Рядко се случва да мине ден без да регистрираме поредните жертви на безумията по родните пътища. Безумия, предизвикани от нас самите, от вечната надпревара с времето или лъжливото усещане, че лошото ще ни подмине и няма да се случи на нас. А закопчаването на колана, например, отнема не повече от 10 секунди. 300 души годишно биха оживели, ако си бяха сложили предпазен колан в автомобила, сочат данни на полицията.
В тази връзка започват и засилени полицейски проверки на водачите и пътниците в автомобилите в цялата Плевенска област. Акцията на полицията стартира на 23 октомври и ще продължи до 10 ноември, тя се провежда под мотото: “Да спасим 300 човешки живота! Да поставим предпазните колани!”. Статистиката показва, че в момента коланите се ползват от около 85% от водачите и пътниците на предни седалки при пътувания извън населените места и от около 65% - в населени места. Въпреки разпоредбите на Закона за движение по пътищата, тези предпазни средства не се използват често от пътуващите на задните седалки в автомобилите, в резултат на което ежедневно загиват и биват тежко наранявани хора, пътуващи без поставен обезопасителен колан.
По последни изследвания на френски специалисти, които са констатирали картината на протичане на челно сблъскване на автомобил, движещ се с 90 км /ч, човек може да загине за седем десети от секундата.
- Първа десета: Автомобилът се блъска в препятствието. Предните части се смачкват. Започва деформация и на частите между предната решетка и блока на двигателя. Тялото на водача полита напред със сила 170 килограма на сантиметър.
- Втора десета. Предният мост и двигателят вече достигат преградата на купето. Задната част на автомобила още има по-висока скорост от предната, затова започва да се деформира купето и рамата. Теглото на водача се увеличава на 420 кг и продължава да се движи напред и нагоре с увеличаваща се скорост. Краката му вече са счупени от ударите в педалите или от смачкването на пода на купето и са отхвърлени назад, като преди това връзките им към тялото са скъсани.
- Трета десета. Тялото на водача се откъсва напълно от седалката. Гърдите му се удрят в кормилото.
- Четвърта десета. Предната част на автомобила вече е смачкана около 60 сантиметра, а задната продължава да се движи със скорост около 60 км/ч. Блокът на двигателя влиза в купето, а задната част се повдига нагоре във въздуха.
- Пета десета. Тялото на водача, поради кинетичната енергия, тежи вече тон и половина и продължава движението си напред и нагоре със сила 20 пъти по-голяма от земното притегляне. Кормилото разкъсва кръвоносните съдове и белите дробове. Ако то се счупи, кормилната колонка причинява още по-тежки травми. При челен удар със 100 км /ч човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия, равна на 46,7 кгс /килограма на сантиметър/; сърцето, което е 300 грама - 8,4 кгс, а мозъкът от 1,5 кг достига натоварване 42,5 кгс. При това връзките на тези органи към тялото се разкъсват.
- Шеста десета. Подът и купето продължават да се нагъват в средата. Водачът вече е мъртъв. Главата му се е разбила в предното стъкло и рамката на тавана.
- Седма десета. Задната част на автомобила вече не се движи. Автомобилът е напълно разрушен. Водачът и пътникът до него са мъртви от тежките травми.