Нова спешна среща ще се състои след извънредната ситуация на Летище София в петък вечерта, когато няколко самолета бяха възпрепятствани да кацнат заради неидентифициран дрон. Летателният апарат е бил с много по-голям размер от обичайното и при евентуален сблъсък със самолет е можело да се стигне до тежък сценарий.
Министърът на транспорта Гроздан Караджов събира операторите на всички българските летища, за да обсъдят мерките, в които ще трябва да инвестират, за да защитят гражданското въздухоплаване.
Нова спешна среща след извънредната ситуация с дрона на Летище София
В понеделник Караджов обяви, че са обезпокоени след случая. Той подчерта, че има пропуски, които трябва да бъдат запълнени и допълни, че става дума за провокация или някой се опитва да тества системите за сигурност на летището.
Министърът съобщи, че става въпрос за дрон тип "крило" – специално изработен, който тежи над 30 килограма. "Освен това се изискват умения, за се управлява такъв тип дрон. Трябва да имаш специална подготовка", каза той.
Държавата със спешни мерки след случая с дрона около Летище София
Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" е в процес на инсталиране и до края на месеца ще има антена, която ще може да открива над 80% от оперираните дронове в страната.
"Една от промените, които също веднага трябва да пуснем е, че в момента е тотално забранено смущаването на радиоефира. Няма значение дали този дрон влиза на над чувствителен обект, ние нямаме право да го свалим или заглушим", обясни още вчера ресорният министър.
"Дрон, който е продаден от лицензирана фирма, няма да може да извърши полет над летището, тъй като зоната е забранена, но самото летище не разполага с анти-дрон система. Това говори, че дронът е манипулиран и че това е целенасочено действие", каза директорът на Главна дирекция „Гранична полиция“ (ГДГП) главен комисар Антон Златанов пред БНТ.
Златанов обясни, че сега предстои разследване, а държавата и службите ще вземат мерки. Това трябва да бъде държавна политика, смята той. По думите му сега е моментът, в който трябва да се вземат мерки не само за летище София, а за всички летища и стратегически обекти. Границите трябва да имат анти-дрон система и радиолокационна система, както и АЕЦ "Козлодуй" и други важни структури, посочи главният комисар и добави, че дроновете преди 15 години са били бъдеща заплаха, а сега са настояща.
"Различни анти-дрон системи съществува по света, ние сме разработили концепция за границите, започнали сме с българо-турската граница, завършена е обществена поръчка с избран изпълнител, чакаме финансиране на държавата", каза Златанов и поясни, че това е най-тежката граница на Европа, има престъпни елементи, които се опитват да прекарват мигранти през границата, както и контрабанда на наркотици. "Те вдигат техните дронове, навлизат безпрепятствено на наша територия, виждат къде са нашите наряди и къде е най-удобно да извършат престъпната си дейност. Ние в момента противодействаме успешно, но е крайно необходимо и там да има такава система", допълни директорът на "Гранична полиция".
"Това е нещо, с което държавата се ангажира преди две години, когато преговаряхме за Шенген. Миналата година през ноември е финиширала тази процедура, към момента очакваме да бъде отпуснато обещаното финансиране, за да пристъпим към действия, припомни той. На въпрос колко струва, Златанов отговори, че за българо-турската граница, която е дълга 271 км цялата система струва по-малко от 70 млн. лева. Успешно съумяваме да се борим, но в момента трябва да преборваме дигитална опасност с аналогови средства", коментира той.
Златанов съобщи, че ще бъде осигурено и видеонаблюдение на 100 км от границата, каквото в последните десет години не е имало. Миналата година с европейски средства, около 140 млн. лева, беше избран консорциум от фирми, които да го изпълнят, добави той.
„Подобен дрон е много опасен за кацащите и излитащите самолети, тъй като може да доведе до катастрофа с много жертви. Обикновено се използва за правенето на снимки и видео от въздуха. Във военната сфера може да носи със себе си взривни вещества, бомби и да сее смърт. Според мен не става въпрос за провокация, а някой си е правил кефа”, коментира в студиото на „Здравей, България” авиационният журналист от списание „Криле” Димитър Ставрев.
Според него в гражданската авиация в страната не съществуват системи, които да засекат сигналите на такива дронове. „Според размерите, които посочи транспортният министър, такова летателно средство трудно би могло да бъде стартирано ръчно. По-скоро е излетяло от някакъв катапулт”, смята той.
По думите му след началото на войната технологията на дроновете е еволюирала значително. „При проявата на дронове с оптично влакно, няма радиосигнал и единствената борба е когато един летателен апарат удари друг такъв”, посочи още Ставрев.
„Засичането на дронове е много трудно, особено ако са с малки размери. Трябва бързо да се преодолее разликата между сегашните възможности на дроновете и настоящата техника за ликвидиране на такива летателни апарати”, добави авиационният журналист.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня