Японски учени клонираха мишка от капка кръв
Японски учени клонираха мишка от капка кръв / снимка: sxc.hu

Учени в Япония клонираха мишка от една капка кръв. Движещи се кръвни клетки, взети от опашката на мишка-донор, били използвани за създаването на клонинга, съобщиха учените от центъра Рикен БиоРесурс. Преди време същите учени създадоха близо 600 точни генетични копия на една мишка.

Мишки се клонират от различни източници на донорски клетки, включително бели кръвни телца от лимфните възли, костния мозък и черния дроб. Японските учени изследвали дали движещите се кръвни клетки могат да бъдат използвани и за клониране. Тяхната цел била да открият лесен източник на донорски клетки за клониране на ценни от научна гледна точка видове лабораторни мишки.

Учените, ръководени от Ацуо Огура от центъра Рикес БиоРесурс в Цукуба, взели кръв от опашката на мишка-донор, изолирали белите кръвни телца и използвали ядрото за експериментите с клонирането с помощта на същата техника като при клонирането на овцата Доли в Единбург, уточнява БГНЕС.

Процесът, известен като соматичен клетъчен ядрен трансфер, включвал пренасяне на ядрото от клетка в тялото на възрастен като клетка от кръв или кожа в неоплодена яйцеклетка, на която било премахнато ядрото. Учените, чието изследване е публикувано във вестник Biology of Reproduction, заявиха, че то показва за първи път, че мишките могат да бъдат клонирани чрез използването на ядрото на периферни кръвни клетки.

„Тези клетки могат да бъдат използвани за клониране веднага след изолирането им, без да се налага евтаназия на животни донори”, допълниха изследователите.