Цони Цонев: Сложихме точка на скандала „Красьо Черния
Цони Цонев: Сложихме точка на скандала „Красьо Черния / БГНЕС
Цони Цонев: Сложихме точка на скандала „Красьо Черния"
23607
Цони Цонев: Сложихме точка на скандала „Красьо Черния"
  • Цони Цонев: Сложихме точка на скандала „Красьо Черния"

Станаха ясни и последните имена на магистратите от списъка с телефонни обаждания на Красьо Черния. Дали скандалът е на път да приключи и как? Разговор за това в „Денят" на Дарик с председателя на Комисията по професионална етика и борба с корупцията във Висшия съдебен съвет Цони Цонев:

С тези последни 13 имена от днешния доклад колко става общият брой на магистратите, фигуриращи в телефонния указател на Красьо Черния от Плевен?

Общият брой стана 30. Тридесет магистрати плюс двама членове на Висшия съдебес съвет. Но днес с тези последни 13 имена, които обявих, всъщност Висшият съдебен съвет постави точка на този неприятен случай с лицето Красимир Георгиев.

А защо само срещу 18 от тях ВСС реши да образува дисциплинарни производства?

Това са кандидати за административни ръководители, за длъжностите за административни ръководители, за които се събраха данни, че са разговаряли непосредствено и в деня на провеждането на избора, и с това са създали основателно съмнение в обществото, че използват непредвидени от закона средства за кариерния си растеж. Това е нещо, което етичният кодекс на магистрата не допуска, а Висшият съдебен съвет прие, че тези 18 магистрати са допуснали нарушение на правило 59 от етичния кодекс и затова по отношение на 17 от тях вече има образувани дисциплинарни производства. Предполагам, че утре ще бъде образувано и за последния, 18-ия кандидат.

Тези последните 13 магистрати дадоха ли вече обяснения пред вашата комисия за какво са разговаряли с Красьо?

Да, всички магистрати са дали обяснение пред разследващия прокурор. Нашата комисия прецени и потърси обяснение от някои магистрати, не от всички. Така че имаме техните обяснения.

А как могат да се потвърдят техните твърдения? Как ние да повярваме, че те примерно не са искали от него съвсем битови неща, неща, които да не се свързани със съдебната система?

Това естествено, че не може да стане, не можеше да се получи при този начин, при който се развиха нещата. Можеше да имаме по-добра информация, ако този случай не беше оповестен по начина, по който се случи, и бяха задействани специални разузнавателни средства. Сега при тази ситуация единственото нещо, на което може да се стъпи, са такива косвени показатели, косвени данни, косвени моменти, на които се стъпи по отношение на тези 18 кандидати. Защото необяснимо е наистина този интерес да се разговаря непосредствено или в деня на самия избор, както и след избора да се прекратят всякакви контакти. По отношение обаче на една друга група от 6 магистрати, които не са кандидатствали за административни ръководители, по отношение на тях нямаше каквито и да е данни, на които да се стъпи и да се направи обоснован извод за виновно поведение. И затова Висшият съдебен съвет реши за тях да не образува дисциплинарни производства, и приключи случая, като им обърна лично внимание в бъдещата си дейност да бъдат много внимателни и да спазват една по-висока хигиена на личните си контакти с трети лица.

Господин Цонев, когато главният прокурор в началото изнесе информация по случая пред Висшия съдебен съвет, той зададе въпроса, не е ясно защо магистрати от цялата страна са се доверявали на един 27-годишен собственик на дискотека от Плевен и са му вярвали, че може да им уреди назначения. Всички сме си го задавали тоя въпрос в продължение на, колко вече стана от началото на тази сага... Дали този въпрос може да получи отговор в края на вашата работа по случая?

Този въпрос е много трудно да получи, така, нормален и обясним отговор, тъй като за съжаление сред кандидатите за административни длъжности и тези, които са установили двустранни контакти с този Красимир Георгиев, има и магистрати, за които е имало предложение от административния ръководител, примерно от главния прокурор. Така че техният избор е бил, може да се каже, предварително обезпечен само от този факт, че е направено предложение от главния прокурор. Защо въпреки това са предприели такива действия, за мен също няма отговор подобен въпрос.

Появиха се съмнения, че Красимир Георгиев е само някаква брънка може би от някаква организация. Вие отидохте ли някъде по-далеч примерно? Има ли свързани лица, които йерархически в държавата да стоят над него или под него?

Вижте, не е възможно на този етап да се получи подобен отговор. Ние се опитахме и направихме така, че по отношение на съдебната власт, на магистратите да разкрием цялата истина. Нищо не беше спестено през този около месец или малко повече от месец, след като главният прокурор обяви имената на двамата членове на Висшия съдебен съвет. Висшият съдебен съвет предприе много бързи и решителни действия да изясни цялата истина по този случай и ние не спестихме нищо. Ние не спестихме имената дори на тези двама магистрати, които са попаднали по някакъв начин в телефонния указател на Красьо, както и имената на тези други двама магистрати, които пък са получили есемеси на 1 януари 2009 г. Вие знаете на тази дата какви есемеси с какво съдържание обикновено си разменят хората, а ние спестихме имената и на тези други двама магистрати, които не са контактували с Красимир Георгиев лично, в смисъл те не са го избирали, той ги е избирал няколко пъти. Но това, което вие ме питате, кой стои и има ли някой, така...

Да, още повече че излязоха и имена на депутати.

...който да стои примерно като политическа сила зад това лице, на този етап аз не бих могъл да ви отговоря. Но ако по същия начин, по който Висшият съдебен съвет подходи за изясняване на цялата истина по отношение на магистратите и съдебната власт, подходят и останалите власти, имам предвид изпълнителна и законодателна, може да се стигне до някакъв отговор.

Да се върнем... Добре, да се концентрираме тогава върху съдебната система. Смятате ли, че следващите кадрови назначения вече няма да дават поводи за съмнение?

Аз смятам, че и тези, които извършихме и досега, включително и тези кадрови назначения, обсъдени с магистрати, които са контактували с това лице, не могат да будят каквото и да е съмнение, защото реално той не е имал възможност да повлияе по никакъв начин на процеса на избора на тези магистрати, които сме избрали досега на ръководни длъжности, абсолютно по никакъв начин. Този въпрос го изяснихме още когато обсъждахме и поведението на двамата наши колеги, членове на Висшия съдебен съвет, които имаха контакти с това лице и които по-късно си подадоха оставки.

И откога съветът подновява кадровите назначения?

Предполагам, следващата седмица на редовното заседание на Висшия съдебен съвет ще бъдат подновени кадровите назначения. Не предполагам, а съм сигурен. Поне такова беше решението на комисията по ...(техн. прекъсване - бел.ред.)... предложени и атестирани, което взехме преди два дни, във вторник.

От думите ви, г-н Цонев, в началото на нашия разговор да разбирам ли, че слагате точка на скандала Красимир Черния и ВСС?

Точно това исках да ви кажа, че с днешното си решение Висшият съдебен съвет сложи точка на тази много неприятна история. Иска ми се обаче да подчертая нещо според мен важно, а то е, че съдебната власт показа, че има желание, има воля, има и възможности да се самопречисти.

Г-н Цонев, и накрая да ви питам за една друга тема от деня - главният прокурор предлага промяна в конституцията в посока... главният прокурор, както той се изрази, да е недосегаем. Как гледате на това предложение?

Аз по-скоро в друг смисъл разбрах предложението на главния прокурор. Аз го разбрах в смисъл на една идея, която е лично моя също много стара идея и аз я поддържам отдавна, да бъдат направени промени в конституцията, така че да се... които да насочат структурата на прокуратурата към известна децентрализация. В момента онова, което пречи според мен, и то много силно, на успешната работа на прокуратурата, е изключително завишената централизация на тази структура.

Да, той дори спомена, че трябва да контролира административно близо 2000 души, което той каза, че чисто физически няма как да стане, да.

Той не е в състояние да го направи и нито той, нито който и да е главен прокурор би могъл да се справи с такава задача. Това е модерната тенденция на всички европейски прокуратури, да вървят към процес на децентрализация, като трябва да се знае, че децентрализацията не означава прекъсване на контролните функции на всяка по-горестояща структура на прокуратурата към по-долустоящата. Напротив, тези контролни функции трябва да бъдат засилени. Децентрализацията означава просто на всяко равнище съответните административни ръководители на прокуратурата да си поемат цялата отговорност, а не, както е сега, главният прокурор да носи отговорност за това, че е станало някакво събитие, престъпление в района на Силистра и не е било разкрито или делото не е проведено по най-добрия начин, разследването не е проведено по най-добрия начин или е опорочено, най-грубо казано. Трябва да си носи отговорност там местният окръжен прокурор или районен прокурор. Това означава децентрализацията - нещо просто, но полезно нещо.