/ БГНЕС
Управляващи и опозиция влязоха в задочен спор и си размениха обвинения по повод българските пътищата.

Обвинения първо полетяха от БСП, че от Пътната агенция и Регионалното министерство отказват разрешение за извършване на проверка на 46 точки от българските магистрали и пътища от републиканската пътна мрежа.
 
Девет месеца от регионалното министерство и от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) търсеха какви ли не поводи и начини да ни отказват разрешение за извършване на проверка на 46 точки от българските магистрали“, коментира на пресконференция заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски по повод една година от трагедията край Своге.
 
„Какво се оказва обаче, защо АПИ отказва? Отговорът го намираме в изказването на прокурор Наталия Николова преди два дни по повод трагедията в Своге“, посочи Свиленски. Той цитира думи на прокурор Николова, че е установена фалшификация в пробите на асфалта при ремонта на отсечката преди три години, протоколите от лабораторните изследвания са неистински и не са подписани от служители на лабораторията.
 
„Лабораториите, които изпитват асфалтовите смеси, са собственост на фирмата изпълнител. Ето къде е отговорът на отказа за нашето искане за проверка на българските пътища. Асфалт не се яде, но асфалт се краде и това го доказва състоянието на българските пътища“, коментира още Свиленски.
 
Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков отговори на обвиненията на пресконференция днес във ведомството.
 
„Агенция „Пътна инфраструктура“ по никакъв начин не е отказвала достъп или информация по отношение на проверката, която колеги депутати от БСП поискаха да се инициира“, посочи той.
 
Според Нанков, Свиленски говори "откровени лъжи, внушения и спекулации". Той отбеляза, че в рамките на месец - от 30 май до 27 юни тази година, е била предоставена възможност на депутатите от БСП да се запознаят със строителната и проектна документация по отношение на 46-те участъка от републиканската пътна мрежа, за която е имало искане да се извърши проверка. Никой от БСП обаче не е отишъл, за да се запознае с предоставената от АПИ информация. Въпреки че на 27 юни срокът е изтекъл, ако от БСП изявят желание, от пътната агенция са готови да им предоставят исканата информация.
 
Зам.-министър Нанков добави, че АПИ никога няма да откаже и извършването на независими експертизи, но има нормативи и процедури, които трябва да се спазват.
 
По отношение на обвиненията, че „асфалт не се яде, но се краде“, Нанков припомни, че през 2007 г., когато са управлявали Тройната коалиция, е подготвен ремонт на 8 пътни отсечки, разпределени в 6 лота. Тогава 170 км са търгувани за малко повече от 113 млн. лева. В края на мандата на Тройната коалиция са били подписани договори, които са били прекратени в началото на настоящото правителство. Малко по-късно същите отсечки, плюс нови 10 км добавени, са стрували малко над 63 млн. лева.
 
Поисканите документи от група народни представители от ПГ на "БСП за България" са били представени в законоустановения срок“, заяви членът на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Иван Досев.
 
Той уточни, че поради огромния й обем е бил направен разчет на информацията да бъде предоставена поетапно за различните обекти. За всичките отсечки, за които от БСП са поискали информация, е бил осигурен пълен достъп до изисканата техническа документация. Предоставена е информация и по повод изпълнението на проектите, както и количествените сметки. Дадени са и обяснителни записки, всички детайли, рецепти на асфалтови смеси, други пластове, сертификати за вложените материали.
 
Инж. Иван Досев каза, че никой от БСП не е отишъл, за да се запознае с информацията.
 
Ние почувствахме подигравка с нас, защото положихме огромни усилия да можем да изровим и предоставим всички тези документи, които са в огромен обем“, добави той.