/ Gulliver/Getty Images
Обществените консултации на системата "Бонус-малус" на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще стартира в началото на следващата година, съобщиха от Комисията за финансов надзор (КФН). В социалните мрежи и медиите възникнаха множество опасения, че услугата може да поскъпне четирикратно.

От регулатора се аргументират, че целта на новите промени са "коригирането в дългосрочен план на поведението на участнистниците на пътя", както и да се насочи вниманието към спазването на пътните правила.

Омбудсманът: "Бонус-малус" ощетява гражданите (ВИДЕО)


Омбудсманът Диана Ковачева във вторник изпрати препоръка до председателя на КФН Бойко Атанасов да се допълнително време за обществен дебат, тъй като, според нея, системата би ощетила гражданите, включително изрядните водачи, които няма да са достатъчно стимулирани. Освен това тя се усъмни и  за това, че проектът не предвижда ясно разграничение между собственика и водача на МПС при определяне размера на премията.

Направените предложения и коментари ще се обсъдят от КФН, МВР и МТИТС за подготовката на окончателния проект на Наредбата за системата "Бонус-малус".

Застраховката „Гражданска отговорност” може да е до 4 пъти по-скъпа (ВИДЕО)

Проектът на Наредба по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането и предложението за модел на системата "Бонус-малус" бяха обявени от КФН на 19 ноември.

Приемането от КФН, МВР и МТИТС на Наредбата за системата "бонус-малус" по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите може да се осъществи едва след изтичането на посочения срок и обнародването й в Държавен вестник, което се очаква да се осъществи не по-рано от март 2020 г.

В допълнение на каналите за събиране на общественото мнение, на 3 декември се състоя и експертно обсъждане във Висшето училище за застраховане и финанси (ВУЗФ), на което присъстваха представители на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), Българска асоциация на пострадали при катастрофи, Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", "Институт за пътна безопасност", Гаранционен фонд, на МВР и на МТИТС. По време на обсъждането всички страни са се обединиха около основната цел, че трябва да се внедряват нови инструменти за намаляване на броя на жертвите на пътя в България.