Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност
Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност / DarikNews.bg, архив
Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност
92010
Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност
  • Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност

Новите санкции спрямо шофьорите, които влизат в сила от 21-ви януари, ще увеличат корупционните практики по пътищата и няма да намалят броя на жертвите от катастрофи. Затова алармираха от Обществения съвет за пътна безопасност. Последните промени в Закона за движение по пътищата са некомпетентно написани, заяви Димитър Ганев, председател на организацията. От Съвета настояват парите от събраните глоби да отиват в специално звено и да се инвестират в техника, чрез която да се направи по-ефективно събирането на глобите. Другото искане на организацията е възможно най-скоро да се направи широко обществено обсъждане на ситуацията по пътищата у нас.

Депутатите гласуваха сурови глоби за шофьорите нарушители

От Обществения съвет по пътна безопасност разкритикуваха новите санкции за различни нарушения в Закона за движение по пътищата - една от тях е свалянето на регистрационните номера, което съществува само в Гърция и не е довело до намаляване на жертвите по пътищата. Димитър Ганев даде пример със санкция за неплатена глоба.

"Като ви спрат на пътя с неплатената глоба, първо ще ви вземат шофьорската книжка, след което ще спрат автомобила от движение и ще ви пратят да плащате глобата. След това, понеже автомобилът ви е спрян от движение, ще го натоварят и ще го закарат на място за отговорно пазене. И чак като си платите глобата ще отидете да си вземете автомобила като ще заплатите таксата за преместването на автомобила и ще заплатите такста за това, че той е охраняван там".

Според Ганев тази мярка няма да се отрази на системните нарушители на закона. Друг пример посочи председателят на МЕНСА Христо Радков - за налагане на санкция на база съмнение.

"При проверка с дрегер ако се окаже, че имате алкохол в издишания въздух 0,5 промила или нагоре следва същото - свалят ви се номерата на място, взима ви се книжката, прекратява се регистрацията и вие даже няма как да стигнете до болницата, в която да дадете кръв и евентуално да опровергаете това нещо".

Като други абсурди от организацията посочиха забраната да се затъмнява задното стъкло на автомобила и текстът за санкциониране на автомобили, участвали в гонки, който може да се тълкува, че гонка се доказва, само ако участниците в нея декларират, че е имало такава. Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка акцентира върху това, че освен от шофьорите, отговорност за случващото се на пътя трябва да се търси и от държавата.

"Че тя не е изчистила платното за движение, че тя не е направила маркировка по платното за движение. Вас ако ви спрат на пътя ви искат не по-малко от десет документа, а държавния служител, който трябва да обезпечи един знак, който е сложен преди пет години и зад този знак стои полицая без да има смисъл от този знак - санкцията към него каква ще бъде? Ще има ли отговорност на държавата на неизпълнение на нейни ангажименти?"

От Съвета настояват и за промяна в дефиницията за пешеходна пътека - не всяко продължение на банкета или тротоара да бъде пешеходна пътека, а само маркираните.