40 години от изстрелването на американския автоматичен междупланетен апарат "Вояджър 1" / Guliver/Getty Images
На 5 септември 2017 г. се навършват 40 години от изстрелването на американския автоматичен междупланетен апарат "Вояджър 1", предаде ТАСС. През 2002 г. "Вояджър 1" стана първият космически апарат, напуснал пределите на Слънчевата система, и понастоящем е най-отдалеченият от Земята обект, създаден от човека.

Майк Пенс обяви нова космическа ера за САЩ

"Вояджър" е проект на НАСА за изследване на далечни планети в Слънчевата система. Утвърден е през май 1972 г.

НАСА откри изгубен космически кораб в орбита около Луната

В рамките му бяха изстреляни два апарата - "Вояджър 2" през август 1977 г. и "Вояджър 1" през септември същата година. Основната цел на мисията включваше изследване на газовите гиганти Юпитер и Сатурн, както и на големите им луни.

НАСА ще изпрати супербактерия за експерименти на МКС

Впоследствие НАСА реши да се възползва от рядко астрономическо явление на 10 март 1982 г., известно като парад на планетите, и отправи "Вояджър 2" към Уран и Нептун. Това явление се наблюдава на всеки 175 години.

Общата стойност на проекта е 865 милиона долара.

НАСА създаде чип, който може да работи на Венера

Двата космическа апарата са построени в Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена, Калифорния, сходни са и първоначално се предвиждаше да функционират 5 години в космоса.

Теглото на "Вояджър 1" и "Вояджър 2" при изстрелването им бе по около 800 кг. С разгърнатите си антени те достигат височина 4 метра. Космическите апарати са снабден с по три радиоизотопни термоелектрически генератора, използващи гориво на базата на радиоактивен плутоний-238. На борда на всеки от апаратите има 10 различни научни инструмента.

Нов тест открива химичния подпис на живота на чужди планети

"Вояджър 1" бе изстрелян на 5 септември 1977 г. от Кейп Канаверал, Флорида, с ракета-носител "Титан". Преди това, на 20 август същата година стартира "Вояджър 2". В резултат на допълнителна гравитационна маневра през декември 1977 г., "Вояджър 1" изпревари "Вояджър 2". Максималното доближаване до Юпитер - 348 900 км, бе на 6 юни 1979 г. Тогава апаратът прелетя на 20 600 км от луната Йо. След това "Вояджър 1" направи детайлни снимки на луните Европа и Ганимед.

На 12 ноември 1980 г. бе максималното доближаване на апарата до Сатурн - 124 000 км. Същия ден "Вояджър 1" бе на най-близко разстояние до Титан - 6500 км.

През август 2002 г. "Вояджър 1" стана първият космически апарат, излязъл в междузвездното пространство. Той изпревари не само "Вояджър 2", но и изстреляните по-рано американски апарати "Пайъниър 10" и "Пайъниър 11".

Автоматичните станции "Вояджър" откриха нови естествени спътници на далечни планети в Слънчевата система - 3 на Юпитер, 4 на Сатурн, 11 на Уран, 6 на Нептун. "Вояджър 1" направи подробни снимки на Юпитер, Сатурн и луните им. Апаратът за пръв път засне изригване на вулкан на повърхността на Йо и откри голямо съдържание на хелий в горните слоеве на атмосферата на Сатурн.

"Чалънджър" - совалката, която трябваше да отвори пътя към Космоса за всеки (СНИМКИ/ВИДЕО)

Двата апарата предадоха 625 гигабайта данни на Земята.

Излъгаха ли американците за кацането на Луната (ВИДЕО)

Както "Пайъниър 10" и "Пайъниър 11", апаратите "Вояджър" носят на борда си послания към други светове. Посланията, записани върху позлатени медни дискове, съдържат указания за местонахождението на Слънчевата система и Земята, приветствия на 55 езика, както и 115 изображения в областта на математиката, физиката, химията, астрономията, анатомията на човека, живота на хората и аудиозаписи на различни звуци на нашата планета - шум на вятъра, птичи песни, звук на движещ се влак, откъси от музикални произведения на Бах, Моцарт, Бетовен и други композитори.