С метрото ще се стига до Витоша
С метрото ще се стига до Витоша / снимка: Sofia Photo Agency, архив
С метрото ще се стига до Витоша
57279
С метрото ще се стига до Витоша
  • С метрото ще се стига до Витоша

Кметът на София Йорданка Фандъкова в „Седмицата” на Дарик:

Да разделим разговора на различни части. Да започнем с трафика - паркирането. Повече или по-малко пари от паркиране събирате след въвеждането на новите синя и зелена зона?

Със сигурност не са повече и не това беше целта на въвеждане на тези промени. Ние всъщност направихме известни промени с цел да се облекчи паркирането в идеалния, историческия център. Всъщност синята зона беше намалена, а останалата част остана при същите условия и там сега виждаме, че трафикът продължава да е по-силен и съответно да има повече коли за паркиране. Но в синята зона мисля, че и с просто око се вижда, че намаляха паркиралите автомобили. Между 10 и 20% се движат средно през този месец, откакто влязоха в сила новите промени. Така че това ни показва, че сме на прав път. Мисля, че няма алтернатива. Почти няма европейски голям град, не просто столица, в който да няма зони за платено паркиране по един или друг начин в центъра, и аз смятам, че ние не можем да правим изключение в това отношение.

А готова ли сте да отложите действието на наредбата в частта за хората, които живеят в центъра, до произнасянето на съда. Впрочем вчера Административният съд в София отложи делото и там се чуват тези гласове, че тя ще падне тази наредба, ами нека не се задейства, докато не се произнесе съдът.

Знаете, че общинският съвет приема и отменя наредби, така че, първо, въпросът не е към мен, но аз ще кажа моето мнение. В края на краищата ние видяхме наистина, така, група граждани от центъра на София, които изразиха своето недоволство и го изразяват през последните месеци. Имахме в началото доста активен диалог, но видяхме и нещо друго. Вчера видяхме автобуси от Габрово, Хасково, Димитровград, Ловеч, натоварени с хора, които дойдоха да протестират против наредба на Столичната община, казвайки и твърдейки, че проблемът е национален.

Имате предвид че този протест пред съда и след това се организира от други градове.

Силно се политизира. Аз казвам факти.

А кой ги кара според вас, от коя партия.

Общо взето, няколко са партиите, които явно се включиха в протеста в последните дни, не в последните дни, а в последните седмици. И аз наистина смятам - да, София е столица и тук идват всички хора, и така е нормално и трябва да бъде, но смятам, че в края на краищата софиянци, които плащат данъците си тук, имат право и да дишат в центъра на града. Така че за съжаление предизборната година си казва своето и е трудно вече и за самите протестиращи, те имат различни искания, трудно е вече да се разбере в края на краищата какво е основното искане.

Една част от тях искат да е безплатно, съвършено безплатно, другата част искат да е по-евтино от предвидените в момента цени за годишен стикер.

Аз винаги съм твърдяла, че въпросът за цените, въпросът за детайлите, за организацията, всичко това е тема на дискусия, наредбата винаги може да бъде променяна, но не трябва да се поставя изобщо принципният въпрос да има или да няма зони за платено паркиране. Алтернатива няма. Алтернативата е много... даже по-тежка за живеещите, защото това означава всеки да паркира кой където намери.

Колко коли са на живеещи в центъра, които биха имали право, ако се приеме, че е безплатно, да си държат колите, без да плащат?

До този момент около 7000 души са подали заявление за винетен стикер, около 5300 от тях вече са платили и са получили винетните си стикери, но това е процес, знаете...

Да, въпросът е колко не са подали. Вие имате ли начин с КАТ да установите всъщност колко са колите на правоимащи в центъра на София и дали всъщност центърът на София стига всички правоимащи да спрат.

Първо, нека да кажем, че улиците на София не са паркинг. Това са места за придвижване на автомобили, има гаражи, има паркинги, включително и в центъра, въпреки че говорим непрекъснато, че няма паркинги, има...

Аз винаги давам да пример паркинга под „Булбанк” или как да го наречем, там до ЦУМ паркинга.

Който доста често е полупразен.

Аз го използвам редовно. По някой път съм единствена кола в него.

Вярно е, плаща се, обикновено, когато говорим за паркинги, си представяме, че те могат да бъдат безплатни. Това не може да се случи, освен, разбира се, ако има някакви облекчения. Никъде...

Но обърканото знаете ли кое е в паркингите? Че, ето този паркинг, той е по-скъп от паркинг на улицата. Т.е., ако спреш на улицата, където съм бил по света всъщност, строят евтини, такъв тип подземни, надземни и всякакви паркинги и гаражи, които са по-евтини, за да насърчават хората да не си оставят колите на улицата.

Абсолютно сте прав. Разбира се, че цените се определят от собствениците и ползвателите, и за съжаление има и такъв момент. Но нека да кажа, че миналата седмица пуснахме втория буферен паркинг подземен, който е предназначен именно да си оставят хората автомобилите в по-крайните квартали и да идват с метрото в центъра. Паркингът е на...

Той къде беше, в „Надежда”?

Да, в „Надежда” на бул. „Ломско шосе” и „Бели Дунав”. Той е за 480 автомобила. Надявам се, че вече повече хора ще го ползват, включително и тези, които идват от провинцията от тази посока и държат на всяка цена да дойдат с автомобилите си, могат да ползват метрото. Следващият паркинг до края на месеца се открива. Той е на бул. „Черни връх”. Той е за 620 автомобила и всъщност е предназначен за всички, които идват по бул. „Черни връх” от Драгалевци, от Околовръстния път. Така, че това са алтернативи. Да, смятам, че трябва следващата година поне два паркинга общината да инициира.

„Преса” пише за тази седмица за нови 1200 места вече на по-добри места, в самият център на София. Под площад „Възраждане”, бул. „Македония” и до Ректората на Софийския университет.

Точно така.

Те кога ще бъдат готови?

Това са нашите планове, да се възползваме и от Закона за публично-частно партньорство да се инвестира в изграждането на тези паркинги. Смятам, че до две години те има голям шанс да бъдат готови и там вече общината може да постави условието за цената, така че наистина цената да бъде такава, че да стимулира хората да влизат в паркингите. Но, пак ще кажа, има няколко посоки, в които работим. Най-важната за мен това е подобряването на градския транспорт. За да можем да кажем на хората да слязат от колите си, ние трябва да им предложим по-добри условия. Тази година пуснахме метрото. Около 100 000 души дневно в повече използват метрото. Това са между 15 и 20 000 души, слезли от автомобилите си. Разбира се, има и хора, които са ползвали други видове градски транспорт. Това вече е една стъпка към облекчаването на трафика и най-вече към подобряването на околната среда в централна градска част. Така, че не говорим само за една мярка.

Понеже казахте метрото, накъде продължава метрото през следващата година? „Труд” днес пише, че тръгва към Витоша, цитира Стоян Братоев, шефът на метрополитена към лифтовите станции.

Следващите идеи, които разработваме са в посока Симеоновски лифт, от една страна, и продължение на метрото по бул. „Черни връх”. Но нека да кажа, че започваме изграждането до аерогарата още сега, още тази година.

Това е отклонението от съществуващия лъч...

По „Цариградско шосе” до аерогарата...

... „Метро” към...

Точно така, 5 км...

... летището.

... нови 5 км, четири метростанции и надявам се в началото на следващата година да започне и отсечката от „Младост” до Бизнеспарка, където също е много натоварено с още две метростанции. Така че това са реалности, за това има осигурено финансиране...

Тук, покрай Дарик, кога ще мине?

В следващия програмен...

Театър „София”, „Владимир Вазов”?

В момента се работи по апликационната форма за кандидатстване за европейски средства за третия метродиаметър и тук именно трябва да мине третият метродиаметър. Заедно с това се разработват и тези идеи за продължаване на другите линии, това, за което и г-н Братоев е говорил вчера, и това смятам, че дава огромен шанс на София да бъде един от малкото градове, в който с метрото можете да отидете да карате ски. Разбира се, другото усилие и на Витоша да има ски.

Проверихте ли защо прокапа метрото?

Това беше на една станция, на „Джеймс Баучер” имаше...

Много ирония събрахте...

... ясна причина за това. Нека пак да кажа, че това е огромен обект и, разбира се, най-важното е, че има заложени механизми за контрол и санкции върху изпълнителите. Изпълнителят носи своята отговорност в рамките на периода за гаранция. Така че дори да има някакви субективни причини, те трябва да се отстранят за негова сметка.

Останаха ли пропуски за безплатно паркиране в общината за хора на държавни позиции, така че този въпрос може и по друг начин да бъде задаван - дали пък софиянци са осигурили такова заплащане на своите служители, че те да не могат да имат претенции за такава привилегия. Хайде да оставим общинските съветници, но и чиновниците.

Аз мисля, че не бива да се поставя по този начин въпросът, защото според мен привилегии просто не трябва да има. Тук не може да става дума за привилегии. При всички случаи обаче служби на общината трябва да могат да си свършат работата без съответният служител да извади за служебния автомобил пари и да плати за синя зона. Това са служби като социалния патронаж, това са хората, които разнасят храна на социално слаби, които им помагат в домакинството дори, това са Столичният инспекторат, полицията.

А хора, които работят в администрацията. Има ли хора с лични коли, които имат такива пропуски?

Това са все още служители в различните дирекции, но само и единствено в зоната на паркинга около храм-паметник „Свети Александър Невски”, т.е. до общината. Нека да кажа и нещо друго, което може би хората не знаят. Ние имаме... повечето дирекции, повечето служби на Столичната община са далеч от „Московска” 33, така се е получило, общината е разпръсната. Над 15 са дирекциите, които се намират извън тази зона, и сам разбирате, че в рамките на деня те имат много често необходимост да дойдат или на комисии, или в общината, без да ги оправдавам, пак казвам - принципът трябва да важи за всички. В наредбата трябва да бъде заложено много ясно кой при какви обстоятелства може да паркира в тази зона само и единствено със служебни цели и по никакъв друг начин, и по никаква друга причина за лични цели.

А държавата плаща ли за паркиране? Може би сте видяла през седмицата, вестник „Труд” прави едно разследване пред парламента. Племенникът на председателя Цецка Цачева спира с пропуск, на който пише „Цецка Цачева”, което прави впечатление на тези журналисти. Тя г-жа Цачева върнала пропуска, даже на „Труд” го дала да й го пази, за да е ясно, че повече племенникът й няма да прави така, но се пита какъв е мащабът на подобно използване на улиците на София от държавните институции.

Не, за съжаление не съм запозната с този конкретен случай, но вие знаете, че има определена зона, на която хората от парламента и по-специално и единствено само народните представители могат да паркират, като парламентът плаща за това на общината по сключен договор съответната сума, но мисля, че беше над 200 000 лева...

А другите институции?

Всяко ведомство...

Плащат.

... има възможност, както и различните частни фирми, да се възползват от служебния абонамент, така че според мен това е посоката, в която трябва да се върви. Намалихме чувствително през последните години... Знаете, имаше министерства, пред които всичко беше превърнато в паркинг. Това още миналата година намалихме тези места до три за съответното ведомство, така че това е развитието на наредбата. Според мен тя трябва да подреди много ясно и точно паркирането и правата, и съответно задълженията на всички.

Пред датския парламент съм виждал в Копенхаген също има паркинг, но той е за велосипеди, всички депутати ходят с велосипед на работа.

Това е наистина посоката, в която бих искала в следващите години да имаме по-голям напредък - изграждането на велоалеи. Тази година изградихме няколко отсечки, при това с истински велоалеи. Това са продължение на велоалеята по бул. „Ломско шосе”, през надлез „Надежда” и бул. „Мария Луиза”. Сега може да стигнете с велосипед безпрепятствено от „Лъвов мост” до кв. „Надежда”. Това са над 4,5 км, почти 5 км велоалея. На бул. „Бъкстон” се изгражда в момента в отсечката от бул. „Тодор Каблешков” до Околовръстен път. Следващата година ще изградим и отсечката до бул. „Цар Борис” по вече съществуващата отсечка велоалея, т.е. опитваме се вече да правим връзките между изградените велоалеи. Предстои след дни да започне изграждането на велоалея по бул. „България”. За следващата година настоявам да направим велосипедната мрежа в централна градска част, тъй като сме подготвили и ще пуснем вече за одобрение процедура за предоставяне на обществени велосипеди, т.е. известните в много градове на Европа включително...

Ще пускаш стотинки или с кредитна карта, дебитна карта плащаш, взимаш велосипед и го оставяш на друго място.

Да, точно така. Това е една мрежа, която искаме да изградим в по-широкия център.

Мислила ли сте колко ще струва, давали ли са ви някакви сметки? Защото в Лондон беше много скъпо, не си спомням, но помня, че за българин беше отблъскваща цена.

Сега предстои да се финализират процедурите и да се обсъдят. Разбира се, че за всички ще е важно хората да могат да си го позволят, да искат да си го позволят, така че на първо време около 400 велосипеда да могат да се използват от софиянци. Но пак казвам, с изграждането, разбира се, и на тези връзки в централна градска част между различните велоалеи.

Т.е. това кога?

Следващата година.

В рамките на... то годината, да не е зимата. Още лятото ще може ли да...

Когато става въпрос за процедури, аз не се ангажирам с конкретен срок...

Да, не зависи от вас.

... защото те обикновено се проточват.

Кой как ще обжалва, да.

Така че, когато имаме вече готов договор, мога да кажа и конкретни срокове.

Кога отваряте кръстовището на две нива при телевизионната кула? Срокът, който аз знам, е краят на ноември. Въпросът е ще бъде ли спазен?

Да, работи се в график, много интензивно, защото е много натоварено там движението. Още повече, че от днес вече започва и цялостната реконструкция на бул. „Драган Цанков” в участъка от бул. „Евлоги Георгиев” до телевизионната кула.

Стръмното, стръмната част.

Тази реконструкция, да, е в рамките на проекта. Тя включва цялостна подмяна на настилката с нови тротоари, ново осветление, също така и с отводняване, за да стане един хубав булевард. И в същото време разширение на участъка на бул. „Евлоги Георгиев” в частта при стадиона. Така че малко ще има...

Там, където стават големи задръствания.

Където стават големи задръствания. Опасявам се и предварително моля за извинение, но от понеделник там ще бъде още по-натоварено, докато в рамките на един месец бъде завършен изцяло този участък.

А следващата година планирате, четох, Семинарията.

Да, започваме...

Кръстовището също да стане на две нива, за да има смисъл, да не стане там тапа, след като се отвори и телевизионната кула.

Точно така. Това е част от общата система, която сме предвидили. Тази седмица предстои да ми представят проекта за първи път, да го обсъдим, да го пуснем на съгласуване и обсъждане, за да може от следващата година да започне изграждането там. И също така на бул. „България” и бул. „Гешов” също имаме финансиране и предвиждаме изграждането на кръстовище на две нива. Защото пък там до края на годината трябва да приключи вече кръстовището на бул. „Гешов” и „Георги Софийски” и съответно пък ще се получи тапата при бул. „България”. Много са проектите, които трябва да бъдат реализирани, за да има видима промяна в движението в София.

А други кръстовища, които ще се правят по този модел, планирате ли някъде по-дълги тунели да се... В Брюксел например няма коли по улиците, защото всички коли са под улиците.

За съжаление това е доста трудно, особено в централната част на града и доста скъпо. Но при всички случаи проектите, които разработваме за следващите години, включват и такива варианти. Имаме готов проект за участъка от „Бъкстон” през „Горнобански път” до автомагистрала „Люлин”. Той е именно с един много дълъг тунел и една дълга естакада, но за него ще търсим финансиране през следващия програмен период.

С европейски пари, от тия от 2014-а до 2020-а.

Нашият шанс е, че успяваме да защитим всички възможни проекти, за да привлечем европейски средства, защото важно беше и продължаваме да задържаме нивата на данъците. Не предвиждаме тяхната промяна.

Никакви данъци, никакви такси, зоните догодина остават ли също лев и два, синята и зелената?

Не предвиждаме никаква друга промяна през следващата година, включително на най-важната такса, такса битов отпадък. И това, отново подчертавам, че ни кара максимално да се мобилизираме и да защитаваме европейски проекти, за да строим, да продължаваме да строим и да продължаваме да променяме града.

Още за трафика. Кога ще заработи координирането на светофарите в единната система, която София обещава да има.

В момента се правят процедурите, имаме финансиране. Това е отново с европейски средства - изграждане на интелигентна система на 20 ключови кръстовища в София. Много е важно, че...

Това са зелени вълни, казано просто.

Да, това е просто казано. Но системата предполага управление на трафика, включително предимство за градския транспорт. Това е много важно, за да може наистина да подобрим движението на градския транспорт. Заедно с това правим пълна рехабилитация на трамвайната линия на булевард България следващата година. Отново текат процедури в момента, парите ги имаме. Нови тролеи, знаете, че се прави конкурсът в момента.

Само още за... А самите светофари, като въвеждате интелигентната система, ще ги смените, защото тази седмица падна тук един светофар, явно не е сменян, откакто е сложен.

За съжаление не успяха...

Много остарели светофари. На „Бяло море” мисля, че падна... „Дондуков”.

Да, така е. Не успяха да стигнат навреме, защото 15 дни преди този инцидент всъщност започна поредната проверка на състоянието на светофарите и там, където са установени проблеми, се подменят. Едновременно с това подменяме и осветителните тела на светофарите, за да бъдат енергийно ефективни и да можем да спестяваме от електричество.

А „Витошка” кога ще е готова цялата?

Следващата година.

Даже една част е направена, ама стои като кръпка на фона на другата.

Да, това беше пилотен проект. Той беше безвъзмезден за общината, тъй като беше направен от фирмите, които строиха метрото малко по-бързо, отколкото на мен ми се искаше, но пък се видя каква е идеята. В момента се финализира цялостният проект с подмяна на канализация и водопровод и напролет да започнем да строим, така че до лятото да можем да се радваме на красив пешеходен булевард, изцяло пешеходна зона. Моята амбиция е постепенно да разширяваме възможностите за пешеходците и велосипедистите. Защото в края на краищата градът е за хората.

А там с велосипед ще може ли да се минава, по „Витошка”?

По „Витошка” не се предвижда, но пък се предвиждат, както казах, маршрутите в центъра на града. Проектът да бъде готов искам до пролетта, за да може лятото да се изгради или да се очертае там, където това е необходимо.

Остава ли подкрепата ви, след като чухте всички дебати, за проекта за закон да няма кръчми на сто метра от общежитията в Студентски град.

Аз смятам, че за мен винаги съм казвала, че даже не бяха необходими законови промени. Важното е собствениците, специално собствениците на общежитията, да не отварят...

Университетите.

Университетите да не отварят кръчми в общежитията. Това е нещо, което може да стане бързо и лесно и сега...

Да, ама те си намират наематели, които са готови да дават, за да направят кръчма, дискотека, а не библиотека.

Ами, затова управлението на университетите включва и преподавателите, и студентите. Нека да се обединят и да решат в края на краищата дали искат кръчми или библиотеки.

То може смело да звучи, но тази идея може да се разпространи - а защо да има и около университетите на 100 метра, и около училищата на 100 метра.

Около училищата така или иначе е забранено да се продава алкохол и цигари в определен радиус, но нека да кажа, че трябва да се поставят принципно нещата, а не частично и на парче. Затова пак казвам, в общежитията е редно да има библиотеки, а студентите, разбира се, имат право да се забавляват. Те, ако не отидат на 100 метра от общежитието, ще отидат на 200 и отново ще правят това, което смятат за добре, и, разбира се, че трябва да се забавляват, освен да учат много.

Тази седмица разпространен ваш отговор до общински съветник от БСП пак отвори темата за детските градини. Със задължителната предучилищна не се ли намали проблемът с недостигащите места?

Този въпрос се поставя непрекъснато, защото, разбира се, има все още много родители, чиито деца не могат да посещават детска градина, но нека да кажа, че не се оправдаха, така, мрачните очаквания, че няма да се справим с въвеждането на задължителната подготовка за петгодишни. В момента имаме такова осигуряване, имаме даже и още свободни места. Това беше основният приоритет, по който работихме. Едновременно с това обаче...

То въпросът е, че свободните места явно не са в районите, в които са многото желаещи.

Не, напротив, в повечето райони има свободни места, останаха свободни места за 5-годишни. В момента колегите работят, за да ги трансформират и да бъдат приети 4-годишни на тези свободни места и те да не стоят така. Но така или иначе, аз мисля, че едва ли има време, в което толкова много детски градини да са строени в София. Продължаваме това строителство, до края на годината остава да отворим още четири нови сгради. Това са в районите „Илинден”, „Слатина”, „Овча купел”. В „Лозенец” откриваме две нови групи тази седмица, която предстои. Започваме до края на годината изграждането на още пет нови детски градини, през 2013 г. още четири, т.е. този процес няма да спре, ще продължим, за да можем да компенсираме годините, в които са разпродавани и заменяни за по два-три панелни апартамента детски градини. Успяхме да запазим и заменената детска градина в район „Дружба”, голяма детска градина, която беше заменена за няколко апартамента, преди 2006 г., и успяхме да я запазим обаче за деца. Така че там в момента собствениците...

Е, как я запазихте? Върнахте апартаментите или?

Не, собствениците бяха длъжни да я използват само за такива цели. Така че те в момента там завършват проекта.

А, вие не им давате да сменят предназначението.

Което е важното.

Общинските фирми. Тази седмица около две от тях имаше раздвижване, най-вече Общинска банка. Ще успее ли София да увеличи капитала, преди съдът да се произнесе по жалбата на Христо Ковачки срещу забраната от БНБ да гласува на общо събрание. Със сигурност е доста сложно за слушателите да разберат какво точно става там, но всъщност Ковачки...

Нека да го кажа по-просто.

... неговите фирми имаха блокираща квота, така че никакви решения да не могат да се взимат без тях. БНБ намери причини да забрани тези гласове да се употребяват на общо събрание и в момента Столична община може да прави каквото иска с Общинска банка, докато съдът обаче евентуално не вземе пък решение да отмени тази забрана на БНБ.

Първо, за да го кажем по-просто, миналата година успяхме с големи усилия да си върнем контрола върху Общинска банка, а тази година искаме да го запазим, и затова и беше предложено да се увеличи капиталът с апортиране на собственост на Столичната община. За мое съжаление едва на трети път мина на общински съвет, продължава да има съпротива, така че аз се надявам искрено, че ще успеем, докато излезе решението на съда. Въпреки че аз вярвам...

Тя съпротивата е главно от общинските съветници от левицата, но те пък го правят с аргумент, казват: те ГЕРБ сега искат да вземат банката за тях. Горе-долу това е дебатът, който се състоя тази седмица.

А трябва ли да я върнем на Ковачки, за да не я вземе не ГЕРБ, а общината? Защото общината е мажоритарен собственик и общината е редно да я управлява. Ние коментирахме въпросите за бъдещето на банката на последния общински съвет. Това са важни въпроси. Повдигна се въпросът за...

И всички сте се съгласили да я продадете най-на края, като стане ваша.

Логично, но аз пак ще повторя това, което казах тогава. За да приватизираме, трябва да има какво. А за да има какво, ние трябва да си запазим управлението на банката и съответно да се работи за нейното оздравяване, което така или иначе на фона на 11-те милиона загуба за предишната година, до този момент едни 3 милиона печалба, мисля че говорят все пак за конкретни стъпки в тази посока. Но пак ще кажа: винаги могат да се намерят причини да оправдаеш едно решение. Тук беше въпросът много ясен и много прост: кой трябва да управлява банката - фирмите на миноритарният собственик или Столичната община?

Всъщност решението, което се взе тази седмица, е да се увеличи капиталът, така че независимо какво ще стане със спора с БНБ, Столична община вече да има...

Да има управлението.

... приключило мажоритарно управление.

Дано не сме закъснели с това решение.

Друга фирма, около която има предложения, те идват главно от БСП в този момент, е около „Егида”. Последно трябва ли да има охранителна фирма София?

Аз лично смятам, че със създаването на общинска полиция, това което направихме като първа община, в София от началото на миналата година, и с нейното развитие мисля, че не можем да си позволим да издържаме и една губеща фирма, каквато за момента е „Егида”. Аз лично залагам на разширяването на дейността и възможностите на общинска полиция. Тя показа, особено през летните месеци, своята ефективност с охраната на паркове, на знакови градски пространства, стига да имаме средства да увеличаваме, разбира се, и капацитета.

Т.е. според вас по-скоро предложението „Егида” да става общинско предприятие е безсмислено?

Това вече е друго.

Защото БСП в момента предлага това ГЕРБ имали три варианта, но не намерих кои са трите.

Сега, всъщност единият е да си остане общинската фирма, което е търговско дружество. Аз лично не...

Вторият е да стане общинско предприятие.

... смятам, че това можем да запазим. Второто е да стане общинско предприятие и третото е изобщо да се ликвидира тази общинска фирма. Струва си да се обсъди въпросът за общинско предприятие. Не са изчистени всички детайли там, така че да се докаже дали ще бъде ефективно, или не. Винаги е добре общината да има под ръка своя структура, но пък важно е колко ще струва това и дали можем да си го позволим.

Те всъщност и банката, и охранителната фирма са част от по-големия дебат във всички общества - дали трябва една община да има за различни дейности фирми, или, напротив, да наема по-добре работещите частни фирми.

Аз да кажа моето мнение. Моето мнение е... и всъщност тенденцията и в европейските столици вече е такава, комуналните дейности да се контролират и управляват от общината чрез нейни структури и дружества, докато всички останали...

Чистота, водоснабдяване, канализация, за това говорим.

Точно така, докато всички... транспорт също така.

Транспортът също.

Докато всички останали е по-нормално да се аутсорсват...

Т.е. по-скоро банка и охранителна фирма на една община не й трябват, казвате вие?

Мисля, че това е правилната посока.

Темата за кучетата да я поставим през възможен позитивен отговор за намиране на решение. Докъде е новият приют за кучетата в Горни Богров?

Това е най-важният въпрос. В края на този месец фирмата изпълнител е поела ангажимент да завърши. През това време се структурира и екипът, така че от началото на месец ноември да започне да работи активно, да можем усилено да прибираме глутници агресивни кучета.

2000 бездомни кучета ще са там и отделно имате за още 1000, може да съберем 3000 в София в момента?

Това не бива да се поставя по този начин, защото това не е чиста аритметика. Тук говорим за един процес, много кучета започнаха да се осиновяват. Ние имаме специална кампания за осиновяване на кучета от приюти, за да може тези граждани, които обичат кучета, да се грижат за тях в домовете си, спазвайки всички правила на наредбата за домашни кучета.

Понеже през лятото и края на лятото Манол Нейков, новият директор на общинското предприятие „Екоравновесие”, говори за обратен процес - само за седмица са констатирани 270 изоставени новородени домашни кученца.

Ето това вече е големият въпрос за решаването на проблема, по-скоро на източника на проблема, а именно поколението на домашните кучета. Нека отново да призова всички собственици, които нямат възможност да гледат поколението на своите кучета, да се възползват от безплатна кастрация за техните домашни любимци, което води до пълно освобождаване от такси за общината. Мисля, че това е отговорната гражданска позиция.

То лошото е, че колко плащат такси? Всъщност общината не успява още да организира, така че всяко домашно куче наистина да бъде таксувано, та...

Тук не става въпрос за такса, а за деклариране. Аз не бих искала да имаме приходи от това толкова, колкото искам просто да има контрол върху популацията. Затова смятам, че е правилна стъпка освобождаването от такси при кастрация, съответно поставянето на чипове е задължително. В момента тестваме общински регистър за домашните кучета, както и за бездомните, тъй като очаквахме да проработи националният, но нямаме време да чакаме. Направихме общински такъв, за да може да започне по-усилен контрол върху популацията на домашните кучета. Пак ще кажа, този проблем може да бъде решен само ако сме обединени всички и искаме да го направим с възможностите на новите приюти и с контрола, който се осъществява върху домашните кучета.

Подкрепяте ли различна минимална работна заплата, оттам различни осигурителни прагове в различните региони на страната? Идеята е там, където е висока безработицата, свит поминъкът, да има по-ниска минимална работна заплата, респективно по-ниски осигуровки. Това е идея, дошла от бизнеса, но министър Симеон Дянков вчера я приветства. Така щял да помогне да се развият неразвитите райони. Аз предположих в разговора с шефа на НОИ, че кметът на София, на Пловдив и на Варна би трябвало да не са съгласни с такава идея, защото чисто формално много бизнеси могат да отидат да се регистрират в такива райони, където ще им е по-евтино с данъците и осигуровките.

Ако само ще се регистрират, разбира се, не е в наш интерес. Но аз лично подкрепям всякакви добри, разработени добре идеи за развитие на всички региони в България. София има нужда от това, но тези идеи трябва много... да се разработят от експерти и да се коментират. Аз не бих се ангажирала в момента с това.

Трябва ли София да се възползва от възможността да сгъсти застрояването? Всъщност идеята на законопроект на депутати от ГЕРБ била вече не министърът на регионалното развитие, а самите общини по предложение на кмета с две трети мнозинство на общинския съвет да увеличават с една трета разрешената по Закона за устройство на територията плътност.

Аз подкрепям това общината да има своя механизъм за контрол, но не за да сгъстява, а по-скоро да опазва...

Така да ви питам - вие ще се възползвате ли и ще предложите ли на общинския съвет София да се нагъчка повече с повече сгради?

Категорично не, тя няма и накъде да се нагъчква. Има, разбира се, райони, в които може да се развива, и се надявам тези райони все повече да стават привлекателни за инвеститорите. Но в никакъв случай, напротив, аз смятам, че особено във вече гъсто застроените райони трябва да имаме грижата за зелените площи, за парковете, за градините, за строителството на училища и детски градини, а не за презастрояване с жилищни или офис сгради.

Кака де се кръсти българският Лувър, вие имате ли идея? Четох, че министърът на културата Вежди Рашидов, комуто преди няколко месеца предложих да си се кръсти на място, както си се казва, квадрат 500, той тогава каза, че му звучи много екстравагантно и прекалено модерно, и няма да се разбира, но сега чета, че вече тази идея върви в обръщение.

Аз първо не мога да не кажа, че наистина е изключително важно за София, която се кандидатира за европейска столица през 2019 г., строителството, изграждането и откриването на новите музеи, това е новата културна инфраструктура, така че с четири ръце подкрепям действията на министър Рашидов в това отношение. Той има пълната подкрепа на общината, разбира се. Следващата година е много ключова за София, четири нови музея ще се отворят. А как да се казва? Разбира се, това ще... хубава е идеята за обсъждане. Аз ще си позволя да си кажа моето мнение, личното ми мнение по този въпрос. Аз харесвам тази идея, тъй като това място така или иначе носи това име от...

Квадрат 500. Това и звучи толкова модерно, даже неочаквано за...

Но много хора... хората имат различни идеи и е хубаво да ги споделят. Това значи, че участват в процеса. А за нашата кандидатура най-важно е да се включат гражданите, не кметът да решава, а гражданите да кажат своето мнение.

Следващият събеседник е драматургът на „Скачай” - мюзикъл за София. Всъщност да ви кажа, аз имах много големи съмнения как ще стои един български мюзикъл в български театър, в театър „София” вчера беше премиерата. Страхотно.

Поздравления за целия екип на театър „София”. Нека да подчертая, че театър „София” е най-големият общински театър и че ние имаме щастието нашите четири общински театри, в които направихме театралната реформа преди четири години, да се развиват отлично. Поздравявам ги всички и им пожелавам много успешен сезон. И нека повече софиянци, а и гости н а столицата, да се радват на тези добри представления.

Много хубава алея всъщност, понеже изброявахте дълго какво сте откривали напоследък, но алеята тук до Дарик е...

Няма да ни стигне времето да изброим. Разбира се, и проблемите още са много, но факт е, че София се променя и мисля, че това се вижда.

Алеята, която се влива в театъра.

Така е и редно в един театър да може да се минава по красиви...