На Марс са открити възможни следи от съществуване на живот
На Марс са открити възможни следи от съществуване на живот / Thinkstock/Getty Images

Геофизици от университета на Аризона установиха, че отлагания силициев диоксид, открити от марсохода "Спирит" на Червената планета, са сходни с онези, които са се формирали в гейзеровото поле Ел Татио в Чили, съобщи Лента. Тъй като на Земята тези геоложки структури са се формирали в резултат на дейността на организми, учените смятат, че са успели да намерят доказателства за съществуване на живот на Червената планета.

Разработиха електромагнитен двигател, с него до Марс ще се пътува за ...70 дни

Марсианските отлагания силициев диоксид са открити от "Спирит" през 2007 г. в район, известен като Домашното плато, в кратера Гусев. Резултатите от изследванията показаха, че в древността кратерът е бил пълен с вода. По мнението на учените, отлаганията е можело да се образуват в резултат на дейността на микроорганизми, живели близо до хидротермални извори. Тази хипотеза се подкрепя от факта, че редом с отлаганията силициев диоксид бяха открити изхвърлени при вулканично изригване малки скални късове, известни като лапили, и базалт.

НАСА: До 2030 г. на Марс ще живеят хора

Учените изследвали отлаганията силициев диоксид, намиращи в района на активната вулканична хидротермална система Ел Татио, за да ги сравнят с марсианските отлагания. Оказало се, че двете геоложки образувания са много сходни по структурата си, микроскопичните си текстури и спектралните си характеристики. Учените предполагат, че отлаганията силициев диоксид на Марс може да са строматолити - изкопаеми останки от микроорганизми.

БАН: Човек оцелява 140 дни на Марс

Геофизиците са на мнение, че в рамките на бъдещи космически мисии проучванията на Домашното плато трябва да бъдат продължени, независимо от интереса на НАСА към изследване на нови територии. По-подробното изследване на отлаганията силициев диоксид може да допринесе да се открият следи от древен живот.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Communications.