От 2040 г. големите влекачи трябва да преминат на водород или батерии
От 2040 г. големите влекачи трябва да преминат на водород или батерии / Gulliver/Getty Images
Най-големите производители на камиони в Европейския съюз решиха да прекратят продажбите на тежкотоварни бензинови и дизелови камиони до 2040 г. - десетилетие по-рано от първоначално планираното. Това съобщи британското издание The Financial Times.

Съответният ангажимент се съдържа в споразумение, подписано от представители на Daimler, Scania, Man, Volvo, Daf, Iveco и Ford, подписано под егидата на Асоциацията на европейските автомобилни производители. „За да постигнем това, трябва да работим заедно“, заяви пред изданието Хенрик Хенриксон, изпълнителен директор на шведската Scania.

Подобен съюз, в тясно партньорство с Потсдамския институт за изследване на изменението на климата, планира да се съсредоточи върху технологията на батериите, водорода и екологичните горива. Обединението ще похарчи 50-100 милиарда евро за нови технологии.

Автопроизводителите също призоваха за големи инвестиции в енергийни системи и увеличаване на данъците върху въглерода в цяла Европа.

„Ако политиците продължат да субсидират изкопаемите горива, ще бъде много трудно за нас да изпълним ангажиментите си. Трябва да променим подхода на нашите клиенти, както и на клиентите на нашите клиенти“, обясни Хенриксон.

Ръководителят на Потсдамския институт Йохан Рокстрьом смята, че транспортът с бензинови и дизелови превозни средства е една от най-трудните области за декарбонизация. „Днес тази [индустрия] е гръбнакът на всяко общество в света", предупреди той.

Миналата седмица се проведе срещата на върха на държавните и правителствените ръководители на Европейския съюз, на която бе одобрена цел за намаляване на въглеродните емисии на общността с 55% до 2030 г. в сравнение с 1990 г. Този регламент значително увеличава ангажиментите, които са съществували в ЕС досега. Затягането на разпоредбите е необходимо, за да се изпълни задачата, поставена от Европейската комисия, за да доведе икономиката на Общността до нулеви въглеродни емисии до 2050 г.

Източник: „Фокус“