Корпоративната социална отговорност - основният стълб на развитото общество
Корпоративната социална отговорност - основният стълб на развитото общество / netinfo

Корпоративната социална отговорност е основният стълб на развитото общество. В това са категорични изпълнителният директор на csr.bg Борис Колев и главният редактор на сайта Десислава Тодорова. Целта на корпоративната социална отговорност е устойчивото развитие не само на компаниите, но и на обществото, обяснява Тодорова. Колев пък допълва, че в кризата, компаниите, които бяха с най-стабилни акции и въобще финансово стабилни, имат най-добре разписана социална политика и залагат на корпоративната социална отговорност.

Десислава Тодорова и Борис Колев бяха поредният гост на "Рока радио" в рамките на "Ники Кънчев шоу" по Дарик

Деси, ти си главен редактор на сайта. Сега започваме с един цитат на правнука на Хенри Форд Уилям Клей Форд-младши: „Създаването на силен бизнес, от една страна, и изграждането на един по-добър свят, от друга, не са противоречащи си цели. Те са двете най-основни съставки за дългосрочен успех и устойчив бизнес". Така ли е?

Десислава Тодорова: Абсолютно.

Тоест тези големи компании, които потребяват много, които имат по повече от хиляда служители, които имат служебни телефони, служебни коли и прочие, те могат да вървят и да бъдат обучавани тези хора в принципите на социалната отговорност?

Десислава Тодорова: Всъщност устойчивото развитие не само на компанията, но и на обществото. Тоест корпоративната социална отговорност е стълбът на развитото общество. Така че не е само на устойчивото развитие на самата компания.

Борис Колев пък е изпълнителен директор на csr.bg. Борис, какво е основното във вашия бизнес, с какво точно се занимавате?

Борис Колев: Всъщност за нас това не е бизнес, това е кауза. Ние сме нестопанска организация, тоест не изкарваме пари от директни продукти, но всъщност нашият ангажимент е да въведем в съзнанието на мениджърите, че те трябва да вземат отговорни решения спрямо обществото, служителите си, природата, въобще България, нали говорим за нашия регион. И всъщност да се опитаме за тези, които не го знаят, до тях да достигне информацията какво е ценност, защо трябва да се прави и какво ще спечелят компаниите им от това. Просто да пообразоваме малко и мениджърите, и младите хора, за да го изискат от тях.

А какво е като начало корпоративна социална отговорност, какво е определението?

Десислава Тодорова: Има много определения. Няма едно определение, което да се възприема като водещо и от тази гледна точка няма да цитирам едно, а по-скоро, за да го обясним с по-прости думи това е доброволен ангажимент на компанията към развитието на обществото и природата, изобщо за всички заинтересовани страни.

Аз ще дам пример с „Глобул", чиито служители подпомагат чистенето на националните паркове, организирано от WWF.

Борис Колев: И всъщност не само, че се почистват парковете, но и самите служители се мотивират. Тоест стават по-мотивирани в работата си.

Кога за първи път се употребява терминът корпоративна социална отговорност и от кога започва да се говори за нея?

Десислава Тодорова: Бащата на корпоративната социална отговорност е Хауард Боуен. Той пише една книга през 1953 година „Корпоративната социална отговорност и бизнесмените". Това се счита за началото на самия термин, първата дефиниция.

Реално името на вашия сайт - csr.bg, е точно това нали, само че на английски. Как е на английски терминът?

Борис Колев: Corporate Social Responsibility.

1953 година - това е началото?

Десислава Тодорова: Да, това се счита за началото. Някои автори по-назад във времето го слагат.

Борис Колев: Има дефиниции на Световната банка, Европейската комисия, всеки си прави негова дефиниция.

Не е ли малко соц, малко ляво?

Борис Колев: Всъщност само в нашето общество думата социален, на английски social означава обществено, но тъй като при превода преди години някой го е направил социален, затова така се е получило.

Стана социалистически.

Борис Колев: Стана социалистически и хората го възприемат кофти, а оригиналният превод е обществен.

У нас в България кога навлиза корпоративната социална отговорност?

Борис Колев: Преди десетина-петнадесет години започват да се споменават подобни термини. Естествено, хората, които са учили в западните университети, започват да го докарват до тук. Компаниите в България, които имат майки в САЩ, през тях идва първо терминът и много организации започват да го говорят.

Дайте примери за чудесна корпоративна социална отговорност.

Борис Колев: Вече има много примери. Примерът на „Рока" е много добър. Наистина те имат много добре направена политика в тази насока. Някои мобилни оператори имат добри кампании.

Но те пък вземат много пари от хората.

Борис Колев: И това го има, да. Тук вече трябва да има баланс, но има такива компании и факт е, че са повече големите на нашия пазар специално. В чужбина няма компания, която да е листната на борсата, чиито акции да се продават сериозно, и да няма инициатива в тази насока, защото е задължително вече.

Десислава Тодорова: Има и български компании, ако трябва да сме честни, в IT сектора, които инвестират много сериозно в образование, което е много сериозна кауза и го правят дългосрочно.

Как работите вие, как си вършите работата? Представям си семинари, големи обучителни....

Борис Колев: В общи линии ние сме организация, която свързва двата сектора - бизнесът с нестопанския сектор. И в общи линии ние самите не организираме събития или поне не все още, но си партнираме с организации, които правят такива събития, тоест почти навсякъде сме медиен партньор, и основен, и организатор, защото има специфични знания и информация, която имаме при нас и им помагаме в правилните насоки и моменти при контакта им с компании, при това защо да се свързват, с коя компания, кой би имал интерес.

Как се изгражда тази връзка - чрез познати, отивате представяте се, затварят ви вратите, след това ги отварят? Сигурно сте преживявали всичко?

Десислава Тодорова: Да, в началото не беше много лесно.

Борис Колев: Първо беше трудно, защото ние сме и млад екип. Сега всички сме на по 24-25 години, значи преди три години бяхме още по-малки и много често компаниите не ни приемаха на сериозно. Но като развихме сайта, като се разви и има име, компаниите, маркетинг директорите и хората в тази сфера ни познават и вече много по-лесно стигаме до хората, които трябва и малко по малко със срещи и разговори, със споделяне на нужди, идеи вече успяваме наистина ефективно да работим.

Корпоративната социална отговорност  основният стълб на развитото общество
netinfo
Има ли го и другото - когато хората имат нужда, да се обърнат към вас за средства, ако имат интересна кампания, и вие да ги заведете при голяма компания?

Борис Колев: Всъщност това е основна част от нещата.

Това ли?

Борис Колев: Да.

Дайте ни такива примери, когато сте завели някого при друг?

Борис Колев: Веднага ви давам пресен пример - социална кампания, която е IT насочена. Дойдоха при нас преди няколко месеца млади хора, които правят сайт и обясняват правата на хората на разбираем език. Казва се pravatami.bg. И ние започнахме да ги съветваме, да мислим как да им помогнем, свързахме се с много компании, с един от операторите, с други компании, които харесаха каузата, започнаха финансово да ги подкрепят, а една компания дори разработи безплатно мобилно приложение. И сега в момента хората могат да си свалят на мобилния телефон наръчник за правата им в различните житейски ситуации - кога, къде, какво право имат, къде да се оплакват, какво могат и е на български език.

Това беше отговор на въпроса как се подбират социалните проекти, които да реализира бизнесът, нали?

Борис Колев: Ами в общи линии ние не можем да кажем „Вашият проект не струва", но можем да намерим и познаваме ли компания, на която би бил интересен точно този проект или има стратегия в тази насока.

На какво кълват големите фирми, какво им е интересно?

Десислава Тодорова: Зависи от техните цели, ако имат някаква стратегия вече изградена, техните бизнес цели съответно какви са.

Имаме предвид, че ако мобилният оператор е решил в следващите години да се занимава с деца и за детски проект би дал.

Борис Колев: Големите компании имат много често изградени стретегии. Говорят за големите. Има по-малки, които правят определени каузи. Но идеята е, че ние се опитваме да образоваме нестопанския сектор не да отива да проси пари, а да отива, както се казва, да си продава каузите. Защото за да продадеш, трябва да донесеш стойност. Тоест отивайки при една компания им казваш: аз правя социален проект, помагам на тези хора, но за вас ще постигнем тези и тези ползи. Дори се е случвало компании да нямат вече свободни средства за дарения и въпреки това да изкарат пари, защото каузата ще им реши много нужди. И всъщност идеята е да ги образоваме наистина да отидат да погледнат и нуждите на самите бизнеси.

Това е много хубаво. Така показвате и на даващия пари, че той е полезен. Той влиза в една хубава среда, където няма да загуби, няма да бъде опорочено неговото име.

Борис Колев: Точно така. Всеки получава конкретни ползи.

Търсят ли ви фирмите за съвети?

Десислава Тодорова: Търсят ни, да. Различни са фирмите, които се обръщат към нас. Някои са стартиращи бизнеси, които искат да поставят корпоративната социална отговорност в своята филисофия и концепция, изобщо за правене на бизнес. А пък други вече са с история и са осъзнали, че това нещо може да донесе конкурентно предимство. Такива фирми ни търсят и първо може би някои ни търсят за изграждане на стратегия цялостна, други ни търсят просто за кампании и каузви.

Борис Колев: Две години по-късно ни търсят за изграждане на цялостни дългосрочни стратегии. Досега ни търсеха за съвет коя кауза да подкрепят или отишъл някой при тях и те вдигат телефона и ни питат познаваме ли тези хора, да ги подкрепят ли и така нататък. Тоест досега бяха само за съвети, а сега ни търсят и за длъгосрочни страгии.

Десислава Тодорова: което нас много ни радва.

Борис Колев: което ни радва, защото вече мислят в тази посока.

От къде черпите знания и опит за поддържане и развитие на своята мрежа?

Десислава Тодорова: Първоначално черпехме основно от запад, четяхме много какво се случва, а в момента много от опита ни е на базата на срещите с компаниите, със самите неправителствени организации.

Борис Колев: Новите знания ги вземаме от запада, превеждаме статии, проучвания, защото тук се правят малко.

Как може корпоративната социална отговорност да помогне в кризисна ситуация на фирмата?

Борис Колев: Има едно изследване, м което се казва, че в кризата, компаниите, които бяха с най-стабилни акции и въобще финансово стабилни, имат най-добре разписана социална политика в тази сфера. Тоест това помага на целия имидж на компанията и отношението на хората към нея. Така че има много ползи.

Какви са конкретните ви проекти, видях в сайта, че и вие както и Дарик радио, ще помогнете на уейст седмицата (Waste Week).

Борис Колев: Със сигурност това са партньорски проекти. Ние имаме и наши сега.

Това е седмица, в която се включват различни компании. Един ден е отделен за събиране на хартия, другия за други отпадъци и така.

Борис Колев: Точно така, много хубава инициатива.