Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, в което го информира, че в институцията на омбудсмана постъпват жалби, свързани с Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на столицата. Това съобщиха от пресцентъра на омбудсмана. 

Ковачева възразява срещу предвидената различна цена за купуване на един и същи билет - за еднократно пътуване без право на прекачване, в зависимост от това дали е купен от водач на превозно средство, каса или автомат на територията на метростанция (2 лв.) или от каса извън територията на метростанция (1.60 лв.). Тя подчертава, че това не е съобразено с недостатъчните на брой пунктове за закупуване на билети и по-скоро се явява като санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

Предвиденото увеличение на цената на превозните документи не е съобразено с тежката икономическа обстановка в страната и занижената покупателна способност на населението. Един от начините за привличане на пътници към използването на градски транспорт е предлагането на ниски, достъпни цени на транспортната услуга, което в София така и не се случи за разлика от други европейски столици, пише омбудсманът.

Тя е категорична, че новата тарифна политика не бива да става чрез налагане на ограничения, липса на избор на превозни документи и увеличения на цените. „Реформата в тарифната политика при пътуване с обществения транспорт на територията на Столична община следва да отчита не само необходимите промени, свързани с използването на нови технологии, продукти и услуги, но и транспортните нужди на пътниците, които градският транспорт в столицата следва да обслужва“, подчертава общественият защитник.

Омбудсманът е против и срещу заложеното в Проекта изискване пътникът да валидира или използва закупения от него билет за еднократно пътуване без прекачване в рамките на 60 минути от издаването му. Според Ковачева подобно изискване нарушава правата на потребителите на транспортни услуги, тъй като ги лишава от възможността да използват въпросния превозен документ когато преценят, на един по-късен етап от закупуването.

„Отчитайки, че някои от предложените в Проекта нови превозни документи, като например билетът с прекачване, дългосрочен превозен документ за младежи до 26 години и семейни превозни документи, обслужват в по-голяма степен нуждите на определени категории пътници, не мога да се съглася с отпадането на досега съществуващи превозни документи, в т.ч. месечната карта за една линия наземен транспорт и метро, на електронна карта за десет еднократни пътувания. Това е необяснимо от гледна точка задоволяване транспортните потребности на гражданите“, подчертава Диана Ковачева. Тя се аргументира с факта, че много граждани пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация само по една линия на градския транспорт. Така след промените те ще бъдат принудени да си купят месечна карта за всички линии, което няма да отговаря на действителните им нужди.

Освен това, омбудсманът акцентира, че талоните за 10 пътувания се използват от работещи например през седмица от вкъщи или от гости на столицата, както и от граждани, ползващи инцидентно градския транспорт. „Не отговаря на действителността посоченото в мотивите към Проекта, че талонът за 10 пътувания ще се замести от нововъведените билети за 30 минути и 60 минути - посочен е като аргумент единствено случай, в който билетите се използват за прекачване. Съществуващият талон за 10 пътувания обаче не е ограничен за ползване във времето и в тази връзка съществуват редица други възможни негови употреби”, допълва общественият защитник. 

Тя подчертава, че 5,1% от пътуванията са с еднократен билет с прекачване, което дава основание на вносителите за въвеждане на билета за време от 1,60 лв. Но в същото време, видно от Доклада, пътуващите с талон за десет пътувания са 9,8 % за 2019 г., което омбудсманът смята за достатъчно силен аргумент, за да остане тази възможност. 

Ковачева е против отпадането и на месечната карта за метро, за която не се предлага подходяща алтернатива. Така гражданите ще са принудени да купуват годишна карта на разсрочено плащане, като първата вноска е за три месеца. Тя пита защо е отпаднала и възможността за пътуване с еднодневната карта за всички линии – „Бял билет“, с която се пътува безплатно при силно замърсен въздух.

Според нея предвиденото таксуване на пътниците според пропътувано време - 30 и 60 мин. също е спорно, предвид обхвата на транспортната мрежа, честите задръствания, особено в пиковите часове и неспазването на разписанията.

В заключение омбудсманът подчертава, че всяко изменение и допълнение в Наредбата, трябва да бъде съпроводено с информационна кампания, която да обясни промените на гражданите и те да са наясно откъде и на каква цена могат да закупят новите превозни документи, а също как на практика да ги зареждат и използват.
БТА