Новата възможност за иновативни училища и паралелки е много подходяща за региона - най-вече за училищата с деца, за които българският език не е майчин. Това заяви пред Дарик началникът на Регионалното управление по образованието д-р Бисерка Василева.
„Това може да бъде шанс за педагогическите екипи да направят по-достъпни планове и програми, с които учениците да попълват своите пропуски, особено по български език", коментира още д-р Василева. Сериозен проблем за област Сливен е непосещаването на учебните занятия от децата от ромския етнос. Тя подчерта, че най-често проблемът е липсата на подкрепа от страна на родителите, които извеждат децата си в чужбина или ги ангажират с работа неподходяща за крехката им възраст.
Д-р Василева поясни, че в подкрепа в тази посока е новият Държавен образователен стандарт /ДОС/ за усвояване на български книжовен език. Той предвижда децата, за които българският език не е майчин, да имат допълнителни часове през годината, както и през лятната ваканция.
„Ще обърнем специално внимание на уменията за четене с разбиране в начален етап. Ще продължим да подпомагаме работата на учители и директори в тази насока. Планирали сме проверки, както и регионално външно оценяване през пролетта на учениците от III и IV клас, което да покаже нивото на четивната и писмена култура.", каза д-р Василева. Ще се изисква от учителите и директорите да се документира работата с всяко дете - да бъдат определени индивидуалните му дефицити, а управлението ще проследи изпълнението на набелязаните конкретни стъпки за тяхното преодоляване.
„Имаме училища, където това се прави и дава много високи резултати. Сега искаме тази добра практика да се случва в цялата област.", казва началникът.
Тя посочва и друга добра практика - учителите от начален етап изготвят портфолио за всяко дете, което предават на колегите си в V клас. Така новите учители могат да проследят напредъка и дефицитите на всеки ученик. Това е една от стъпките за повишаване на резултатите на изпитите и след VII клас.", каза още д-р Василева.