/ Darikradio.bg
Върнаха в клас 12 000 отпаднали от училище деца
94959
Върнаха в клас 12 000 отпаднали от училище деца
  • Върнаха в клас 12 000 отпаднали от училище деца
Около 12 000 деца са се върнали в класните стаи след работата на мобилните групи по издирване на отпаднали от системата ученици. У нас техният брой беше над 200 000. 80% от всички тези ученици са в чужбина, като периодично се връщат и заминават, заяви във Варна ресорният министър Красимир Вълчев. Екипите за обхват продължават да работят по въпроса. Около 350 са децата на емигранти, които учат у нас. Голяма част са в Хасковска област, добави той.

Министерството работи по намаляване тежестта на ученическите раници, увери Вълчев. Най-тежкият комплект учебници, и то при положение, че децата носят всичко, е малко над 4 килограма. Това, което внася допълнителна тежест, са учебните помагала. 

„Има различни варианти – да се разделят учебниците, да има шкафчета. Там, където има възможност да се купят електронни учебници, също е възможност”, коментира министърът.

Над 40% от училищата имат Wi-fi мрежи, които покриват над 80% от класните им стаи. За първа година има одобрени електронни варианти на учебници за втори, шести и осми клас. Това не са просто PDF версии на учебниците, а интерактивни приложения и вече се използват от децата, обясни Вълчев. Увеличават се образователните ресурси в електронен вид. 

Няма страна в Европейския съюз, която да е минала само на електронни учебници. За да се обучават децата само електронно, трябва всяко да има индивидуално крайно устройство. Въпреки че голяма част от учениците имат такива, все още не можем да говорим за чисто електронно обучение

„Това, което ние ще направим, е своеобразно хранилище или портал на тези образователни ресурси през следващата година. Ще продължим да инвестираме в опорна мрежа и в локални мрежи. Подпомагаме училищата и детските градини в усилията им да електронизират учебния процес. Финансираме техни проекти било за обновяване на компютърните кабинети, за купуване на компютърна техника, за интерактивни дъски и други форми на електронно обучение”, каза министърът.

По-голямо предизвикателство пред системата е осигуряването на равен достъп на децата до добри учители, смята той. Малките училища и школата, отдалечени от големите градове, изпитват по-големи трудности с обезпечаването на учители, особено по някои дисциплини. 

В сектора образование за догодина са заложени 330 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал, 32 млн. лева за непедагогическия и средства за стипендии на учениците от 8 клас. Допълнително средства ще има и за училищни психолози и педагогически съветници.