което все още предстои да видим.

Да, затова се появиха веднага опасенията, че подобен модел на финансиране носи рискове от корупция, ако няма ясни правила и не особено ясни цели.

Рискове от корупция има дори и да бъдат разпределени тези средства по министерствата. Вътре, в самите министерства, може да имате не по-малко корупция, отколкото в подобен проект. Ако на България нещо и липсва в момента, това е качествена работа на контролните органи във всяко едно отношение. Дали ще са контролни органи по качеството на храните, дали ще е НАП, Агенция "Митници", Агенция за бежанците, където и да погледнете, навсякъде има проблем с това нещо. И мисля, че вече става епидемичен проблем.

Заразява все повече и повече сфери?

Да, аз бих искал да видя поне една администрация, за която да може да се каже, че на 100% работи без риск от корупция и без риск от неефективно управление на средствата. Това са наследени неща, разбира се. И за съжаление, държавната администрация, представете си я образно като един самолетоносач, който взима завой, той го взема много плавно, много бавно, има много инертност в тази система. И не е нещо, което можете да обърнете за два месеца.

Това е така, но пък доколко тази власт успява да обърне ситуацията, която е пряко свързана с приходите, казуса с контрабандата. Като говорихме и за приходи, вашето лично усещане, успява ли да спре кабинетът онова, за което докато беше опозиция левицата често алармираше?

Мисля, че има още много път да се извърви в тази посока. Път по отношение специално на Агенция "Митници" и на НАП, които наблюдавам по - отблизо. Не мога да говоря за другите институции, за правосъдната система. Извън моята компетентност са. Но тези две формации, тези две агенции имат изключително много път за извървят.

Сега цялото внимание на обществото обяснимо е насочено към границата, към бежанците и така нататък. И като че ли забравихме този не маловажен, поне от финансова гледна точка, аспект. Тъкмо за нелегалната контрабанда.

Мисля, че, за съжаление, продължава да има огромно количество контрабандни цигари по пазарите. Не съм чул да е прекъснал потока. Факт е, че вчера видях за една заловена голяма пратка, която се е случила някъде около Свиленград, ако не се лъжа. Може би има инцидентни хващания, но все още е прекалено рано да се говори за....Първо, изкореняване на контрабандата изцяло няма как да имате.

Това е утопия.

Просто икономическият интерес е прекалено голям. В една кутия цигари имате 3 лева и 60 стотинки акциз и ДДС само. Представете си ако успеете да прекарате един тир с цигари, в един тир са около 900 мастер бокса, един мастер боск е 500 кутии цигари. Значи 450 000 кутии. Умножете ги по 3.60 и ще получите някъде около милион и половина ДДС и акциз в един тир. Нали разбирате какъв е икономическият интерес да мине един тир безпрепятствено през границата, и колко хора, от колко администрации биха се съгласили да вземат пари и да го пропуснат, да си затворят очите. За съжаление, тези неща са ставали. По времето на ГЕРБ мисля, че ставаха в много големи количества и това си личеше най - вече по улиците, по пазарите, по това, което пушеха хората. Мисля, че една от добрите практики, които имахме ние, когато аз бях в Министерството на финансите, въпреки многото критики, които имаше тогава към "Краун ейджънтс", бяха именно мобилните групи.  Всяка една мобилна група беше от 5 човека, с една кола, вътре имаше представител на Агенция "Митници", на ГДБОП, на Гранична полиция и на "Краун ейджънтс". Различни хора, различни екипи, които се въртяха на ротационен принцип, за да няма срастване между тях и евентуално корупция. И те вършеха доста добра превантивна дейност по отношение на прекратяване на контрабандни канали, и вътре на територията на страната, не на самата митница.

Там проблемът е по-сериозен, защото това може да спре или поне да бъде ограничено до минимални размери само ако спре и политическото покровителство.

Да, със сигурност. Контрабанден канал без участието на държавни институции няма как да стане. Един, два тира могат да минат, но канал да направите, със сигурност има участие на служители на МВР, на Агенция "Митници".

И за жалост на политически фигури. Като че ли това се придава като наследство от власт на власт. Но това е друга тема. Да ви върна към бюджета и неговият политически аспект. Има ли реален риск от това, бюджета да не мине, ако Атака се отметне нещо, не бъде удовлетворено някое от нейните искания, защото знаем, че тази подкрепа е ключова за най-важния документ в държавата?

Приемането на бюджет е много силен политически акт. Не минаване на бюджета е на практика вот на недоверие за правителството. И ако Атака вземе, че се отметне, както вие казвате, това означава, че Атака е свалила доверието си от правителството, при което неизбежно отиваме на нови избори. Атака може да го направи всеки един момент. Тя може просто сутрин да не се регистрира в пленарна зала. И ГЕРБ като не се регистрира, няма да имаме пленарно заседание и така като се случи 3-4 дни, очевидно отиваме на избори. Поне за момента нямаме индикации Атака да имат такива намерения. Не съм чул за някакви техни щения за бюджета. Техните искания са по-скоро по отношение на... Сега видях, че готвят една декларация за изграждане на стена по границата с Турция, по отношение на сирийските бежанци. В този тип, но не конкретни бюджетни искания. Поне аз не съм чул.

Но те обвързват често подкрепата и действията си по различни теми с тези, които логично пък преследват като политическа формация. Студентските протести продължават 14 ден. Ще устои ли властта, противно на практиките до тук от началото на демократичните години, когато студентите бяха онези, които малко или много, с емоцията и енергията си обръщаха палачинката в държавата, когато иде реч за властта?

Мисля, че за момента отстоява спокойно, тъй като самите студентски протести не са чак толкова мащабни. В това отношение, това, което беше 1997 година примерно, беше доста по-различно. Аз не мисля, че която и да е власт може да издържи срещу студентски протести ако те са масови, на всички студенти. Разбира се ако е някоя напълно антидемократична власт, която е готова да изпрати полиция срещу тях - тогава да. Но тава не е за държава като България. Поне за момента ми се струва, че тяхната масовост е слаба. Аз до известна степен се отнасям със симпатия към тях, защото са млади хора, които си казват мнението. От друга страна много ме е страх да не бъдат използвани от разни реформаторски блокове и псевдо реформаторски блокове, и такива организации, които на техния гръб да се опитат да влязат в парламента. Просто защото не са влезли миналия път.

Ако степенуваме проблемите, кое е по рисковано за кабинета, кое може да го разклати най-сериозно - Атака, проблемът с бежанците или продължаващото, макар с променлив обем лично недоволство?

Трудно ми е да кажа, но обстановката е изключително нестабилна. И в такава обстановка едно действие, което никой не може да предвиди, може да запали искра, от която да стане огън. И затова си мисля, че проблемът с бежанците е най-големият. Примерно едно криминално престъпление от бежанци към българи или от българи към бежанци може да предизвика такива събития, които да доведат до масови демонстрации. Представете си това, което се случи в Норвегия, където имигрант уби 3-ма души в автобус, дано не се случва нещо подобно в България. Как би завършило едно такова нещо. Никой не може да предвиди. Но има пълния потенциал да предизвика управленска криза.

Кой, според вас, тества властта и обществото с версията за нов кабинет, формиран от ГЕРБ и ДПС?

Мисля, че са теории на конспирацията. По-скоро свързани с оставките на Христо Бисеров и на Бойко Найденов. Аз лично, гледайки изказванията на колегите от ДПС мисля, че там има сериозна и лична непоносимост към ГЕРБ. Така че се съмнявам за някакви общи действия между двете формации. Да не говорим, че имат и много различия в чисто политически план.

Невъзможно ви се вижда това?

Е, невъзможни неща в политиката няма. Но поне за момента не мисля, следейки и това, което каза и господин Лютви Местан, че те стоят твърдо зад кабинета и не биха участвали в никакви други конфигурации в този парламент. Това вече е присъда. Тоест позиция.

От гледна точка на Брюксел един подобен ход изглежда логичен, ако цената е да се изолира Атака. Знаем, че там са много чувствителни, и с основание към онова, което се случва като конфигурация в Народното събрание.

Не мисля, че Брюксел би се намесил чак толкова в нашите вътрешни работи - да изисква по този начин изолация на Атака. Освен това, това означава и изолация на БСП, също така. Защото означава нов кабинет, пълна преконфигурация на парламента. Това наистина ми се струва, че клони към нереалното. Не мисля, че това може да стане в момента.

ДПС по принцип е предвидим партньор. Казвате, че не е логично да говорят зад гърба ви за някаква нова управленска формула?

Не виждам тяхната полза от това нещо. Дори и да бяха предвидими или непредвидими, а те са предвидими, наистина. Но не виждам какво печелят те от цялата работа Тази позиция, която имат в момента да бъдат част от управляващата коалиция, с много силни позиции вътре в тази коалиция, дори до известна степен бих казал, че ДПС отне доста територия, която се полага на БСП, според мен. Като погледнете икономическите лостове - председател на комисия по икономическа политика, председател на комисия бюджетна политика, председател на транспортна комисия, председател на енергийна комисия, председател на правна комисия. Ето ви ги 5 ключови комисии в парламента, които са в ръцете на ДПС и нито една на БСП. И тук мисля, че ние трябва да си направим сериозни изводи за това кой все пак е водещият партньор в тази коалиция.

Има ли недоволство сред колегите ви в групата ви и изобщо сред хората, които са членове, симпатизанти на левицата? Споделя ли се то на глас или както в рамките на Тройната коалиция се говори с половин уста за предозирането на ДПС в опит да овладеят все повече и повече.

Аз не мога да говоря от името на колегите, но аз лично се опитвам да защитавам територията на БСП, колкото мога и където мога. Ето днес ще влезе законът за местни данъци и такси за гласуване Може би няма да успее до края на деня, вероятно утре. Там има една спорна тема за данъците върху автомобилите, където има предложение на ДПС и предложение на БСП. И на мен ми е любопитно да видя кое предложение ще бъде прието от двете.

Ще проследим това гласуване. Като говорихме за партньорството с ГЕРБ вие сте един от хората, който още през лятото призовахте за разумно сътрудничество между левицата и ГЕРБ. С днешна дата това възможно ли е , защото много хора , виждайки резултата от политическата криза , заговориха за такова партньорство като разумно и прагматично.

Партньорство е може би... Ние все пак сме опоненти един на друг. А партньорство в смисъл да имаме някакви нормални отношения, аз дори тогава предложих , вероятно това визирате, да отстъпим председателския пост на парламента с идеята да не се стигне до изолация ГЕРБ, защото видяхте какво последва. тях ги нямаше два месеца в парламента, два месеца абсолютно загубено време. И това продължава за съжаление, и до момента включително и днешния ден, който беше почти загубен за този доклад за Авиоотряд 28 в политически приказки, без да решим нито един проблем. Според мен трябваше да има такъв доклад, който да се приеме за половин час и да отива в прокуратурата. Ако прокуратурата открие нарушение , открие, няма място да се упражняваме в политическо говорене. За мен е напълно излишно. То сигурно си има своята политическа логика - да покажеш кирливите ризи на опонентите си, но в крайна сметка ние сме дошли тук, за да мръднем България в някаква посока, да я задвижим в правилната посока. Точно тези дебати не я движат на никъде.

Миналата седмица бяхме свидетели на други дебати за любовници и така нататък . Минава се някаква разума граница на смислената парламентарна дейност. Като говорим за алогичните действия в парламента вие пък бяхте един от депутатите, които гласуваха срещу мораториума върху продажба на земеделска земя за чужденци. Имате ли обяснение за тази масова лудост в Народното събрание по темата? Тя завладя и вашата група много сериозно.

Имам обяснение, да. Първо, не беше обяснено достатъчно добре позицията на... Нямаше достатъчно ясна позиция на БСП Нека така да кажем, че Изпълнителното бюро на БСП излезе с позиция да се гласува въздържал се по отношение декларацията на Атака за Мораториума. Самата позиция "въздържал се" вече е колеблива позиция - нито "за" нито "против". Това изпрати лош сигнал. На второ място населението масово не разбра, че става въпрос за даване на право на европейци, а не изобщо на турци, араби, китайци, руснаци и всички останали.

Тук и медиите не дообясниха.

Да, и включително Атака се възползвах от това нещо, говорейки как турци и араби ще дойдат да ни изкупят земята на Ботев и Левски, което няма нищо общо с Мораториума.

Не си го обяснявате това действие на вашите колеги с някаква договорка, обещания към Атака?

Не, по-скоро аз присъствах на заседанието на парламентарната група, на което беше взето решението да се подкрепи декларацията. Тоест по-голямата част от колегите гласуваха да се подкрепи, и в крайна сметка беше взето решение всеки да гласува по съвест. И както виждате много от тях я подкрепиха. Но там масово колегите казаха: Нека да го подкрепим, защото хората го искат. А хората го искат, защото ние не си обяснихме позицията. Не я обяснихме и донякъде, защото нямахме позиция. Ето ви парадоксална ситуация. Изпълнителното бюро гласува "въздържал се", а парламентарната група гласува в масовостта си "за", а председателят на парламентарната група гласува "против". И нормалният човек си задава въпроса - къде ни е позицията, коя точно е нашата позиция - "за", "против" или "въздържал се".

Това гласуване дали сложи някаква разделителна линия между БСП и ДПС, защото както каза и Христо Бисеров тогава: За ДПС това не е просто една случайна грешка.

Парадоксът е, че ДПС излязоха от този дебат като най-проевропейската партия. А това трябваше да бъде БСП. БСП трябваше да е тази, която да излезе и да защити позицията, че след като си подписал договор 2005 година и си станал член на ЕС, ти спазваш този договор. По същия начин, по който очакваш ЕС да спазва неговите договори. Иначе просто излизаш от съюза.

Въпросът е дали това обостри някак комуникацията между двете групи?

Не, не мисля. ДПС се опитаха максимално да се възползват от това си предимство, че са единствената партия, гласувала монолитно за това, да спазим един договор. И аз на тяхно място бих го направил. Но след това те... аз отказах да подпиша искането за питане до конституционния съд, въпреки че бях един от четиримата, които гласуваха против Мораториума. И се очакваше точно от нас да го подпишем, защото не считам, че ние трябва да бъдем допълващи гласове към питане на ДПС. Аз считах, че ние трябва да направим наше питане, ако изобщо тръгнем към питане. Най-правилното, което можем да направим, просто да предприемем промени в различни закони, които да позволят закупуването на земя да не е толкова лесно и автоматично. Ето давам ви пример с Унгария. Там, за да купите земя първо, имате лимит до 300 000 хектара. И второ, трябва да сте обработвали тази земя преди това 3 години, тоест да сте я взели под аренда, което означава ако сложите такъв срок - ефективно вие слагате мораториум от 3 години, защото в момента няма физически граждани, които да са взели земя в България под аренда и да са я обработвали 3 години, и да могат веднага да я купят. Те трябва оттук нататък да я вземат, да я обработват и след 3 или 5 години...

Оформихте ли го това в проект?

Да, има работна група от колеги, които правят предложения за такива промени. Там има и доста такива предложения - дали около границата, на колко километра от границата да могат да се купуват земи.

Тази защита е нормална и трябва да залегне в закон.

После Министерството на вътрешните работи издава разрешение, индивидуално на всеки човек, който иска да купи земя, и това може да се направи. Тоест прави се проучване на съответния човек. В Дания, за да купите земя като физическо лице говорим, трябва да имате агрономическо образование. Има различни спирачки, да го наречем така.