/ БГНЕС, архив
За обекта се знаело от преди 7 години, твърди бившият главен архитект на община Благоевград
Местят „Скаптопара“, за да продължи и проучването на обекта и строителството на магистралата?
98358
Местят „Скаптопара“, за да продължи и проучването на обекта и строителството на магистралата?
  • Местят „Скаптопара“, за да продължи и проучването на обекта и строителството на магистралата?
Археологическият обект "Скаптопара" е бил отразен в общия устройствен план на Благоевград, приет още през 2011 г. Това заяви за Дарик бившият главен архитект на общината Огнян Тунтев. Според бившия директор на Агенция „Пътна инфраструктура“ и настоящ член на Управителния съвет Дончо Атанасов обаче, категорично това не е вярно.
 
Археологическият обект ще бъде изместен встрани и така едновременно проучването му ще продължи, а няма да спира и строителството на автомагистрала "Струма". С такова предложение излезе археологът проф. Николай Овчаров, част от работната група към Министерството на култура, натоварена със задачата да даде решение на казуса.
 
Колко ще струва да се измести трасето на магистрала „Струма“ пресмятат експерти?

Според бившия главен архитект на община Благоевград Огнян Тунтев обаче за находките се е знаело още преди 7 години, когато се е приемал общия устройствен план на Благоевград.
 
"Магистралата минава по общия градоустройствен план встрани от тази територия, тя минава през полето. След това започва работният проект за самата магистрала и е променено трасето, което е одобрено с общия устройствен план. Има изместване на запад и, като че нарочно, видимо, е преместено трасето на магистралата, така че да мине през центъра на магистралата", коментира той.
 

БГНЕС


Магистрала „Струма” погребва наново античното селище Скаптопара (СНИМКИ)

Инж. Дончо Атанасов, дългогодишен директор на Агенция "Пътна инфраструктура", обаче коментира за Дарик, че това категорично не е вярно. "Ние го заварихме трасето така. Наследили сме го от предприятието за инфраструктурни проекти, което беше закрито през 2013-а", заяви той и категорично отрече археологическите находки да са били отразени в устройствения план. "Категорично никакви разкопки и никакви археологически обекти не е имало", заяви Атанасов.
 

БГНЕС


Защитниците на Скаптопара отново се събират на протест

Архитект Тунтев дава и друг вариант: "Магистралата дори по това трасе би могла да се повдигне на колонада. Става въпрос за две или три колони, които да надмостят археологическият паметник".
 
А хората в Благоевград продължават да настояват трасето да бъде изместено, а ако това не се случи - протестите остават на дневен ред.