Разпети петък е деня, в който Исус Христос поняса страданията, подигравките, бичуванията и смъртта на кръста. Така с кръвта си Той пое греховете на света върху себе си за да може всеки, който повярва в Него да бъде спасен и да има вечен живот.
Предаден от Юда, изоставен от всичките си ученици и последователи, в момента на залавянето Му той е отведен на съд пред синедриона.
Според четирите евангелия е изправен пред Пилат Понтийски по предложение на фарисеите, контролиращи Синедриона. Еврейските свещеници осъждат Христос на смърт. Синедриона не може сам да изпълни присъдата, понеже върховната власт в Юдея по това време се упражнява от римския прокуратор Пилат Понтийски.
Евангелистите предават, че Христос е осъден на среднощно заседание, ръководено от Йосиф Кайафа, след което е отведен пред Пилат с молба за бързо потвърждение и изпълнение на издадената смъртна присъда за нарушение на еврейския закон - богохулство.
Основния въпрос на Пилат към Исус бил:"Ти Юдейски цар ли си?", на който отговора на Христос бил:„ти казваш".
Целта на този разпит е бил римският наместник да разбере действителните намерения на осъдения от еврейския висш съдебен орган в държавна измяна, т.е. в подстрекателство към бунт срещу римската власт. След като не намира вина у Исус, Пилат прави постъпка да го освободи.
След повторните настоятелни искания от подучената тълпа, според Лука, Исус е изпратен на Ирод Антипа като галилеанец. Следва унизяване и подиграване на Исус от страна на Антипа, но с връщането му назад пред Пилат:„А Пилат, като повика първосвещениците, началниците и народа, каза им: доведохте ми Тоя Човек като развратител на народа; а ето, аз изследвах пред вас, и не намерих у Този Човек никаква вина от онова, в каквото Го обвинявате; но нито Ирод намери, понеже Го пратих и при него; и ето, нищо достойно за смърт Той не е извършил;и тъй, след като Го накажа, ще Го пусна".
Тълпата обаче ревяла все по-силно "Разпни Го". Пилат е принуден да се съобрази с волята на тълпата от опасения от еврейски бунт, поради създаден прецедент по неизпълнение волята на народа на Пасха и от страх за сигурността на властта си за незачитане волята на Синедриона и страх да няма донос срещу него в Рим.
Така Пилат осъжда Исус на убиване, чрез разпятие. Той си измива ритуално ръцете си пред юдеите, желаейки да снеме по този начин отговорността от себе си за осъждането и предаването на смърт на невинен човек:„Пилат, като видя, че нищо не помага, а се усилва смутнята, взе вода, та уми ръце пред народа и рече: невинен съм за кръвта на Тоя Праведник; вие му мислете.
И целият народ отговори и рече: кръвта Му нека бъде върху нас и върху чедата ни"(Мат. 27:24-25).
"Заведоха Го на мястото Голгота, което значи: лобно място.
И даваха Му да пие вино със смирна, ала Той не прие.
Ония, които Го разпнаха, разделиха дрехите Му, хвърляйки жребие, кой какво да вземе.
Беше третият час, и Го разпнаха.
Имаше надпис за вината Му: Цар Иудейски.
С Него разпнаха двама разбойници, единия отдясно Нему, а другия отляво. И се сбъдна Писанието, което казва: "и към беззаконници бе причислен".
Минувачите Го хулеха, като клатеха глава и думаха: уа! Ти, Който разрушаваш храма, и в три дни го съзиждаш,спаси Себе Си и слез от кръста!
Също и първосвещениците с книжниците се присмиваха и думаха помежду си: други спасяваше, а Себе Си не може да спаси.
Христос, Царят Израилев, нека слезе сега от кръста, та да видим и повярваме. Хулеха Го и разпнатите с Него.
А на шестия час настана тъмнина по цялата земя до деветия час. А на деветия час Иисус извика с висок глас: Елои, Елои, лама савахтани? което значи: Боже Мой, Боже Мой, защо си Ме оставил?
Някои от стоещите там, като чуха, казваха: ето, вика Илия.
А един се затече, натопи гъба в оцет и, като я надяна на тръст, даваше Му да пие, думайки: почакайте да видим, дали ще дойде Илия да Го снеме.
А Иисус, като издаде висок глас, издъхна". /Уикипедия, Библия: Марко 15:22-37/