Омбудсманът Мая Манолова
Омбудсманът Мая Манолова / БГНЕС, архив
Омбудсманът Мая Манолова изрази мнение, че карането на велосипед у нас е опасно занимание. Няма подходяща инфраструктура в големите градове. Колодрумът в Борисова градина е занемарен, има и редица законови неуредици, аргументира позицията си общественият защитник. Манолова е домакин на дискусия по проблема.

Според статистиката през 2015 г. са станали 428 катастрофи с колоездачи, а миналата година са 394. Поне 30 души са загинали.
 
ТИР уби един от най-добрите български колоездачи

Този спорт няма как да стане по-масов без да се вземат мерки, каза Манолова.

Колоездачи протестират в памет на състезателя Мартин Гачев

На дискусията участват началниците на Пътна полиция, заместник-кметът на София Евгени Крусев и главният архитект, служебният заместник-регионален минситър Вилоета Комитова и представители на редица други институции и НПО.

Велоклубове поискаха ревизия на инфраструктурата за велосипедистите. Според тях от години за колоезденето у нас никой не мисли, за разлика от държави като Дания, Холандия, например. Да се справим с проблема със задръстванията е лесно, стига да се ползва велосипед, смятат още те.

От велоклубовете настояват да има администрация към ресорен заместник-министър, която да се занимава с проблемите на велосипедистите.

Основни правила за безопасно движение на велосипедистите

София е проектирана за 80 автомобила на 1000 човека, а сега са по две коли на семейство, каза главният архитект на София Здравко Здравков. За разлика от България, в много други държави редица обекти са длъжни да осигурят място за стоянки на велосипеди.

Заместник-кметът по транспорта на София Евгени Крусев заяви, че до края на годината се очаква в столицата да заработи система за колела под наем.

Обществени велосипеди вече и в София

Началникът на "Пътна полиция" Бойко Рановски отчете, че на места инфраструктурата създава конфликт между автомобилното движение и това на пешеходците или велосипедистите. Обучението по пътна безопасност трябва да залегне в средното образование, сега това става само в часа на класа.

В София се сблъскваме с редица проблеми всеки ден, призна началникът на столичната "Пътна полиция" Тенчо Тенев. Той предложи да бъдат сложени камери на ключови позиции и така да бъдат установени и глобени шофьори, които паркират на велоалеи. От друга страна всеки ден има велосипедисти, които пресичат кръстовища на червено. Той призова фирмите, които продават велосипеди, да ги предлагат с пълно оборудване като фарове и светлоотразители.