/ Guliver/Getty Images
Независимо дали са с къси или дълги крака, с рунтава или права козина всички кучета произхождат от една и съща популация вълци, които били опитомени преди 20 000 - 40 000 години, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес.

"Събраните данни показват, че всички днешни кучета по света са опитомени въз основа на една-единствена популация вълци", заяви един от авторите на изследването Кришна Вирамах от Нюйоркския университет в Стоуни брук. Новото изследване, базирано върху генетични данни, се добавя към предишни хипотези за противоречивия произход на най-добрия приятел на човека.

Как котките се превърнаха в домашни любимци?

Една от тях гласи, че хора за пръв път опитомили кучета в Европа преди повече от 15 000 години. Други учени уверяват, че опитомяването станало в Източна Азия преди най-малко 12 500 години. Резултатите от изследване, публикувани миналата година, разкриха, че кучета са били опитомени в два отделни района въз основа на глутници вълци в Европа и Азия.

куче
ThinkStock/Getty Images

Сега учените изследвали ДНК от открити в Германия останки от две кучета. Едните останки са на 7000 години - става въпрос за най-древната дешифрирана досега ДНК от куче, докато другите са на 4700 години. Двете кучета живели през неолита - период, свързан с началото на земеделието и скотовъдството.

Знаете ли кои са единствените кучета, които не могат да лаят?

Оказало се, че геномът им е сходен с този на днешните кучета. Това навежда на мисълта за един и същ географски произход на опитомените кучета. Учените са на мнение, че опитомяването станало преди 20 000 - 40 000 години. То вероятно е било по-трудно в сравнение с това на овцете, свинете и кравите. Предполага се, че до въпросното опитомяване се стигнало въз основа на глутница вълци, които жевеели край лагери на ловци и берачи на плодове. Най-малко агресивните вълци от глутницата постепенно влезли в контакти с хора.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Communications.