Братя Чучкови за ТИЛТ
Братя Чучкови за ТИЛТ / Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

ТИЛТ е режисьорски дебют на Виктор-Чучков син, продуцент е брат му Борко Чучков. Защо ТИЛТ е любовна история, а не филм за прехода - това разказаха братя Чучкови в "Ники Кънчев Шоу".а история, а не филм за прехода - това разказаха братя Чучкови в "Ники Кънчев Шоу".

Ники Кънчев: Не съм гледал филма, не успях, но вие ще трябва да ме убедите, че филмът е хубав.

Борко: Дай осем лева и ще ти дам билет.

В софийските кина за днес няма билети за ТИЛТ. Днес е четвъртък и има намаление на билетите, но все пак няма билети. То и кина няма?

Борко: В София има. И в Русе вече имат. Честито на Русе. Освен това ние имаме пътуващо кино за по-малките градове. Звъннаха ми от Добрич, за да ми кажат, че вчера прожекцията е била препълнена.

Господин продуцент, колко струва филмът?

Борко: Грубо, 2 милиона и 400 хиляди лева.

Колко очаквате като приходи, ще успеете ли да ги върнете тези пари?

Борко: Този въпрос дълго време се дискутираше изобщо заради киното в България. Няма как от този малък пазар който и да е филм да върне тези пари. За пример често започнах да давам "Аватар", който все пак е направен с 200-300 милиона. Дори неговият бокс офис, ако се пресметне какво стига до България - тя е сложна схема - остават за киносалони, дистрибутори, приспадане на разходи за копия и реклама и т.н. дори той не би могъл да изкара 2 милиона и 400 хиляди, а как аз да го направя с филм за 2 милиона и 400 хиляди... Разбира се, остава шансът филмът да бъде продаден в чужбина, в максимално много територии. И дай Боже, да успеем.

Малка държава сме - говорим за изкуство, за култура, за запазване на език. Не мисля, че това трябва да е най-важният критерий.

Т.е. не ти се говори за аритметика, говори ти се за съхраняване на културните ценности.

Борко: Нямам проблем да говоря за аритметика, просто се опитвам да обясня, че ние сме малка държава. Възстановяването от българския пазар на бюджета на един филм е практически невъзможно.

Виктор: Доказано е, че е невъзможно и в страна под 50 милиона, не става въпрос само за България.

Борко: Много рядко в държави с по-малък размер успяват да възвърнат...

Виктор: ... където включваме всички останали европейски държави. Затова киното се дотира от държавата и има създадени механизми, по които се събират пари по фондове, с които нашите колеги, продуценти от Европейския съюз продуцират филмите. Разбира се, намират частни пари, допълнително средства, правят копродукции с други държави. И телевизиите предварително правят откупки за сериозни пари. Това е една сложна система, но държавата участва първо с добри закони, и второ с финансова подкрепа.

Борко: Само искам да отбележа, че като говорим за финансиране на държавата, специално в нашия случай то е под 50 процента. Ние сме се постарали, голяма част от парите са от други източници като националната телевизия, общината, два европейски фонда.

Има ли частно лице?

Борко: Има, да.

Виктор: Първо филмът беше подкрепен от програмата Медиа на Европейския съюз, която е за развитие на филмови проекти; след това спечелихме в Националния филмов център - подразпределител на средства на Министерството на културата. След като получихме официално подкрепа от нашата държава, вече имахме шанса да търсим копродукции с Германия, тъй като част от действието на филма се развива там. Тази копродукция беше много важна.

Борко, кой помогна, като каза "частно лице"?

Борко: Първите частни лица, които са помогнали, сме аз и брат ми, разбира се. Няколко фирми ни предоставиха определени услуги и техника.

Това е важно - да не плащате примерно камера.

Борко: То е инвестиция.

Виктор: Също така много хора помагат в момента, много наши приятели, за пиар и реклама на филма. За пиар съм си записал кой каквото може.

Още от интервюто с братя Чучкови четете в Zar.bg

Братя Чучкови за ТИЛТ
netinfo