Божидар Йотов за винетките, зимните пътища и новите магистрали
Божидар Йотов за винетките, зимните пътища и новите магистрали / снимка: БГНЕС, архив
Божидар Йотов за винетките, зимните пътища и новите магистрали
38456
Божидар Йотов за винетките, зимните пътища и новите магистрали
  • Божидар Йотов за винетките, зимните пътища и новите магистрали

Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Божидар Йотов в студиото на "Седмицата".

Сега, последно, ще се пише ли номерът на колата върху винетката или няма да се пише?

Нашето предложение да се пише номерът на винетката върху стикера.

Номерът на колата...

Върху стикера. Това е важно, защото в противен случай можем да караме с една винетка няколко...

Да, ама тази година какво правим? Ако не ти е написан номерът на колата върху винетката, ще те глобяват или няма да те глобяват?

Тази година, ако не ти е написан номерът на колата върху едногодишната винетка, няма да има глоби. Тези глоби ще станат факт от 01.01.2012 г., ако минат измененията в закона.

А ако ти е написан номерът, а пък тази година не трябва да ти е писан, да не почнат да глобяват, пък защото ти е написан?

Няма, няма проблем за това, ако предварително сте си нанесли номера на автомобила върху винетния стикер.

Какъв е мащабът на лъгането... за да искате да... То всъщност лъгането в какво се изразява? Взимаш една винетка, която я лепиш, разлепваш на различни коли.

Трябва да имате няколко автомобила и с механични способи използваш едната винетка за няколко автомобила.

На кого му се занимава с това?

Доста хора го правят.

Какъв е мащабът според вас?

За мен беше голям, огромен и затова ние прибягнахме към...

Какви пари според вас се губят по този начин от лъгане?

Поне около 30 процента от парите се губят от това и другото беше...

А всички пари са към 200 млн., нали?

...от фалшиви. 194 млн. за 2010 г. - с около 2 млн. повече от продажбите за 2009 г.

Тоест искате да кажете, че се губят 50, 60, 70 млн.?

Нашият анализ и заедно с този на МВР...

От разлепване и залепване, а?

От нашия анализ излиза това. Освен това най-много фискът страда от фалшивите винетки, даже използвам възможността да поздравя МВР за успешните акции, особено преди две седмици... по-специално във Велико Търново приключи една операция "Винетки", където беше заловена поредна група печатари - фалшификатори на винетки стикери, и затова ние поискахме промени в Закона за пътищата, а именно трикратно увеличение на глобата. Това е нашият актив.

Ако нямаш винетка? Колко винетки се купуват при колко коли в България?

Общата сума на винетките е 194 млн. за 2010 г.

Това за колко броя коли е?

Това е за... Значи, броят на колите в България е много голям, но не всички ползват винетни стикери, т.е. те могат да си закупят винетни стикери за една седмица, могат за един месец.

Не, ясно.

И могат едногодишни.

Какъв процент от колите в България имат винетки?

Мога да кажа, че 50 процента от колите в България имат винетки.

Тоест другите 50 процента твърдят, че или не ги карат, или ги карат само вътре в населени места?

Точно така и затова си мисля, че наистина понякога те използват една винетка за няколко автомобила, особено когато има едно домакинство с два и повече автомобила.

Добре, ами четох в "Труд" читатели предлагат винетката да не е за кола, а за шофьор.

Не може, тя върви с автомобила. Винетката е ценна книга, която върви с автомобила както застраховката "Каско", "Гражданска отговорност". Те вървят с автомобила. Те не вървят със собственика, а с водача.

През тази седмица представихте доклад за дейността на Агенция "Пътна инфраструктура" за 2010 г.

За пръв път агенцията изнася такъв доклад, имахме и презентация, имаше сериозен медиен интерес.

Там се опитахте да обясните забавянето на апликационните форми за еврофинансиране на магистралите.

Апликационните форми бяха свързани с изготвянето на мастър плана. Министерство на транспорта финализира тази сделка, така че вече имаме трафик прогнозите, кос-бенефит анализите и се договорихме с "Джаспърс" да направят...

Тук употребихте много чуждиците. Хайде да преведем какво сте направили.

...фирмата, която изготвя мастър плана...

Мастър план е... какво е това?

Транспортен мастър план на подробен транспортен план на България. Тази фирма финализира сделката с Министерството на транспорта.

Тоест, за да ни дадат пари за конкретни магистрали, т.е. даже за да кандидатстваме за пари за конкретни магистрали в Брюксел, ние първо трябва да дадем общата карта на пътищата в България.

Точно така. Вътре са...

Ами това не го ли е имало?

...подробните трафици, трафик-прогнози и кос-бенефит анализи разходи - ползи, т.е. това са основните елементи на апликационните форми. Дали имаме необходимия трафик...

Ами това не е ли правено в България, г-н Йотов? След малко ще участва бившият премиер Станишев. Не е ли логично още при него да е направено?

Не, не беше направено. Това го направи фирма, която имаше договор с транспорта, и беше финализиран договорът преди няколко дни, т.е. ние получихме този доклад на тази фирма, където са трафик-прогнозите и кос-бенефит анализите. Това са важни съставни части на апликационните форми по оперативна програма "Транспорт" и това ще ни помогне нашите форми много бързо да станат, да ги внесем в управляващия орган, именно Министерството на транспорта. Това чакахме и затова е забавянето.

Казвате не можеш да си купиш добри кадри, без да им предложиш добро заплащане, като част от обяснението за липсата на административен капацитет да се пишат бързо такива апликационни форми. Какви са заплатите на тия, дето ги пишат?

Аз ги публикувах, около 500 лева е средната заплата в агенцията.

Тия дето пишат за милионите, взимат 500 лева.

Около 800 лева е в Централно управление в София. Няма как да си позволим сериозни кадри да вземем при този начин на заплащане.

От друга страна, бяхте подложен в края на миналата година на натиск от "Синята коалиция", която питаше за раздадени бонуси.

Аз това го обясних, просто бяха взели една цифра за 1 година, без да я разделят на 12 месеца. Това го обясних, дадох таблицата, т.е. имаше нарочна пресконференция.

Тоест сега вие в пътната агенция сте между двете - да давате големи заплати, за да дойдат добри експерти, които бързо да напишат апликационните форми, а, от друга страна, да отговорите пък на общественото мнение, изразявано и от опозицията, че не трябва да се дават големи пари на администрацията.

Вижте, не са само апликационните форми. За да тръгне една магистрала, има страшно много неща, които трябва да бъдат свършени, това са отчуждителни процедури, парцеларни планове, трябват ни добри юристи и добри инженери, които да напишат
тръжна документация, добри мениджъри, които после да менаджират дадения проект. Тоест това са скъпи кадри и наистина заплащането в агенцията трябва да бъде подобрено, не е само апликационната...

Какво стана с идеята ви чужди експерти да пишат целите тия документации?

По отношение на апликационните форми би могло да помагат, а иначе като чужди експерти вие знаете, че ние имаме проджект мениджър за автомагистрала "Люлин". Такъв ще искаме и за "Тракия". Тоест обявили сме конкурс за проджект мениджър. Той може между другото и да е българско юридическо лице. Имаме нужда от проджект мениджмънт по големите инфраструктурни проекти.

Добре. Да почнем магистрала по магистрала. "Люлин". Ще се пътува ли до края на март от Перник до София по автомагистрала "Люлин"?

Възможно е. Вие знаете, че, така, адендум 3 предвижда магистрала "Люлин", тези 20 километра да бъдат изградени до 15 май 2011 г. Нашата цел е поетапно въвеждане в експлоатация на автомагистралата, като първият етап ще е в едното платно до 15 март, а вторият етап е съществено завършване до 15 май.

След един месец откъде ще се качва човек от София на магистралата?

За... ще се опитаме в рамките до 15 март да пътуваме в едната посока по магистралата Перник - София.

Не, ясно, ама от София откъде точно ще става включването...

В София от пътния възел, има пътен възел на София, има пътен възел на Драгичево.

А, от Драгичево се качваш на магистралата и стигаш в едната посока...

От Драгичево ще можем, да, в едната посока. В едната посока.

Колко километра са?

20 километра е цялата магистрала.

А ще ги пуснете насрещни в едната страна или само примерно излизането или влизането?

Може и в двете ленти да бъде, но ще имаме в едната посока само, т.е. ще се пътува само в едната посока, няма да имаме двупосочно движение.

Откъде ще се пътува от София за Перник или от Перник за София?

От Перник за София.

Аха, влизането в София ще става по магистрала от 15 март.

Точно така, точно така. Това са нашите амбиции, въпреки че, вие знаете, имаме и форсмажор. Вследствие на дъждовете се появи едно сериозно свлачище.

А като казахте за тия дъждове, стана ли ясно кой е виновен за наводненията край магистралата при Даскалово?

Ами природата е виновна, това е категорично. Валежите бяха доста интензивни.

Е, ама сега в дъждовен край живеем, както се казва, сега, трябва да си предвиждаме, че ще вали.

Да, така е. Така е, но вследствие на това тръгнаха земни маси, което за нас е форсмажор, за нас е природно бедствие. Това, което ние направихме, доста сериозна група, проф. Божинов, най-добрите специалисти по свлачища у нас се събраха. Направихме един проект. Очакваме едно остойностяване и смятаме, че, както сме обещали, до 15 май ще имаме категорично завършване на магистралата, включително ще се справим и със свлачището.

В този доклад казвате, че, отиваме към "Тракия", изпълнението там върви Стара Загора - Нова Загора 22 процента, Нова Загора - Ямбол 16 процента, Ямбол - Карнобат 10 процента усвояемост на средствата по строителството. Това означава ли, че сте в график?

Сега ще обясня. Първо, искам да разсея едно, така, един въпрос от вчера от парламентарния контрол, зададен от депутати. Те ни запитаха защо протокол 2А е подписан на 2.08, при положение че разрешението за строеж още не е влязло в сила. То е издадено на 27 юли. И защо не сме изчакали необходимия срок да влезе в сила...

Това за къде е?

За лот 2 на магистрала "Тракия". Лот 2 на магистрала "Тракия" това е Стара Загора - Нова Загора. Искам да обясня, че разрешението за строеж е с предварително изпълнение, т.е. още с издаването му от министъра на регионалното развитие вътре е предвидено предварително изпълнение, така че да може...

Независимо от...

Независимо. И затова ние имахме тази законова възможност на 2.02 да имаме протокол 2А за откриване на строителна площадка и да дадем начало на строителство. Това само за да го поясня, защото не стана ясно в пленарната зала.

В срок ли сте с "Тракия"?

В срок сме с "Тракия". Значи по лот 2 строителството е разделено на 16 етапа с различна продължителност. Както вие казахте, там имаме напредък на обекта от 25 процента. Всеки етап е разделен на отделни участъци, в които се извършват земни работи, изкоп хумус, изкоп неподходящ материал, насип. Направен е пробен участък за циментостабилизирана смес. Изпълнени строителни дейности по големи съоръжения като фундаменти, устои, стълбове и в момента започва монтиране на главните греди. Паралелно с това се извършват и дейности по отводняването. Монтирани са тръбни водостоци в съответни участъци. Имаме доста сериозни надзори и имаме екипи за управление на отделните лотове. По лот 3 имаме...

Това е този тоз, за който говорите, е този на "Трейс", който, четох в "Медиапул", че сте им задържали пари през ноември за различни забавяния. Те преодолени ли са, тия забавяния, и дали ли са...

Не са все още. Значи, ние им задържахме 25 процента поради закъсняло предаване сертификатите за извършената работа. Това е по договора. Ние по този начин показахме, че стриктно се придържаме към договора и защитаваме държавния интерес.

А, тоест свършили са работа, не са я отчели.

Точно така, имаме съществено забавяне да внесат сертификатите. И ние оттук имаме забавяне да усвояваме европейски средства. Тоест ние в договора сме им казали кога е срокът да се внесат сертификатите за...

... тия пари?

Ние удържаме 25 процента, ако те наваксат това забавяне и влязат в ритъм... Те са ни дали един график, т.е. те трябва да го изпълняват. В момента, в който не го изпълняват, ние налагаме санкции. Ако те влязат в графика, ние можем да им върнем тези пари.

Тоест обаче това закъснение е виртуално на документална основа, а не като работа.

Точно така, на виртуална основа. То не е като работа, но е част от договора и ние не можем да не се придържаме към него.

Следващите лотове. Дебатите около казусите около холдинг "Пътища" и "Мостстрой" ще се отразят ли на строителството?

Още когато се случи процедура по несъстоятелност на "Мостстрой", ние се обърнахме към сдружението. Събрахме всички собственици на фирмите, участници в сдружението, и с тях обсъдихме казуса. Между другото имаше доста въпроси от Брюксел. Установи се, че "Мостстрой" не е във фалит, т.е. имаме процедура по несъстоятелност, но дружеството работи. Имаме синдик, който управлява и представлява дружеството, имаме план за оздравяване на дружеството. Другите участници поеха отговорността си за солидарност, т.е. всички солидарно да изпълнят проекта. И освен това ни дадоха възможност да видим как ще се управлява сдружението, за да сме спокойни, че не само една фирма ще го управлява, и банкови референции на банки освен ОББ, тъй като те с ОББ имаха проблем. Две банки дадоха банкови референции. Това смятам, че категорично говори, че сдружението може да направи и да продължи...

Има ли препроектирания на "Тракия", както твърдят от СДС, в разрез с подписаните договори? Впрочем доста обяснявахте, че няма да има...

Препроектирания на "Тракия" на нито един от лотовете няма. Това, което се говореше и за лот 4, все още не е факт, т.е. нямаме подадени от изпълнителя и...

Претенции за поскъпване?

...и санкционирания от надзора, т.е. те, за да подадат такова искане, трябва това да мине през надзорната фирма.

"Марица".

Да.

Лот 1, магистрала "Марица", 44 документа за участие в търга за строителството са купени, за строителен надзор - 18. За втория лот на магистралата 33 документа за строителство, офертите се отварят на 18 февруари.

Точно така. Отворихме офертите за строителен надзор на лот 1. Имаме сдружения от Испания, Франция, Чехия, бяха подадени 12 оферти. Значи от 18 закупени 12 оферти, което е доста сериозна цифра. Както казах, доста западни фирми участват в надзора. Очаквам на 18 февруари да има също огромен интерес за строителството, когато ще направим и пресконференция. Аз използвам даже възможността да ви поканя, да поканя "Дарик" радио на 18-и от 12,30 часа в зала 702 на АПИ, където ние очакваме сериозна надпревара по строителството на лот 1. От 44 броя закупени тръжни документации очакваме сериозни оферти да бъдат подадени. За лот 2 имаме 33 броя оферти, които се отварят на 10 март, и за строителния надзор съответно на лот 2 имаме 15 броя оферти, които ще бъдат отворени на 1 март.

Кога ще е готова "Марица"?

"Марица" сме оставили за 2013 година, т.е. там имаме два участъка. Единият участък... вече започна работата по него. Вие знаете, че имаме вече магистрали с акт 16, за първи път през 2010 година, т.е. направени са всички документи. Имаме по "Марица" още неща, които правим, това е коридор номер 9. И другото - освен това с държавния бюджет, което правим, ние го правим и с оперативна програма "Транспорт", където, както казах, имаме два лота. Единият Чирпан - Харманли и другият Свиленград - Капитан Андреево. Те са съответно като стойност 209 милиона евро - единият 204, другият... единият 104, другият 105 милиона евро.

И за да свършим с магистралите - "Струма" тя кога ще се строи?

"Струма" е доста сериозна магистрала. Важното при нея е, че това е основен така участък от една международна ос. Това е Игуменца - Патра, Атина - София - Будапеща. Европейската общност доста сериозно е включила този приоритет като проект номер 7 в списък с 30 приоритетни проекта на Европейския съюз. Вие знаете, че това е международен коридор номер 4 и това е най-натовареният му участък, т.е. който се намира на територията на България. Имаме свързване на всичките пристанища в българския участък на река Дунав и пристанищата Солун и Егейско море. Тоест тук ще имаме и принос за развитие на интермодалните превози - река, сухопътен превоз и море.

Така. Другите пътища. От това, което чета през седмицата, вие сте спрели, защото зимата била тежка всякакви ремонти до март месец, което какво ще рече, че пак...

Само да кажа за още един проект, за да завършим с оперативна програма "Транспорт". Това е Кърджали - Подкова, за който на този етап имаме закупени 16 броя документи.

Там няма да е магистрала, там ще си е път.

Там е четирилентов път, но е включен по оперативна програма "Транспорт", за която...

Добре. Сега... Така? За която?

Там са магистрали и първокласни пътища. Тези, за които вие говорите, че сме спрели, това са по оперативна програма "Регионално развитие", тъй като агенцията работи и по тази програма, имаме сключени договори за 502 милиона, 13 лота изиграхме, сега още 15. Защото сме ги спрели зимата? Защото надзорите помолиха, когато е студено, да не се полага асфалт.

Че не стават некачествени ремонти. Ама това значи ли, че пак лятото, като тръгне народът за море, пак всички пътища в България ще са с пътна техника.

Това са регионални лотове. Тоест няма да се пътува по тях за морето. Това не са магистрали.

А, които сте спрели, не са магистрали.

Точно така, не са магистрали.

Или то не магистрали, ами първостепенни.

Това са второкласни и третокласни пътища, регионални, които ние не можем да си позволим некачествено да построяване, тъй като това са много важни пътища за отделните региони. Това е пътят, по който гражданите на този регион минават всеки ден.

Накрая да изясним има ли навсякъде вече четиригодишни договори за зимно почистване. Понеже в края на годината Бургас, Габрово, Добрич, Ловеч, Плевен, Сливен, Шумен и Пловдив все още не бяха уредени.

Знаете, че добре се справяме със зимното поддържане. Вече го доказахме миналата година.

То благодарете и на времето, нали.

Да, божи дар... така, дано, благодаря. Вие обаче виждате в Западна Европа какви така проблеми създава зимата. Вие виждате и в Щатите, т.е. гледаме всички.

Тоест въпросът е, че вие смятате да смените организацията да не бъде година за година, а да бъде четиригодишно.

Точно така.

Навсякъде ли го направихте вече?

Точно така. Ние, така, доста сериозно обмисляхме как да го направим. Срещнахме се и с браншовата камара, и със строителната камара и с Министерството на регионалното развитие и преценихме, че за да имаме качествено зимно почистване и текущ ремонт, на фирмите трябва да им се даде по-голям срок, за да може те да инвестират в тази дейност, да са спокойни и да имат договори за четири години, за да могат да направят и мобилизация, да закупят техника. Това, което направихме - 27 сключени етиригодишни договора. От тях четири...

Те са за всеки окръг...

Да, от тях четири са по член 53 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки. Такива има в ОПУ - Варна, в ОПУ - Габрово, ОПУ - Плевен, и Областно пътно управление - Пловдив. Това са тези, които са по член 53 поради факта, че там има обжалване.

А, и там чакате...

И ние изчакваме решението на ВАС, за да можем с фирмата изпълнител, която бъде определена от съда...

Четиригодишни, да.

Да се сключат четиригодишните договори. В три ОПУ-та са удължени старите договори, тъй като ние не можахме да стигнем пак до четиригодишни договори. Когато приключат процедурите по обжалване, те автоматично ще се прекратят при сключване на новите четиригодишни договори. Такива имаме в София, Бургас и в Сливен. Само да ви кажа, че за месеците ноември, декември и януари съответно ноември и декември 2010, януари 2011 г. разходите за зимно възлизат на 14 милиона лева, които сме разплатили. Бяхме сформирали работни групи през януари, които да проверят готовността на фирмите. Тоест ние искахме да видим дали необходимата организация и подготовка за извършване на дейностите, дали имат необходимите материали, необходимите машини, тъй като това са изисквания по договори.

Какъв е резултатът? Имат.

Някои от тях имаха слабости, дадохме, така, срок, в който да се поправят. На този етап смятаме, че в цяла България има готовност да посрещнем зимата.