Работим върху съчетанието инфраструктура и иновации, наука и хора
Работим върху съчетанието инфраструктура и иновации, наука и хора / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова
Л. Павлова: Работим върху съчетанието инфраструктура и иновации, наука и хора
49571
Л. Павлова: Работим върху съчетанието инфраструктура и иновации, наука и хора
  • Л. Павлова: Работим върху съчетанието инфраструктура и иновации, наука и хора

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в студиото на „Седмицата”:

Къде още има проблеми заради снега, или всъщност те новините са, че започват нови проблеми заради ниските температури.

Проблеми заради снега в момента не мисля, че имаме, защото всички основни пътни артерии са изчистени и проходими.

Код червено има ли някъде в страната?

Код червено остава в областите Силистра, Добрич, Варна и Бургас, но то от гледна точка само на тежкотоварните автомобили над 10 тона.

Т.е. тия кодове я да ги обясним, защото аз не съм много сигурен, че всички разбираха. Изглежда нещо страшно, като кажат червено, жълто, нали, но... Значи, какво е жълто?

Само да кажа, тези кодове бяха въведени преди около може би десетина месеца от метеоролозите от гледна точка на времето - дали времето е нормално, дали е вече жълто, когато имаме, да кажем, силен вятър, дъжд или нещо, оранжево, когато вече времето може да предизвика инциденти, и червено, когато времето е застрашаващо живота на гражданите.

Т.е. това са метеорологични кодове.

Това са метеорологични. Тези метеорологични вече условия могат да доведат до жертви на пътищата поради много причини - вятър, студ и т.н. Температурите, които сега днес имаме по последни данни, са от минус 18 на много места, до минус 5, горе-долу така върви в цялата страна. Код червено обаче остава за тежкотоварния трафик, защото трябва да се обезопасят и изчистят пътищата. От силните навявания те губят трасето на пътя.

Т.е. винаги, когато се каже код червено, ще означава ли, че спират ТИР-овете?

В общи линии да, когато говорим при зимни условия, при зимни условия.

Т.е. вие ще свържете ли тези кодове с определени действия, които да се знаят, че например спират ТИР-овете, когато е обявен код червено, ако е от еди-кога си до еди-кога си в годината?

Да, можем да го обвържем и така, защото ние не можехме да пуснем ТИР-овете, защото имаше код червено и в Румъния, и в Сърбия. При нас метеорологичните условия не позволяваха да отворим пътищата, защото има навявания, губят, буквално се губи трасето на пътя, няма видимост и метър. Това е причината.

Може би тоят въпрос трябва да се обсъди с метеоролозите, но не смятате ли, че се придава прекалена драматичност с такива кодове за нормални за зимата в България снеговалежи? Сега, в края на краищата все пак да си дадем сметка, ние сме страна в географски пояс, в който има четири сезона, вали сняг през зимата, това не е новина. Това изобщо не е най-студената зима, с най-много сняг зима, поне от това, което пак казват метеоролозите. Като извадят едни статистики за 100 години назад, и хората си спомнят по-студени. Вече във вашия мандат може и да е много...

Не в нашия мандат, но поне това, което аз пък видях от метеоролозите, че в последните 20 години такива снегове и студове с такава продължителност не е имало. Но аз мисля, че трябва да го погледнем и от друга гледна точка. Може би наистина се преекспонира темата и се драматизира много, и от вашите колеги включително, от медиите, но, от друга страна, това помогна. И ще ви кажа защо според мен помогна. Защото нашите апели, включително и моите - ако не се налага, не пътувайте, наистина хората се съобразиха и аз съм много благодарна и на търпението, и на разбирането, и на тези, които се съобразиха. Съобразиха се да не излизат, да не пътуват. Е, имаше изключения, както видяхме онзи автобус, който возеше туристи към, мисля, че Турция или Гърция, не знам, който при обявена 4 часа по-рано забрана за минаване на пътя Бургас - Варна той влезе и естествено заседна, нали, това вече е друго. Това е отговорността на всеки един. Но пак казвам - това допринесе, хората разбраха, не излязоха и нямаше толкова много хора, които останаха без свещи или... в запушено.

Сега, аз знам, че очакванията от мен са да започна да ви изброявам непочистени пътища, инциденти и да се подчертава как нещо не е било свършено. Само че според мен критиките към вас могат да бъдат отправени и от друга гледна точка, с това дали България разумно влага средства в тази работа. Дали наистина си струва да се планират по 50 млн. лева годишно за снегопочистване и дали обществото ни, водено от своите лидери, не трябва да постави по друг начин въпроса, както го поставят други европейски държави. Трябва ли да се дават такива луди пари за постигане на кратковременни резултати, свързани с например почистването на снега, или трябва разумно да помислим кое наистина ни е нужно, така че да спестим пари от тия 50 милиона? Да дадем 5 милиона на БАН, за които се обсъждаше толкова много. Сега, може много хора да не са съгласни с този начин на поставяне на въпроса, но пък не чисти ли прекалено много и прекалено скъпо България снеговете?

Ами, на мен ми харесва и тази гледна точка, честно казано, защото аз мисля, че трябва да спрем да кажем ето това пътче от X до Y не е изчистено. Въпрос на...

Но той и премиерът сложи това да ловите снежинките във въздуха, нали, като на...

Това беше отдавна.

...очаквах, да, като създадеш това очакване у хората, но, общо взето, един разумен народ няма да дава луди пари, за да лови снежинки във въздуха...

Това беше отдавна. Аз не знам защо при нас някак си пак темата с всичко трябва да е на асфалт, почистено, това също е преекспонирано, защото никъде по света, ние виждаме и другите държави - Австрия, Германия, навсякъде, където и в момента има сняг, никой няма изискването и очакването пътищата да са до асфалт, изобщо не е така. Напротив, там е достатъчно да е почистен, да е отъпкан снегът, да е опесъчено и се движат върху сняг и това не ги притеснява, и това не е проблем. Включително, аз бях на посещение във Финландия, ами те ми казаха - ама ние въобще не ги чистим улиците. За нас е важно основните пътища да са отъпкани и опесъчени, няма причина да ги чистим. Нормално има много сняг.

Ама това струва по-малко, докато вие обяснявахте какви препарати, че слагаме магнезий ли, какво обясняваха, което е по-скъпо...

Магнезиев бисулфат.

Защо трябва?

...само в рамките на един ден се наложи да сменим четири начина на третиране на пътя, което е скъпо наистина.

За да направите да е до асфалт?

За да го докараме до асфалт.

Ама нужно ли е това? Вие смятате ли, че това е нужно?

Аз лично смятам, че не е задължително да го правим на всички републикански пътища. Съгласна съм с вас, така ще е и по-евтино, но това означава всички да приемат, че няма пътищата да са до асфалт, а ще имаме един отъпкан сняг, посипан с пясък, нали, опесъчен, и нещата ще са по-различни, но всички...

А това можете ли да го направите за следващата година като сметки и да покажете на българите, и да постигнем съгласие...

Това означава обаче, че трябва да има дисциплина и когато кажем, че е затворено, е затворено. Това означава, че когато говорим проходимо при зимни условия, че всеки тръгва с качествени зимни гуми и има в багажника вериги, което за съжаление не е факт.

Това означава и действащи наказания за който не спази тия правила.

Което означава действащи наказания и все пак по-голяма дисциплинираност. Много от хората са много дисциплинирани, но за сметка на един-двама недисциплинирани ние видяхме какво се случва.

Има ли някъде проблем с тока в момента?

Аз нямам информация, но надявам се, че вече започват да отстраняват... последната ми информация беше снощи много късно, че имаше още 100 населени места, но работят активно по тях.

Защото той проблемът и с тока е същият, нали, ако българите са съгласни да плащат по-скъп ток, за да се правят повече инвестиции, които да издържат на такъв сняг, тогава ще има по-малко аварии или няма да има аварии. Всичко е въпрос на преценка, което трябва да направят...

Аз смятам наистина, че трябва да се намери баланс. При нас имаме следната възможност. Ние имаме много ясни технически правила, норми, по които работим и по които имаме съответно очаквания и резултатите, за които мерим, от фирмите, те са в наши ръце.

Да, но вие се сърдехте на фирмите и казвате - една фирма кандидатствала с едни и същи машини да чисти на различни места снега.

Това е категорично неприемливо.

Обаче като се замисли пък човек за няколкото пъти, когато пада такъв сняг, струва ли си да бъде направена инвестиция пак от България, така да се каже, в закупуването на техника, която няма да бъде използвана често и няма да върши такава работа.

Според мен тук по-скоро трябва да погледнем от друга гледна точка - правилното разпределение на техниката, защото ние в най-тежките ситуации говорим само за снегопочистваща техника, извадихме над 1200 единици снегопочистваща техника. Значи техниката я има. Тя просто трябва да е правилно разпределена между републиканска и общинска пътна мрежа. Това е първото. И, второ, в крайна сметка ние говорим, че ако една фирма поеме отговорността, а това е една много висока отговорност да се грижим за живота на гражданите, това е една много голяма отговорност, и ако той безотговорно подхожда и казва - а, колко му е, аз с два снегорина сега тук ще оправя всичко. Очевидно не се справи, каквото се случи. В Перник - ОК, то Перник има възможност да бъде изчистен доста бързо. А републиканските пътища и в областта, не говорим само за магистралата. Да приемем, че ние магистралата можем да я отдадем друг да...

Т.е. Пернишко няма достатъчно техника...

Няма.

...а къде има свръхтехника?

Няма свръхтехника, но има фирми, които са големи фирми и които не се занимават само със снегопочистване, те са строителни фирми. Те мобилизираха техника и можаха да ни изпратят допълнително техника извън тази, която вече има по техните пътища и договори. Значи, въпросът е добро разпределение на тази техника.

При предишния сняг се обсъждаше доста дали Росен Плевнелиев е сключил лоши договори за снегопочистване, защото плаща за готовност, а не за свършена работа. Нямало, четох във вестниците, условие за качеството на услугата, трудно се прекратявали. Вярно ли е това?

Аз мисля, че това е поредната преекспонирана тема. Не можем да говорим за лоши договори, защото то няма черно и бяло. Договорите като такива, всеки един договор - дали са тези новите договори, които са 4-годишните, или предишните договори, на основата на които са поддържани пътищата, винаги са имали коефициент, по който се плаща на фирмите за мобилизация. Това не е нещо ново и това не е нещо, което е въведено с тези договори. Това е от години, това е нормална стандартна практика. Че ние плащаме определена стойност при почистване, но тогава, когато ние официално обявим, да кажем, на 15 ноември - ето сега започва зимният сезон, от днешна дата започваме по коефициент да ви плащаме за мобилизация на техника, за закупена и налична, да кажем, сол, химикали, и т.н...

Препарати.

...препарати, очакваме вашата готовност, за да можем да сме сигурни, че в момента, в който завали, тъй като прогнозите показват, да кажем, след една седмица да има сняг, вие да сте напълно готови и да сте я закупили. Това е нещо нормално и това е нещо, което от много години се прилага. Така че, пак казвам, тук отново се преекспонира темата. И този коефициент 0,6 той е изчислен по определена формула, защото ако е по-висок или по-нисък той ще оскъпи договорите. Именно затова те са за четири години, за да може, ако в една година има повече сняг, ще излезе много по-скъпо на фирмите всичко, но ако на следващата има много по-малко, то ще се компенсира. За четири години могат да планират икономия от мащаба, закупувайки много повече материали, но от друга страна ще се компенсират силни и слаби години от гледна точка на снеговалеж.

Трябва ли да спрем и ТИР-овете в петък, събота, неделя и празнични дни от 16.00 до 22.00 ч. тотално през цялата година, а не само през края на пролетта до началото на есента?

Ние обсъждахме този въпрос с колегата Московски, както и с превозвачите. Аз смятам, че това е и практика в цяла Европа.

От друга страна няма къде да бъдат спрени. Вие трябва да построите местата, където да бъдат спирани. По магистралите бяха ужасно дълги колоните със спрените ТИР-ове. Тези хора стоят в тях, студуват.

Определено, то нещата не са... да, имат и, разбира се, и друга страна, но аз смятам, че трябва поетапно да го въведем. Това е... и екипът, който сега сме сформирали, именно този план правим - къде най-спешно трябва да направим паркинги, така че наистина да осигурим условия за тези водачи, да могат при нормални условия да изчакват. Но в същият момент считам, че ние трябва да въведем ограничения. За това, което предлагат да не е изцяло, а по график, часовото разпределение, което предлагат, считам, че на този етап...

А мислили ли сте за друго решение, сега, в край на краищата в България да си дадем сметка, че ние нямаме пътища за такъв голям транзит на ТИР-ове. Да видим какво печели България от този транзит, какво губи обаче заради блокирането на пътищата, затрудненията, които създават, и например да бъдат увеличени таксите за преминаването през България по начин, по който да бъде намален трафикът?

Моите лични наблюдения, пак казвам, това не е...

Да започнат да заобикалят. То звучи сигурно кощунствено, всички дето викат дайте да печелим, да минават, но човек трябва пак да съпоставя какво губи и какво печели. На фона на затрудненията, които се създават за цялата държава, от това, че ние се правим на държава с възможности за транзитен поток на ТИР-ове, а не сме такава очевидно заради пътищата, които имаме в момента.

Не мога докрай да се съглася. Пак казвам...

Ами примерно, ето, в Германия има транзит, ама там имат по 3-4 ленти в едната посока магистрали. Значи, те са мислили...

Ама нека да сравним Германия с България...

...че ще бъдат транзитни. Ние нямаме проходи като хората през Стара планина.

Ние като държави, ако се сравняваме, нали, то е... малко несравнимо е. Колко голяма е Германия и колко е голяма България. Пак казвам, това не е в моята компетенция и аз не искам да се изказвам по теми, по които не съм... Но, нека да ви кажа моята гледна точка и това, което все пак касае нашето министерство и политиките, които провежда. От това, което видях сега, когато се наложи да спрем въпросния транзитен трафик, тежкотоварния трафик, всъщност се оказа, че България е много сериозен кръстопът, тъй като транзитният трафик е огромен. Така че потенциал за транзитен трафик ние имаме. Че нямаме пътища също не мога да се съглася, защото, гледайки маршрутите, защото ние вчера трябваше да правим маршрути, пускайки в Западна България трафика да върви, трябваше да направим маршрути. Ами, ние имаме маршрути, можем да си го позволим това нещо...

Не, не, пътища имаме, не такива обаче...

Не са 4-лентови, но пък...

...че да могат да поемат.

Спрямо територията на държавата ни и все пак трафикът, който има през тази държава, пътищата ни никак не са лоши. Ако изградим тази пътна инфраструктура, която планираме до 2020 г., смятам, че тя ще позволи да имаме един добър трафик. По отношение на плащането аз съм съгласна. Моето лично мнение е, че ние трябва в годините, това, което планираме като политика е да направим така, че да преразпределим тежестта от обикновения потребител, да го наречем, всеки от нас, гражданите в тази държава, живеещите тук да се движим с нашите автомобили, да преразпределим тежестта по плащането, в случая на винетки, към този тежкотоварния трафик, който говорим, транзитен транспорт.

И транзитният трафик.

И най-вече транзитният трафик. Там трябва да е по-голямата тежест, и то е нормално, защото в крайна сметка този трафик е на основата на търговски взаимоотношения и този трафик е този, който трябва да плаща повече.

Т.е. да направим така, чрез цените, че да отблъснем една част, обаче останалата, която продължи да минава...

Да си плаща.

...да плаща повече, така че да не загубим пари.

Аз не смятам, че трябва да отблъскваме някого. По-скоро трябва да изградим добра инфраструктура. Те да поемат по-голяма тежест, превозващите, отколкото пътуващите хора. И така да преразпределим този, и това е възможно чрез така наречената електронна тол система. Тази джипиес система, която имаме намерение в дългосрочен план да въведем, само, пак казвам, само за ТИР-ове.

Само за ТИР-овете.

Само за ТИР-овете. Ние не можем да накараме всеки един от нас, водач и собственик на лек автомобил да си купи устройство за джипиес свързване, за да плаща сметка. То пак ще опира до контрол и няма да има добавена стойност, само ще оскъпим процеса. Затова аз лично смятам, че въвеждайки електронното заплащане, така ще имаме много по-голяма събираемост, да преразпределим тежестта в посока на транзитния трафик и по този начин ще имаме много повече пари да инвестираме в добра инфраструктура.

Ще мине ли промяната за 140 км/ч по магистралите въпреки съпротивата на КАТ?

Тя мина на Министерски съвет и вече я внасяме в парламента.

Да, въпросът е в парламента ще мине ли?

Нека законодателят...

Това, честно казано, звучи абсолютно нормално, при положение че колите така се развиха. Аз не мога да разбера много съпротивата на катаджиите. В Германия няма ограничение освен на места, на които е преценено, че трябва да се кара с определена скорост.

И ние това предлагаме. Само че все пак въвеждаме ограничение, тъй като... в нашите ширини трябва по-дисциплиниращо да имаме ясно ограничение, но аз лично смятам, че не е проблем, защото това, което ние сме правили като изчисление е, че така или иначе средната скорост, говорим при тези новите автомобили, тя така или иначе е 140-150 км/ч и понастоящем.

Да, защото те и със 140 не се пак глобява, защото до 10 километра е според правилника за движението по пътищата.

Абсолютно. Така че аз смятам, че не е нещо, което ще доведе, понеже четох и аз като вас една статия едва ли не как ще увеличим жертвите по пътищата. Жертвите по пътищата не са на магистралите, в повечето случаи. Те са по по-малките пътища, при по-тесните пътища, при задминаване на места, на които е забранено.

Да сменим накрая темата. Впрочем вие смятате ли, че министърът лично трябва да се занимава с чистенето на снега. Сега, знам, че очаквате. Не, става дума всяка вечер бяхте по всички телевизии. Признавам, и Дарик ви търси. Всички медии търсят министъра, за да обясни еди-кой си път какво е станало, как. Смятате ли за нормално, че се създава такова очаквана, първо, от обществото, но и вие изпълнявате това очакване.

Ама вижте, тук трябва пак да разграничим нещата. Лично министър-председателят ми възложи аз да поема координацията на действията, свързани по... почистването на пътищата, от една страна, но и координацията на колегите от Гражданска защита, от МВР и целия екип да го формирам, тъй като министър Цветанов отсъстваше от България. Така че това е причината аз да съм всяка вечер и аз да съм ангажирана наистина денонощно с управлението и координацията на действията на институциите. Аз не се занимавах с почистването. Не ми е работа и не съм имала това като ангажимент. Моят ангажимент беше да създам добра координация между институциите.

Като съм гледал немски, френски телевизии, да ви кажа - няма такова нещо. Нали, като падне сняг и съответният министър да е по всички медии да обяснява как е изкоординирал нещо. Някак си това... На по-ниски нива тече тази информация. Това не е упрек и към вас, защото самите медии провокират в България това очакване, но според мен вие би трябвало да имате по-важни работи от...

За мен това, което ми беше възложено, и това, което изпълних в тези дни беше да координирам институциите. А тези, които на ниските нива трябваше да си свършат работата, те я вършеха и аз използвам да им благодаря на всички екипи, които работиха денонощно - и колегите от Гражданска защита, целия сектор, като казвам Гражданска защита, МВР, охранителна полиция, Пожарна безопасност и защита на населението при бедствия и, разбира се, моя екип, агенция "Пътна инфраструктура". Колегите работиха денонощно. Положиха изключителни усилия в това да успеят да дадат възможност на всички да достигнат до домовете си.

Например по-важната работа, която се очаква от вас тази година и следващата, е да направите плана на България за регионално развитие, да координирате плановете на отделните общини в България, който е пряко свързан с милиардите, които България очаква до 2020-а.

Тази работа, този ангажимент също не е спрял нито за секунда. Това, че три дни координирах действията в тази кризисна ситуация, това беше кризисна ситуация...

Докъде е България с плана си, с който ще иска европейски пари до 2020 г.?

Аз, как да кажа, може да звучи малко нескромно, но мога да кажа, че ние работим много активно по това. В момента правим социално-икономически анализ и вече имаме яснота каква е ситуацията, къде са ни най-критичните региони, къде трябват инвестиции, какъв вид инвестиции трябват в региони...

Къде са най-критичните региони, за които България ще иска европейски пари до 2020 г.?

България ще иска пари за всичките си региони, тъй като България по отношение на критериите е за съжаление на най-критичните. Най-критичните са, разбира се, Северна България, Северозападна, Северен централен и Североизточен регион. Това по данните, които вече имаме от анализа, който направихме, по всички, за съжаление по всички показатели там нещата не са добре. И това ще бъдат нашите райони за целенасочено въздействие.

Другият голям дебат, който се води в Европа, в България не се състоява, е всъщност за какво трябва да се инвестира повече до 2020 г. - дали да се инвестира в материални неща, което е повече във вашия сектор, или в хора?

Аз смятам, че в България този дебат се е състоял и работим по тази тема, разбира се, всеки със своите компетенции, нормално е. Аз отговарям за, да го наречем, материалното, за инфраструктурата. Но съчетанието между инфраструктура и иновации, наука и хора, това е нещото, което правим. Ние сме готови с нашите планове и имаме нашата визия до 2020 г. Това е, което разработваме.

А общините готови ли са?

Ние работим заедно с тях. Това, което правим в момента с тях...

Колко общини са ви предали вече готови планове?

Ние в момента работим по плановете. Ще ви кажа какво правим. Извън стандартните им планове ние работим да направим интегрирани планове за градско развитие. Именно с тези планове искаме да постигнем нашата цел - съчетанието на, най-общо казано, три зони на въздействие: да въздействаме върху инфраструктурата като такава, но не говоря тук само за пътища, говоря за инфраструктура - образователна, социална, културна, инфраструктурата е насочена към гражданите, за да може да се осигурят и услугите на населението, разбира се, в съчетание със зони за отдих, рекреация и градско развитие като цяло, и зони за икономическо развитие. И нещото, което всъщност се опитваме да направим сега, пилотно, чрез инициативата "Джесика", това е да стимулираме публично-частното партньорство по един друг начин - кметовете вече да не са просто едни управници, те да мислят за това да работят по-активно с бизнеса, бизнесът да е този, който заедно с обществото определя дневния ред. Това е, което правим чрез "Джесика" - финансираме пилотно инициативи от типа на пазари, тържища, спортни съоръжения, атракциони. От една страна бизнесът разширява своята дейност. Това се прави със съгласието на обществото и това е само... при това съгласие бизнес и общество, само тогава да може общината да...

Само да преведем - "Джесика" това е съвместно европейско подпомагане за устойчиво финансиране в градските зони.

Или казано с думи прости, искаме градовете да ги направим по-добро място за живеене, да са по-красиви, но да има и, разбира се, създаване на работни места.

Вие в понеделник ще бъдете на връчването на годишната награда "Най-добър град за живеене" на Дарик и "24 часа" и ще стане ясно кой е най-добрият град за 2011 година, но това в понеделник.

Това в понеделник ще разберем, но пак казвам, аз смятам, че нашите големи градове, и то не трябва да се фокусираме само върху седемте, това е и другата ни цел в дългосрочен план, до 2020 г. Усещате град... за най-големите ни градове, в които инвестираме, извън столицата, то е ясно, искаме да... и усилията ни, които, планирайки средствата от европейските фондове, да ги разпределим така, че да имаме и големите градове, 29-те всъщност големи града, или 36-те общо със 7-те големи, които са центрове на агломерационните ареали, големите градове в България, да разпределим плавно ресурса, сравнително, това по равно малко е като оравниловка, но не е това цвета, за да развием инфраструктурата там, за да могат хората да останат да живеят там, но да има и какво да работят, децата им да ходят в училища и в детски градини и да има съчетание инвестиции в хората, инвестициите в инфраструктурата във всички градове.