Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството, в предаването “Седмицата” на Дарик радио
Със сигурност заглавие “Магистрала “Тракия” готова 2009 г.” заслужава поздравление, само че логичният въпрос към вас е защо не поставихте всички тези условия, за които ще говорим сега, към португалците преди две години или година и половина. Защо трябваше толкова много време на България, за да продължи проекта?
Просто, защото в края на месец юли миналата година съдът взе решение, дотогава не можехме да предприемем нищо, тъй като не знаехме какво ще е решението на съда. Нормално, след това решение, аз веднага внесох предложение в Министерски съвет, започнахме преговори, които продължиха около три месеца. И от месец октомври миналата година съм внесъл предложение в Министерски съвет, за да обмислим вариант за по-нататъшни действия и мога да кажа, че забавянето е три месеца, не повече. А от този срок до края на месец юли съжалявам, но това не е наша отговорност.
Сега, когато говорим за условията, преди да говорим за това какви условия поставихте, да кажете защо липсва условие за по-ниски цени? Спомняте си, че и в студиото сме говорили затова, че ще искате по-ниски цени в две посоки – първо за строителството – вас и като опозиция 2.7 милиона евро на километър ви се виждаха много, както и по-ниски цени за самото пътуване магистралата, 20-тина лева също ви се виждаха тогава много?
Така е, но вие сам разбирате, че това беше преди две години, когато говорехме при тогавашните условия. Сега не само, че не е скъпо, но и едва ли може да се повтори такава цена след една година. Това просто ще бъде изключено, което означава, че трябва по-най бързия начин да започнем нейното изграждане, защото колкото се бавим, тя ще става по-скъпа, по-евтина няма да става.
Да поговорим сега за условията. Какви гаранции няма да дава България, вие казвате, че няма да се гарантира, едно от условията е, че няма да се гарантира пред баните-кредиторки, всъщност какво няма да гарантира България?
Българската държава, а и всеки, който се предоставя на концесия, по принцип има три вида гаранции. Едната е строителната гаранция за това, че обектът ще бъде завършен; втората е, това е, че наличието на услуга, т.е. че той ще бъде винаги в изрядно състояние; и третата е по недостигът, евентуалният недостиг от трафик по магистралата в определен период от време. Така че нито един от тези три риска българската държава няма да поеме или ако е възможно да сподели единия от тях, но това е само при положение, че няма достатъчен трафик, какъвто вече има при нас предостатъчно.
Т. е. България ще плаща за колите, които няма да минат, това остава?
Евентуално след като определим минимума, който като трафик, който е необходим за поддръжка на магистралата и ако този трафик, т.е. ако действителният трафик падне под този. Но очакванията, които..., и изследванията, които сме правили показват, че само за миналата година трафикът се е повишил с около 30 %, което означава, че този риск е минимален.
Добре, а другите рискове, какво ще стане ако магистралата бъде почти построена, остава съвсем малко, но излязат, както обясни преди малко и министър Мутафчиев, излезе така, че някакви мостове, участъци струват много по-скъпо, а проектът фалира, тази компания, която строи магистралата фалира или пък после при експлоатацията се окаже, че сметките не са направени вярно и при положение, че България не участва с гаранции, ще може ли да има претенции върху построеното?
Вижте, има гаранции, без които не може да се мине, тъй като концесионерът по принцип изгражда държавна собственост, публична държавна собственост, има клауза и сега в договора при погиване на концесионера, което означава, че нещо се случи с него.
Така.
Като фирма, като дейност, физически и по всякакъв друг начин, най-вече икономически, и той не е в състояние плаща кредитите си към банките, естествено, че този кредит ще трябва да се поеме от собственика, който в случая е българската държава. Няма друг начин, но това състояние е ясно.
Т.е. няма опасност магистралата да стане на някоя банка и когато говорите за отпадане на гаранциите всъщност излиза, че те отпадат, но донякъде, т.е. България няма да се лиши от това да си гарантира, че магистралата ще си остане нейна.
Естествено. Ние трябва при всички случаи да запазим собствеността каквото и да се случи и това ще го направим.
Добре, а по отношение на сроковете, както разбирам това е друга част от условията, които се поставят на португалците, там не са ли договорени и досега в наличния договор, че колко месеца след парафирането на договора трябва да се започне търсене на кредит, след това да се започне строителството? Вие сега искате три месеца след парафиране на анекс...
Искаме да бъде открито финансирането, което означава...
Да се открие финансиране, а досега нямаше ли я тази уговорка?
Не, нямаше я тази уговорка, имаше двойно по-голям срок за започване на строителство, шест месеца след като се подпише договорът. Но считаме, че този срок е прекалено дълъг, той в хода на подготовка би могъл да бъде намален, още повече, че сега условията и начините за договаряне и цените на потенциалния кредит, който ще получи, всичко това е значително по-облекчено и в този смисъл считаме, че до три месеца трябва да бъде крайният срок, за да се открие финансирането. През този период трябва да се подготвят процедури там, както концесионерът ще прецени, за подбор на подизпълнители и да се надяваме, че всичко това ще стане експедитивно, защото от датата на подписване на анекса, а не от откриване на финансирането, тече 36-месечният срок, в който магистралата трябва да бъде изцяло готова.
Три години?
Да, да.
Ако подпишете анекса на 15 февруари, на 15 февруари 2010 г. трябва да работи цялата магистрала?
Да, като поставяме условия и за частичен пуск, т.е. не да се пусне магистралата след три години, а периодично да се пускат отделни лотове, което постепенно и по-сериозно ще облекчи пътуването на гражданите.
Ще направите ли публичен този анекс? Спомням си, част от възраженията ви като опозиция бяха, че няма прозрачност?
Абсолютно ще бъде публичен, включително ще поканим и неправителствени организации, които да присъстват вече при окончателното приключване на преговорите и подписването на ....
Т.е. ще ни дадете на нас, на медиите, целия договор и анексите към него?
Абсолютно.
Всичко ще може да се прочете?
Всичко ще може да се види, да.
Според вас ще приемат ли португалците?
Доколкото днес в средствата за масова информация чета, те така доста сериозно се замислят, но аз лично се надявам, че те ще приемат тези условия, защото те са нормални, добри са и за държавата, и за тях осигуряват едно нормално завършване на магистралата.
Изпуснахме ли някое друго важно условие, някъде четох, че били шест, а аз ги докарвам до по-малко. Значи, да се запазят старите цени, както за строителство, така и за преминаване, за ползване на магистралата, да отпаднат гаранциите при кредитирането и строителството.
Там са две или три подточки, аз, които ви изброих преди малко за откриване на кредитирането и последната беше ако това не се случи какво ще стане.
Кое ако не се случи?
Ако португалците не приемат какво ще направим след 15 февруари, т.е. ще се прекратят повече разговорите с тях и ще търсим нова процедура, въпреки че ни се иска по-бързо да действаме, за да можем да приключим магистралата в срок.
4 минути
Социалният министър внася в НОИ увеличението на пенсиите с предвидените 11%
Социалният министър внася в НОИ увеличението на пенсиите с предвидените 11%
5 минути
24 години ще лежи в затвора бивш министър за убийството на младата му съпруга
24 години ще лежи в затвора бивш министър за убийството на младата му съпруга
23 минути
Отново жълт код за обилен дъжд, ето къде ще вали най-много (КАРТА)
Отново жълт код за обилен дъжд, ето къде ще вали най-много (КАРТА)
9 часа
Румънски митничари заловиха четирима българи при опит за контрабанда на цигари
Румънски митничари заловиха четирима българи при опит за контрабанда на цигари
10 часа
Ангела Меркел разказва в мемоарите си за своя живот като дете в Източна Германия
Ангела Меркел разказва в мемоарите си за своя живот като дете в Източна Германия
10 часа
Падане на гигантски билборд уби няколко души и рани десетки в Мумбай (ВИДЕО)
Падане на гигантски билборд уби няколко души и рани десетки в Мумбай (ВИДЕО)
10 часа
Крал Чарлз отстъпи голямо свое военно звание сина си Уилям
Крал Чарлз отстъпи голямо свое военно звание сина си Уилям
11 часа
Главчев: РСМ да спазва правилата, ако иска да влезе в ЕС
Главчев: РСМ да спазва правилата, ако иска да влезе в ЕС
11 часа
Повдигат обвинение на собственика на пистолета, с което дете простреля друго дете
Повдигат обвинение на собственика на пистолета, с което дете простреля друго дете
12 часа
Украинска делегация е у нас заради сделката с реакторите на АЕЦ „Белене“
Украинска делегация е у нас заради сделката с реакторите на АЕЦ „Белене“
13 часа
Пропалестински протестиращи окупираха университети в Нидерландия
Пропалестински протестиращи окупираха университети в Нидерландия
13 часа
16 нарушения на пътя е имал младият шофьор от разцепения автомобил в Пловдив
16 нарушения на пътя е имал младият шофьор от разцепения автомобил в Пловдив
13 часа
Радев: Институциите трябва ефективно да приобщават младите хора към своята работа
Радев: Институциите трябва ефективно да приобщават младите хора към своята работа
14 часа
На всеки 10 минути един човек у нас получава инсулт
На всеки 10 минути един човек у нас получава инсулт
14 часа
Лавров: Русия е подготвена, ако Западът иска да се бие на страната на Украйна
Лавров: Русия е подготвена, ако Западът иска да се бие на страната на Украйна
14 часа
Сияна и Светльо от “Eдин за друг” се скараха! Кой е по-строгият родител?
Сияна и Светльо от “Eдин за друг” се скараха! Кой е по-строгият родител?
14 часа
Сарамандов: Записах се в Hell’s Kitchen заради контузия (ВИДЕО)
Сарамандов: Записах се в Hell’s Kitchen заради контузия (ВИДЕО)
15 часа
За втори път: Съдът връща на прокуратурата делото за катастрофата с Лютви Местан
За втори път: Съдът връща на прокуратурата делото за катастрофата с Лютви Местан
15 часа
121 пленарни дни са работили депутатите от 49-ото Народно събрание
121 пленарни дни са работили депутатите от 49-ото Народно събрание
15 часа
„Евробарометър”: Над половината от младите българи ще гласуват на европейските избори
„Евробарометър”: Над половината от младите българи ще гласуват на европейските избори
15 часа
Тъщата на убития Пейо: Невинна съм, дори не съм влизала в автомобила му
Тъщата на убития Пейо: Невинна съм, дори не съм влизала в автомобила му
15 часа
Повдигнаха обвинение на мъж за домашно насилие и закана с пушка
Повдигнаха обвинение на мъж за домашно насилие и закана с пушка
15 часа
След близо година: Задържаха чужденец за убийството на украинец в курорта „Св. св. Константин и Елена“
След близо година: Задържаха чужденец за убийството на украинец в курорта „Св. св. Константин и Елена“
15 часа
ЕС очаква Скопие да прилага добросъвестно договорите със София и Атина
ЕС очаква Скопие да прилага добросъвестно договорите със София и Атина
16 часа
Самолетите F-16 Block 70 ще се поддържат изцяло в България
Самолетите F-16 Block 70 ще се поддържат изцяло в България
16 часа
След междусъседски скандал: Мъж е с прободна рана в гърба
След междусъседски скандал: Мъж е с прободна рана в гърба
16 часа
Кола падна в около 40-метрова пропаст в Смолянско
Кола падна в около 40-метрова пропаст в Смолянско
16 часа
Заради неуредени финансови отношения: Мъж простреля с арбалет свой съгражданин
Заради неуредени финансови отношения: Мъж простреля с арбалет свой съгражданин
17 часа
„Хамас“ се възползва от хаоса в ивицата Газа, за да се прегрупира
„Хамас“ се възползва от хаоса в ивицата Газа, за да се прегрупира
17 часа
Прокуратура е съгласна Васил Божков да е на свобода срещу половин милион лева
Прокуратура е съгласна Васил Божков да е на свобода срещу половин милион лева
17 часа
Задържаха трима мъже, откраднали цигари за около 20 хил. лв. от складове в Сливен
Задържаха трима мъже, откраднали цигари за около 20 хил. лв. от складове в Сливен
17 часа
Ненчо Балабанов и Рафи Бохосян ще бъдат водещи на Годишните музикални награди на БГ Радио 2024
Ненчо Балабанов и Рафи Бохосян ще бъдат водещи на Годишните музикални награди на БГ Радио 2024
17 часа
След скандал: Мъж удари приятелката си в Казанлък
След скандал: Мъж удари приятелката си в Казанлък
18 часа
Алексей Навални получи посмъртно Дрезденската награда за мир (СНИМКИ)
Алексей Навални получи посмъртно Дрезденската награда за мир (СНИМКИ)