"Днешната среща е предизвикана от факта, че напрежението у автобусните превозвачи е стигнало до там, че съществува реална опасност, автобусният транспорт да спре". Това каза Палушка Георгиева - председател на браншовото сдружение на автобусните превозвачи от област Плевен, на среща с журналисти.
С нарастването на безработицата, нелоялните превозвачи се увеличават с всеки изминал ден. По всяка автобусна линия има вече по над 15 леки коли, които се движат преди автобусите, събират пътниците и автобусите се движат празни, на фона на увеличените цени на горивата, на гумите и консумативите, изобщо.
Палушка Георгиева разясни допълнителните изисквания по нормативни докуманти, като посочи Наредба М-32, според която е необходима допълнителна инвестиция за оборудване за автобусите за превоз на деца и ученици, за квалификация на автобусните шофьори, за осигуряване на предпътен контрол, здравен контрол от страна на превозвачите. С Наредба - 33 пък се налага и назначаване на механици.
„Всичко това довежда до увеличаване на разходите на автобусните превозвачи, при крайно намалени приходи, което означава, че те работят или на нулата или на загуба. За това в момента се намаляват курсове или направо се закриват линии".
Палушка Георгиева представи мерките, които браншовото сдружение на автобусните превозвачи предлага. Законодателните мерки включват предложение да бъде променен закона за движение по пътищата, като пътните полицаи да имат право да издават наказателни постановления на нелоялните превозвачи. Освен това от сдружението предлагат в закона да бъде записано, че движението на нелоялните превозвачи се счита за нарушение, "защото до сега то не е квалифицирано като такова", поясни Палушка Георгиева, според която този вид дейност трябва дори да се криминализира.
Ежедневните загуби от приходи за автобусните превозвачи са в размер на 3-4 хиляди лева, което в годишен план прави над един милион загуби.
"Това означава, че общественият транспорт е изправен пред фалит", заяви Палушка Георгиева.
"Опасността от закриване на автобусни линии в Плевенска област е напълно реална. В момента съм подал писмо до община Гулянци, че спирам да обслужвам автобусната линия Плевен - Сомовит", каза Величко Великов - управител на най - голямата фирма за автобусни превози в област Плевен.
"Причината е, че има много нелоялни превозвачи, които пътуват 5-10 минути пред нашите автобуси". Става въпрос за около 15 леки автомобила, от които три тръгват от Бръшляница, по два от Ленково и Шияково, от Гулянци са четири и от Милковица два. Всички тези автомобили пречат на автобусните превозвачи.
"Единствено сутрин рано в 5:30 часа, превозваме около 40 пътника, които са с абонаментни карти и вечер, същите тези хора се връщат обратно", каза Величко Великов.
Той обясни, че през останалото време от деня, по маршрутите се движат само нелоялни превозвачи. "Ние пътуваме празни, с по един двама души с карти или пенсионери от Отечествената война и инвалиди, които ползват голямо намаление от нас".
Според Величко Великов, по пътищата няма органи, които да контролират движението на тези нелоялни превозвачи. "Всички се оправдават - ДАИ казват, че без икономическа полиция не могат да направят нищо, Икономическа полиция казват: "Ние без ДАИ нищо не можем да направим", от полицията без ДАИ също не могат да направят нищо и така се въртим в омагьосан кръг, в който никой не иска да ни помогне".
"Както от икономическа полиция ни питат от къде имаме коли, телефони или обувки, така трябва този превозвач, който прави на ден по 3-4 курса пред нашите автобуси, да бъде питан, как така работи, без да плаща данъци".
Автобусните превозвачи не получават помощ от общините, които обслужват защото "нелоялните" са всъщност от същите тези места и се познават и с хората и с управата там.