/ iStock/Getty Images
През лятото се публикуваха резултатите от няколко проучвания наведнъж, които накараха учените да гледат на кучетата по съвсем нов начин. Оказа се, че тези животни, не по-зле от специалните тестови системи, разпознават COVID-19, знаят как да се ориентират в магнитното поле на Земята и възприемат човешката реч почти като хората.

10 любопитни факта за Чихуахуа

Освен това кучетата остаряват по различен начин от нас, така че конвенционалната формула за преобразуване на възрастта им в човешка възраст, когато една година надхвърля седем, е неправилна, съобщава РИА Новости.

Вместо PCR тест

През март стана ясно, че светът е обхванат от пандемия на неизвестна досега болест. Тестовите системи, способни да открият вируса SARS-CoV-2, който причинява COVID-19 в тялото бяха дефицитни и тяхната точност не надвишаваше 70%.

iStock/Getty Images

Германските учени бяха едни от първите, които решиха този проблем, макар и не по напълно традиционен начин. Те предложиха да се използват кучета за диагностициране на инфекцията. Колкото и да е странно, идеята проработи: чувствителността към вирусни частици достигна 83, а специфичността – 96%.

Коргито Лило е най-добрият баскетболист сред кучетата (ВИДЕО)

На учените от Университета по ветеринарна медицина в Хановер им отне от пет до седем дни, за да научат кучета да различават биологичните течности, заразени с SARS-CoV-2, и неинфектираните. След това животните правилно идентифицираха 949 проби от 1012: 157 положителни и 792 отрицателни. Имаше и грешки: 33 пъти кучетата смятаха заразените течности за чисти, а 30 пъти, напротив, откриха вирус там, където на практика нямаше.

В изследването са използвани проби от трахеобронхиален секрет и слюнка - от седем заразени и седем здрави хора. Освен това кучетата определят SARS-CoV-2 еднакво добре и в двата вида биологични течности.

iStock/Getty Images

Предишна работа показа, че кучетата могат да откриват малария и рак при хората. Най-вероятно въпросът е в летливи органични съединения, миризмите на които животните могат да различат. Вярно е, че този необичаен диагностичен метод все още не е използван в клиничната практика.

Вроден компас

През юни чешки и американски учени обявиха, че кучетата се ръководят от земното магнитно поле. Наблюдавайки 27 животни от десет различни породи, изследователите установили, че всички те, преди да се приближат до собственика, тичат на около 20 метра на север или на юг. Очевидно така кучетата определят правилната посока.

iStock/Getty Images

В експеримента всички животни носели специални яки с GPS и камера. Записани са 622 маршрута, по които кучетата се движели, бягайки от собственика и се връщали при него. Повечето от тях повтаряли маршрута, за да дойдат до човека по същия начин, по който са избягали. В 33% от случаите обаче те сменят маршрута за връщане и се приближават до собственика по най-краткия път. Преди да избере нова пътека, кучето тича на около 20 метра на север или на юг. След това тя намира най-краткия път до стопанина.

Допълнителни проучвания доведоха до заключението, че при избора на посока животните не се ръководят от миризмата на собственика или от слънцето, защото често са разхождани в облачно време, също така не могат да си спомнят визуално маршрута, според авторите на изследването.

Котка дружи с три кучета, които са ѝ бодигардове (СНИМКА)

Най-вероятно животните просто усещат земното магнитно поле, като птици и копитни животни. Те определят собственото си положение в координатната система и след това намират желаната посока. Авторите на изследването, обаче не могат да опишат механизмите на магнитната чувствителност.

Две седмици по-късно техни колеги от Университета на Централна Флорида (САЩ) предполагат, че става въпрос за магнитотактични бактерии, живеещи в животните. Тези бактерии по някакъв начин засягат мозъка на своите гостоприемници, благодарение на което те имат способността да усещат земното магнитно поле.

Усещат интонацията

Когато човек чува реч, той възприема не само значението на отделните думи и изречения, но и интонацията. И първо четем емоционалното оцветяване - основните части на мозъка са отговорни за неговата обработка. И едва тогава се активират по-развитите области на кората, където се обработва смисъла на казаното. Това лято се оказа, че при кучетата нещата са подобни. Долните части на мозъка са ангажирани с интонации, а областите на кората са включени в семантична пълнота. С други думи, вашият домашен любимец най-вероятно разбира не само какво му казвате, но и с какви чувства го правите.

iStock/Getty Images

Биолози от университета в Будапеща, поставяйки кучета в магнитен резонанс, им пускат аудиозаписи на човешка реч: или позната похвала („отлично“, „добро момче“), или думи, безсмислени за тях, произнесени с различни интонации... Всяко куче прекарва около осем минути в апарата.

Оказва се, че първоначално кучетата възприемат тона, с който се произнасят думите, а едва след това значението им. Освен това една от частите на средния мозък, участващи във възприемането на звукови сигнали е отговорна за обработката на емоционалното оцветяване на речта.

Година след година

iStock/Getty Images

Американски микробиолози са разработили начин да оценят биологичната възраст на кучетата и да я сравнят с човешката. Те предлагат да се съсредоточат върху броя на епигенетичните етикети върху ДНК, а не просто да се умножават по седем, както правят ветеринарните лекари сега.

Изследователите са анализирали геномите на почти сто лабрадор - ретривъри от различни възрасти и са преброили епигенетичните тагове върху тях - молекули, които контролират активността на гените. Като правило, с остаряването на тялото, количеството им на ДНК се увеличава.

/ iStock/Getty Images

Оказа се, че кучетата бързо растат: до четиригодишна възраст техните геноми имат толкова епигенетични белези, колкото има върху ДНК на 50-годишен човек. Тогава обаче процесът се забавя. Биологично 14-годишно куче съответства на 70-годишен човек.

Формулата за преобразуване на възрастта на кучето в човек изглежда така: умножете естествения логаритъм на възрастта на кучето по 16 и добавете 31.