Деца се преобразяват цялостно с помощта на метода "Монтесори", по който работят терапевти в Центъра за ранна интервенция и рехабилитация в Дома във "Виница".
Дете, проявяващо голяма агресия и отказващо да общува с никого, към днешна дата е едно усмихнато и дружелюбно момче, лидер в групата и любимец на всички. Това е само един от случаите, за които разказаха Весела Демирова, Доротея Ризова и Нели Могорова – специалисти от Центъра за ранна интервенция и рехабилитация към Дома за медико-социални грижи за деца в кв. „Виница“ във Варна. Те прилагат метода в работата си, като Доротея Ризова поема едни от най-тежките случаи – на деца с увреждания и със специални образователни потребности, настанени за резидентна грижа в здравното заведение. Весела Демирова е педагогът, който всеки ден води заниманията на децата от Дневния център към Дома, а Нели Могорова – на тези, чийто родители са потърсили съдействие чрез Центъра за ранна интервенция и рехабилитация.
Монтесори терапията е универсална, твърдят специалистите. Подходяща е както за деца с проблеми в общуването, стеснителни, нерешителни, неуверени в себе си, с ниско самочувствие и самооценка, така и за деца със синдром на Даун, хиперактивни, с дефицит на вниманието, с детска церебрална парализа и др. Крайната цел е детето да се оформи като личност, да има самочувствие, да не се страхува, да се справя самостоятелно със ситуациите от ежедневието и да се подготви за по-богата социална среда. А това се постига с наглед много простички дейности, които дават сериозен тласък в развитието на детето. Усъвършенстването на ума идва от движението, обясни Нели Могорова.
Заниманията дават спокойствие на децата, учат ги на последователност, търпение и концентрация, изтъкна Доротея Ризова. В залата цари пълна тишина, всичко се случва бавно, без напрежение. Самата атмосфера успокоява дечицата и им дава усещането за топлина и сигурност, добави тя. В момента Ризова работи с момиченце, което има вродена тежка малформация. Въпреки физическия си проблем, детето е спокойно, много обичливо, контактно и не страда от занижено самочувствие. Това се дължи на голямото внимание, грижи и редовна терапия от страна на педагожката.
"Свободата на избор е в основата на нашата работа. Подтикваме децата сами да изберат заниманията си, за да провокираме техния интерес и така да оформим умението им да се концентрират. Основният принцип на Монтесори е да се върви от простото към сложното, от частното към абстрактното. Извършвайки най-обикновени дейности като например да нареждат щипки, да поливат цветя, да загребват с лъжица или пък да нанизват мъниста, децата придобиват различни социални умения. След време те дават благоприятно отражение върху логическото мислене, математическите умения, езиковото развитие или творческата изява", коментира Весела Демирова.
Един от случаите, който се е запечатал дълбоко в съзнанието на Нели Могорова, е този на момче, възстановяващо се след будна кома, следствие на катастрофа.
"Успях да го провокирам да стане прав и да рисува. А за неговото състояние това е нещо уникално", разказа Нели Могорова. Тя сподели и за друг случай на 2-годишно дете с изоставане в двигателното развитие, което при първата им среща е било много плахо в движенията, в общуването и не е говорело. В момента то с нетърпение очаква заниманията в Монтесори центъра, храни се почти самостоятелно, казва срички, а моториката му продължава да се усъвършенства, за да може да се облича и грижи само за хигиената си.
Всички прегледи, консултации и услуги в Центъра за ранна интервенция и рехабилитация са безплатни.