„В случай, че се стигне до въоръжено нападение в училището, което ръководите или преподавате, трябва да изведете колкото се може по- бързо децата от сградата или, ако е невъзможно да го направите, да ги барикадирате здраво в класните стаи". Този съвет дадоха експерти от Българската тактическа асоциация по- рано днес на директорите училищата във Великотърновска област по време на обучителен семинар на тема „Активен стрелец". Форумът бе организиран от Областната дирекция на МВР, съвместно с Регионалния инспекторат на образованието.
Явлението „Активен стрелец" е типично за хора, които отнемат множество човешки животи, без да искат нищо в замяна и в повечето от случаите всичко завършва с тяхната смърт. Най-честите признаци у хора, склонни към този тип агресия, са промяна в поведението и външния им вид", обясни Иван Михайлов. Той е бивш служител в МВР и участник в мисия в Ирак, а в момента е член на Управителния съвет на Българската тактическа асоциация.
Чуйте повече от него в прикачения файл.
Първият случай на „Активен стрелец" е регистриран в САЩ през 1966 г., когато мъж убива 22-ма и ранява 21 души в Тексаския университет. Участниците в семинара видяха филм, посветен на друг такъв инцидент в американско учебно заведение. На 22 април 1999 г. учениците Ерик Харис и Дилън Клеболд убиват 12 свои съученици и един учител. Двамата са се подготвяли близо година за нападението, като са тренирали със свои приятели и са ги предупредили да не ходят на училище в деня на акцията. У нас проблемът „Активен стрелец" е регистриран през далечната 1974 година, когато 17- годишен е застрелял и ранил 16 души в студентско общежитие в София.
През 2008 г. десетокласник от София ранил с въздушна пушка в главите двама свои съученици, а миналата година в град Трън бивш възпитател в Помощното училище уби момиче и рани още две деца. Тези случаи и нарастващото насилие в българските училища са принудили специалистите да започнат серия от подобни семинари. Въпреки че до сега инцидентите са характерни предимно за САЩ, Германия и Финландия експертите очакват да ескалират и у нас. Те искат да развият умения за справяне в подобни ситуации у директорите и учителите, които трябва да имат план за действие, ако такъв проблем възникне.