98077
Къде ще търсят правата си потърпевшите от катастрофи?
Три неправителствени организации се обявиха срещу задължението хората да търсят правата си само в съдилищата по личния им постоянен адрес или в района, в който се е случило нарушението или инцидента. Това задължение е заложено в подготвените от БСП промени в Гражданско процесуалния кодекс, които бяха гласувани с консенсус на първо четене.
Пламен Таушанов, който е председател на Българската асоциация за закрила на пациентите, твърди, че промените в Закона нарушават правата на потребителите и че съдилищата в провинцията не са достатъчно компетентни колкото Софийския градски съд. Депутатът от БСП Крум Зарков, който е внесъл законопроекта, обясни, че с промените не само ще се облекчи съдът в София, но и за хората от малките градове ще бъде по-лесно да водят делата си в родните си места.
Как да си спестим акт при катастрофа?
В момента всички потребители - било на мобилни оператори, топлофикация или на застраховки, можеха да избират къде да завеждат дела си - дали да ги водят в провинцията по адрес на лична карта, или в София, където е седалището на тези компании.
С промените в Гражданско процесуалния кодекс обаче изборът ще бъде сведен до съдилищата по постоянния адрес на потърпевшия или в района, в който се е случило нарушението или инцидента.
Депутатка, загубила детето си на зебра, настоява за повече права на пешеходците
Председателят на Българската асоциация за закрила на пациентите Пламен Таушанов обясни, че съдилищата в по-малките градове не са достатъчно компетентни: „Не говорим, примерно, в Шумен, Разград или каквото се сетите. Качеството на правораздаването в един такъв областен център е под всякаква възможна критика. Когато в една лекарска грешка или ПТП участва съпруга, доктор на заместник главния прокурор на републиката, вие сещате ли се как всички там си правят отвод? Накрая някой там се съгласява и изведнъж еди кой си като събиране на свидетелски показания се отказва или не се дава възможност да му се зададат въпроси. Мотиви, че съдът бил натоварен, са несериозни“.
Депутатът от БСП Крум Зарков обясни пред Дарик, че предстои дискусия и организациите, както и депутати ще могат да представят гледните си точки за законопроекта. Въпреки това той каза, че е сигурен, че промените са нужни и ще облекчат потърпевшите: „Моята гледна точка е, че с този законопроект се решават два наболели проблема, които са всъщност двете страни на една монета. От една страна правосъдието отива по-близо до потърпевшите, ще бъде по-евтино за тях и по-бързо. От друга страна ще е крачка в решаването на наболелия проблем за неравномерната натовареност на различните съдилища. Двете страни на една монета са, защото достъп до задръстен съд не е достъп до правосъдие. Когато отиде в един съд, който ви насрочи делото за след една година, не съм сигурен, че това е ефективно правосъдие. Напротив, сигурен съм в обратното“.
Какви са санкциите за шофьорите нарушители в съседните ни страни?
Зарков допълни, че до момента законопроектът е подкрепен и от ВСС и Софийски градски съд. „От членовете на Висшия съдебен съвет и то от всички палитри, да кажем квоти. Законопроектът беше приет на първо четене без нито един глас против или въздържал се. Това е безпрецедентно“, посочи още Зарков.
Зарков категорично отхвърли твърдението, че промените „не позволяват” дела да се водят в Софийски градски съд не е вярно. Той обясни, че ако например катастрофата е станала в София, делото ще бъде водено именно в съда в столицата.
Пламен Таушанов, който е председател на Българската асоциация за закрила на пациентите, твърди, че промените в Закона нарушават правата на потребителите и че съдилищата в провинцията не са достатъчно компетентни колкото Софийския градски съд. Депутатът от БСП Крум Зарков, който е внесъл законопроекта, обясни, че с промените не само ще се облекчи съдът в София, но и за хората от малките градове ще бъде по-лесно да водят делата си в родните си места.
Как да си спестим акт при катастрофа?
В момента всички потребители - било на мобилни оператори, топлофикация или на застраховки, можеха да избират къде да завеждат дела си - дали да ги водят в провинцията по адрес на лична карта, или в София, където е седалището на тези компании.
С промените в Гражданско процесуалния кодекс обаче изборът ще бъде сведен до съдилищата по постоянния адрес на потърпевшия или в района, в който се е случило нарушението или инцидента.
Депутатка, загубила детето си на зебра, настоява за повече права на пешеходците
Председателят на Българската асоциация за закрила на пациентите Пламен Таушанов обясни, че съдилищата в по-малките градове не са достатъчно компетентни: „Не говорим, примерно, в Шумен, Разград или каквото се сетите. Качеството на правораздаването в един такъв областен център е под всякаква възможна критика. Когато в една лекарска грешка или ПТП участва съпруга, доктор на заместник главния прокурор на републиката, вие сещате ли се как всички там си правят отвод? Накрая някой там се съгласява и изведнъж еди кой си като събиране на свидетелски показания се отказва или не се дава възможност да му се зададат въпроси. Мотиви, че съдът бил натоварен, са несериозни“.
Депутатът от БСП Крум Зарков обясни пред Дарик, че предстои дискусия и организациите, както и депутати ще могат да представят гледните си точки за законопроекта. Въпреки това той каза, че е сигурен, че промените са нужни и ще облекчат потърпевшите: „Моята гледна точка е, че с този законопроект се решават два наболели проблема, които са всъщност двете страни на една монета. От една страна правосъдието отива по-близо до потърпевшите, ще бъде по-евтино за тях и по-бързо. От друга страна ще е крачка в решаването на наболелия проблем за неравномерната натовареност на различните съдилища. Двете страни на една монета са, защото достъп до задръстен съд не е достъп до правосъдие. Когато отиде в един съд, който ви насрочи делото за след една година, не съм сигурен, че това е ефективно правосъдие. Напротив, сигурен съм в обратното“.
Какви са санкциите за шофьорите нарушители в съседните ни страни?
Зарков допълни, че до момента законопроектът е подкрепен и от ВСС и Софийски градски съд. „От членовете на Висшия съдебен съвет и то от всички палитри, да кажем квоти. Законопроектът беше приет на първо четене без нито един глас против или въздържал се. Това е безпрецедентно“, посочи още Зарков.
Зарков категорично отхвърли твърдението, че промените „не позволяват” дела да се водят в Софийски градски съд не е вярно. Той обясни, че ако например катастрофата е станала в София, делото ще бъде водено именно в съда в столицата.