В политическо-съдебните битки в САЩ твърде рядко се прибягва до специален прокурор, който е суперследовател с широки правомощия и засилена независимост, пише агенция Франс прес.
В атмосфера, отровена от подозрения за натиск от Белия дом, заместник министърът на правосъдието Род Розенстайн назначи бившия директор на ФБР Робърт Мълър за специален прокурор на разследването за евентуален таен сговор между предизборния екип на Доналд Тръмп и Русия и за нейна намеса в изборния процес в САЩ през 2016 г.
Суров и методичен следовател разследва има ли руска намеса в САЩ
За разлика от обикновения федерален прокурор, специалният (наричан в миналото независим), има по-широко поле на действие. Такъв прокурор е назначаван, когато има силни съмнения, че конфликт на интереси опорочава следствие, засягащо ключови институции на властта, или когато го налагат "извънредни обстоятелства" в името на обществения интерес.
Специалният прокурор не е длъжен да информира съдебната йерархия за всеки етап от своето следствие, въпреки че формално е подчинен на министерството на правосъдието и следователно на президента.
Бивш шеф на ФБР ще разследва има ли връзка между Тръмп и Русия
Министърът на правосъдието или неговият заместник (в конкретния случай министърът бе принуден да се оттегли от това разследване) не е длъжен да аргументира избора си на специален прокурор, когото може да избере и от частния сектор. Мълър ще трябва да се отчита пред Розенстайн.
Специалният прокурор може да сезира различни съдилища и да изисква допълнителни средства за разследването, но трябва да предупреждава за намеренията си заместник-министъра, който може да възразява срещу следствени действия на специалния прокурор и да го отзове във всеки момент, ако реши, че е допуснал сериозна грешка или е в конфликт на интереси.
ФБР и Белият дом - хроника на разтърсващи скандали
Когато приключи работата си, специалният прокурор трябва да представи на министъра поверителен доклад, в който да мотивира решението си - да предяви обвинения или да закрие случая. След това министърът (в случая заместник-министърът) трябва да уведоми Конгреса за заключението на специалния прокурор, но не е длъжен да публикува доклада му, отбелязва Асошиейтед прес.
В атмосфера, отровена от подозрения за натиск от Белия дом, заместник министърът на правосъдието Род Розенстайн назначи бившия директор на ФБР Робърт Мълър за специален прокурор на разследването за евентуален таен сговор между предизборния екип на Доналд Тръмп и Русия и за нейна намеса в изборния процес в САЩ през 2016 г.
Суров и методичен следовател разследва има ли руска намеса в САЩ
За разлика от обикновения федерален прокурор, специалният (наричан в миналото независим), има по-широко поле на действие. Такъв прокурор е назначаван, когато има силни съмнения, че конфликт на интереси опорочава следствие, засягащо ключови институции на властта, или когато го налагат "извънредни обстоятелства" в името на обществения интерес.
Специалният прокурор не е длъжен да информира съдебната йерархия за всеки етап от своето следствие, въпреки че формално е подчинен на министерството на правосъдието и следователно на президента.
Бивш шеф на ФБР ще разследва има ли връзка между Тръмп и Русия
Министърът на правосъдието или неговият заместник (в конкретния случай министърът бе принуден да се оттегли от това разследване) не е длъжен да аргументира избора си на специален прокурор, когото може да избере и от частния сектор. Мълър ще трябва да се отчита пред Розенстайн.
Специалният прокурор може да сезира различни съдилища и да изисква допълнителни средства за разследването, но трябва да предупреждава за намеренията си заместник-министъра, който може да възразява срещу следствени действия на специалния прокурор и да го отзове във всеки момент, ако реши, че е допуснал сериозна грешка или е в конфликт на интереси.
ФБР и Белият дом - хроника на разтърсващи скандали
Когато приключи работата си, специалният прокурор трябва да представи на министъра поверителен доклад, в който да мотивира решението си - да предяви обвинения или да закрие случая. След това министърът (в случая заместник-министърът) трябва да уведоми Конгреса за заключението на специалния прокурор, но не е длъжен да публикува доклада му, отбелязва Асошиейтед прес.