В България има десетки опасни съоръжения по пътищата и заради недофинансиране на сектора те ще стават повече. Това заяви пред NOVA бившият председател на АПИ инж. Лазар Лазаров. Реално вложените средства не достигат и не обхващат обема, който е необходим и това е доказано от множество одити. Пътната система у нас е недофинансирана от повече от 20 години, каза Лазаров.
Той коментира случилото се в тунела "Ечемишка", където в началото на месеца лампа се стовари върху автомобил и отне човешки живот.

Какво правят властите, за да обезопасят тунелите у нас? (ВИДЕО)

"Никой не иска да бяга от отговорност. Причината за това, че тунелът е поддържан в предаварийно състояние е, че средствата не достигат. "Ечемишка" продължва да е опасен ", поясни инж. Лазаров.
По думите му лошото състояние на много пътни съоръжения в страната се дължи на ограничения бюджет.

Лазаров: Около 40% от третокласната пътна мрежа е в ужасно състояние

"През 2007 година - тогава бях директор на Института по пътищата, сме алармирали след обследване на всички пътни съоръжения, че има опасни мостове, че искаме да ги затваряме, никой не искаше да чуе. Тази система има нужда от постоянно финансиране. В момента и десетилетия назад тази система е недофинансирана, независимо от средствата, които се отпускат от правителството", каза Лазаров.
 
Герджиков: За пет дни на "Ечемишка" се свърши работа за пет години

Той изтъкна, че властите за отнесли негативи заради повишението на цената на годишната винетка и се съгласи, че шофьорите имат основание за критики, но по думите му камионите и тировете нанасят щети на настилката, които се задълбочават, ако пътната мрежа не се ремонтира.

Експерт след трагедията в "Ечемишка": Тича се след събитията

Лазаров каза, още че в продължение на десетилетие от 1989 до 1999 година реално вложените пари в ремонти на пътища са почти нула, а експлоатационният срок на един път е десет години. Междувременно автопаркът се подменя и се оказва, че пътищата не са подготвени.

Колко пари са нужни, за да се приведат родните пътища в отлично състояние?

В момента парите, които са необходими за пътища, не стигат, изтъкна Лазаров. По думите му по оценки на Световната банка, за да се поддържат пътищата "на нивото, което искаме", са необходими 7 млрд. лева. Как да стане това с 350 млн. лв. на година, попита Лазаров.
nova.bg