Шкартиране на медийната яма - Иво Инджов за „темите табу
Шкартиране на медийната яма - Иво Инджов за „темите табу / снимка: БГНЕС, архив

Да се изработи закон за печата, който да бъде с либерален характер и да не е обвързан със създаването на нов регулативен орган, подобен на СЕМ - такава теза изрази в предаването Медиатор на Асоциацията на европейските журналисти-България, политологът д-р Иво Инджов от Института за нодерна политика. По думите му саморегулацията на журналистите е в кризата и единственият изход да се решат проблемите в медиите е правилата да бъдат описани в закон и наблюдавани от държавата.

Иво Инджов представи и традиционното проучване „Темите табу", като тази година акцентът е върху онлайн медиите. Сред първите теми, които не са намерили място в информационните сайтове са банковите лихви, липса на критичност и анализ при представянето на теми, свързани с Европейския съюз, журналистическата етика и съдебната система.

Изследването е подкрепено от Фондация „Фридрих Науман".

Тази година изследването е доста по-малко политизирано, а участниците извеждат проблеми в икономическата и социалната сфера, коментира Инджов. Сред изведените проблеми отново е собствеността на медиите. Изясняването й е важен фактор за това кой и как определя редакционната политика на изданието, смята Инджов.

По думите му журналистическата саморегулация е в криза и затова е необходима регулация от страна на държавните институции, която да включва по-строги законодателни инициативи. С тях трябва да се задължат медиите да оповестяват редовно собствеността си. В момента липсата на такава регулация позволява на медиите да търгуват с влияния и да участват в пропагандни сценарии. Пиарът триумфира по страниците на българските вестници, казва той.

И дори предлага изработване на закон за печата и налагането на санкции за тези медии, които нарушават основни правила и са с неясна собственост - практики, които се прилагат в различни германски провинции, например. Този закон трябва да има либерален характер и не трябва с него да се създава друг регулаторен орган, подобно на Съвета за електронните медии, уточнява той.

В последните години се наблюдава засилване на корпоративната журналистика, заради икономическата криза и свиването на рекламния пазар. Медиите стават все по-зависими от рекламодателите си, а държавата чрез европейските фондове, се превръща в основен финансов източник, обобщава Инджов.

Политологът изтъква и неясната собственост на онлайн медиите, които все повече нарушават основните правила на етичния кодекс на журналистите. Затова също трябва да подлежат на регулация. Някои от информационните сайтове съществуват за кратко време, но са ефективен инструмент за манипулации. Все пак основната медия е телевизията, не бива да забравяме това, добавя Иво Инджов.