/ ThinkStock/Getty Images
Ако за Вас сутрешното събуждане е синоним на мъчение, трябва да обвинявате за това гените си, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес. Оказва се, че над 350 гена са замесени в нашия биологичен часовник.

Спането в хамак носи подобрява съня и засилва паметта

"Изследването ни потвърждава, че да си ранобуден или "нощна птица" се определя поне отчасти от генетични фактори - заяви Майкъл Уийдън от университета в Ексетър, Англия. - Освен че оневинява поспаливите, то хвърля светлина върху механизмите, които регулират биологичния часовник у хората."

За целите на изследването Уийдън и колегите му анализирали ДНК данни за близо 700 000 души. Данни за хора, които твърдят, че са ранобудни, били сравнени с данни за онези, които уверяват, че са "нощни птици". След това учените анализирали данни за над 85 000 участници, чиито сънни навици били регистрирани с помощта на носен на китката на ръката сензор за проследяване на активността. Били открити нови 327 местоположения на гени, които влияят върху хронотипа - предразположението към ранно или късно лягане, докато досега бяха известни едва 24 подобни гена.

Най-непопулярната поза за сън се оказа най-здравословна

Въпросните гени влияят върху часа на събуждането, но нямат никакъв ефект върху качеството и продължителността на съня. Учените открили също взаимовръзка между генетичното предразположение към късно ставане и повишения риск от шизофрения и депресия, но настояват, че са нужни допълнителни изследвания.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър къмюникейшънс".

За още любопитни новини и снимки харесайте страницата на Dariknews.bg във Facebook тук