Георги Дичев за това какви промени искат частните съдебни изпълнители
Георги Дичев за това какви промени искат частните съдебни изпълнители / Sofia Photo Agency, архив
Георги Дичев за това какви промени искат частните съдебни изпълнители
35754
Георги Дичев за това какви промени искат частните съдебни изпълнители
Георги Дичев за това какви промени искат частните съдебни изпълнители
  • Георги Дичев за това какви промени искат частните съдебни изпълнители
  • Георги Дичев за това какви промени искат частните съдебни изпълнители

Председателят на Камарата на частните съдебни изпълнители Георги Дичев в студиото на "Седмицата".

Пет години от създаването на камарата, но това не значи 5 години частни съдебни изпълнители в България, нали?

Да, процесът на отваряне на канторите стартира 2006 г. и приключваше до края на самата година, така че реално резултатите на частните съдебни изпълнители са за около 4 години.

Колко в момента са частните съдебни изпълнители?

Ако мога да кажа, така, с едно изречение в цифри тази реформа, значи, 161 кантори, в които има над хиляда служители, образувани при тях около 350 хиляди дела, сто хиляди от тях са приключени.

За цялото това време?

Да, говорим за целия този период от време. Събраната сума е в размер на около един милиард и 400 милиона лева, от които около 100 милиона лева са преведени на НАП.

Добре, а сравнение с държавните може ли да направим, колко са те все още?

Те са около 220, ако не...

Тоест повече от вас, а колко са събрали?

Е, тази информация Министерството на правосъдието я има и аз не разполагам с нея.

Не ви я дават. Въпросът е дали държавата е по-ефективна, или вие сте по-ефективни в събирането?

Сега, аз не искам да говоря за държавните съдебни изпълнители, това не е наша тема, но личното ми мнение и това, което показва опитът, е, че кредиторите естествено се обръщат масово към частните съдебни изпълнители.

Понеже за празника ви в България е бил президентът на Международния съюз на съдебните изпълнители Лео Нетен...

Лео Нетен, да.

Той е холандец.

Холандец, да, и вицепрезидентът, който е французин, г-н Бернар Меню, и той беше.

И в "Труд" г-н Нетен казва, че смесената ви система е уникална и нелогична. Той казва, че не е виждал такова чудо - да има и частни, и държавни. Дава за примери, като изключение по-скоро, от англосаксонския модел, където имало нещо като държавни, но те били само за прилагането на решенията на върховния...

2005 г., когато се приемаше законът, беше въпросът дали изобщо да стартира тази реформа или не, и затова нашето Народно събрание направи този компромис. От днешна гледна точка по-добре, че така се случи, отколкото да не беше приет в този му вид, т.е. да си останеше старото положение. Интересното е, че обаче този модел е доста добър пример за държави от бившия източен блок. Например ние непрекъснато посрещаме делегации, от Косово бяха при нас, от Албания, там приеха закон между другото за частните съдебни изпълнители, Азербайджан, Киргизстан, Армения. За тези държави е интересно като един по-плавен начин на реформа да въведат успоредно с държавните и частни съдебни изпълнители.

А като брой дела растат ли при вас делата през годините?

Делата се увеличават, и то, така, в последното шестмесечие, ако анализираме данните за 2010 г., сериозно, като най-голям е ръстът на делата на търговците, с около 20 процента увеличение спрямо миналата година. Значи, миналата година е имало 110 хиляди дела при частните съдебни изпълнители, сега само за 6 месеца са 65 хиляди. Прави впечатление също така, ако анализираме тези данни, увеличената, по-голямата събрана сума. Събрани са 260 милиона за 6 месеца при 400 за цялата минала година. Другото, което е интересно като анализ, е, че се увеличиха в този период публичните продажби на недвижими имоти. За 6-те месеца на 2010 г. те са около 2200, а пък за цялата минала година са 2500, т.е. много сериозен ръст на извършените реално публични продадени на имоти.

Това го отдавате на прилив от държавните съдебни изпълнители към вас...

Не, това са нови дела.

...или на криза?

Не, това са нови дела. Няма прилив на дела вече от държавните. Това са нови дела и причината е, значи, първо, винаги е имало изпълнителни дела, няма държава в света, и най-добре развитата, която да няма...

Стават ли повече сега заради...

Но заради кризата се увеличават повече и съответно и се стига по-често и до продажба на недвижими имоти. Интересното е, че примерно 2008 г. е имало най-малко извършени продажби - 1100 и нещо, а постепенно с всяка изминала година техният брой се увеличава. Предполагаме, че е допринесъл за по-голямата активност на този пазар, да го наречем, вторичен, е и сайтът, който създадохме за всички недвижими имоти, които се продават от частни съдебни изпълнители и са на едно място, и всеки може да ги види, не само в България, а от всяка точка на земята.

Не винаги сте много долюбвани. "Труд" от тая седмица, в четвъртък, огромно заглавие - "Съдия изпълнител гони 30 семейства". Човек, като прочете надолу, разбира, че акцентът не е върху съдия изпълнителя, който си е свършил работата.

Да, всъщност съдия изпълнителят си върши работата. Да, има такъв момент. Както казват колегите в други държави, ние сме хората, които носят лошите новини. Обикновено съдия изпълнителят отива при длъжника и той от него научава какво се е случило. Така че това е нормална реакция. Но съдебният изпълнител изпълнява един съдебен акт и хората няма какво да се сърдят на съдебния изпълнител, по-скоро трябва да търсят варианти да си оправят положението. Този случай е доста неприятен, специално във Велико Търново, но става въпрос за съвсем друго нещо.

Строител продал апартаментите, но ги е продавал с предварителни договори, да.

Той ги е, тоест без да ги, без да е прехвърлил собствеността.

Не прехвърля собственост, да.

След това ги ипотекира към банка...

Взима парите, ипотекира ги в банка и банката идва да си търси парите.

Търси си средствата естествено. И понеже той не ги плаща, съответно разпродава имуществото.

И изгарят хората вътре.

Да. Хората, това много пъти сме го казвали и винаги го казваме като съвет, значи, много е важно, когато се сключват особено пък такива сделки за недвижим имот, това е голяма сделка, за някои хора е сделката на живота им, в смисъл единствената такава голяма сделка, да не пестят средства да отидат при адвокат да се консултират. Защото после нещата са, заради една дребна сума като консултация за съвет след това се плащат огромни суми за загуба именно заради това, че не са потърсили съвет навреме.

Е, другото, от което пестят, е и таксите. Пишат по-малко суми на данъчна оценка, изповядват често пъти сделките, и после, като се стигне евентуално до връщане на пари, каквото пише в нотариалния акт, това ти връщат.

Да, се оказва, че... Точно, точно така, да. Така че хората да се обръщат към юристи за консултации, за да могат да не се случват тези неща. При тези сделки, ако бяха се консултирали, никой юрист няма да ги посъветва да дават...

Да дадат сто процента от цената.

...сто процента от цената без прехвърляне на собственост, това е абсолютно...

Проблемите - ДДС само върху частните съдебни изпълнители, 20 процента, това остава и е безнадеждно там, нали, вие водихте голяма битка за това...

Ами, не, не е точно безнадеждно, защото в Европейската комисия от 2008 г. ние подадохме една жалба и върви производство, сега, преди няколко дни получихме отново писмо, искат спешно нови доказателства и данни дали се нарушават правилата на конкуренцията. Така че там има процедура и тя върви.

Тоест има шанс да се отменят 20-те процента, които създават неравнопоставеност в цените на услугите на частните и държавните съдебни изпълнители.

Не е редно едни и същи органи, цената да е различна, особено когато единият е държавен. Това е недопустима държавна помощ. Значи, трябва или и двата органа да не плащат, при тях да не се плаща ДДС, или и двата органа да плащат.

Същото е за това, което се обсъжда в момента, за справки, свързани с имуществата. Това са справки, които вие взимате откъде, от общини, от държавни органи...

Агенция по вписванията, КАТ.

Така, за да видите какво имущество има длъжникът. Сега вече според законопроект ще трябва да се плащат от кредиторите, когато ползват частен съдебен изпълнител.

Предварително преди всяка една справка трябва да е платена таксата на съответния орган, за да може частният съдебен изпълнител да поиска информацията от съответния държавен...

А това за държавните според проекта не важи.

В началото не беше по проект, но народните представители в правна комисия го промениха и ще важи и за държавните, което нас изобщо не ни успокоява, защото целта, нашите възражения бяха, че по този начин изключително ще се забави съдебното изпълнение. Само за сравнение, например Румъния тази година са приели изричен текст в техния граждански процесуален кодекс, че от догодина, там има само частни съдебни изпълнители, те няма да заплащат такива такси на държавните органи. Мотивите са ясни - частният съдебен изпълнител изпълнява делегирана държавна функция. Това е функция, която трябва да прави държавата. От една страна. От друга, особено в условията на криза бързината на изпълнението е изключително важна. Всеки кредитор, понякога е жизненоважно за него да си получи парите в този момент.

А сега трябва да се чака да ходят да плащат такси и да представят бележки, и то за всяка справка.

Всяка една отделна в хода на делата, което...

Това не може ли да се реши по някакъв по-глобален начин за тези такси?

Ние бяхме предложили вариант, при който да се заплаща еднократна държавна такса, Министерският съвет да...

За всички справки, независимо колко ще ти се наложи...

...да определи цената...

Някаква средна.

Да, да определят някаква цена, която е на база на среден брой справки. Но така или иначе това изобщо не се прие в Народното събрание и от догодина не искам да мисля какво точно ще се случва по делата. Наистина ще е много тежка ситуация, а най ще е тежко за големите кредитори, тези, които имат много дела. Според мен ще им е абсолютно невъзможно да администрират тези такси за всяко, всяка една справка по всяко едно дело. И за адвокатските кантори също ще е голям проблем, които обслужват пък големи клиенти - банки, големи фирми...

Тоест това ще става за всяка малка справчица.

Абсолютно. Три лева в Агенция по вписванията, за да поискам информация дали има вписани сделки, трябва преди това да е платена, т.е. аз трябва да ви, примерно, ако вие сте адвокат по едно дело при мен, трябва да ви звънна по телефона или писмо да ви пратя - отидете внесете три лева и ми донесете квитанцията...

А имаш да взимаш три милиона примерно.

Да. Проблемът със забавянето на тази информация е много сериозен. Той стои и при кадастъра, това го казваме много често, където има влязла кадастрална карта. За да се впише една възбрана върху недвижим имот, трябва, изискването на повечето съдии по вписвания е да е представена скица, а пък за скица обикновено се чака около един месец и не са малко случаите, в които длъжникът през този период си прехвърля имотите. По този начин, освен че се ощетява...

Нали имаше проект за промяна във...

Има проект, който отлежава от началото на 2010 година в Народното събрание и се надяваме народните представители да го придвижат вече, защото една година мина. Става въпрос само за това възбрани, при вписването на възбрани, това е една обезпечителна мярка, да не се изисква скица за имота. По този начин ще се постигнат всички тези цели. Лошото е, че държавата е присъединен взискател по всяко едно дело и в тези случаи директно се ощетява и държавният бюджет. И този проблем засяга както държавните съдебни изпълнители и частните, така и публичните изпълнители на НАП.

И другият проблем е, че все още остава това, че не всички държавни служби ви дължат съдействие, а само полицията и кметът. Това пък беше също промяна, която направиха в ГПК преди време.

Ами, да, но пък това съвсем скоро мина на правна комисия на второ четене, че... възстановява се един стар текст, който го имаше преди, че държавните органи от догодина ще бъдат длъжни да ни оказват съдействие, което е добре.

Тоест ще се изравните пак с държавните.

Изравняваме се с държавните като задължения и функции, да.

Добре, трябва да свършваме. Значи, сега актуалният въпрос за вас е, ако може, да не забавят с такси за дребни справки съдебното изпълнение.

Абсолютно, особено в условията на криза най-важното е бързината и тази бързина понякога, пак подчертавам, е жизненоважна, било за човека, който е дошъл с едно вземане от няколкостотин лева, така и за големите компании, които могат да фалират, ако не си събират вземанията.