В един ден депутатите приеха на първо и на второ четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.

С това решение на практика Народното събрание прекрати концесията на пристанище "Росенец" от "Лукойл".

Искането за гласуване на второ четене веднага след първото породи напрежение в пленарната зала. Бурната реакция дойде от групата на "Възраждане", според които грубо се показвал парламентаризмът. По-късно Костадин Костадинов обяви, че партията ще даде прекратяването на концесията на Конституционния съд.

Високо напрежение в парламента: „Възраждане“ дава на КС прекратяването на концесията на „Росенец“

На първо четене законопроектът беше приет с гласовете на 129 депутати - от ГЕРБ-СДС 63 народни представители гласуваха "за", от ПП-ДБ 41 и от ДПС 25.

От "Възраждане" 34 народни представители гласуваха "против". от БСП депутати 8 "против" и 9 "въздържал се", а от ИТН 4 депутати гласуваха "въздържал се". Със 144 гласа "за", 52 "против" парламентът окончателно отне концесията на пристанище "Росенец" от "Лукойл"

При прегласуването от ГЕРБ-СДС 62 депутати гласуваха "за", от ПП-ДБ 45 депутати гласуваха "за", от "Възраждане" 35 депутати гласуваха "против", от ДПС 25 депутати гласуваха "за", от БСП 10 депутати гласуваха "против" и 10 "въздържал се", а от ИТН 4 депутати гласуваха "въздържал се".

Случаят с пристанище „Росенец“: Какви са реакциите на политици и експерти

Вносители на предложението са ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС. Според тях с прекратяването на концесията ще се спре възможността Русия да използва българската инфраструктура за финансиране на войната. Освен това те посочват, че със законопроектът се имплементират санкциите, наложени с Регламент на ЕС срещу войната, а и в обхвата на санкциите попада и концесията на „Росенец“.

Хамид Хамид от ДПС каза, че има регламент, който е приет на 31 юли 2014г. "Затова решението няма как да е прибързан. Регламентът е задължителен за всички държави членки за разлика от директивите", обясни той и добави, че през януари е приет закон страната ни да имплементира този регламент, но приемайки го в закона е останала вратичка, която служебното правителство е използвало, въпреки че закона ги задължава. "С този закон затваряме тази вратичка и задължаваме правителството да прекрати тази концесия.", каза още Хамид.

Делян Добрев от ГЕРБ-СДС подчерта, че предното правителство на "Промяната" не е искало да отнеме концесията, служебното правителство също не е искало да отнеме тази концесия и се е стигнало до там ДПС да внесат закон, за да се приложи регламента. Според Добрев с този законопроект "като член на ЕС казваме, че в България трябва да изпълняват регламентите на ЕС, които са с пряко приложение в българското право", уточни той.

Казусът „Росенец“: Излезе официалната позиция на „Лукойл”

Румен Гечев от БСП репликира Хамид и заяви, че има изключение за България за две години по отношение на регулациите. "Вие ли не знаете, че сме изключени от тази регулация. Вие не чухте ли, че беше направен компромис на България да продължи да ползва внос на петролни продукти от Русия.", попита той и добави, че очевидно нефтът ще бъде разтоварен на пристанището "Росенец".

Цончо Ганев от "Възраждане" пък отбеляза, че според него последиците от прекратяването на концесията на пристанището "Росенец" са ясни. "По време на военни действия само на няколкостотин километра от България, това ще доведе до ответни реакции и те бяха заявени от фирмата, която ще бъде ощетена - дело като начало за няколко милиарда, след това ще спрат доставките на петрол от Русия и оттук нататък никой от вносителите на законопроекта не смее да каже нищо.", обясни той. Според него вносителите знаят, че решението е пагубно за българската икономика, а българските граждани ще платят цената на това "те да се надпреварват да доказват кой е по-преден евроатлантик" .
БГНЕС