През последните дни темата за българския изтребител F-16 вълнува различните институции във властта у нас. Техническият проблем, който бе констатиран, се превърна се в „ябълката на раздора“. Военните експерти все пак гарантираха – самолетът не е счупен. Но взаимните обвинения са защо все още не е на официално въоръжение. Днес премиерът Росен Желязков и военният министър Атанас Запрянов заявиха, че нужният блок вече е в България, предстои да бъде подменен и тестван отново.

Самолетът е летящ, годен и боеспособен, посочи министър-председател Росен Желязков по време на участието си в парламентарния блицконтрол, коментирайки ситуацията с новодоставения ни самолет F-16 Block 70.

Той заяви, че като част от гаранционната поддръжка на машината е подменен „гаранционен блок“.

„Аз не съм експерт. Аз съм информиран за хронологията. Ако не беше политическата престрелка по тази тема, щеше всичко да е в сферата на гаранционното поддържане на един актив. Няма да влизам в идеологическите измерения, защото на всички в тази зала е ясно какво се има предвид, когато се преминава от една съветска платформа на платформа, съвместима с НАТО“, каза премиерът от парламентарната трибуна.

„По време на полета от САЩ до Испания, и от Испания до България, има индикация за неизправност в блок. Подаден е сигнал, светнал е индикатор, който уведомява за някаква неизправност по отношение на зареждането на някаква част от акумулатори, батерии или нещо подобно. Не знам в кои вериги какви батерии има, но това е бил индикаторът. След това тази индикация е изчезнала, самолетът се е приземил. Отведен е в хангара, а при направени тестове има отново индикация. След това индикацията става устойчива. Това е елемент от цяла верига, която се следи за изправност и се докладва“, посочи още той за хронологията на събитията.

„Става въпрос за блок, който е своята цялост е гаранционен. Този блок е заявен, доставен и вероятно вече монтиран. Това е част от гаранционната поддръжка на този самолет“, каза министър председателят.

Той подчерта, че с оглед на гаранционната му поддръжка е необходимо всички такива елементи да бъдат своевременно подменяни.

Информацията за новия блок потвърди и военният министър.

И двата договора за придобиване на самолетите F-16 Blok 70 включват необходимите доставки на резервни части, консумативи и изпълнение на услуги за поддръжка при идентични условия за използване на самолетите. Това каза министърът на отбраната Атанас Запрянов и уточни, че изявлението е по повод продължаващи спекулации и политизиране на темата за F-16.

Запрянов заяви, че след констатиране на неизправност на една от системите на самолета F-16, незабавно са предприети действия от министерството за искане на съдействие от страна на САЩ. Още на 6 май бяхме информирани, че блокът е изпратен и към момента вече е в България, посочи Запрянов.

„След подмяната на изправния блок ще продължат проверките, свързани с техническото приемане на самолета, след което ще се пристъпи към облитане на самолета или т.нар. летателно приемане“, уточни министърът.

Наличието на партньорство с правителството на САЩ, Министерството на отбраната на САЩ и Военновъздушните сили на САЩ е решаващо при възникване на технически въпроси, подчера министърът. Реакцията на нашите партньори беше много бърза и сме им благодарни за това, че имаме възможност блокът да бъде подменен, посочи Запрянов.

В изявлението си военният министър коментира комуникацията с президента Румен Радев: „Винаги съм се опитвал да спазвам баланса на добрия тон в отношенията между институциите. Президентската институция обаче се опитва да се държи като Министерство на отбраната в сянка“, заяви министърът и добави, че той и ръководеното от него ведомство се придържат към възложените от Конституцията правомощия и отговорности.

„Очаквам и президентът, като върховен главнокомандващ на въоръжените сили, да се придържа към неговите правомощия и да спре да политизира изпълнението на договора за F-16“, призова министърът.

Според Запрянов армията ни се модернизира с ускорени темпове. Той отбеляза увеличението и на възнагражденията. За последните 30 години не е имало по-градивен период във всички видове въоръжени сили, каза министърът.

„Всичко това е планирано и извършено, когато в управлението е била политическа партия ГЕРБ“, отбеляза той. Като пример Запрянов посочи програмата за развитие на въоръжените сили до 2032 г. и тази за инвестиции в отбраната за 2032 г., както и сключените вече договори за модернизация, „подкрепени в Народното събрание по време на правителствата с мандата на политическа партия ГЕРБ“.

Високо напрежение между Радев и Борисов заради F-16

Сутринта, обаче, започна със задочна словесна престрелка между президента Румен Радев и председателя на ГЕРБ-СДС Бойко Борисов. Те си размениха обвинения за това, че бойният самолет все още не е на официално въоръжение.

Това, което става в момента с F-16, е олицетворение на цялостното отношение на управлението на Борисов към проблемите на отбраната, каза президентът Радев пред журналисти пред Паметника на Незнайния воин в София.

"Защото когато инвестираш в отбраната не по свое собствено убеждение, като необходимост за укрепване на националната сигурност, а под натиск отвън и преследвайки някаква лична политическа корист, тогава често и резултатите са половинчати и са далеч от желаното", добави държавният глава.

Спомняте си кой хвърли в общественото пространство този проблем, кой го политизира. Това стана пред вашите камери чак от Валенсия", посочи Румен Радев.

"И аз се питам какво са му виновни летците и техниците от българските Военновъздушни сили за това, че неговото политическо семейство в Европа му обръща гръб и Мария Габриел не беше избрана за заместник-председател на Европейската народна партия", коментира президентът.

"Отне ми три последователни консултативни съвета за национална сигурност с огромен натиск най-сетне да стартира модернизацията. Спомняте си, че ако не беше НАТО, никога нямаше да бъдат отделени 2% от Брутния вътрешен продукт, изцяло под натиска на нашите съюзници", добави той.

"По отношение на F-16 искам ясно да заявя, че проблемът не е в самолета, нито в американската страна, както спекулират. Първо самолетът е новопроизведен, второ американската страна стриктно си изпълнява задълженията съгласно клаузите на договора. Големият проблем е, че през 2019 г. именно правителството на Борисов драстично оряза наземния технически пакет, който по препоръка на американската страна трябва да го има наличен в базата, за да се поддържа самолетът в надеждна експлоатация", поясни държавният глава. Той припомни, че по това време е наложил вето именно на това. Още тогава заявих, че начинът, по който българската страна сключва договора, драстично орязва техническите пакети за поддръжката, добави той.

Последва и мигновена реакция на лидера на ГЕРБ-СДС Бойко Борисов, който за втори път днес излезе да говори пред журналисти в кулоарите на парламента, за да отговори на критиките на държавния глава.

"Що се касае за F-16, аз си поприпомних - мисля, че Валентин Радев беше военен министър, когато той беше командир на ВВС и лобираха пред мен за F-16. Когато се срещна с Тръмп в Париж, каза, че очакват F-16. Когато пилотира F-16 преди няколко месеца, каза, че това е най-добрият самолет. Аз не мога да разбера кога е искрен“, каза Борисов за Радев.

Ние сме избрали като държава, на междуправителствено заседание подписан договор с американското правителство, един доказан самолет, като F-16, допълни той.

"Между другото въпросната платка за самолета по DHL я пратиха, нощес пристигна, ще я сменят", успокои Борисов.

По думите му именно президентът Румен Радев пред журналисти в самолета е "подхвърлил, че бил счупен самолета и оттам е тръгнала цялата работа".

"Аз му (на президента Радев) отговорих - кой политизира?! Да не би ние да правим F-16, да сме го произвели, или да кажем, че е некачествен самолет?! Нека излезе и да каже, че F-16 Block 70 не е добър самолет и американското правителство и Локхийд Мартин да му отговорят, аз не ги произвеждам", допълни Бойко Борисов.

На въпрос от журналисти защо има нарежение между него и президента, той заяви, че няма нищо такова: "Той просто се дразни от "Боташ", защото милиони заминават всеки ден. И това е нещо, което търси да прехвърли нанякъде общественото внимание, защото рано или късно някой все пак ще дойде и ще попита, ще потърси отговорност за тези огромни пари".