Емел Етем: Усилията, които полагаме, дават своите резултати
Емел Етем: Усилията, които полагаме, дават своите резултати / снимка: DarikNews
Емел Етем: Усилията, които полагаме, дават своите резултати
17911
Емел Етем: Усилията, които полагаме, дават своите резултати
  • Емел Етем: Усилията, които полагаме, дават своите резултати

Интервю със зам. министър-председателя и министър на извънредните ситуации Емел Етем в предаването „Седмицата” по Дарик:

Има ли извънредна ситуация със снега?

Не. Извънредност е, че никой не очакваше в края на март и точно за първа пролет да ни изненада природата с толкова красив сняг, но така или иначе месец март винаги е имал по-особено климатично поведение.

Изненада ли беше наистина?

Не.

Защото вие вложихте много усилия да изграждате центрове за прогнози?

Да, тъй като прогнозирахме, предварително предупредихме гражданите и институциите, така че снегът никого не изненада. Както виждате, и в страната ситуацията се нормализира с изключение на няколко области, в които има единични проблеми с тока, в някои от селата е прекъснат токът.

Да кажем къде са те?

Частните фирми, които са от сферата на енергоразпространението правят всичко необходимо, ние им съдействаме, за да възстановят тези проблеми. това са в област Монтана, в област Кюстендил. В област Монтана преди да вляза ми докладваха, че вече е отстранена аварията и хората имат ток. Аз искам още нещо да кажа във връзка с координацията на събитията, както и тази година установихте, след една много добре направена координация между силите за реагиране, а те са първо като започнете с Национална агенция „Пътна инфраструктура” (НАПИ), която има задължение да почиства и да поддържа републиканските пътища, след това с кметовете на общини, които имат задължение да почистват и поддържат пътищата на територията на общината – трети, четвърти клас, с Министерството на вътрешните работи (МВР), с КАТ и службите, които подпомагат останалите ведомства, за да няма да пътя големи ТИР-ове, които са с летни гуми и без вериги, с тежки товари, които да затормозят предвижването и не на последно място, разбира се, са силите на Министерството на извънредните ситуации (МИС). Когато някой закъса, да можем да го изтеглим, да придвижим хора до болници или да занесем провизия, ако някъде някой има нужда от това. Виждате, че има много добра координация.

Има ли затворени пътища? Снощи поне беше затворен Илинден – Ексохи, пътят за Гърция. Сега има ли затворени пътища?

В момента нямам информация за затворени пътища, знам, че се работи абсолютно навсякъде. За информация на вашите слушатели – не в цялата страна обстановката е така зимна, само в някои райони, повечето, от които са планинските.

Кюстендилско имаше проблеми – 70 села са без ток, според БГ НЕС тази сутрин.

Има грешка. Три села бяха без ток в Кюстендилско. Така че усилията, които полагаме дават своите резултати. Разбира се, че природата винаги може да ни изненада и винаги може да изнерви гражданите. Но този студен циклон очакваме до края на следващата седмица да се изтегли от територията на Република България.

Тоест остава прогнозата за валежи до 30 литра на квадратен метър в Югозападна България и Рило-Родопската област, впрочем, май цитирам ваше съобщение?

Да. Ние тези съобщения ги пускаме на базата на информация, която постъпва при нас от Института по метеорология и хидрология към Българска академия на науките и сме задължени всяка сутрин този бюлетин го изпращаме до различните институции, качваме го на сайта, до медиите го изпращаме чрез БТА, за да може да стигне до всички граждани.

Един от най-тежките упреци през този мандат беше именно това, колко рано знаете какво ще се случи и, че България е готова за каквато и да е превенция. Вие създадохте център за аерокосмическо наблюдение, оперативни информационни центрове във всяка от областите на страната и система за ранно предупреждение и оповестяване. Това, което сега разказвате, тези съобщения е тази система, така ли?

Да. Част от комуникацията се извършва именно по една от системите, за които Вие говорите. Ако позволите малко да подредя изказа си в това отношение, за да може и гражданите да разберат какво точно направи Министерството на извънредните ситуации, защото, г-н Вълчев, има едно неразбиране по причина, че това е една строго специфична дейност и работа и не всеки може да разбира от нея. Министерство на извънредните ситуации, като едно от най-новите министерства в сферата на сигурността за последните 4 години направи много неща, бих казала изпълни голяма част от управленската програма, която 2005 година прие българският парламент. Една част от ангажиментите ни бяха свързани с нормативната уредба. Закон за защита при бедствия беше приет 2006 година и съпътстващите го поднормативни документи. Защо започвам с това? Тъй като в страната до този момент нямаше ясно изписан закон за координацията, за взаимоотношението между институциите, различните ведомства, които имат пряко отношение към сигурността, защитата на българските граждани. Така, че този закон регулира взаимоотношенията на всички ведомства. Той не е само на министерството, но разписва разбира се и на новото министерство функциите. Започнахме изграждането на системи, които България нямаше до този момент. Вие преди малко отчетохте три от тях. Аз мога да добавя към тях и още една. от сферата на превенциите, защото това са системи, които обслужват гражданите на Р България и подпомагат институциите при изпълнение на своите функции. Това е и телефон 112. За наблюдението на метеорологичната обстановка, за прогнозирането, още веднъж искам да кажа не е задължение на Министерство на извънредните ситуации, има български институции, които получават заплата за това и са им разписани и вменени тези задължения, но ние съвместно с няколко министерства обслужваме Центъра за аерокосмическо наблюдение. В този център ние получаваме сателитни изображения, които ни дават възможност да можем да прогнозираме различни температурни изменения, влияние на климата, от които ще има последици. Един пример да дам. Става дума например за пожари на територията на страната. Знаете, че това е много често срещано явление, особено летните сезони, а България понеже е осеяна с много гори и най-големият проблем е, когато възникне пожар в гората и получим сигнала много късно. С тези сателитни изображения сигналът постъпва в рамките на няколко часа. Когато сателитът преминава през страната ни, веднага получаваме тази снимка, обработва се и се подава сигнал чрез оперативно-комуникационните центрове на силите на пожарната, за да могат много бързо да реагират, както и на Държавна агенция по горите. Друг пример, който мога да Ви дам. Става дума за студена вълна, студен облак, който ще премине през страната ни и има опасност за градушки, които биха нанесли тежки повреди на реколтата. С центъра за борба с градушките, който се намира към Министерството на земеделието заедно със специалистите от центъра за еврокосмическо наблюдение обработват сателитната снимка и съответно отправят предписания, указания, предупреждения чрез кметове, областни, както до самите кооператори, така и до населението за една такава заплаха. Мога да продължа да говоря много за центъра.

Примерите, които давате, всъщност може да се тълкуват и така, ако вляза пък в стила на Мартин Димитров, който изрично каза в ефир, може би, ако сте го слушали и сте чули, да Ви кажа, че при дясно управление такова министерство няма да има, защото то е излишно. Ако смекчим директното му послание, Вие казвате, че сте изградили тези системи, тогава ще бъде ли нужно при следващо управление да има такова министерство?

Аз не съм слушала. За съжаление бях на път докато говореше Мартин Димитров.

Той даде, за съжаление Вас ви даде за пример, какво ще направят заради кризата. Той каза „като дойдат десните, ще закрием това министерство”.

Това е още едно доказателство как в България, когато се политизират прекалено много нещата бихме могли да съсипем държавността, ако щете чрез подобен род изказвания. Защо? Смея да твърдя, че дори самият Мартин Димитров не си е направил труда да разбере с какво се занимава Министерството на извънредните ситуации и колко е полезно на обществото. Не случайно като започнах да отговарям на въпросите Ви преди броени минути, аз казах, че това е една от системите за национална сигурност. Министерството на извънредните ситуации има вменени задължения в ежедневната защита и сигурност на живота на българските граждани. Нещо, с което нека да каже дясното кой се занимава? Ако започнем да правим министерства и ведомства, но на принципа на симпатия и антипатия или на политическа принадлежност, така, както на времето СДС постъпваше. Министър на бедствията беше Праматарски, ако трябва да припомня. Можете да го питате какво е направил, защо нямаше закон, защото и тогава се случваха доста бедствия. Знаете, че кабинетът тогава приключи с едни много тежки пожари и проблеми, които имахме него лято и то особено в горите. Така че така елементарно да се политизира от кое ведомство има нужда, няма и така нататък и да се хвърля на масата, мисля че към обществото и към гражданите не е добре. Редно е да съдим...

Тоест очертава се един политически управленски сблъсък. Левицата и либералите, в случая говорите за либералите ще запазят Министерството на извънредните ситуации и смятат, че такова е нужно. Десницата казва, че не е. Ето един повод за спор в предизборната кампания.

Аз мисля, че това не е повод за спор в изборната кампания. Повод за спор може да бъде просперитета на България, в следващите четири години какво трябва да направим, за да променим живота на хората. Управленския начин, какви ведомства, какво ще има, това, разбира се, се решава след като вече се види кой кой е, кой каква тежест и авторитет има и какъв вот дава българският избирател.

През седмицата се отчетохте пред парламентарната Комисия по бедствията и авариите, имам предвид ведомството ви...

Постоянната комисия, да.

... във връзка с действията на „Гражданска защита”. Там даже ви цитират да казвате, че вашето министерство е най-модерно в сферата на националната сигурност. С какво смятате, че ще се запомнят вашите четири години в това министерство? Кое е най-важното, което смятате, че сте оставили на България?

Ако трябва да ги ситуирам от гледна точка на популярността и начинът, по който българските граждани виждат държавните институции, бих започнала от силите за реагиране, защото те ежедневно са сред хората, те са докосват до тях, виждат какво правят спасителите на България, как им съдействат и подпомагат, почвам от силите за реагиране. Имаше само 15 териториални дирекции с неокомплектовани отряди на територията на страната в 2005 година, когато изградихме това министерство. В 2006 година ние започнахме изграждането на отряди във всички области. В момента има 28 отряда за реагиране във всички 28 областни центрове. Тъй като някои от областите са доста големи, чисто географски и доста труден е релефът, там ще изградим допълнителни отряди. И това са София област, където има 22 общини, Бургас, която като област и район е доста голяма и има доста аварии и ще има втори отряд, ситуиран в Айтос и Благоевград има две граници, около 14 общини, Струма и Места делят територията на областта, доста е критично положението и затова Гоце Делчев ще има още един отряд. Това са силите за реагиране. С модерна техника, обучени, 24-часово дежурство, 365 дена. Второто, с което аз се надявам българските граждани да оценят усилията на всички служители в Министерството на извънредните ситуации, е политиките по превенции, за които преди малко говорихме. Те са в две сфери. Едната е системите, за които вие споменахте, бих казала, че трите, които са задължение на министерството, вече са изградени. Разбира се, има какво да се желае в сферата на сигурността, трябва всеки ден нещо да се прави и аз съм убедена, че и в следващия кабинет ще има много сериозна политика за доразвиване на тези национални системи.

Ще поговорим за следващия кабинет, за изборите.

Да. Вторият сегмент от политиките по превенция са обучението, г-н Вълчев на населението. Започваме от малките, детската градина, средните училища, висшите учебни заведения, различните държавни институции, които имат задължения към този процес. Това са кметове, щабове, администрации общински, областни управители, щабове, областни администрации и институции. Над 200 хиляди човека сме обучили за две години и половина в тази сфера. И не на последно място е населението. Имаме редица кампании за ограмотяване на населението, за популяризиране на тези дейности с една-единствена цел – да можем да съхраним живота на всеки един, да знаем как да действаме.

Като казахте обучението в училищата, въпросът от тази седмица към вас. Вие сте в куп заглавия в пресата като спирачка в Закона за училищното образование. Впрочем да кажем, че вие сте и във времето, което вече се превръща в традиционно, за министър-председател на България, защото в момента изпълнявате длъжността, нали...

Вече не.

А, премиерът върна ли се?

Снощи, да.

Три дена бяхте министър-председател и спряхте Закона за училищното образование, около който като че ли има и обществено съгласие, че трябва да се сложи ред в дисциплината и в организацията в училищата. А прогнозите са, че заради вашето отлагане тази седмица този закон няма да може да бъде приет до края на този парламент, тъй като ще се загуби ценна седмица. Какъв беше мотивът ви?

Аз напълно съм съгласна, че закон трябва да има, и ДПС изрази тази своя политика и позиция още 2005 г. Да припомня на вас и на слушателите на Дарик радио. По настояване на нашия председател г-н Доган в управленската програма като приоритет на тройната коалиция беше изведена реформата в образованието и на второ място реформата в здравеопазването. И както знаете, на редица заседания коалиционни ние сме поставяли този въпрос.

И идва тази седмица, това, дето го искате вие, казвате, от 2005-а...

Моля, да се доизкажа. И четири години сме работили много усилено именно в този сектор. Припомням, че и председателят на комисията в Народното събрание е колегата ми Лютви Местан. Така че никой не може да обвини ДПС, че се опитва да спре реформата в образователната система. Напротив, ние бихме желали тази реформа наистина да се проведе, защото я очакват всички граждани на страната, тя е много важна с оглед на нашето бъдеще, децата са нашето бъдеще. Ние знаем, че този сектор не е реформиран. Г-н Вълчев, как си представяте да се проведе реформата 50 дена преди края на мандата? Кой може да направи реформа за 50 дена? От които някъде най-малко, дори при много стегнат режим на работа в Народното събрание това значи да се пришпори приемането на текстове, без да могат народните представители много да анализират нещата. В най-добрия случай около 30-35 работни дни им трябват, за да могат...

Т.е. вие казвате нещо изключително важно. Че не става дума за отлагане една седмица, а че ДПС сте изобщо против преди изборите да се приеме Законът за училищното образование.

Да. Нека да не говорим с фрази „ДПС са изобщо против”. Аз ви давам едно логично политическо обяснение. Реформа, когато се прави в дадена система, се започва в началото на мандата. Реформа в края на мандата никой не може да си позволи да направи. Първо. Второ. Този закон има изключително голяма обществена значимост. Няма човек на територията на Република България, когото да не го касае. Затова и онзи ден казах, че този закон има отношение към 8 млн. граждани. Една част от тях сме родители, друга част ще бъдат потърпевши на тази реформа, в зависимост от това каква реформа направим, съответно и такъв продукт ще получим. Затова ние бяхме изключително шокирани, че се забави много изготвянето на този закон. И другият мотив, който аз изтъкнах в четвъртък, председателствайки Министерски съвет, е, че този законопроект се внесе в последния момент, не беше предварително в дневния ред на Министерски съвет, понеделник се определя обикновено дневният ред и всички знаем, приготвяме се за заседанията. Тринайсет точки бяха внесени допълнително в частта В, една от които беше въпросният закон. Имаше доста сериозна...

А частта В какво е?

Те са няколко раздела, в които ние разпределяме документите, които разглеждаме и приемаме. Това са обикновено наредби, закони, които се подлагат на дискусия в Министерски съвет, въпреки че е преминала и съгласувателна процедура. Защото има една част, които са съгласувани, по които няма спорове. Те преминават без дискусия. И междинната, които са доклади, отчети. Така че бяха внесени допълнително на маса и протече един много сериозен спор, и доста дълъг, някъде около 30-40 минути обсъждахме по различни въпроси, които не бяха отчетени като мнения и позиции на различните министерства и институции. Започвам с един въпрос, който никак не е за подценяване. Поради значимостта на такъв тип документи Съветът на коалицията още от самото начало на нашето управление наложи съгласувателни процедури с различни неправителствени структури. Една от които е Националното сдружение на общините в Република България. Този род значими документи ние съгласуваме и с кметовете на общините. Има много забележки по закона, който внесе г-н Вълчев оня ден, по Закона за образованието, които не са изчистени като спор между общините и Министерството на образованието. Това създава сериозно напрежение.

Какъв например спор има?

Нека да не влизам в детайли.

За да ориентираме хората, отделен детайл?

Ако искате, можете отделна дискусия може да се направи. Като започнете с проблемите, които възникват със съкращаването на учители, които вече осми клас няма да има, според предложението на Министерството на образованието 7-и клас ще е последната година от основното ни образование, 8-и клас те вече трябва да го учат в средните училища. Като преминете през финансирани бюджети и редица други проблеми, които ги касае, преминем също и през проблема, който възниква и със съгласуването с Националния съвет за тристранно сътрудничество, това е другият консултативен орган към премиера на Републиката към Министерски съвет, в който участват правителство, синдикати и работодатели. И по правилника на съвета такъв род значими въпроси се обсъждат с нашите социални партньори. Това не беше направено също, въпреки че законът е от февруари месец, твърдят, че е на съгласувателна процедура. Естествено, не е за подценяване и съгласуването в Националния съвет по етнически и демографски въпроси, в който има 74 неправителствени организации. Над 70 % от тях са представители на ромската общност. Знаете, че това е един проблем, който дълги години се обсъжда в страната, интегрирането на представителите на малцинствата и че тази интеграция трябва да започне от малките, от децата, за да можем да ги приобщим като пълноправни български граждани. Така че аз като председател на този съвет неведнъж съм поставена в ситуация да отговарям на нашите партньори от неправителствения сектор защо правителството не провежда широки дискусии по различни теми, които тях ги касаят. Ето това е един добър повод. Специално за образованието да се проведе такава дискусия, аз лично изпратих писмо до министър Вълчев, помолих го да изпрати този документ и до съвета, за да можем да направим и една дискусия на този съвет. Не за да забавим процеса, а за да има широка обществена дискусия. Тя касае всички.

Но сама признавате, че до изборите по този начин този закон няма да бъде приет?

Но ако и самият вие седнете и направите една сметка от днес до седми май, деня, в който стартира кампанията...

Аз я правих с министър Вълчев, можеше да се оправят изборните закони и да се приеме този закон.

Колко закона според вас в момента има, които се разглеждат в Народното събрание? Знаете ли дневния ред и приоритетите на Народното събрание със законите, които се разглеждат?

Г-жо Етем, аз ви дадох възможност дълго да развиете тезата защо и това каза и Даниел Вълчев, излезе и каза на журналистите питайте ДПС защо. И вие в момента доста коректно изтъквате редица аргументи. Но крайният резултат, който се получава, е, че безобразието в българските училища, съпроводено с насилие и лошо качество на хората, които излизат оттам, ще продължи още поне година. И политиците можехте да положите това усилие, освен да се занимавате със собствените си изборни закони, да се посветите точно на децата.

Мене ли обвинявате в това отношение?

Говоря за всички политици.

Аз не отговарям за образованието. Този въпрос може да го отправите към екипа на Министерството на образованието. Аз преди малко ви казах, че за мене също и за моята партия е изключително неприятно, че един от приоритетите, които и по наше настояване бяха определени 2005 г., ние не го реализирахме. Имаше четири години възможност този закон да бъде приет, да бъде изработен и да бъде приет. Но 40 дена преди края на мандата аз не знам как ние бихме могли да реализираме дори една трета от политиките, които в този закон ще се приемат. Така че ние не сме против закона, още веднъж подчертавам. Напротив, изключително усилено работим за промяна в сферата на образованието, в различните действия, които министърът предприе през тези четири години, имаше много сериозна роля и Движението за права и свободи, заедно с председателя на комисията. Включително и с всички кметове на Движението за права и свободи, които бяха потърпевши от тези действия и промени. Ние сме обяснявали на голяма част от хората в населените места, където закрихме училища, г-н Вълчев, защо се налага, че именно по тази причина се налага. За да повишим качеството на образованието, децата ни да излязат конкурентноспособни. Не е важно дали на село учи и сутрин излиза в 8 часа и на обяд в 12 се прибира вкъщи. Дори може и с дискомфорта, който ще им предадем да учат в по-отдалеченото село и да се приберат в четири часа, ние ще им гарантираме едно много по-добро образование – високо качество и успеваемост. Така че не приемам по никакъв начин да се политизира, че ДПС по някакъв начин спира образователната реформа, защото сме имали време и точно на 6 май законът ще бъде факт.

Пресата направи друга връзка с целия дебат около радикалния ислям в България и случая в Рибново, че всъщност това отлагане се искало заради забраната на забрадките? То не са само забрадките – те и кръстчетата са забранени, както излиза от текста на проекта за закон. Наистина ли ДПС иска, както ви приписва пресата, да може, който иска да ходи със забрадка?

Никога това не е било тема на разговор и коментар, свързан със Закона за образованието. Може би на някой много удобно му дойде тази дискусия, която се породи след случката в Рибново, за да свърже сега и закона – това е абсолютно профанизиране на проблема. Нали разбирате?

Вашата лична позиция каква е? Явно ще има дебат по тази тема. Тя в цяла Европа се води, не е в България измислено. Трябва ли да се ходи със забрадка или не?

Темата за забрадката е решен. Ние този въпрос го коментирахме, ако помните – още преди година, година и половина, когато имаше и санкциониране на няколко такива случаи в Родопите също и когато Комисията по антидискриминация се произнесе. Така че, ние като представители на една цивилизована европейска държава се придържаме към цивилизованите ценности. Всеки има право разбира се да си изповядва религията, майчиния език и традициите, но нормата, която важи за всички, трябва да бъде спазвана.

Т.е. това е – вярно ли разбирам посланието ви – ДПС без забрадки в училище, въпреки всичко, което се изписа, че сте на противно мнение.

Но ние не бихме могли да спрем в ежедневието си хората да се обличат както считат за добре и както се чувстват добре.

В училище?

В училище аз дори съм за униформа. Защото считам, че децата...

Т.е. по-далеч и от без забрадки?

Да. Считам, че децата не трябва да се разделят по някакъв социален признак кой как се облича – дали с маркови дрехи или по-бедно, те трябва да знаят, че това е една институция, която трябва да уважават. Те са еднакви в тази институция. И единствено по познанията си, по овладяването и усвояването на материала трябва да бъдат съдени, а не по това бащата и майката дали са богати или бедни, къде работят и как се обличат децата им.

Има ли извънредна ситуация с радикалния ислям в България? Със сигурност ДПС имате много по-добро познаване на тези райони, където традиционно печелите избори. Вие улавяте ли такъв проблем?

Някой ми се струва, че се опитва да създаде такава извънредна ситуация, но не си дават сметка какво могат да отключат с подобен род изявления. Искам да ви кажа, че по никакъв начин аз не претендирам да съм някакъв познавач на религиозните течения, нито християнски, нито мюсюлмански, но терминът радикален ислямизъм, фундаментализъм и т.н. аз мисля, че някои хора без да си дават сметка какво точно значи го използват абсолютно погрешно. Затова и предизборно е редно никой да не си играе с тази карта.

Вие как го разбирате всъщност? Какво е радикален и защо го няма или има? Всъщност, каква е тезата ви. Радикален ислям в България?

Радикалният ислям по моите представи е този, който иска да подчини цивилното гражданско общество на религиозните закони, на първо място. На второ място – чрез насилие, чрез оръжие да накара гражданите на дадена държава да приемат именно този тип правила. В България такова нещо аз нито съм видяла, нито мисля, че българската държава някога ще позволи.

И го няма по тези села?

И политиката на ДПС, между другото още от 1990 година е била точно такава в тази посока – да може държавата да контролира всички секти, които се опитват в България да намерят място и почва, без значение дали са християнски, ислямски или някакви други, те не трябва да противоречат на Конституцията и на законите на страната, и в същото време не трябва да проповядват нетрадиционни за нашите земи обичаи и традиции. Знаете, че нееднократно е имало сигнали, и то обикновено винаги като наближат избори, точно започват да се разправят с тази тема, отново вземат за пример Родопите, където мюсюлманското население определено по-сериозно спазва традициите и обичаите и е доста по-религиозно и да злоупотребяват, че видите ли – имамите или преподавателите са били подготвени в арабски страни и те се опитват по някакъв начин да променят по някакъв начин нашите традиции и обичаи. Вярвайте ми – хората самите не биха позволили някой да промени радикално, драстично начина, по който те си изповядват религията.

Добре. Има ли вашата партия сблъсъци с такива хора тогава, след като със сигурност ги има и се опитват да проникват в България и вие казвате, че категорично се противопоставяте на това, а вие сте силни в тези райони, нормално е да имате някакви сблъсъци.

Както и преди малко ви казах – 20 години една от политиките на ДПС е свързана с човешките права и в тази сфера сигурно няма граждани, които да не си спомнят в годините колко усилия сме положили както за училищата, както за религията, за традициите.

Вие сега си спечелихте знаете ли колко врагове с категоричното изявление – без забрадки в училищата, даже с униформи, цивилни униформи.

Защо считате, че съм си спечелила? Защо?

Имам предвид от радикалните ислямисти.

Защо им преписвате? Такива няма. Аз точно това ви казах преди малко – ще помоля по такъв начин да не внушаваме на обществото, че такива има.

Тоест, България няма?

Това, че едни хора носят шалвари, а други носят забрадки, не значи, че това е религиозен символ. Вижте, в много български села има жени, които са със забрадки, те нима са ислямистки, и то радикални. Толкова много млади хора виждаме, които носят едни огромни кръстове на гърдите си, те нима са крайни християни, които по някакъв радикален начин искат да посегнат на проповядването, на религията в България. Нека така по елементарен начин да не се опитваме отново да разделяме хората, а да дадем възможност всеки да си изповядва религията със своите съответни символи и обичаи, без разбира се това по някакъв начин да пречи на останалите.

Не остана много време за изборите, но темата на седмицата е – ще правите ли коалиция с НДСВ? Като ви чух какво казахте по адрес на управлението на образованието и закъсненията, които вие намирате, че има там, почвам да си мисля, че това, ако е послание към НДСВ, няма как да се съберете в коалиция, а може пък да е лично послание само към г-н Вълчев, който пък казва, че е в сложни отношения с НДСВ?

Аз мисля, че такова елементарно тълкувание не трябва да се прави на политическите взаимоотношения. Те в никакъв случай нямат личен характер. Поне ДПС досега не си е позволявало никога в своето партньорство...

Тоест казвате НДСВ не се справи с образованието?

... в своето партньорство да стига до такова ниво, дали харесва или не храсва този или оня представител на изпълнителната власт на дадена партия и така да съдим за него. Ние говорим за резултати, господин Вълчев. Има какво да се желае в някои от секторите, които бяха приоритет на тройната коалиция, които бяха приоритет в началото на мандата. Някакви стъпки се направиха. Всеки ще си даде своя отчет. Ние също ще си направим нашия анализ и тръгвайки на избори ще си дадем своя отчет и своето мнение, но отношенията коалиционните се поставят на една друга база. Първо на чисто идеологическа, ценностна и, разбира се, преди тях трябва да седят националните приоритети и ценностни. Тройната коалиция, знаете имаше доста сериозни моменти в своето управление. Не винаги сме били на едно мнение, което е абсолютно нормално и логично, защото едните имат социален облик, другите сме така в центъра с по-либерални виждания. Нормално е не винаги да се срещат нашите представи и виждания, но винаги сме изхождали от интереса на страната и на гражданите на страната.

Искате ли да се съберете, със сигурност няма сигурно партийно решение ДПС още, щяхме да знаем, вашето лично мнение какво е, трябва ли да се съберете с НДСВ?

В момента се дискутира тази тема. Преди две седмици имаше заседание с представители на трите партии с председателите на партиите заедно с експерти, които коментираха изборните закони, които коментираха възможностите за промяна, които ни остават, начинът, по който ще се отрази това на обществото и начинът, по който ние ще участваме в политическия живот след изборите. Тогава председателят на ДПС е изразил мнение, че либералният алианс в България трябва много сериозно да погледне на своето място и разширение. Ние сме работили и продължаваме да работим, разбира се, за това да привличаме партньори, симпатизанти и други политически партии, които по-скоро са в центъра и са с либерална насоченост. Изразила се е и позиция, че няма никакъв проблем ние с НДСВ да участваме съвместно и на евроизборите, защото знаете, че в ЕП сегментите са три – дясно, ляво и либерали и там нашите депутати са в една обща парламентарна група, така че това няма да е никакъв проблем и колкото повече депутати имаме двете политически партии, двете либерални партии, толкова по-добре за либералната идея в България. Така че аз не виждам някаква драма. Това се коментира.

Тоест вие за евроизборите мислите сериозно за коалиция?

Това се коментира. Естествено е, че ...

А за другите избори?

...и Национално Движение Симеон Втори имат право да направят своите анализи, обсъждания и сметки. Както чуваме през последните дни...

Те вече не са Симеон Втори, те са за възход и ...

Извинявам се, може би по инерция го казах, НДСВ, така че няма никакъв проблем, ние ще намерим начин да решим дали заедно ще бъдем или по отделно.

Тоест възможно ли е и на другите избори да сте заедно?

Това не е коментирано.

Засега говорите само за ...

Засега говорим за евроизборите, защото те първи предстоят. Предполагам, че и в най-скоро време президентът ще обяви с указ насрочване на датата и ние ще трябва...

То няма много голям избор.

... да се готвим за тази дата, за регистрация на листи. Това е по-важното.

Бихте ли приели Меглена Кунева, тоест човек на НДСВ да води листата? В ДПС стигат ли до там размислите?

Персонално не сме коментирали тази тема. Съвсем принципно сме коментирали, за да можем да разширим влиянието на либералите в Република България. Естествено, като се стигне вече до персонифициране на това, ще обсъдим с НДСВ. Аз мисля, че тук спорове няма да има, но няма да има и проблем, ако самостоятелно се явим на избори. Важното е двете политически партии сумарно да имаме повече депутати от 17-те, които България има възможност да вкара в парламента.