Училищата по изкуства недоволни от готвените промени в учебните програми
Училищата по изкуства недоволни от готвените промени в учебните програми / sxc.hu, архив

Учителите от СОУ”Климент Охридски” – Добрич, заедно с техни колеги от цялата страна, изпратиха отворено писмо до президента, комисията по образование в НС и други институции във връзка с подготвяните промени в учебните програми за профилите по изкуства.

„Разработените нови учебни програми превръщат съществуването на профилите по изкуствата в теоретична възможност, без условия за практическа реализация. В тях не е взета под внимание спецификата на обучението по различните изкуства, традициите и добрите практики в профилираните училища, разширеното обучение (1-7 клас) като основа за съществуването на профила, както и финансовите аспекти на темата”, смятат преподавателите по музика, хореография и изобразително изкуство.

Според тях представените нови програми са разработени със символично участие на действащи учители, без обсъждане с колегията, което води до пренебрегване на редица важни фактори.

„Профилирано обучение в две години с ограничен брой часове не може да осигури равнище, достатъчно за покриване на държавен зрелостен изпит и успешно продължаване на обучението във ВУЗ. Проблемите, свързани със самото съдържание на програмите, са много и изискват специално детайлно обсъждане за всеки модул от предметите „Музика” и „Изобразително изкуство”.

Проектозаконът за училищното образование не предвижда съществуване на профил „Хореография”. Профилираното обучение по изкуства не може да съществува без разширеното обучение в начален и прогимназиален етап. Държавата игнорира това обучение и ако то все още съществува, това се случва с цената на огромни усилия от страна на училищата, които го поддържат. Оцелелите до момента училища с профили по изкуствата непрекъснато са на границата на финансов дефицит поради липсата дори на минимална субсидия за разширеното обучение”, се казва още в писмото.

Според преподавателите е необходимо да се запазят профилите по изкуства в настоящия им вид. При евентуално преминаване към двустепенен гимназиален модел да се преразгледа представената на 21.02.2013 г. концепция, като се отчете спецификата на всеки от предметите.

Учителите искат още да се регламентира съществуването на паралелки с разширено обучение по музика, хореография и изобразително изкуство в рамките на основното образование (1-7 клас) в профилираните училища, като те бъдат финансово подкрепени чрез допълнителни средства към единните разходни стандарти според спецификата на всяко от изкуствата.

Настоява се възможно най-бързо да започне широко обсъждане по проблемите с участието на преподаватели от всички профилирани училища в областта на изкуствата и за конструктивен и професионален диалог.

 

Писмото е подписано от 1051 преподаватели от 22 профилирани училища, присъединили се към това отворено писмо, както и на висши учебни заведения и културни институции.