МВР е институцията, която е можела да предотврати катастрофата край Своге. Това стана ясно от думите на шефа на Института по пътна безопасност Богдан Милчев. Той обясни, че вътрешното министерство е можело да наложи парична глоба от 2000 до 7000 лева на фирмата ремонтирала пътя. Освен това при неизпълнение на предписанията от страна на МВР, институцията има правото да поиска пътят да бъде спрян, докато дефектите по него не бъдат отстранени. По думите на Милчев вътрешното министерство е издало над 1200 предписания за дефекти по пътищата в страната, наложени санкции обаче до момента няма.
Докъде стигна разследването на трагедията край Своге?
След една от най-трагичните катастрофи в страната ни, в която загинаха 17 души, а три жени все още са в тежко състояние, от Института по пътна безопасност започнаха независимо изследване на пътя край Своге, където стана инцидентът. Именно неправителствената организация беше публикувала становище, че този участък е опасен и спешно трябва да бъде ремонтиран, ден преди инцидента. По думите на шефа на института Богдан Милчев подобни сигнали са подавани и много преди това, но никой не им е обърнал внимание.
Той допълни, че има институция, която е можела да предотврати катастрофата на 25 август: "От публичните изказвания на министъра на вътрешните работи ние всички разбрахме, че има седем предписания към стопанина на пътя и фирмата нещата да бъдат оправени. И идва големият въпрос - дотам ли стигат правомощията на МВР? Не, те имат и още едно правомощие - когато едно предписание или разпореждане не бъде изпълнено, тъй като то е в определен срок, МВР може да състави наказателно постановление и да глоби собственика на пътя от 2000 до 7000 лева. Още повече, МВР може да се разпореди и да поиска да бъде спрян пътят. А и не само да поиска, МВР може сам да спре пътя, ако прецени, че е опасен".
Пускат под гаранция шофьора на катастрофиралия автобус край Своге
В началото на годината от Института са поискали информация от МВР колко предписания към стопаните на пътищата в област София, Стара Загора, Варна, Бургас и Пловдив са били издадени. Броят им надвишава 1200. Наложени санкции обаче не е имало.
Диана Русинова, която е ръководител на проведеното от института изследване обясни, че всяка една от институциите, отговарящи за безопасността по пътищата, е допуснала съществени пропуски, позволявайки този път да бъде въведен в експлоатация.
Бивши шефове на АПИ не виждат вина в агенцията за трагедията край Своге
"Причината за тежкото пътнотранспортно произшествие е комплексна. Тук става въпрос за верига от пропуски от фазата на проектиране, изграждане, приемане на съоръжението от комисията, довеждане в експлоатация и експлоатация. Липсата на изключително важния пътен знак А1, който да предупреждава за опасен завой надясно, а вместо него е поставена табела пано с измислено от организатора на движението съдържание, такъв знак в нашата нормативна документация не съществува. Този знак на мен като шофьор не ми говори нищо, както и на другите шофьори не им говори нищо, посочи Русинова.
Русинова допълни и че фаталният знак, ограничаващ скоростта за движение на автомобилите на 40 км в района на инцидента край Своге, не отговаря на правилата за пътна маркировка. По думите й е напълно възможно шофьорът на автобуса дори да не е видял пътния знак, тъй като той е поставен с 45 см по-ниско от изискваната височина. Други знаци пък са с около 70 см под вписаната в закона норма. Освен това сериозни нарушения са открити и при мантинелата покрай пътя, която трябва да се намира на 50 см от края на платното, а в случая тя навлиза с около 6 см навътре в него.
Министерски оставки заради трагедията край Своге
От института казаха още, че на места пътната маркировка е изтрита и не е ясно къде точно е краят на платното. Тротоарът за пешеходците пък прекъсва на средата на пътя и всеки преминаващ човек трябва да мине по самото платно. Според института основният проблем в системата на институциите, отговорни за безопасността на пътя, е, че не е ясно кой за какво носи отговорност, както и кой носи вина в случай на подобен инцидент.
Докъде стигна разследването на трагедията край Своге?
След една от най-трагичните катастрофи в страната ни, в която загинаха 17 души, а три жени все още са в тежко състояние, от Института по пътна безопасност започнаха независимо изследване на пътя край Своге, където стана инцидентът. Именно неправителствената организация беше публикувала становище, че този участък е опасен и спешно трябва да бъде ремонтиран, ден преди инцидента. По думите на шефа на института Богдан Милчев подобни сигнали са подавани и много преди това, но никой не им е обърнал внимание.
Той допълни, че има институция, която е можела да предотврати катастрофата на 25 август: "От публичните изказвания на министъра на вътрешните работи ние всички разбрахме, че има седем предписания към стопанина на пътя и фирмата нещата да бъдат оправени. И идва големият въпрос - дотам ли стигат правомощията на МВР? Не, те имат и още едно правомощие - когато едно предписание или разпореждане не бъде изпълнено, тъй като то е в определен срок, МВР може да състави наказателно постановление и да глоби собственика на пътя от 2000 до 7000 лева. Още повече, МВР може да се разпореди и да поиска да бъде спрян пътят. А и не само да поиска, МВР може сам да спре пътя, ако прецени, че е опасен".
Пускат под гаранция шофьора на катастрофиралия автобус край Своге
БГНЕС
Диана Русинова, която е ръководител на проведеното от института изследване обясни, че всяка една от институциите, отговарящи за безопасността по пътищата, е допуснала съществени пропуски, позволявайки този път да бъде въведен в експлоатация.
Бивши шефове на АПИ не виждат вина в агенцията за трагедията край Своге
"Причината за тежкото пътнотранспортно произшествие е комплексна. Тук става въпрос за верига от пропуски от фазата на проектиране, изграждане, приемане на съоръжението от комисията, довеждане в експлоатация и експлоатация. Липсата на изключително важния пътен знак А1, който да предупреждава за опасен завой надясно, а вместо него е поставена табела пано с измислено от организатора на движението съдържание, такъв знак в нашата нормативна документация не съществува. Този знак на мен като шофьор не ми говори нищо, както и на другите шофьори не им говори нищо, посочи Русинова.
Русинова допълни и че фаталният знак, ограничаващ скоростта за движение на автомобилите на 40 км в района на инцидента край Своге, не отговаря на правилата за пътна маркировка. По думите й е напълно възможно шофьорът на автобуса дори да не е видял пътния знак, тъй като той е поставен с 45 см по-ниско от изискваната височина. Други знаци пък са с около 70 см под вписаната в закона норма. Освен това сериозни нарушения са открити и при мантинелата покрай пътя, която трябва да се намира на 50 см от края на платното, а в случая тя навлиза с около 6 см навътре в него.
БГНЕС
От института казаха още, че на места пътната маркировка е изтрита и не е ясно къде точно е краят на платното. Тротоарът за пешеходците пък прекъсва на средата на пътя и всеки преминаващ човек трябва да мине по самото платно. Според института основният проблем в системата на институциите, отговорни за безопасността на пътя, е, че не е ясно кой за какво носи отговорност, както и кой носи вина в случай на подобен инцидент.