Бързи и яростни из пътищата в България
Бързи и яростни из пътищата в България / снимки: DarikNews
Бързи и яростни из пътищата в България
20295
Бързи и яростни из пътищата в България
  • Бързи и яростни из пътищата в България

Над 1000 души годишно умират по пътищата на страната при катастрофи. Това става заради неразумното шофиране по родните пътища, заради все по-честите случаи, в които пияни водачи сядат зад волана, и донякъде заради смешните глоби, които МВР налага на провинилите се водачи. Суми от 100, 200 и дори 300 лева не могат да уплашат водачите, особено тези, които са ходили в южната ни съседка Гърция. Там за шофиране с превишена скорост глобата, която отнасяш, е в пъти по голяма от тази в България. Да не говорим за практиката в някои скандинавски страни, където глобите са измерени в проценти от заплатата. Така ако получаваш 4000 евро на месец глобата може да стигне и до 1500 евро.

В България обаче действителността е малко по различна. Практиката показва, че шофьорите у нас нямат никакъв страх от КАТ. Единственото, което ги плаши, е не размера на сумата, която трябва да внесат, а висенето с часове по гишетата, за да си получат обратно талона. Може би и затова никакви кампании  и санкции на КАТ не могат да спрат идиотите по българските пътища, които са в състояние да седнат зад волана след пет водки и да убият не само себе си, но и напълно невинни хора, участници в движението. Достатъчно е само да пропътуваме два пъти разстоянието между Варна и София, за да станем свидетели на десетки случаи на шофиране с превишена скорост, рисково изпреварване и ред други нарушения. За да се спре всичко това обаче, патрули на КАТ трябва да има на всеки 10 метра. А това е невъзможно.

Една от най-странните приумици в последните години на родните шофьори, и по-точно на по младите от тях, са така наречените състезания с автомобили нощно време. Околовръстните шосета около големите градове отдавна са се превърнали в арена за такива надпревари. Достатъчно е да се поразходите около Бояна вечерно време или пък да отидете на входа на автомагистрала „Хемус" от към Варна, за да станете свидетели на десетки младежи с мощни мотори и автомобили, които само чакат да се мръкне, за да започнат състезанията. Залозите за победителите се правят в специални интернет сайтове, а често полицията остава неуведомена за гонките. В ралитата участват предимно любители маниаци с автомобили, които допълнително са подсилени за тази цел.

Рискът при подобни състезания обаче е огромен. Както за участниците така и за зяпачите, които се събират наоколо. Примерът от столичния квартал „Бояна" само от преди седмица е достатъчно показателен. Две жертви - моторист и пешеходец, при катастрофа станала именно по време на такива ралита.  

Все по малко стават местата на територията на столицата, където могат да се провеждат легални ралита. Преди време от столичния КАТ предложили на автомобилните маниаци да се състезават на пистата в „Божурище". Оказало се обаче, че там земята вече е купена от някаква компания и на практика състезанията стават невъзможни. Заради това или поради друга причина, от сряда до неделя всяка седмица любителите на силни усещания се събират на Околовръстното в района на „Бояна", на столичния булевард „Рожен", на булевард „България" или на „Цариградско шосе", разказват от КАТ. Предварително в интернет форуми пък участниците се разбират за залозите и марките на автомобилите, които ще участват.

Модата за тези състезания започнала след филма „Бързи и Яростни". Според полицаи участниците в ралитата около София рядко надхвърлят 35 години. За сметка на това обаче автомобилите, с които се състезават са мощни, като често допълнително са подсилени заради надпреварите. Залозите често не надхвърлят 1000 лева, а причината за състезанията най-вече е адреналина, отколкото парите, разказват пред Дарик участници. От скоро пък КАТ са започнали да монтират камери по местата, където се провеждат състезанията. Макар и със закъснение всички участници в ралитата получават наказания. Те обаче очевидно не могат да спрат търсачите на силни усещания.

Осем са случаите от началото на годината на загинали мотоциклетисти при подобни ралита, разказва пред Дарик главен инспектор Любка Маринова от КАТ. Това представлява 20 % от всички загинали. Жертвите сред тези, които се състезават с автомобили са по-малко, изтъкна тя.

По какъв начин се контролират тези състезания?

Тези ралита са незаконни, а стават почти всяка вечер. От сряда до неделя се организират на околовръстния път около „Бояна". Ние сме известени и  изпращаме нашите екипи на мястото, където стават тези незаконни ралита, но въпреки всичко те продължават, въпреки наказанията, които ние налагаме на тези водачи, които са там.

Какви наказания се налагат на тези хора? Защо мислите, че те ги пренебрегват?
Вероятно става дума за залагания на пари?

Вероятно става дума и за известна доза адреналин, защото в повечето случаи това са младежи, които желаят да се показват като състезатели от „Формула 1", не разбират опасността, на която са изложени. Въпреки това ние работим с тях, срещаме се, особено с рокерите. Организираме различни инициативи, но така или иначе не можем да им въздействаме така както биха им въздействали родителите. Просто самите те трябва да си дадат сметка колко е опасно това, което те правят.

Имате ли информация, че тези хора залагат в сайтове?

Имаме информация от вас медиите. Специално до нас такава информация официално не достига, но ние знаем къде най-често се събират. Това са булевардите „България", „Рожен", „Ботевградско шосе" или в правите участъци на по-широки шосета и „Околовръстното шосе". 

Осен за самите участници има ли опасност за хората, които се събрат като зяпачи?

Не само за тях, но и за хората, които пътуват по това време на денонощието. Това обикновено става след 12 часа вечерта. Както се движиш спокойно по Околовръстния път изведнъж около теб изникват мотоциклетисти, които се движат с огромна скорост, и ти трябва да си изключително внимателен, за да не се блъснат в теб или да не стане някаква по-голяма катастрофа. Така че и за зрителите, които са там, и за автомобилите, които се движат по това време, е изключително опасно.

Не сте ли им предлагали някакво място, на което те да отидат?

Има такива места - беше им предложена пистата в „Божурище". Но така или иначе, вероятно заради удобство, те обикновено се събират на Околовръстния път на бензиностанция ОМВ. Ние изпращаме наши служители там, които им пишат предупредителни протоколи по закона за МВР. В същото време ние изпращаме наши камери, които снимат. Така че няма такъв, които да е участвал в рали и да не е санкциониран. Може по-късно, но най-голямата санкция за тях и за близките им са катастрофите, в които те евентуално биха участвали или биха станали жертви на тези катастрофи. В повечето случаи това са млади хора, които проявяват недисциплинираност, не са разумни не си дават сметка за опасността, която ги грози, когато се движат с такава скорост. А вероятно движението с такава скорост е много интересно.

Цялата история започна от една поредица, която се излъчи по телевизията „Бързи и яростни" и това даде старт на този уличен рейсинг в България. Смятам, че трябва да провяваме повече разум родителите трябва повече да контролират тези пораснали младежи, за да не се стига до фатален край, сподели още инспектор Любка Маринова.