Втори ден продължава блокадата на наземния транспорт в София заради протест на служителите в него.
Недоволните се зарекоха, че гражданското неподчинение ще продължи, докато кметът Васил Терзиев не се срещне с тях. След като в сряда не се състоя такава среща, за да обсъдят исканото увеличение от 15%, през медиите градоначалникът ги покани на разговор днес, в 14:00 ч. Според служителите, обаче, увеличение от 100 лв. върху заплатите им, което предлага местната власт, е унизително и те няма да го приемат.
Днес учениците вече са на училище.
Движението по основните столични булеварди е обичайното за всеки работен ден. По-интензивно е по „Цариградско шосе“, но сериозни задръствания на Орлов мост и на кръстовището при Софийския университет към този момент няма. От столичната полиция съобщиха също, че движението в столицата тази сутрин е с обичайната интензивност. Има леко натоварване на някои кръстовища, като то също е в рамките на ежедневното за работни дни в София. До момента няма данни за сериозни инциденти.
Метрото няма да прекъсва движението си, съобщиха от "Mетрополитен". Ще бъдат пуснат допълнителни влакове по линии М1, М2, М4 и М3.
Интервалът на движение ще бъде намален. До 9:30 ч. интервалът на движение по линия М1 и М4 ще бъде намален под три минути в участъка от метростанция (МС) “Сливница“ до МС “Младост 1“ и под шест минути в участъците МС “Младост 1“ – МС “Бизнес парк“ и МС “Младост 1“ – МС „Летище София“. От 9:30 ч. до 16:30 ч. интервалът ще бъде намален под 4:30 мин. в участъка МС “Сливница“ - МС “Младост 1“ и под девет минути в участъците МС “Младост 1“ – МС “Бизнес парк“ и МС “Младост 1“ – МС „Летище София“.
По линия М2 интервалът ще бъде намален под шест минути в сутрешния час пик и под девет мин. между 9:30 ч. и 16:30 ч. До 9:30 ч. интервалът на линия М3, ще бъде намален под 4:30 мин., а от 9:30 ч. до 16:30 ч. интервалът на движение по линия М3 ще бъде под шест мин.
Министър Вълчев: Кметовете злоупотребяват с обявяването на неучебни дни, готвим промени
Ще отидем на срещата с кмета Терзиев, но докато няма резултати, няма нещо подписано, хората няма да работят. Това, което кметът е предложил е хубаво, но не означава нищо сигурно, каза за БТА Владимиров Цветанов, работещ в автотранспорта и представител на КНСБ.
"Искаме да работим в по-добри условия. Заплатите не са основният проблем, но не са никак малък", обясни Кристиян Недялков, технически организатор в поделение "Земляне". Той посочи, че има доста големи проблеми като липса на работни части и лоши условия на труд. Трябва да се дават повече пари за нова техника, а не от три автобуса да правим един. Все пак градският транспорт трябва да е надежден, допълни Недялков.
По неговите думи, не е вярно, че шофьорите взимат заплати от по 3000 - 4000 лв. Имало е такива заплати - да, но те са резултат от изключително много извънреден труд. Някой шофьори работят с по три почивни дни на месец, каза още Недялков.
"Преди всичко очакваме да има среща с кмета Терзиев. В цялата история на индустриалните отношения за пръв път се случва нещо подобно. Да не те искат на среща, да няма диалог", каза Ваньо Анинов, председател на националния стачен комитет на КТ "Подкрепа". Той допълни, че ако нещата продължават по същия начин, картинката ще се промени коренно, защото сега участват само част от колегите им и предприятията.
"Имаме готовност за стачни действия. Подписи са събрани и от четирите транспортни дружества. Нека да не бъде разграничавано метрото, защото от вчера има много колеги от "Метрополитен" на тези протести. Ние сме едно цяло", посочи Драга Благоева от "Метрополитен". Тя обясни, че ще бъдат събрани подписи от четирите дружества, за да бъдат входирани към работодателите и арбитражния съд.
"Не сме съгласни с предложението на кмета Терзиев. Искаме 400 лева към щата, не бонуси", заяви ватманът Радослав Йорданов. Той потвърди, че протестите ще приключат, когато бъде подписано споразумение с кмета.
Екип на NOVA също се срещна с протестиращите в трамвайно депо "Банишора". Там работят близо 300 души - 180 ватмани и още 100 души технически персонал.
"Не сме съгласни с предложението на кмета тези 300 лева да ни ги дават към бонуса. Защото пак ще продължим с изваредният труд. И пак увеличението остава едни 300 лева, което е нищо на фона на скока на цените. Предлагаме на кмета - вместо да прават улици и парите да се наливат в бетон - да останат при хората. София без хора не става. Искаме увеличение на парите, а не да се правят ремонти на парче и средтсвата да изличат по други сметки", заяви един от протестииращите ватмани.
Той подчерта, че е с 30-годишен стаж. Заплата му е около 2700 лева, но това са пари, които получавал с много извънреден труд. "Взимат ми 5-6 почивки, за да направя тази заплата. Ако в един месец се работи по 160 часа - ние работим по 230 часа месечно. Тоест четири седмици при нас се смятат за 6, защото имаме по 80 часа извънререден труд", обясни ватманът.
И заяви, че по-младите му колеги се отказват да работят - не само заради ниските заплати, но и заради липсата на време за личен живот. "Неможем да си видим семействата от работа. Ние сме женени за депото", заяви мъжът.
Остава неудобството за много софиянци, че няма наземен градски транспорт. Съжалявам, че синдикатите не се вслушаха в моя апел да се видим, да изговорим това, което вчера предложих, без това да бъде цената на комфорта на софиянци, за да могат и те да живеят нормално, да се придвижват до работа и да си оставят децата на училище - това каза пред БНТ кметът на София Васил Терзиев.
Според него, когато се говори за промяна в транспорта, трябва да се мисли и в посока какво се прави със заплащането, какво се случва с подвижния състав и инфраструктурата в града.
"Проблемът е, че това което искат синдикатите, ни отдалечава от това да можем да направим необходимите промени в подвижния състав, да реализираме тази амбициозна програма, която се прие от Общинския съвет за 1 милиард лева, за да се подмени целия подвижен състав. Това, което искат синдикатите е 400 лв. увеличение нетно към стартовата заплата, 500 лева догодина и 600 лева по-догодина. Това, облечено в цифри означава 50-60 милиона лева тази година, 60-70 милиона догодина и около 100 милиона по-догодина. Всяка година увеличение, сумарно това са 400 милиона. 400 милиона са 800 автобуса", изчисли кметът.
По думите му, за да се постигне това, което искат синдикатите, от 2027 г. София трябва да плаща 200 милиона лева допълнително всяка година само за увеличението на заплатите:
"Как ще правим пътища, как ще инвестираме в подвижен състав? Малкото средства, които има да отиват целево. Когато има недостиг на водачи в автотранспорта, да се намери механизъм, по който средствата, които успяваме да заделим, които не са ограничени и идват на цената на нещо друго да не се направи", допълни Терзиев.
В бюджета за тази година за транспорт са заложени 312 милиона лева, които отиват за заплати. И искането е да бъдат добавени още 200 милиона през 2027 г.


Протестът на наземния градски транспорт в столицата започна вчера, в ранни зори, още в 04:00 ч. сутринта, под наслов „Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“. И след обявения час за край - 12:00 ч. - премина в гражданско неподчинение заради по думите на протестиращите липсата на реакция от властта.
Заради протеста на наземния градски транспорт вчерашният ден бе неучебен за училищата в София.
От „Метрополитен“ обявиха, че пускат допълнителни влакове, а интервалът им на движение беше намален. "Софийското метро ще работи по график както на 14 май, така и в следващите дни. То няма да бъде засегнато от протеста на служителите в наземния градски транспорт", добавиха от Метрополитен" ЕАД.