Не е пилотска грешка или техническа изправност на самолета, но според доклада става дума за "загуба на пространствена ориентация"
"Подполковник Валентин Терзиев загина в изпълнение на служебния си дълг след успешно свършена бойна задача. Аз не съм го познавал приживе, но гледах негово интервю в една демонстрация във връзка с 6 май и демонстрация. Това, което видях, е един достоен, способен, патриот български офицер – силен и много добър човек. Затова аз не успях да въздържа емоциите си, но убеден съм, че една такава реакция е мъжка реакция. Затова още веднъж – искрени съболезнования, защото е изключително тежко да загубиш човек като Вальо Терзиев, а той е и съпруг, баща, син и брат. Светла му памет!", заяви военният министър на брифинг.

"Разменихме много думи с госпожа Попова. Това, което изразих като министър на отбраната пред нея, беше, че сме направили всичко по силите си – да търсим истината. Разследването на прокуратурата продължава. Но аз имам известни резерви, когато се информира обществеността за катастрофата, за всичко около нея, това да рефлектира върху мъжете и жените в униформа. В България са няколко десетки хиляди – хора на дълга, на честта, които ежедневно се приготвят за основната си задача – да пазят независимостта и териториалната цялост на страната", посочи той.

Съпругата на загиналия пилот: Не приемам експертизата за инцидента

В пресконференцията участва и съпругата на загиналия офицер, която зададе няколко въпроса във връзка с доклада за причината за катастрофата - ако не е човешка грешка и няма техническа неизправност, какво означава загуба на пространствена ориентация и защо в такъв случай това не се води пилотска грешка.
 

Димитрина Попова, съпругата на загиналия пилот Валентин Терзиев
БГНЕС



Полковник Василев отговори, че това е заради специфичните психофизически условия, при което пилотът не осъзнава навреме ситуацията и до последната секунда не я осъзнава, защото след това започва стандартен доклад.

При разчитането на черната кутия станало ясно, че Валентин Терзиев не е привел самолета в хоризонтално положение при маневра вдясно и се е стигнало до илюзията, че се намира в такова положение.

При маневрата вдясно е бил с висока скорост от 900 км/ч в режим на снижение, което води до неправилна преценка от групата за наземно насочване.

Панайотов: Черната кутия на МиГ-29 е разчетена (ВИДЕО)


След като мишената пада по-бързо се получава дефицит за насочването, което може да стигне времето на пилота или да не стигне, което е възможно. Нито времето, нито височината са били недостатъчни, но в случая има загуба на пространствена ориентация, разясни на полковник Василев.

Военният министър заяви, че няма да бъдат разкривани имена, например името на ръководителя на учението, защото това е класифицирана информация. Прокуратурата е органът, който разследва инцидента и търси престъпление. "Аз като министър на отбраната мога да търся виновни след като прокуратурата си свърши работата. След това ще бъде назначена служебна проверка. Тази проверка трябва да е въз основата на документи, които в момента са предадени на държавното обвинение", посочи той.

Димитрина Попова обаче попита не може ли военното министерство да си поиска копия на тези документи.

Тя поиска документите, които са били представени и поискани от народния представител от ГЕРБ Христо Гаджев.

"Ясно е записано в закона, че тази проверка се извършва една година след като е констатиран инцидента, но като се водят следствени действия стопира този срок - в момента няма давност. Получихме индикации от прокуратурата, че те не са съгласни ние да започнем служебна проверка преди те са си свършили работата. Възможно е да поискам копия от документите, въпреки че получих индикация, че те не са съгласи за това. За тази проверка няма давност и тя ще бъде извършена", допълни още Панайотов.

Докъде стигна разследването за авиоинцидента с МиГ-29 край Шабла

Пилотите, които извършват задачи, имат право да отказват дадена задача, преди да започне да се случи. Имало такива случаи през годините, дори вчера в "Граф Игнатиево"имало такъв случай. Няма наказания за военните, когато се аргументира за спирането на изпълнението на задачата.

В методическите уточнения има разписана минимална височина е 2000 метра при извършване на маневра със стрелба. Той обаче е поискал разрешение от 1500 метра височина стрелба. Първоначално е докладвал, че е слязъл до 3000 метра, след което е заповядано да се слезе до 2000 метра с максимална скорост 800 км/ч. Терзиев обаче не е докладвал, че е слязъл до 2000 метра, поради което ръководителят не е поискал да се прекрати стрелбата.

Димитрина Попова попита дали има открити нарушения относно подготовката на учението. "Комисията не откри нарушения в документите и подготовката, които да са допринесли пряко за летателния инцидент. Ако в хода на проверката бяхме се натъкнали на нещо, което пряко да допринесе за произвешествието, щяхме да информираме и да го предадем на прокуратурата", отговори още полковник Василев.

Панайотов посочи, че в Русия черната кутия е разчетена по нов начин, със софтуер, който тук го няма. Моделът на въпросната черна кутия обаче е технологично и морално остарял, разясни още военният министър. Анализ обаче не е искан от Русия, а само снемането на параметрите, в табличен вид, а не цифров. Няма прекъсване на записа в нито един момент, допълни полковник Василев.

Димитрина Попова попита дали е извършена такава стрелба в "Граф Игнатиево". Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров отговори, че стрелби се извършват само в полигона, където има истински мишени.

Адмирал Емил Ефтимов уточни, че денем и нощем всички поделения на войските извършват различни задачи и тренировки, тъй като Конституцията го изисква. Не са правени много стрелби в армията. Били са възстановени някои стрелби, които не са правени от години. Армията възобновява ползването на различни бойни системи, защото задачите на въоръжените сили е да в готовност. Някои от нещата обаче се правят за първи път, допълни Панайотов.

След трагичния инцидент с МиГ-29: Екип заминава за Русия с „черната кутия“

Офицер Валентин Терзиев е правил стрелби през нощта досега, но не по мишена, каквато е направил в деня на трагичния инцидент, посочи Панайотов. Той и неговите командири са се чувствали, че е подготвен за подобни маневри и учение. Това е установен със заповед и документи.

Нальотът е изключително малко за българските пилоти. Тенденцията обаче е възходяща. Погрижили сме се да има възможно най-много нальот. Българската армия има нужда от превъоръжаване, с повече бойни системи, които да служат по-добре, посочи Панайотов и допълни, че е изпратил писмо до "Локхийд Мартин" как страната ни да получи още 8 изтребители, както е и довършена процедурата по обновяването ни на флота с кораби.

Пилотът никога не е бил ограничаван да катапултира или да откаже дадена задача, стана ясно от пресконференцията.

Попова попита как се избират кадрите, които да извършват подобни маневри и учения. Панайотов уточни, че същото учение и маневри са извършени от друг пилот в същия самолет, който офицер Валентин Терзиев използва за учението два часа по-късно при трагичния инцидент.

Панайотов обеща, че след като има заключенията на военната прокуратура, той ще назначи служебна проверка, а ако обвинението даде разрешение, той ще я назначи по-рано, преди да приключат следствените действие на разследващите и компетентните институции.

Адмирал Емил Ефтимов уточни, че е поискал от Военновъздушните сили да се направи преоценка дали има нужда от промяна на нормативната база по отношение на указанията за летателна безопасност.

Съпругата на Попова през сълзи благодари на военният министър и ВВС за обърнатото внимание и посочи, че ако друг бе загинал и подполковник Валентин Терзиев беше жив, той щеше да продължи да лети, защото такъв е служебният дълг.

Терзиев е имал достатъчно подготовка - 5 пъти стрелби, от които един път по мишена, но денем. Имал е и няколко полета през нощта, уточни още генерал-майор Димитър Петров.