Изграждането на поне 2 отсечки от жп линията до България е планирано за 2021 г.
Изграждането на поне 2 отсечки от жп линията до България е планирано за 2021 г. / iStock/Getty Images
Правителството в Скопие ще отдели 1,8 млрд. денара за изграждането на железопътната линия до България от бюджета си за следващата година, предава македонската телевизия „Сител“. Министърът на транспорта и съобщенията на Северна Македония Благой Бочварски очаква през първото тримесечие на 2021 г. да бъде изпълнител на проекта за първите два участъка от железопътната линия до България. Съгласно думите му, изграждането им е във фокуса на правителството, а с бюджета на Министерството на транспорта за 2021 г. за тази линия по Коридор 8 се предвиждат 1,8 млрд. денари (над 29,2 милиона евро).

„Следващата година ще обявим търга за изграждане на двете отсечки, първата от Куманово до Беляковце, и за втората – от Беляковце до Крива паланка. Процедурата за избор на изпълнител и за двата участъка ще се проведе в един търг. Също така ще продължим да поддържаме железопътната инфраструктура на Коридор 10“, увери Бочварски.

Испански фирми искат да правят жп линията България - Сев. Македония

Отговаряйки на въпросите на журналистите, той каза, че ще бъде доволен, ако през първото тримесечие успеят да изберат изпълнител на железопътната линия до България, сложен проект, чиито три фази струват около 600 милиона евро.

„Това е сложна железопътна линия. Само за втория и третия участък трябва да бъдат изградени 91 моста и 32 тунела. Самият граничен пункт ще се намира в тунела. Това е сериозен проект от около 600 милиона евро, който трябва да бъде наш приоритет през следващия период, преди всичко, за развитието на добросъседските отношения и развитието на инфраструктурата“, обясни министърът.

Стартира реконструкцията на важно за България трасе от Коридор № 8 в Северна Македония​​​​​​​

„Това е паневропейският Коридор 8, много важен за страната и ЕС. Тук отиват голяма част от средствата, част от които се дават като безвъзмездни, а друга – като заеми.

ЕС допринася сериозно за изграждането на тази железопътна линия. Това е абсолютно необходимо не само за пътнически, но и за товарен транспорт. В момента имаме товарен транспорт с обем от 90 процента, а само 10 процента са пътнически. Сложен и труден проект, става въпрос за много средства... Наше задължение е да приложим процедурите и да вземем изпълнител“, отбеляза Бочварски.

Източник: „Фокус“