Фандъкова: Няма да се съкращават средства от образованието
Фандъкова: Няма да се съкращават средства от образованието / снимкa: Sofia Photo Agency

Йорданка Фандъкова, министър на образованието, младежта и науката, в навечерието на първия учебен ден следващата седмица, в предаването "Седмицата" на Дарик.

Йорданка Фандъкова е родена на 12 април в Самоков, завършила 35-та руска езикова гимназия в София и руска филология в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Десет години, от 1985 до 1995, учител в 73-то училище с преподаване на чужди езици "Владислав Граматик" в София. Това е т.нар. Втора немска гимназия, после директор от 1998 до 2005 на същото училище. От 2005 до 2009 заместник-кмет в Столична община по образование, култура, спорт и превенции на зависимости. Омъжена, с една дъщеря.

Всички ли училища ще започнат нормално на 15 септември?

Да, доста усилия положи целият екип на Министерството на образованието, младежта и науката, екипите в страната, регионалните инспекторати, директорите на училища, за да можем наистина да подготвим много бързо да започне спокойно учебната година, да бъдат готови училищата, да бъде преведено нужното финансиране. Ремонтите там, където ще продължат, да бъде осигурен нормален учебен процес.

В колко училища ще продължат? Нашият репортер Светла Кузманова ми е записала 53, че не са завършили ремонтите.

Това е общо в цялата страна, с включване на държавните и общинските училища по информация, която имаме, разбира се, от регионалните инспекторати. Знаете, че повечето училища в страната от общо 2677 са общински. Там основните ремонти се правят от общините. ДостаЕ  така, недобра до този момент е комуникацията като цяло между, по-скоро информацията, която се получава за общинските, за държавните училища. Но аз съм благодарна на екипа на министерството, който направи нужното, за да може в кратко време да имаме тази информация. Това е важно за системата и за нейното управление.

Какъв според вас е проблемът на България, та всеки 15 септември трябва да се полагат усилия, които министрите после хвалят, все нещо не е довършено с ремонта? Как е по другите държави? Защо в другите държави просто първият учебен ден си идва нормално и там не съществува подобен журналистически въпрос дали ще отворят училищата, защото са в ремонти?

Първо, едва ли навсякъде, така, хората не се притесняват от започването на първия учебен ден. То е едно вълнение и касае много хора, много деца, много родители, учители, така че винаги съществува едно такова напрежение. Но тъй като акцентирате върху ремонтите, нека да кажем, че училищата, включвам, разбира се, и детските градини, сградите в цялата страна, това са сгради, които 20-30 години не са били ремонтирани изобщо. През последните години започнаха определен размер инвестиции в това отношение. Но сам си представете, ако вашият апартамент не е ремонтиран повече от 5-6 години, на какво ще прилича и какво ще представлява. Така че за мен много важно е да се насочват много целево инвестиции в това отношение, за да направим малко по-бързо, като казвам малко по-бързо, с цялата условност на това, защото за това се изисква време, да направим средата за нашите деца подходяща. Тя все още е далеч от това, което си представяме и което представляват помещенията, в които работят техните родители.

Готова ли е училищната карта на България? Ясно ли е колко, какви, къде училища трябва да има България?

За съжаление през последните години се направиха много и в добра посока реформи в българската образователна система, но те са откъслечни, те са по-скоро административни. А според мен не съществува един добър анализ на училищната мрежа, дори нямаме ясна дефиниция за училищна мрежа и какво трябва да представлява. Вече казах, държавните училища се развиват по един начин, общинските се развиват по някакъв свой модел. Закриват се училища по финансови причини. Разбира се, има и много такива, които бяха закрити просто защото няма деца. Това е един много сериозен проблем, децата намаляват и тази година първокласниците са с няколко хиляди по-малко, отколкото миналата година.

Три хиляди и шестстотин.

Така е, да, и това са обективни проблеми в България. Те не са на образователната система, а са изобщо на страната. 

Добре. Какво се прави, г-жо Фандъкова, когато сега се закриват училища? Защото излизат тези години, в които е имало по-малко деца да тръгват в първи клас, раждали са се по-малко заради лошите икономически условия в България, и сега, след няколко години, какво - ще се откриват пак нови. Няма ли начин да се вземе по-дългосрочно решение и да се знае напред във времето колко училища ще са нужни за нарастващия брой деца, респективно да не се гонят сега учители, които после ще трябва да се търсят?

Нашата амбиция наистина е да направим един много сериозен анализ на образователната мрежа в България, да можем да заложим по-скоро научни подходи с прогнози, с анализи, за да може да се управлява малко по. ..  системата в малко по-дългосрочен план. Но сам разбирате, че това е една изключително сложна система. Не е възможно съществуването на училище там, където няма деца. Важно е обаче да се има предвид и да не се губят самите сгради, да се поддържат, да се намери най-добрият начин. В момента нашето мнение и решението, което взимаме, е тези сгради да остават, да запазват своята собственост и съответно да променят предназначението си само в посока запазване на образователни цели или в краен случай заемане с някакви социални цели. Например социални домове, дневни центрове, домове за възрастни хора и т.н., защото няма деца в много региони на страната. В същото време обаче в големи градове, например в София деца има достатъчно, там броят на децата нараства и се налага наистина разширяване на училищни сгради и откриване на такива.

Колко, колко такива, как да ги наречем, консервирани училища има в България, които очаквате, че ще потрябват пак?

Според мен в момента никой не може да каже колко училища ще потрябват пак. Аз лично си пожелавам да трябват много училища в бъдеще на България. Но това ще бъде малко по-далечно бъдеще, защото все още тенденциите са за намаляване броя на децата. Но. . .

Добре, колко са затворените училища, чиито сгради няма да се продават?

Но има и друг, и друг въпрос, който също трябва да се постави в този смисъл, и това е въпроса за развитието на регионите. Вие знаете, че все още продължава един процес на миграция, вътрешна миграция в страната - от малки населени места към големите градове. Тази тенденция аз вярвам, че ще. ..  в един момент ще се обърне. Надявам се регионите да получат своето развитие. И така, както вече е в други развити страни, големите градове да поемат глътка въздух, тоест хората да имат поминък, да имат работа и в местата, където те са родени. И в този смисъл не е въпрос само на демографска картина, а е въпрос и на развитието на регионите. И затова трябва да се подхожда изключително внимателно, да не се продават, да не се разрушават тези сгради, защото имаме плачевния пример с детските градини в София. Знаете, че ни се наложи на нашия екип да решаваме един проблем, който. . . чийто грях носят във времето назад други екипи, защото са продавани сгради, а сега се налага да се строят. И вчера открихме поредната детска градина в София. Но това са много инвестиции, много усилия и много нерви на родители, които не могат да запишат все още децата си в детски градини.

Ще има ли, ще има ли дървени ваканции? Синдикатите очакваха през май тази година две трети от училищата да са с остър финансов дефицит.

Това беше първият въпрос, който, така, поставихме и правителството реши по възможно най-добрия начин за образователната система. Знаете, още на първите заседания на Министерския съвет се поставяше въпросът за бюджета, за състоянието на страната, на републиканския бюджет. Не е тайна вече за никого, че кризата е наистина много сериозна и въпреки всичко образованието остана защитената сфера. И това е доказателството, че не само на хартия, както досега, а наистина на дело правителството, премиерът, финансовият министър поставиха образованието като основополагащо, като важен фактор. Така че нашите разчети и това, което имаме като информация от всички училища в страната е, че при едно добро управление няма да има училища, които да не могат да си изплатят сметките, заплатите. И това беше първата ни задача, която изпълнихме.

Просветният министър - дървени ваканции няма да има през следващата учебна година.

По финансови причини. Аз не бих могла да прогнозирам енергийни. . .

Е, да, ако стане много голям студ и спре парното, и няма. . .

И някъде в някоя сграда, но говорим, че училищата ще могат да плащат и издръжката, и заплатите си. Ако има някъде, където има субективен фактор и проблем, знаете, в условията на делегирани бюджети, така, управлението на училището е доста автономно и ако има някъде проблеми, то ние ще се намесваме, ще ги решаваме. Всеки ще си носи отговорност, ако е допуснал някакви грешки или е взел неправилни решения. Но училището няма да остане без отопление и децата ще могат да имат нормален учебен процес.

Традиционна тема в навечерието на първия учебен ден - учебниците. "Стандарт" пише, че родители в Шумен сканирали, после преснимали да им излезе по-евтино учебници. Стои по-големият въпрос - такъв голям проблем ли е за България да осигури безплатни учебници от първи до последния клас на всички ученици?

Знаете, че само от няколко години вече се осигуряват учебници от първи до седми клас безплатно, и това е един сериозен ресурс, над 22 милиона лева тази година са отделени за тези учебници, като нови учебници имат първокласниците, подготвителните групи. При останалите те се използват. . .

Се върти, както и по наше време беше, аз като бях ученик.

Да, да, и мисля, че това е разумно. Все пак нека да си даваме сметка, че всеки лев трябва да бъде обосновано похарчен и да постига някаква цел. Така че според мен това е една много добра стъпка за осигуряване на безплатните учебници на децата в тази възраст. Учениците от осми клас до дванадесети клас закупуват своите учебници и учебни помагала и мисля, че на този етап, в условията на тази криза не бива да поставяме въпроса за продължаване и по-нагоре на тази програма. По-важен. . .

Четох, че сте била обещала в интернет да бъдат качени всички учебници.

Това е един процес и е важно да се случва.

Безплатно.

Разбира се, знаете, че се изисква време, изискват се много усилия. На мен лично ми се иска много да продължим процеса на електронното учебно съдържание. За негово говорим, че то естествено ще бъде в интернет. Там обаче трябва да подходим комплексно, не само децата, а учителите да имат възможност да използват това съдържание. . .

Тоест трябват компютри.

Компютри според мен вече достатъчно има, по-скоро трябва квалификация, обучение на учителите да използват информационните технологии и в самия учебен процес. По този начин вече ще направим училището по-привлекателно, часовете по-интересни и децата с по-голямо желание ще влизат в тези часове.           

Ще остане ли изборността на учебници? Която впрочем събира доста критики непрекъснато в началото на всяка учебна година, вадят се бисери, фрапиращи различия между учебниците.

За мен по-големият въпрос е доколко е актуално учебното съдържание и съответно доколко отговарят учебниците на интересите, на целите, които образованието си поставя, а по какъв начин ще се реализира това - дали ще има 3 учебника, дали ще се освободи пазарът, или ще остане един, това е дискусионен въпрос? Предстои да се коментира. Всеки един от тези варианти има много плюсове и много минуси. Практиките по света са различни, което само по себе си говори, че тази задача няма едно решение. Но това, върху което ние ще се съсредоточим, е актуализация на учебните програми, както ние се изразяваме, тяхната ревизия, за да могат те да отговарят наистина на изискванията, на потребностите за подготовка на децата и това е същественият въпрос в образованието.

Да, обаче като се заговори, неминуемо се поставя под съмнение присъствието на някаква част от българската класика например. Децата тази година трябваше да пишат за влизане в университета, ако не се лъжа, по разказа "Мечтатели" на Елин Пелин, чието основно внушение е, че от Европа идват всички болести и ги пускат едва ли не нарочно, за да си продават после лекарствата, така разсъждава един чичо, и че най-лошото нещо е да се гласува на избори, и заклева там свое малко другарче никога да не гласува за тези панталонаджии. Това ставаше точно, когато трябваше същите тези деца да ходят да гласуват и да разсъждават по този разказ. Само че като се каже - дайте да махнем Елин Пелин от някой учебник, и всички започват да го защитават.

Много е важно тези въпроси да се дискутират най-напред в широка експертна общност. След това вече да бъдат добре обяснявани, добре комуникирани с обществото, с родителите, защото не бива да тръгваме в тази посока да коментираме един или друг автор. Българските класици е важно да бъдат познавани от всички нас, не само от децата. Това е въпрос на култура, това е въпрос на самочувствие и на национални ценности. Кои обаче от тези произведения да се изучават това ще решат експерти. За мен по-важното е как те да бъдат изучавани. И тук вече е наистина съдържателният, основният проблем на образованието. Учениците трябва да придобиват умения и компетентности. Вие сте водещ журналист, вие имате колеги във вашето радио и когато привличате нови хора, предполагам, че вие не гледате дотолква каква оценка имат в дипломата по литература например, а искате те да бъдат комуникативни, да бъдат грамотни, да могат да търсят и да намират информация, да могат да я анализират. Ето това са ключови компетентности, които са много важни за учениците, и те се придобиват само с промяна методиката на преподаване, с повече часове за упражнения, за дискусии, за проектна работа, за екипна работа. В тази посока трябва да се развива образованието, а не толкова да се съсредоточаваме дали Вазов, или Елин Пелин, или Балзак. Всеки автор, особено класиците, са безспорни и трябва да бъдат познавани от учениците. По-важно е обаче те да бъдат грамотни и да могат да се справят с предизвикателствата на живота.

Остава ли безплатната закуска в училище?

Ние започнахме, знаете, работа в самото навечерие на учебната година. Има едно правило - да не се променят нещата рязко в образованието, и аз съм привърженик на това, защото образователната система е сложна, всеки детайл в нея е жив човек. Дали това ще бъде учител, директор, дали ще бъде родител. Затова на този етап ще се стремим да не правим големи промени за тази учебна година, ние вече обявихме това, като изключим една доста сериозна и съществена промяна, която вече въвеждаме. От тук нататък предстои. . .

За коя промяна говорите?

За 7-ми клас. Вероятно ще ме питате след малко. . .

Така, сега ще стигнем и до. . .

Затова беше важно, и подчертах, спокойно да започне учебната година, защото през последните 2 години за никого не е тайна, че с бързото въвеждане на редица промени в образованието се получиха доста стресови ситуации в самите училища. Така че безплатни закуски. . . всяка социална придобивка е важна. Трудно се отказваме от социална придобивка. За мен е много важно обаче да се анализира тази програма дали изпълнява целите, за които беше създадена, и наистина средствата да се насочват правилно. Но така или иначе, ще дискутираме от тук нататък този въпрос.

За 7-ми клас. Какво променяте там с т. нар. матури, както ги наричат?

Нека да обясня още веднъж, че външното оценяване е нещо, което беше въведено през последните години в нашето училище, и това е една много важна крачка, за да може да говорим за качествено образование. Ние трябва да имаме критериите за оценка, да го оценяваме, да мерим това качество, за да можем да сме в крак с нашите партньори от света.

Но сега вие ще превърнете този изпит след 7-ми клас в. . .

Това външно оценяване беше въведено постепенно 4-ти, 5-ти, 6-ти клас и тази година 7-ми клас, седмокласниците са тези, които ще могат да се включат в тази система. И нашето разсъждение беше, че при това положение се опитваме да направим една крачка на промяна и тя е само обединяване на изпитите след 7-ми клас с външното оценяване само по предметите "Български език и литература" и "Математика", за да може да се използва форматът, да се използва организацията и да не се явяват учениците два пъти на един и същи тест.

Съгласни ли са т. нар. елитни гимназии - и математически, и езикови?

Аз искам по този повод да изкажа огромна благодарност на всички, които в горещия август се включиха в работните групи, работеше се ежедневно, включиха се представители на всички партньори - синдикатите, със свои експерти, които представляват учителите, сдруженията на директорите със свои експерти. Обсъдихме го в екипи с директори. Родителите участваха много активно с техните родителски организации. Всъщност се получи един доста добър консенсус за този вариант. Той беше приет официално на тристранен съвет и тогава ние го подложихме още веднъж на едно обществено обсъждане, за съжаление в кратък период от време, но получихме доста интересни предложения. Ставаше дума например за нашето намерение и класните работи да влязат в този формат. Отказахме се от това, имаше разумни аргументи.

Как да стане с класните?

Вторият срок от седмокласниците, имаше такова предложение, да не правят класни работи, тъй като оценката от външното оценяване е текуща оценка. Но така или иначе при обсъждането стана ясно, че има доста сериозни аргументи това да не се случва.

Тоест, твърдо е, че от следващата година, 2010 г., в гимназия ще се влиза с изпита, който ще държат абсолютно всички деца след 7-ми клас като матура?

Така е. Те могат да използват тези оценки, ако желаят да кандидатстват в профилирани или професионални гимназии с прием след 7-ми клас.

С "Математика" и "Български език". Но там, където има някакъв специфичен изпит, ето например моята гимназия, класическата. . .

Той си остава. . .

Там си остава. . .

Класическата гимназия е класика, тя винаги ще бъде по този начин.

Ще има ли матура след всеки клас?

Това, разбира се, хората го наричат матура, аз ще потвърдя, че това е външно оценяване на системата и това е изключително ценно постижение, не бива да се отказваме от него, трябва само да го усъвършенстваме и да го правим все повече, може би с възможностите на информационните технологии, наистина външно, защото сега малко или много подават се материалите и критериите отвън, така да кажа, за училището, но самите изпити се провеждат с квестори от училище, проверяват се от комисии, които включват учители от училище. Така че за самото училище все още външното оценяване не е съвсем външно, но е изключително ценно постижение и е важно, за да можем да продължим нататък анализа. . .

Тоест това. ..  отговорът е, че все пак целта е след всеки клас външно оценяване?

Предстои да дискутираме този въпрос. Със сигурност ще продължим започнатото. Според мен е добре след всеки клас да има такава организация за измерване на резултатите на учениците.

Откога децата ще тръгват на предучилищна на 5, вместо на 6 години, идея от програмата на ГЕРБ, и това значи ли, че също ще ходят 2 години на предучилищна?

Това значи, че децата, които и в момента ходят на детска градина, просто ще бъдат повече. Тоест всички деца ще тръгнат на детска градина. . .

Ще бъде задължително да ходиш . .. и да ходиш 2 години преди училище, това е целта?

Да, целта е да се социализират децата. Това е една европейска практика, всички развити страни отдавна вече са въвели тази мярка. Тя е важна за подготовката на децата, за това те в първи клас вече да имат равен старт, да бъдат равнопоставени. И за мен е една много важна мярка. В момента ние работим активно, за да оценим условията, наличните условия за това, разбира се, финансовите разчети и да можем да кажем дали от следващата, или от по-следващата година ще може да влезе това като решение.

Дисциплината. Остават ли новите правила, при които ще има оценки за поведение? Училищата строго ще трябва да следят за външният вид, в който ходят учениците в класните стаи. Според вестник "Сега" днес имало бунт в училищата срещу новите правила за дисциплината. Директорите негодували срещу това изискване да следят за външния вид на учениците, не знаели как прилагат правилата за санкциониране.

Това е един много фрапиращ пример как се въвеждат мерки, които не са достатъчно обмислени и обвързани с целите. Дисциплината в училище е изключително важно да съществува. Във всички проучвания това е желание и на учениците, и на родителите, и на учителите. Какво обаче разбираме под дисциплина, по какъв начин тя се контролира и санкционира, това е големият въпрос. И според мен наистина училищата не бяха подготвени толкова бързо да се случи това. За мен ключовият въпрос е училищна политика. Всяко училище трябва да има възможността в собствения си правилник да заложи изискванията, с които родителите и учениците да се съгласят или не, и съответно да потърсят, ако не им хареса това училище, друго. Но те трябва да бъдат изговорени с всички. Училището е общност. Това не е административна единица, която се ръководи от един човек.

Ама сега звучите по-меко от вашия предшественик Даниел Вълчев, което моментално се превежда от тия ученици, особено по-големите, че тая работа с ходене в приличен вид няма да стане и...

Не, напротив, тя ще стане, но какво значи приличен вид?

...ще си ходим и тая година, както си искаме.

Не, не както си искат, а както училището го реши, тоест както педагогическият съвет приеме правилника на училището. Бъдете сигурен, че в много от училищата ще има задължителни униформи, и това е чудесно.

Да. Знаете ли обаче какво ми разказаха в Търновско, където четох, че сте ходили? Че те, като сложат в някое училище по-напредничаво, сложат такива изисквания, и учениците казват ние няма да ходим в това училище, ще ходим в друго, и така им намалява бройката от хора, така, от ученици. То пък се плаща, нали, на ученик и училището закъсва.

Затова е важно да залагаме на качество, а не на бройка. Образованието трябва, училищата трябва да получават стимули за качество и вие знаете, че специално за униформите всъщност се получава и финансиране по националните програми. Важно е обаче, пак казвам, да се създаде усещането за тази общност и за правила, които да бъдат съгласувани вътре в общността. Аз между другото имам личен опит в това отношение. Затова си позволявам да твърдя, че това е правилната посока. Когато решенията се вземат в съгласуване с учителите, с родителите и с особено по-големите ученици, тогава те ги спазват с лекота и с готовност. И, разбира се тези, които нарушават обаче тези правила, получават санкции, и то никак не леки санкции. Аз лично съм предлагала ученици за изключване за това, че са нарушавали правилата на училището ни.

Какво ще се случи на частното училище, в което учеше детето, което се удави в Банско?

За съжаление този инцидент, аз използвам случая отново да изкажа съболезнования на семейството, на всички близки, защото това са ситуации, които се случват за съжаление често. При мен най-редовно и всеки ден идват такива информации за инциденти. Частното училище се проверява в момента дотолкова, доколкото е изпълнило или не изискванията за съгласуваност с регионалния инспекторат на плановете и на програмата на екскурзията. Още нямам доклада от тази проверка.

Тоест то ще си остане частно училище.

Ами, то си съществува, има лиценз.

Нищо не може да му направите.

След тази проверка ще можем да кажем какво евентуално, ако има нарушения. Според мен, знаете ли, отговорността винаги трябва да е много индивидуална. Не може да има обща отговорност някак си. Със сигурност има някой, който не е бил достатъчно внимателен, не е свършил достатъчно добре своята работа, и си има органи, които трябва да установят това и този човек да получи своето наказание.

Ще има ли 5 процента от брутния вътрешен продукт за образование през 2010? Това е лелеяната цифра във всички дебати, които водя. Всички казват, че толкова трябва да е процентът, и никога не е толкова.

Това е доста, доста формално гледане на образованието, което, ние с вас водим доста съдържателен разговор от началото и мисля, че важните въпроси са за това за какво даваме обществените пари, как да повишим качеството и да докажем на обществото, че си струва то да отделя тези пари за образование. Дали ще бъдат 5 процента, 4.8, 4.9 или 5.1, мисля, че това не е същественият въпрос. Със сигурност обаче българското правителство няма да съкращава средства от образование и при първа възможност ще ги увеличава. Това е решението, което сме взели.

Вие подадохте ли сигнали за нарушения или съмнения за престъпления срещу предишното ръководство на вашето министерство? Понеже градският прокурор на София тази седмица каза, струва ми, се пред БНТ, че само в образованието няма такива сигнали.

Ами, ние правим и правихме, и все още правим и проверяваме всички процедури, които са правени в министерството.

Това е голям комплимент за Даниел Вълчев. Само него да не го разследвате от предишния кабинет. 

Аз не съм компетентна. Не мога да кажа дали има основание, или няма, за разследване, но така или иначе проверки се правят и ако се установят нарушения, естествено, че трябва да се носи отговорност. Но този, който съответно е взимал решенията, ще си носи отговорност.

Стигаме до въпроса, на който знам, че няма да ми отговорите. Обаче аз пък не мога да не ви питам. Вие кандидат ли сте за кмет на София на ГЕРБ, или не сте кандидат?

Ами, аз не зная какво се говори. Вчера имаше някакви информации. Този въпрос не е от...

"Труд" написа, че ще ви сменят даже, и аз в първия момент казвам - защо пък да ви сменят, нали още, тъкмо сте министър. То било за добро.

Ами, всеки е свободен да говори и да казва, каквото иска. Този въпрос не е обсъждан, с мен не е воден такъв разговор.

Вие искате ли? Искате ли вие да станете кмет?

Решението в края на краищата ще бъде взето от лидера на ГЕРБ г-н Борисов и аз ще водя разговор, ако има такова решение, тогава вече мога да ви кажа.

Кое ви се прави повече - да работите в просветата или да поемете града?

Тук не става въпрос за мое лично решение. Аз съм, така, отдадена на работа. В смисъл, съжалявам, сега може би прозвуча като автореклама, но хората, които ме познават, знаят, че е важно работа, и то резултатна работа. Знаете ли, ГЕРБ беше натоварен с огромните очаквания на хората. Спечели огромен кредит на доверие и ние сме амбицирани да отговорим достойно на това очакване, но това е екипна работа. А работата в екип означава на съответно място отговорно да бъде поставен човек, който да може да носи отговорност и да върши работа. Кой ще бъде той, в личен план това може би не е толкова важно. Все пак отговорността в ГЕРБ се носи най-вече от лидера и аз смятам, че е нужно да се водят тези разговори и да се говори с него, а не всеки, който, така, му хрумне, да дава някакви информации, а на мен това ми попречи доста, защото вчера, вместо да си вършим работа по подготовка на учебната година, трябваше да давам непрекъснато отговори дали ще се кандидатирам или не. Пред мен този въпрос не стои.

Добре, нека се разберем така. През първата половина на октомври тъй или иначе ще има повод да гостувате в "Седмицата". Остана голямата тема за висшето образование. Тогава ще е започнала учебната година в университетите и ако продължавате да сте министър, а не кандидат за кмет, ще говорим за това. Ако сте кандидат за кмет, тогава вече ще сте в кампания.

Аз винаги мога да говоря и за висше образование, защото това е една тема, върху която много интензивно в момента работим и със заместник-министър Игнатов, с ректорите, с ръководството на БАН. И аз смятам, че даже там ще имаме малко по-бързо готовност за промени, защото пък системата е изостанала от промени.