Със свое решение, Административен съд – Плевен отмени разпоредбите на чл.1, ал.2, чл.36 и чл.37 от Наредба №18 за управление на общинските пътища в Община Левски, приета с решение №180/29.09.2008 г. на Общински съвет – Левски. Разпоредбите регламентират за кои пътища на територията на Община Левски не се прилага приетата Наредба, както и извършването на административни нарушения и налагането на административни наказания за неспазване на разпоредбите на посочената Наредба.
Делото е образувано по подаден протест от Окръжна прокуратура – Плевен срещу посочените разпоредби от Наредба №18 за управление на общинските пътища в Община Левски.
В мотивите на решението Административен съд – Плевен е стигнал до извод, че протестираните разпоредби са приети от компетентен орган, в предписаната от закона форма, но при съществено нарушаване на административно-производствените правила, а разпоредбите на чл.36 и чл.37 от Наредбата - и в противоречие с материалния закон, поради което следва да бъдат отменени.
Съдебният състав е намерил, че при приемането на Наредба №18 за управление на общинските пътища в Община Левски, съществено е нарушена процедурата по приемане на подзаконовия нормативен акт. Съобразно разпоредбата на чл.26, ал.2 от ЗНА в приложимата към датата на приемане на Наредбата редакция, преди внасянето на проект на нормативен акт съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В случая изобщо липсват доказателства по преписката предложението на Кмета на Община Левски да е публикувано на Интернет-страницата на същата. С посоченото не са спазени и принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, регламентирани в чл.26, ал.1 от ЗНА, които са задължителни при изработването на проект за нормативен акт. По делото не са представени и доказателства за обнародване на приетата вече Наредба по някой от предвидените от закона начини, нито се твърди такова да е извършено.
Според чл.5, ал.5 от Конституцията на РБ всички нормативни актове се публикуват. Затова в този случай допуснатото нарушение на административно-производствените правила за издаването на Наредбата - липсата на обнародване, е особено съществено и такъв нормативен административен акт е незаконосъобразен. На това основание оспорените текстове от Наредбата следва да бъдат отменени.
Делото е образувано по подаден протест от Окръжна прокуратура – Плевен срещу посочените разпоредби от Наредба №18 за управление на общинските пътища в Община Левски.
В мотивите на решението Административен съд – Плевен е стигнал до извод, че протестираните разпоредби са приети от компетентен орган, в предписаната от закона форма, но при съществено нарушаване на административно-производствените правила, а разпоредбите на чл.36 и чл.37 от Наредбата - и в противоречие с материалния закон, поради което следва да бъдат отменени.
Съдебният състав е намерил, че при приемането на Наредба №18 за управление на общинските пътища в Община Левски, съществено е нарушена процедурата по приемане на подзаконовия нормативен акт. Съобразно разпоредбата на чл.26, ал.2 от ЗНА в приложимата към датата на приемане на Наредбата редакция, преди внасянето на проект на нормативен акт съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В случая изобщо липсват доказателства по преписката предложението на Кмета на Община Левски да е публикувано на Интернет-страницата на същата. С посоченото не са спазени и принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, регламентирани в чл.26, ал.1 от ЗНА, които са задължителни при изработването на проект за нормативен акт. По делото не са представени и доказателства за обнародване на приетата вече Наредба по някой от предвидените от закона начини, нито се твърди такова да е извършено.
Според чл.5, ал.5 от Конституцията на РБ всички нормативни актове се публикуват. Затова в този случай допуснатото нарушение на административно-производствените правила за издаването на Наредбата - липсата на обнародване, е особено съществено и такъв нормативен административен акт е незаконосъобразен. На това основание оспорените текстове от Наредбата следва да бъдат отменени.
Решението може да се оспорва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. |